Games worden steeds levensechter gemaakt, maar spelers beleefden alle avonturen tot nu toe alleen op een scherm.
hilips is er na jarenlang onderzoek in geslaagd om ook trillingen, een flinke bries om de oren en lichteffecten toe te voegen aan de virtuele wereld.
Tijdens het spelen van een computerspel kun je vanaf volgend jaar de wind uit het spel letterlijk door je haren voelen waaien. Ook zie je het licht van een virtuele bliksemflits op de muur naast je monitor. Een nieuwe vinding van Philips koppelt namelijk ventilatoren, lampen en trillingen aan computerspellen en films.
Spellen die de techno l ogie ondersteunen kunnen de apparatuur aansturen en de gamer explosies en wind echt laten voelen. Lichteffecten zijn niet alleen op de monitor te zien, maar ook rondom het beeldscherm, in de kamer.De technologie wordt amBX genoemd, een afkorting van ‘ambient experiences’, wat zoveel betekent als ‘belevenissen in de omgeving’ of ‘extra ervaringen’.
De eerste reeks van amBX randapparatuur bestaat uit een set van drie LED-‘lichtorgels’, die naar keuze gecombineerd kunnen worden met boxen, met twee ventilatoren en een trillende polssteun voor onder het toetsenbord.Het eerste spel dat de techniek ondersteunt is ‘Broken Sword 4, The Angel of Death’ van THQ.
Tijdens de intro van het spel blaast inderdaad een briesje om je oren en worden de muren oranje en groen. In de korte tijd die wij met het systeem doorbrachten, lijkt het een leuke toevoeging, maar het zal vooral doorgewinterde gamers aanspreken. Zo op het eerste gezicht lijkt het spel Broken Sword jammer genoeg niet de meest geschikte kandidaat om amBX mee te ervaren.
De techniek komt waarschijnlijk beter tot haar recht in schietspellen. Zo werkt de polssteun bij onze test niet, omdat de steun volgens beide fabrikanten niet bij het speltype past. Broken Sword is een zogenaamd ‘adventure’, met een langzaam speltempo. Het licht op de muur verandert daarom weinig en traag. Een oplichtende muur zal meer indruk maken als het bijvoorbeeld door een explosie komt van een door de gamer zelf afgeschoten raket.
Bij dvd-films en spellen die de techniek niet direct ondersteunen, werkt de ‘Ambient’ verlichting wel, maar de ventilatoren en trillers niet. Net als bij de Ambilight televisies kijkt de software naar de kleuren in de fi lm en past het de kleur van het licht rondom de monitor aan.
De apparatuur wordt in januari in de VS gepresenteerd en moet vanaf het tweede kwartaal van 2007 in Europa in de winkel liggen. De prijs zal volgens Philips vergelijkbaar zijn met dat van geluidssystemen uit de middenklasse. Voorlopig alleen beschikbaar op de pc, maar ondersteuning voor een of meerdere consoles zit in de planning.
Bron:
http://www.ad.nl/multi-media/article692742.eceKlik om te vergroten...