Forza vs. GT4

Discussie in 'Algemeen' gestart door Meneer Stefan, 24 mrt 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk is het onmogelijk om Forza niet te vergelijken met GT4. Het zijn beide sim-racers van de bovenste plank en zitten waarschijnlijk op hetzelfde kwalitatieve niveau.

    Ik wil graag van jullie weten welke game jullie leuker lijkt, GT4 of Forza en onderbouw je mening ook een beetje anders wordt het zo'n opsomming-topic;)

    Hieronder alvast wat vergelijkingen tussen de 2 concurrenten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier zijn nog meer vergelijkingen:
    Overige vergelijkingen (zoals de screens hierboven)
    Vergelijkend filmpje

    Hier zijn nog wat links voor meer info/screens/movies:
    Forza fansite
    GT4 fansite
    Forza frontpage van IGN
    GT4 frontpage van IGN
    Forza frontpage van Gamespot
    GT4 frontpage van Gamespot

    Hier is een zelfgemaakte vergelijking met de belangrijkste plus -en minpunten onder elkaar:

    Forza Motorsport

    Pluspunten t.o.v. GT4
    - A.I.
    - Visuele tuningopties
    - Schade
    - Online-mode

    Pluspunten
    - Aantal auto's/circuits
    - 'RPG op wielen'
    - Uitgebreide online-functie
    - Features (Drivatar)
    - Overzichtelijke interface/menu schermen
    - Verkrijgbaar met het beste stuurwiel voor Xbox (FS)

    Minpunten t.o.v. GT4
    - Aantal auto's/circuits
    - Graphics
    - Geen rally-ijsraces
    - Minder stuurwiel (FS)

    Minpunten
    - Soundtrack
    - Graphics minder mooi dan verwacht
    - Slechte en té kleine soundtrack

    Gran Turismo 4

    Pluspunten t.o.v. Forza
    - Aantal auto's/circuits
    - Graphics
    - Rally-ijsraces
    - Beter stuurwiel (DFP)

    Pluspunten
    - Grootste racegame die er is
    - Graphics
    - Aantal auto's/circuits
    - Features (B-Spec, Photo Mode)
    - Verkrijgbaar met het beste stuurwiel (DFP)

    Minpunten t.o.v. Forza
    - Slechtere A.I.
    - Visuele tuningopties
    - Geen schademodel
    - Online-mode (nog) niet beschikbaar

    Minpunten
    - Soms frustrerende challenges
    - A.I.
    - Geen online-mode
    - Wallbashen en cheaten nog steeds mogelijk
    - Geen schademodel

    Maar het liefste wil ik graag jullie ONDERBOUWDE meningen;)

    Mijn mening:
    Forza heeft qua GFX, meer details, is scherper en je kan verder in de diepte kijken. Wel glimmen de auto's van Forza (net zoals in PGR2) heel erg en geeft het een beetje een cartoony-feel aan de GFX mee. Je houdt ervan of niet.

    Qua geluid en gameplay kan ik nog niks zeggen, al mag je ervan uitgaan dat Forza iig een beter geluid heeft i.v.m. de betere geluidskwaliteit/mogelijkheden van de X-Box.

    Qua features ontlopen beide games elkaar weinig, Forza heeft een online-mode, een schademodel, visuele tuning-opties en de Drivatar. GT4 heeft ijs -en rallyraces, B-spec-mode, meer auto's/circuits en de Photo-mode.

    IMO zal GT4 het bekendste blijven en meer geld opbrengen, terwijl Forza eigenlijk een beter "totaal-pakket" is, en meer voor de "hardcore" gamer, tenminste........ Dat zeggen verschillende sites.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2005
  2. JeePee

    JeePee Guest

    ahhh, het perfecte topic voor mij....

    de games...............GT4.................FM

    Graphics..................+....................-
    Aantal auto's............+....................-
    Aantal circuits..........+....................-
    Online-mode............-....................+
    Drivatar...................-....................+
    B-Spec...................+....................-
    IJsracen...................+...................-
    Rallyracen................+....................-
    Schade-model..........-....................+
    Sound....................??..................??
    Besturing................+...................-
    Sfeer......................+....................-
    Pitstops..................+....................-
    Tuning-opties..........-....................+

    GT4 heeft 9x een +, en 4x een -
    FM heeft 4x een +, en 9x een -

    Dat zegt me genoeg, niet te vergeten dat FM op een veel krachtiger console draait, en dat FM er nooit was geweest zonder de GT series
     
  3. Xboxmod

    Xboxmod ^^That's me^^

    Berichten:
    1.087
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha, hoe weet jij welke sfeer beter is? Ik snap ook niet waarom de besturing van GT4 beter zou zijn. Misschien omdat je een oude demo gespeeld hebt, maar dan kan je nog niks zeggen over de sfeer.
     
