1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

  1. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Ga je backpacken? Ik kan me voorstellen dat het in dat geval mogelijk ook interessant is om te kijken naar een spiegelloos systeem dat iets compacter is dan een spiegelreflex camera, zeker vergeleken met een full frame model. Inmiddels zijn het kwalitatief behoorlijk goede concurrenten voor DSLR.
    Uiteraard hebben beide systemen hun voor en nadelen.

    Spiegelloze camera's (micro four thirds [=Panasonic/Olympus], Sony NEX, Fujifilm X...) hebben geen optische zoeker zoals een DSLR dat heeft. Je kijkt dus niet via de lens maar vaak door elektronische zoeker (electronic viewfinder, EVF), wat eigenlijk een mini-display is. Afhankelijk van het model heb je te maken met bewegingsonscherpte door een relatief lage refresh rate en/of lage resolutie. Voordeel is dat het direct de effecten van witbalans etc kan laten zien, je meer ziet in het donker en de zoeker mogelijk groter is dan een DSLR met crop sensor. Ik zou dan wel zoeken naar een model met EVF ingebouwd omdat lcd displays in fel licht niet fijn zijn.
    Soms is de autofocus van een DSLR camera sneller en betrouwbaarder, maar de verschillen worden kleiner.
    In het geval van micro four thirds heb je te maken met een kleinere sensor dan een DSLR met APS-C/crop sensor. Dat betekent bij hoge iso waarden meer ruis en minder ruimte tot het creëren van een dunne scherptediepte. Dat is niet het geval bij de modellen van Sony en Fujifilm omdat deze dezelfde sensorgrootte gebruiken als een APS-C/crop DSLR.

    DSLR heeft een optische zoeker, persoonlijk vind ik dat fijner dan een EVF doordat er geen motion blur is en een display altijd een andere weergave zal geven dan hoe je oog het ziet, hoe klein de verschillen inmiddels ook zijn. Zaken als contrast, refresh rate, resolutie zijn niet van toepassing als je door de lens kijkt (al heb ik slechts ervaring met enkele EVF modellen).
    Voor DSLR's zijn meer 2e hands lenzen te koop dan voor spiegelloze modellen omdat de systemen al decennia lang op de markt zijn en een groter marktaandeel hebben/hadden. Autofocus is, zeker met het budget dat jij hebt, sowieso erg goed en vermoedelijk trefzekerder dan een groot deel van de spiegelloze modellen omdat er veelal van een ander type autofocus gebruik wordt gemaakt (phase detection vs contrast detection, mocht je er meer over willen opzoeken).
    Voor DSLR's worden ook door third party fabrikanten lenzen gemaakt die zeker de laatste paar jaren kwalitatief soms beter zijn dan van Canon of Nikon zelf. Vaak voor aanzienlijk minder geld. Voor spiegelloze systemen gebeurt dat veel minder en ben je daarmee gebonden aan de fabrikant van de camera.

    Ken je The Camera StoreTV? Een youtube kanaal van een camera winkel die erg uitvoerige video's maakt van nieuwe camera's. Op sommige vlakken misschien iets te diepgaand maar ik denk dat je er zeker wat aan hebt omdat je ziet hoe snel een autofocus systeem is en daardoor zelf kunt beslissen of jij dat snel genoeg vindt.

    Ook op tweakers is veel kennis te vinden in het Foto&video deel van het forum.



    Gaat het om een portret?
    Als het om een ander onderwerp gaat ligt het misschien anders, maar gebouwen en producten hebben ook bepaalde eigendomsrechten die het publiceren zonder toestemming mogelijk eveneens lastig maken.
     
  2. Divimus

    Divimus Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.576
    Leuk Bevonden:
    305
    Dank voor je antwoord. Het gaat hier niet om een portret. Althans dat is het probleem niet. De foto's zijn met een model genomen (die wij zelf hebben gevraagd, en het geen enkel probleem vind als het ook door ons gebruikt wordt) die met een nieuw product van de opdrachtgever op de foto staat. De foto's draaien dan ook eigenlijk allemaal om het betreffende product.

