Fooi geven?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 9 aug 2003.

1. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ok laat maar eens weten wat jullie vinden van het geven van fooi.

Het schijnt normaal te zijn dat je fooi geeft in een restaurant of bar waar je aan het eten bent. En zelfs aan de krantenbezorger aan het eind van het jaar. Nou vraag ik me af waarom dit zogenaamd moet?

Ik geef zelf zelden fooi, en dan ben je ineens volgens sommige hier gierig. Ik ben van mening dat die mensen al betaald krijgen voor hun werk, dus waarom zou ik ze nog meer betalen? Waarom zou ik de krantenbezorger een fooi geven als ie toch al betaald wordt? En waarom zou ik de ober fooi geven als ook hij al betaald wordt voor zijn ober diensten |:-

Het mag dan wel allemaal beleefd zijn, maar ik vind het raar. Dus wat jij? Fooi geven of niet?

2. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Ten eerste een kwoot waar ik het alleen maar mee eens kan zijn:

[00:32:05] <Cyhwuhx> die gast moet echt eens meedraaien in het 'echte' elven :)

Zo zit Nederland in elkaar. De fooi is een deel van je loon als je obert, en daar wordt rekening mee gehouden bij het bepalen van het loon dat je van je baas krijgt. Verder is het geen verplichting maar een extratje dat je mag geven als de service goed was.

Na de invoering van de euri heb ik nog zelden fooi gegeven, alles is ineens 2x zo duur en daar moeten ze hun personeel maar van betalen.

3. Pablow

Pablow -

Leuk Bevonden:
    0
    Ze moeten obers ook geen geld geven maar gewoon op fooi laten teren. Dat doen ze ook in Spanje (geloof ik), en hard werken dat ze doen ;) !!!

4. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Niet geheel waar natuurlijk. Je mag het geven maar je wordt wel raar aangekeken als je het niet geeft.

Dat het een deel van hun loon is, moeten ze dan maar anders doen. Doen obers beter werk dan moeten ze meer loon krijgen. Zo is het overal toch ook?

5. Dead Angel

Dead Angel DOOM III

Leuk Bevonden:
    0
    het is geloof ik zo dat je in Nederland fooi betaald inbegrepen bij de prijs.

als kranten bezorger snap ik wel, ze staan het hele jaar vroeg voor je op, ik word dan ook pissig als mensen me weg sturen (mja loop de telegraaf) lekker dankbaar

6. el powkoz

el powkoz Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    tja laat die fooien geven maar over aan de oudere 'rijkere' mensen. dan kan ik dat begrijpen maar als jeugd moet je toch geen fooien geven kan je beter een pilsje meer bestelle!!!! moete ze maar bij hun baas gaan klage als ze niet genoeg betaalt krijgen.

7. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Zoals ik al zei, ik geef nog zelden fooi sinds de invoering van de euri en ik word nooit raar aangekeken. Misschien iets dat je je inbeeld? :confused:

Waarom moeten ze het anders doen? Als ze hun werk goed doen krijgen ze meer loon, en het enige waar je de kwaliteit van hun service aan kan afmeten is de tevredenheid van de klant. Het fooi-systeem is dus eigenlijk perfect. (Of weet jij soms een beter systeem om te registreren hoe 'goed' een ober zijn werk doet?)

8. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    ik geef meestal wel fooi..... omdat het gewoon een deel van hun loon is!!

behalve bij HC, daar moeten alle medewerkers hun fooi inleveren sinds een begin vorig jaar... Dan ga ik ook geen fooi aan ze geven

9. Darko

Darko Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    bij de Mac Donald geven ze ook wel is fooi maar dat nemen wij nooit aan:{ ik snap ook niet waarom:p maar meestal doe ik al die fooien dan in de Collect voor het Ronald MCDonalds fonds:)

10. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Dat doen ze op een hoop plaatsen tegenwoordig, echt de grootste onzin ooit!! :{

11. salva

salva Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Luister als je in de Horeca werkt moet je zowieso veel slikken van die zatte gast of die gast die altijd ontevreden is enzovoort.
    Dan sta je te werken als andere lekker kunnen genieten, en op de raarste tijden!.
    aangezien je in de horeca meestal nog 'snachts staat te werken voor 8€ p/u vindt ik dat die lui echt wel fooi verdienen (ik werk ook in de horeca8) )

12. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Nee dat hadden we nog niet door! :p

13. Chupacabra

Chupacabra Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Ik geef de pizza bezorger ook fooi.

En soms zwervers op hoog catharijne als ik wat losgeld heb. Maar dat is niet echt fooi he..

14. Sindagon

Sindagon use the clumsynes

Leuk Bevonden:
    2
    Ik ben idd wel eens ergens geweest waar je gewoon VERPLICHT was fooi te geven, ASSOSIAAL!!.
    hebben we toch lekker niet gedaan, ik bedoel, volgens mij was de fooi al bij de prijs gerekend.

Maar ik zou alleen fooi geven als ik vind dat (bijvoorbeeld de ober) goed werk heeft gedaan en wel wat extra verdiend, anders niet.

Mijn pa geeft gewoon altijd fooi, zelfs als we het een kut restaurant vinden of slecht bediend zijn (komt op hetzelfde neer). dat is iets dat vind ik echt dom, dan heeft gewoon het hele woord "fooi" geen betekenis meer.

mijn mening:+

15. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Waarom? :confused: Je krijgt toch betaald om uit je bed te komen?

16. Benneke

Benneke De AAP

Leuk Bevonden:
    11
    Ik heb op mijn vakantie in Kroatie zowat overal waar ik iets kocht fooi gegeven. Niet omdat de bediening zo goed was, maar doordat ik die munten hier in Nederland niet meer kon wisselen. Ik moest de munten dus kwijt.

En Restaurants geef ik nooit fooi. Dat doen mijn ouders altijd.

17. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Je gaat toch niet alleen dat kaartje aan het eind vh jaar van je krantenbezorger aannemen???

Gek dat je het gevoel krijgt dat je raar wordt aangekeken? Nee je wordt raar aangekeken. Deze krantbezorger die jou elke ochtend door weer en wind voor dag en dauw je krantje bezorgt verdient het!!!
    Geef die man 5 of 10 euros, wat maakt dat uit man (5 euro is nog geen 10% van de nieuwwaarde van een game, niks dus)!

Laatst bewerkt: 9 aug 2003
  18. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    ik geef best vaak fooi, dat geeft aan dat je status hebt :cool:

19. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Je werkt, je krijgt loon. Als je je best doet krijg je extra. Anders niet.

Als het naar een personeelsfeest gaat krijg je helemaal niks van mij. Want daar hebben die werknemers verder dus niks aan. Werkgever stopt ook nog eens een deel in eigen zak.

Het moet niet zo zijn dat je standaard fooi moet geven, of dat er geacht word dat je dat doet.

Fooi is iets extra's, dus juist niet standaard.

20. DiaLogical

DiaLogical 3 red lights

Leuk Bevonden:
    2
    reservoir dogs

Deel Deze Pagina