1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fitness, Bodybuilding, etc.. [Deel 9]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 22 jan 2015.

  1. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Mbt de arch: weet ik eigenlijk niet. Het is niet dat het gewicht op je rug terecht komt. Erg wijd is idd een kleinere rom, maar wel weer zwaarder omdat je je handen ver van je vandaan hebt.

    Het is trouwens geen geldige lift zie ik nu. Bij een wedstrijd moet je paused benchen. De stang mag pas omhoog als de scheids dat zegt. Dat is een fractie van een seconde NADAT je de stang stil op je borst hebt liggen. Dat maakt een bench een stuk zwaarder.
     
  2. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    2 verschillende zoals Candito zegt, natural vs artificial arch
     
  3. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    452
    Sinds maandag (toen ik schouders trainde) echt ongelofelijk last van mijn schouder. Elke kleine beweging waarbij ik mijn schouder omhoog moet doen doet flink pijn (trui aantrekken bijv.) De pijn zit echt aan de voorkant en dan een paar centimeter van de zijkant van de borst. Ik heb na maandag wel gewoon nog borst getrained en toen merkte ik er weinig van, lijkt wel alsof de meeste pijn echt in die specifieke beweging zit (arm optillen/iets naar achter bewegen; eigenlijk de gehele beweging die je maakt bij dumbell press). Ik zou vandaag eigenlijk rug en biceps willen doen, maar vraag me af of dat verstandig is?
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2015
  4. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik loop al 9 weken met deze klachten en moet 9 maart naar het ziekenhuis. Ik kan heel veel dingen niet meer. Niet normaal mijn jas aan, niet computeren met die arm, niet benchen, geen schouderoefeningen, niet gamen en niet piano spelen. Echt heel erg klote. \

    Mijn advies: minimaal een week volledige rust. Doe wat rek en strek oefeningen (zoek op rotator cuff exercises op youtube) en beoordeel je schema of er voldoende balans in duw en trek oefeningen zit. Voeg sowieso rotator cuff versterkende oefeningen (Alleen die aan de achterkant!) toe aan je schema.

    Heb je na een week nog last, ga naar de dokter of naar een fysio. Geen goede optie: er een spuit in laten zetten.

    Neem maar van mij aan dat als deze klachten erger worden je heel ver van huis bent =(
     
  5. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    En als alles niet werkt: laat een echo/mri doen en kom er achter dat je een scheurtje hebt!
     
  6. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    dat had jij? Ik ben straks iets van 11 weken met klachten verder voordat ik, hopelijk, een goede diagnose krijg. Ik heb de afdeling al gebeld om te verifieren of ze ook een foto gingen maken, maar dat konden ze 'niet zeggen' .... :mad:
     
  7. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Ok, heel raar. Er wordt dus wel gekeken naar de safety van je schouders, op 75% van de uitvoering van die bench zie je een duidelijke over extensie van de lumbale wervelkolom. Ook zeg je dat het bij powerliften gaat om het decreasen van de ROM, terwijl Candito dit dus weer ontkracht. Komt bij mij dan toch een beetje over als cheaten, je borst zo optillen dat je minder afstand hoeft af te leggen, dan wordt dit per deelnemer toch weer verschillend wat in de competitie weer grotere voordeel kan opleveren qua lichaamsbouw. Het idee van je schouderbladen knijpen snap ik, maar het optillen van je borst gaat wat mij betreft te ver, anatomisch lijkt mij dat niet heel goed, zeker niet bij zulke grote belastingen. Kijk bij haar filmpje op 1:58, die extensie mag dan wel puur functioneel zijn voor het verminderen van de ROM zoals je zegt, maar het is vragen om problemen; piekbelasting bij hyperextensie. Dan zijn de tips die oa Candito verteld mbt positioneren van de handen en ellebogen belangrijker ter preventie van schouder blessures.

    Een beetje het kip en het ei verhaal wat je ook vaak terug ziet bij crossfit, vaak cheat uitvoeringen zodat je bepaalde oefeningen sneller uit kan voeren bij een wedstrijd. Terwijl 98% van de deelnemers nooit competitie zullen doen en zich beter kunnen richten op een fatsoenlijke uitvoering van bijvoorbeeld een pullup ipv kipping etc.