  4. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Da's een pure eigen mening, je geeft GT4 plusjes die de meeste mensen minnnetjes zouden geven, btw: je vergeet wat pluspunten van Forza;) zoals licentie Ferrari. (en nu niet zeggen dat dat géén min-pluspunt is, want ook jij geeft wat kleine-pluspunten die eigenlijk geen reet boeien (zoals ijs-en rally racen)
     
  5. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Hey "grote vriend" JPRacegamer: Volgens mij is dat meer jouw mening, als iemand bijv. de besturing uit FM lekkerder vind (like me, zelfs na het spelen van demo FM en GT4 bij vriend) dan heeft FM dus weer een + erbij en een min eraf. Bij GT het tegenovergestelde. Ik snap het hele gedoe niet helemaal... Het is al duidelijk dat FM ongeveer de beste racer op xbox gaat worden. Of deze "beter" is dan GT is moeilijk te zeggen. Ten eerste zijn het totaal vershillende consoles (xbox kan grafisch meer aan). GT heeft al meer voorgangers gehad. Verder ligt het ook aan je smaak, ook zijn de spellen beide (waarschijnlijk) geweldig goed. Dus echt sprake van een slechter spel is er niet. Gun elkaar (PS2 en Xbox) gewoon een goede Race Sim!

    Edit: Ook opties als Ice Racing etc. boeien mij niet dat ze niet in FM zitten. Ik koop FM immers om de Circuit races. Wil ik ice racen of rally rijden dan koop ik wel Colin 2005 of ga verder met RalliSport Challenge 2 (geen sim, toch geweldig!)
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2005
  6. JeePee

    JeePee Guest

    Die ferrari heb ik heel bewust niet gedaan, omdat GT4 veel meer race merken heeft. Voorbeeld: Ik rij liever in een spyker dan in een Ferrari. Ik rijd liever in een DTM'04 auto dan een ferrari. Ik rijd veel liever in een Toyota Minolta dan in een ferrari. BTW, race en-rally rijden zijn zeker wel vet:
    [​IMG]
     
  7. JeePee

    JeePee Guest

    Met die besturing bedoel ik het Logitech Driving Force Pro.
     
  8. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Jammer dat dat lintje aan de binnenkant van de bocht werkt als een betonnen muur:9
     
  9. JeePee

    JeePee Guest

    Ik heb tenminste een lintje

    btw: ik reed laatst in Grand Canyon, en tot mijn grote verbazing reed ik een pallet kapot. Wel vet. Mijn achterligger reed eroverheen, en toen knalde die nog verder weg, zo erg is het dus niet met betonnen muur. Je kan een circuit wel degelijk kapot rijden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mrt 2005
  10. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Boeie :{ , wil er iemand met feiten/GOED ONDERBOUWDE meningen komen, want ik wil niet zo graag weer in zo'n eindeloze discussie met JP terecht komen, die nergens over gaat _0/ Ik vind het btw ook de circuits van Forza leuker dan die van GT4 (eigen mening :D ) Forza heeft met circuits zoals Road America (zat ook in DTM2) en Road Atlanta imo veelzijderige circuits als GT4, ook de 'neppe' circuits van beide games, daarbij vind ik die van Forza mooier omdat die meer lijken op échte circuits, bij GT4 heb je met circuits stenen als muur enz. |:-
     
  11. xtreme-gamer

    xtreme-gamer EMAGDNIM

    Berichten:
    355
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar ik rij liever wel in een Ferrari, Het merk heeft gewoon iets magies. En dat is wat andere fabrikanten niet hebben.
    En ik ga voor Forza, omdat ten eerste Forza online is. (Dat is ook de reden dat GT 4 een jaar is uitgesteld, maar wat niks geworden is) ten tweede vindt ik dat de Graphics pure rotzooi is van gt 4! kijk nouw zelf bij het plaatje van die mitsubitsi in de grand canyon, Dat gesteente op de achter grond is gewoon een FOTO. Dat kan veel beter en op de tracks staan ook nog van die rem sporen! dat geeft pas een echte race sfeer. Er bestaat niks mooier voor een Sim Race Gamer dan Virtueel verbrand rubber! Ten derde natuurlijk de schade modelen. Een Sim racer zonder schade is geen sim racer. Zeg nouw zelf als je in het echt tegen een muur knalt met een auto dan heb je toch schade. Dus het woord Sim mag je bij Gt4 weg halen. En als vierde en laaste. Het customizen van je auto! Wat is er nouw mooier dan straks via live met je unieke auto tegen honderden andere unieke auto's te racen!

    Maar ach het is maar een mening
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2005
  12. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    JPRaceGamer, gebruik aub een keer de edit knop. Dit is niet de eerste thread of post waarin je dat verzuimd.
    Overigens vind ik niet dat je een + kan geven aan een spel vanwege een stuurtje. Hoe tof dat stuurtje ook mag zijn.

    Wat betreft Forza en GT4. Momenteel heb ik nog geen persoonlijke voorkeur.
    GT4 is een goed spel, maar helaas wel weer meer van hetzelfde en nauwelijks vernieuwing. Begrijpelijk aan de ene kant want "if it aint broke dont fix it"
    Maar toch, iets meer vernieuwing tenopzichte van GT3 had wel gemogen.