    Even een hersenspinsel. Zou in deze situatie die rechten dan liggen bij het model of wij het wel of niet mogen publiceren, of bij zowel de opdrachtgever als het model zelf.
     
  3. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    In de bron van het eerste citaat staat daar het volgende over:

    Dan zou het model dus niet kunnen spreken van een portret in opdracht. Als ik het goed begrijp is het voor het model een portret niet in opdracht en kan hij/zij publicatie niet tegen houden
    Wat dat redelijk belang is schijnt niet echt een vaste definitie te hebben, maar gaat om schadelijke gevolgen voor zijn/haar loopbaan of de publieke perceptie beïnvloedt. Wat verder in dit geval niet aan de orde is.

    Over productfotografie kan ik zo snel niets vinden. Het product zal beschermd worden onder intellectueel eigendom of octrooi neem ik aan.

    Overigens heb ik geen kennis over auteursrecht etc. Ik vroeg me slechts af hoe het in elkaar steekt.
     
  4. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.062
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Binnenkort een Camera aanschaffen en heb mogelijk ook al een adres waar ik mijn oude ga inleveren en nieuwe ga aanschaffen. Camera NU word dat, die schijnen soms aan te nemen, maar ik zal er morgen even over bellen.

    We gaan sowieso voor een nikon, mogelijk met een 18-105 MM lens, los van de body. In de toekomst de set uitbreiden. Zin aan! :9

    Heb het budget bij elkaar, maar blijf nog even wat verder onderzoek doen, kan geen kwaad. Sowieso RAW, zonder is not done.
     
  5. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
  6. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.813
    Aii Yellow gaat creepen op de buurvrouw.
     
    Reckuuza en Alexknl vinden dit leuk.
  7. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.062
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Mijn eerste beginnetje met Photoshop Elements 14. Een oude foto van mijn vakantie naar Rome in 2014, nog met de oude camera. Onderstaande is de bewerking.

    Bewerking was vooral gericht op het naar voren halen van detail, scherpte en het aanbrengen van meer kleur. Misschien iets aan de donkere kant, maar we blijven leren.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.813
    Persoonlijk was het origineel op elke vlak beter. Maar goed, dat valt te leren. Nieuwe cam toch? Ga op RAW schieten en hou het natuurlijk qua kleuren. Tenzij het een vibe verschil kan zijn (avond wat meer blauw bijvoorbeeld).
     
  9. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.062
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Ga zeker op RAW schieten, maar ik doe alles met muizenstappen om het zo goed mogelijk te kunnen leren. Heb als eerste PE 14 geïnstalleerd om even wat te oefenen. Heb er ook een lesboek bij om dingen over het programma makkelijker te kunnen opzoeken.

    Ik heb ook zeer bewust gekozen voor een camera met RAW functie. Wat je ook zegt over RAW: Avond is wel beter om dan wat kleuren aan te passen, maar ik kan nog wel wat met de originele foto doen. Elements bied de mogelijkheid om gemakkelijk aanpassingen te doen en ik verwacht met RAW gemakkelijker en beter de juiste aanpassingen te doen. Tips zijn altijd welkom.
     
  10. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.062
    Leuk Bevonden:
    4.706
    @Fiasco : https://www.facebook.com/jenny.boot.69?fref=ts

    Is een fotografe uit mijn stad. Ze doet veel portretfotografie, maar is een echte kunstenares. Ze staan inmiddels ook met een aantal van haar foto's in Los Angeles. Ik heb echt bewondering voor het werk wat zij gemaakt heeft tot nu toe.

    Heel apart, heel abstract, maar ook heel erg creatief en soms erg doordacht. Hier een daar kun je een goede betekenis achter een aantal van haar foto's ontdekken. Imo doet zij niet onder voor Anton Corbijn.
     
  11. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    Nou zeker mooie foto's....
     
  12. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.813
    You like them nude ones he Yellow hahaha.
     
  13. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.062
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Tuurlijk hou ik wel van naakt, daar ben je man voor toch? :+

    Even serieus: Ik kan bijna elke vorm van fotografie wel waarderen. Alleen Erwin Olaf vind ik een ramp. Een tentoonstelling van hem eens gezien in Groningen, maar vond het toen gewoon schokkende en provocerend.

    Jenny is iemand die het ook gaande weg heeft geleerd, ze deed vroeger iets anders en is geen fotograaf uit opleiding. Ze heeft het net als veel anderen via hobby geleerd.

    Wat vind jij van haar foto's @Fiasco en was je serieus of niet @Olijke Poffer :)
     
  14. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    @Tiberius,

    Ja ik was zeker serieus. Ze maakt mooie foto's. Gewoon echt mooi. :D
     
  15. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.813
    Het is niet mijn stijl, maar er zit goed werk tussen.
     
  16. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.062
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Dat heb ik ook. Ik hou ook niet van alles wat een bepaalde fotograaf maakt, zoals die foto met dat maandverband voor de ogen. Het zal ongetwijfeld een bepaalde betekenis hebben, maar had bijvoorbeeld die foto liever gezien zonder dat maandverband. Ik zie de rest van de foto anders niet goed, het is te afleidend van de rest.

    En zo zul je dat bij heel veel fotografen hebben. Anton Corbijn vind ik ook niet altijd mooi en dan in het bijzonder de serie die bij toen met U2 heeft gedaan, maar daarentegen is het wel Nederlands meest bekende fotograaf. Ooit een documentaire over hem op school gezien en hij heeft echt het karakter van een man die een zwaar leven achter de rug heeft. Uit mijn hoofd kon die volgens mij niet goed met zijn vader overweg.

    Maar goed, heb mijn eigen camera nu klaarliggen en de eerste accu opgeladen. Nu straks alles op de camera zelf even instellen en dan morgen bij daglicht eens wat foto's in de flat maken om te kijken waar ik echt mee te maken heb. Daarna maar eens op pad als die klote wind eens gaat liggen en het niet steeds dreigt te gaan regenen.
     
  17. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    OW ja zeker niet alles is mooi wat een fotograaf schiet. Zo ook bij haar. Maar dat doet er niets aan af dat ze wel mooie foto's schiet.
     
  18. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.062
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Stond een advertentie in de lokale krant hier over een cursus fotografie. Alleen stonden de kosten er niet bij. Even een Google gedaan en kwam er achter dat het 250 euro kost voor 7 lessen van 3 uur.

    Doei, heb ze bij LOI en die andere onderwijsinstellingen wel goedkoper gezien. 8)

    Je kan zelfs niet eens in termijnen betalen. :lol:
     
  19. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.090
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Gewoon Groupon eens in de gaten houden. Weet niet of er nu iets wordt aangeboden, maar ik heb 1,5 jaar geleden daar een cursus gekozen. Van 999,- voor 19,- claimde ze. Bij Shaw Academy. Ik heb die aanbieding al een paar keer terug zien komen.
    Dat was serieus de beste inbestering ooit.
    Het was een cursus fotografie met LIVE lessen van een engelse webinar. Je kon dan ook chatten en vragen stellen onder de les. En dat een 4/5tal weken, 2x een uur live per week, met opdrachten tussen door.
    Heb er wel veel van opgestoken moet ik zeggen.
     
  20. Dex

    Dex ¿ʇɟıן uǝʌǝ noʎ op

    Berichten:
    350
    Leuk Bevonden:
    870
    250,- voor 7x3 is toch niet duur? Tuurlijk kan het goedkoper, maar of dat dan beter is...
     

Deel Deze Pagina