    Wat mij betreft staat kracht voor gewicht/afstand van het verplaatsen van dat gewicht/tijd waarbij je dat nodig hebt. Ik denk dat dit ook grote voorwaarden zijn voor het sterker en groter worden. In je eerste filmpje zegt die ook zoiets als 'half reps give you half results', blijkbaar beschouwt hij dit anders als je de rug in een arch brengt of niet, klinkt het ook een beetje tegenstrijdig. Als men pas echt denkt aan powerliften kan ik best begrijpen dat je kiest voor zo'n uitvoering, puur omdat het in de competitie veel punten scoort, maar nogmaals, voor hoeveel mensen is dit echt interessant?
     
  8. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Maakt het heel veel uit dat er wat hyperextensie is van het lumbale gedeelte? Daar komt immers geen kracht op. Er is geen sprake van piekbelasting. Daarnaast is het zo dat je deze arch met name bij vrouwen ziet. Vrouwen hebben daar vaak al een grotere ronding zitten en in verhouding dikkere billen. Dit zorgt er voor dat de arch een stuk groter lijkt dan bij een man terwijl de relatiefe extensie van het lumbale gedeelte (tov neutrale positie) ws nauwelijks meer is dan bij een man. Dit is Mike Tuscherer 1 van mijn favo lifters en iemand die er veel vanaf weet. Hij heeft ook een arch, maar om de genoemde reden valt die een stuk minder op:



    Mbt interesse voor powerliften: ik vind dat atm het enige interessante. Hoeveel je kan squatten, benchen, deadliften zegt echt iets en is een te gekke wedstijd met jezelf. Vooral de deadlift en squat zijn intimiderende oefeningen wanneer het gewicht hoog wordt.
    Het neemt niet weg dat, als je een relatief grote arch hebt, je idd misschien niet altijd zo moet trainen. Door de arch iets te verkleinen train je over een grotere rom wat weer veel carry-over heeft naar je competitiebench.

    De vergelijking met kipping en crossfit is wat ver gezocht. Crossfit staat bekend als een sport waar veel deelnemers idd een slechte techniek hebben. De video met Kim Valentine heeft dat echter niet :)
     
  9. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    Jup! 1.5 jaar met schouder problemen gelopen, toen heb ik maar eens aangedrongen op een MRI scan. Bleek dat er een scheurtje in het kapsel zat. Arm hoger dan 90˚ zorgde voor speling in de kom, wat mijn schouder spieren weer recht probeerde te trekken. <- hier kreeg ik dus last van. De spieren moesten te veel werken om mijn schouder in de kom te houden. Uiteindelijk een afspraak voor scan, moet je contrast vloeistof in je gewricht krijgen. Hebben ze 3-4 keer geprobeerd om de spuit in mijn schouder te krijgen, dit lukte ze niet (rechter schouder is heel dik, stug en sterk vanwege honkbal). Dus toen hebben ze het er maar op goed geluk ingespoten, en toen zat het dus verkeerd. 3 weken later weer terug, want die vloeistof moet er helemaal uit. Zijn ze weer 30 minuten bezig geweest om de vloeistof erin te krijgen. 10x bij laten verdoven (is ook geen pretje, alsof een reus met zijn pink in je schouder gaat.) toen zat hij eindelijk goed erin. Scan gehad. Operatie 3 maanden later, 4 weken mitella en 3 maanden fysio.

    En dan kan je weer opnieuw beginnen met alles :p
     
  10. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Wat een verhaal joh. En nu alles weer ok? Of nog steeds herstellende? Wat voor klachten had je precies? En hoe zijn de klachten bij jou onstaan?
     
  11. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    Soms merk ik nog wel dat er litteken weefsel zit, dan krijg je een soort stekende, zuren pijn in mn schouder. Voor de rest klachten vrij! Klachten zijn gekomen tijdens honkbal, maar dan is het eerst gewoon doorgaan onde rhet mom van het komt wel goed. Vervolgens na een tijdje toch maar naar dokter/fysio.
     
  12. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Mua :+ Een wervelkolom is toch wel vrij goed in het opvangen en verdelen van de krachten. Helemaal als je de benen zo plaatst en dus spanning levert met de glutes en hamstrings, zeker dat dit effect heeft op je LWK.

    Ook dit valt te bestrijden, 200kg wegduwen is toch vrij heftig voor een lichaam. Maar goed. Lets agree to disagree. Gaaf filmpje trouwens :) Zijn arch is inderdaad weer een stuk kleiner.

    Powerliften is een beest van een sport, jij hebt ook een goede basis om op die manier te trainen. Toch denk ik dat het voor veel van de mensen die aan krachttraining doen powerliften too much is, aangezien hun form en techniek niet sterk genoeg is om uiteindelijk verantwoord zwaar te liften. Ik heb echt niks tegen powerliften hoor, laat dat duidelijk zijn :)

    De vergelijking ging wat mij betreft meer over een functionele techniek die in de competitie belangrijk is maar voor de reguliere deelnemer niet interessant, vandaar kipping wat ik echt onwijs lachwekkend vind om te zien. Voor mensen die competitie doen zeer nuttig, voor mensen die crossfit doen om fitter te worden moeten ze gewoon fatsoenlijk optrekken en niet te veel kijken naar hun WOD record tijd.
     
    Kevf vindt dit leuk.
  13. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Toch vind ik dat beginners juist uit de machines moeten blijven. Leer squatten, deadliften, bankdrukken, optrekken, OHP-en etc. Daar bouw je een gebalanceerde fysiek mee op die ook nog eens redelijk functioneel is. Al dat gehang in machines is mi echt inferieur. Programma's als stronglifts 5x5 zijn echt bedoeld voor beginners en focust ook op dat soort oefeningen, met een reden.

    Leuke site gevonden, fit zonder fabels. Klinkt als een vrouwenmagazine, maar de artikelen die ik tot nu toe heb gelezen zijn best leuk en in het Nederlands. Ook wel eens lekker:

    Alcohol en training (hoe kan je soms zuipen en wel groot en sterk blijven): http://fitzonderfabels.nl/2014/12/22/alcohol/

    Of voor @Scarlett : http://fitzonderfabels.nl/2014/12/29/is-zware-krachttraining-goed-voor-vrouwen/
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  14. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.120
    Echt een leuke site idd, heb na dat artikel ook paar andere artikels gelezen en heb echt altijd gedacht dat squatten de perfecte kont zou maken, maar er zijn dus gewoon veel effectievere oefeningen daarvoor
     
  15. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Heb ik dan gemist, welke? Overigens is er mi niet echt een vervanging voor de squat. Squatten is de meest complete oefening die er is.
     
  16. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    Sowieso is Guy Droog een goede vent! Meningen die raak zijn. Goed onderbouwd, en interessante visie.
     
  17. Head Ninja

    Head Ninja Ronald Cage

    Berichten:
    967
    Leuk Bevonden:
    254
    2 weken bijna niks gedaan, praktisch 24/7 gegamed, slecht gegeten en slecht gedronken. Nu weer lekker aan het sporten geweest en voel me meteen weer chill. :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben van plan om nog wel even wat meer te trainen voor de zomer, maar voel me wel erg goed zoals het nu is. :D
     
  18. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Netjes :)

    Voor de zekerheid, jij bent toch naturel? Het is misschien wel de belichting, maar rondom je rechtertepel lijkt wel beginnende gyno te zitten zo

    [​IMG]
     
  19. Head Ninja

    Head Ninja Ronald Cage

    Berichten:
    967
    Leuk Bevonden:
    254
    Haha nee, klinkt misschien stom, maar ik heb altijd al wat omhoog staande tepels, dat had ik al ver voordat ik überhaupt begon met sporten. Ligt dus indd aan de belichting. :)
     
    Kevf vindt dit leuk.
  20. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Is het normaal om de week na een deload zoveel spierpijn te hebben. Vorige week alles met 50/60% getraind. Deze week weer volle bak en mn hele lichaam is in pijn. Vooral mn bovenbenen zijn dood. Komt ook door mn rep PR van 70x10 frontsquats maar toch. Mn hamstrings, chest en triceps waren ook kapot
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2015

Deel Deze Pagina