    Forza is momenteel nog lastig te voorspellen. Zelf was ik niet echt onder de indruk van de demo. Maar aangezien die al een x-maanden oud is kan je daar niet een spel op afrekenen. Voorlopig ziet het er in ieder geval erg goed uit en heeft ie tenopzichte van GT4 een paar pluspunten, zoals live, schade, meer tuning opties e.d.

    Maar uiteindelijk zijn al die extras bij beide spellen totaal nutteloos als de gameplay gaar is.
    GT4 is kwa handling goed. Maar de a.i. van de tegenstander is van een laag nivo.
    Iets wat ik zeer kwalijk vind dat dat niet inmiddels een keer verbeterd is want dat is al het geval sinds deel 1.
    Forza moet zich nog bewijzen kwa gameplay, nogmaals die demo vind ik niet toonaangevend voor het spel. Maar totdat we de daadwerkelijke versie in handen hebben is daar nog niet echt iets concreets over te zeggen.

    Wat je uiteindelijke voorkeur heeft is en blijft een persoonlijke smaak.
    Als je alleen een xbox of ps2 heb is de keuze makkelijk.
    Heb je beide, dan is het wat lastiger. Maar als je b.v. live wil spelen is wederom de keuze makkelijk.
    Zelf denk ik dat ik uiteindelijk allebei zal bezitten.

    Even een opmerking betreffende dit topic, let er op dat dit niet veraard in een opsom topic.
    Posts als "spel XXX heeft lekker dit en spel XXX niet" brengt niets extra's aan dit topic.
     
  13. JeePee

    JeePee Guest

    hahaha, wat is nou mooier dan een foto. Heb jij trouwens ooit wel eens GT4 gespeelt op een beetje TV. zo te zien niet, graphics pure crap, haha, dan zou ik Forza ook maar links laten liggen. En over dat verbrandend rubber, dat hebben ze bij M$ iets te serieus genomen, in iedere bocht raak je zoveel rubber kwijt, dat je na één ronde op je velgen rijdt. Waarom GT4 wel een sim is:

    Hij is te spelen met een 900 graden stuur.
    Elke auto reageert anders.
    Volgas op het gras bij uitkomen bocht, en je bent er geweest.
    Hetzelfde geld voor remmen.
    Als je auto éénmaal in de slip raakt, is hij bijna niet meer te houden, genoeg redenen dus om het een sim te noemen.

    Trouwens echt veel verstand heb jij er niet van, want het is helemaal geen subaru
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mrt 2005
  14. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Die punten die jij hier opnoemt gelden ook voor Forza (mits je de stuur/tractie- stuurhulp uitzet...
     
  15. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Is bij Forza ook
    Is bij Forza ook (gehoord van iemand die de demo had;))
    Is ook bij Forza zo.
    Is ook bij Forza zo, zelfs bij PGR2 (en das een halve arcadegame:9)

    Dan komt er nog es bij dat Forza schade heeft, en als je Top Gear kijkt (waar ze o.a. met personenauto's op een circuit racen) kan je toch zien dat ook in het echt banden piepen als je door de bocht gaat;)

    EDIT/ Blanqua was me net voor;)
     
  16. Wessiej

    Wessiej A.F.C.A.

    Berichten:
    1.834
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit wordt toch iets van JPRacegamer tegen de rest:D. Want voor hem is alles heilig van gt4:mad:. Maarja ik heb de demo van fm gespeeld en helaas nog niet gt4 dus kan moeilijk beoordelen.
     
  17. JeePee

    JeePee Guest

    FM is toch ook een sim, nou dan. Ze hebben dezelfde punten dus is GT4 ook een Sim. btw: de banden in GT4 piepen ook wel, maar niet zoveel als in FM, das namelijk veeeeeel te veel.
     
  18. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Moet je GT4 bij JPRaceGamer spelen :9 , want die heeft 'em (anders kan die nooit met al die argumenten komen;))
    Weet ik, en ik had ook niet gereageerd als je niet zo demigrerend over Forza zei, als je ook positief (of iig objectief:9) over Forza sprak had ik waarschijnlijk niet gereageerd _0/
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2005
  19. xtreme-gamer

    xtreme-gamer EMAGDNIM

    Berichten:
    355
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar eey een beetje rijder kan een auto wel uit de slip halen. En een foto als achtergrond is gewoon zwak. Dat had je in de vorige eeuw al. De PS2 kan veel meer dan een foto er neer te zetten.
    En dat subaru is al verbeterd. Ik ben niet zo van dat rally rijden. En ik heb niks over het besturen van auto's gezegd. Alleen zeg ik dat het geen Sim is omdat er geen schade modelen in zitten. Daar wordt een game hardstikke nep van. Maar ach, het is om begonen zaak om tegen een GT fanboy in te gaan.
     
  20. JeePee

    JeePee Guest

    Domme opmerking,

    @ extreme-gamer, zelfs "the stig" van topgear spint wel een met z'n auto, en dan heb ik het nog geeneens erover dat Jos Verstappen zovaak in de grind bak is gereden, doordat hij in de slip geraakt was.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina