Nog een week en Microsoft's eerste spelcomputer is alom verkrijgbaar in ons kikkerlandje. Kopen de schrijvers van GameSen dat apparaat voor 479 euro of laten ze 'm links liggen?
Cesar: "De Xbox is mij te duur. Een echte gamer moet dat niet uitmaken zul je zeggen, maar er zijn nou eenmaal grenzen en sinds die lange tijd geleden zijn overschreden door mijnheer Sony ben ik tegen grote bedrijven die denken het wel even te kunnen gaan maken in deze handel. Daarnaast is de hardware mij te krakkemikkig. Stel je voor dat een spel in het heetst van de strijd vastloopt of reboot! Oh en bovendien past 'ie niet in mijn huis."
Frank: "Ik ga niet voor de Xbox. In de eerste plaats omdat ik 'm erg duur vindt en ik nog geen spellen heb gezien die mijn interesse kunnen wekken. Bovendien vind ik het een verschrikkelijk lelijk en lomp apparaat. Ik kan het mijn stereo apparatuur niet aandoen om die verhuisdoos ernaast te zetten."
Sander: "Naast de Game Boy Advance is er geen console geweest die ik bij release wilde kopen. En de Xbox wordt daarbij geteld. Het is een leuk apparaatje met veel potentie, maar als er geen spellen op zijn die mij interesseren houdt het al snel op. De meeste consoles die ik nu heb zijn pas een jaar na release mijn huiskamer ingekomen. Op de PlayStation na, die liet 3 jaar op zich wachten. Ik moet wel toegeven dat het spel Crash mijn aandacht trekt. Als die zo leuk is als ik denk, is de Xbox binnen een jaar de mijne. Want zeg nou zelf, wat is er nu mooier dan botsende auto's?"
Arthur: "Wacht even, 479 euro, dat is toch meer dan 1000 ouderwetse pieken? En wat zeg je? Zonder spel? Dus voor 1200 piek kan ik welgeteld één spel spelen? En je vraagt of ik er een ga kopen? Hahahaha! Grapjas! Zo zou tien jaar geleden iedereen gereageerd hebben. Vandaag de dag schijnen dit normale bedragen te zijn. Belachelijk! Ik wil dolgraag Halo spelen, maar er is een grens aan wat ik aan een spelcomputer uitgeef en die ligt bij 225 euro. Voor een dvd-speler ben ik bereid er 100 bij te doen, maar daarboven houdt het gauw op."
Stephan: "Is de Xbox wat voor mij? Nee, ik denk het niet. Ik heb me nooit zo tot consoles aangetrokken gevoeld, en hoewel de Xbox zeker interessant lijkt ga ik er geen 479 euro voor neertellen. Ik vindt het wel jammer, want naar het lijkt worden er goede games voor gemaakt, waaronder Halo. En Halo wil ik zeker eens een keer spelen. Misschien haal ik over een paar jaar een afgeragd derdehands Xbox'je. Gewoon voor het gevoel."
Evert: "Neen, geen Xbox voor mij. Met het nieuwe aanbod van consoles ben ik gaan kijken of en wat voor systeem ik wel in huis zou willen halen en de keus is op de GameCube gevallen. Waarom geen Xbox? Ik heb al een goede pc en de Xbox lijkt daar teveel op, zowel wat hardware als software betreft. Het feit dat veel titels voor beide systemen verschijnen bevestigt dit. Ook is 'ie te duur: 479 euro is veel, zeker in vergelijking met de Cube. Als ik beide apparaten naast elkaar zet levert de Xbox geen meerwaarde. En ik spreek uit ervaring, want ik heb op beide systemen gespeeld."
Faruk: "Ga ik voor de Xbox? Ja en nee. Ik ben wel van plan ooit een X-box aan te schaffen, maar niet bij de lancering. Hij is me nog wat te duur en er zijn te weinig interessante games op het moment, net als toen de PS2 net uit was. Als je nú een PS2 koopt ben je goed bezig, hetzelfde zal gelden met de Xbox over een flink aantal maanden. Daar ben ik van overtuigd."
Steven: "De Xbox is de console van de huidige strijd, waar ik het minst enthousiast over ben. Ik ben eindelijk te oud om geïmponeerd te worden door geweldige hardware-specificaties. Dat betekent echter niet dat ik er geen ga kopen! Het feit dat games van het kaliber van Halo op de Xbox verschijnen heeft mij verkocht (terwijl ik niet eens van shooters hou). Als ik niet alledrie de next-gen systemen zou kunnen betalen, maar twee... dan was het de Xbox geweest die het onderspit had moeten delven. Gelukkig werk ik hard genoeg om die keuze niet te hoeven maken. Kom maar op met die Xbox!"
Vincent: "Helaas geen Xbox voor mij. Niet alleen de prijs is een obstakel, de beschikbare spellen spreken mij niet aan. Alleen Jet Set Radio Future weet mijn interesse op te wekken. Maar om daar nou een complete console voor te kopen terwijl ik de voorganger op de Dreamcast al heb? Er staan een aantal leuke games in de wacht, dus misschien dat ik hem later oppik. Maar een Xbox bij launch vind ik gewoon zonde van het geld. Helemaal nu de PS2 eindelijk zijn goede games begint te krijgen en de goedkopere GameCube, met voor mij leukere titels, er aan komt."
Jurjen: "Het is dat ik de Xbox nodig heb voor m'n werk, anders had ik 'm niet gekocht. Buiten Halo is er namelijk nog geen titel aangekondigd die me bijzonder aanspreekt. Ik ben benieuwd of er op de E3 nog spectaculaire dingen voor de Xbox worden aangekondigd. Een prijsverlaging bijvoorbeeld."
Jan Wicher: "Ik zou een Xbox kopen als hij lekker klein en mooi vormgegeven was. Ik zou een Xbox kopen als hij een ergonomische en fijne joypad had. Ik zou een Xbox kopen als ik wist dat Bill Gates echt van videogames houdt. Ik zou een Xbox kopen als ik van m'n spelcomputer een multimediamachine zou willen maken. Ik zou een Xbox willen als hij scherp geprijsd was. Ik zou een Xbox kopen als Nintendo opeens slechte spellen ging maken. Ik zou een Xbox kopen als ik Halo een leuk spel zou vinden. Maar ja, dat is dus allemaal niet zo."
Maarten: "Ik ga zeker geen Xbox halen als hij in de winkel ligt. Ten eerste zijn mijn financiën niet toereikend. Als er al een nieuwe console in huis gehaald wordt, dan zal dat een afgeprijsde 'Cube zijn en voorlopig biedt m'n GBA voldoende spelplezier. Ten tweede trekt het spelaanbod van de Xbox mij niet zo. Ik wil de realistisch versus kiddy discussie niet opnieuw aanzwengelen, maar het lijkt er op dat de Xbox grotendeels onder het kopje van de realistische games voor volwassenen geplaatst zal blijven en dat is niet wat mij trekt."
Debby: "Nee ik ga niet voor de Xbox! Punt één: hij is veeeeelste duur, ga er mijn vakantie van aanbetalen! Punt twee: hij is niet mooi, ik hou van mooie dingen. Punt drie: ik vrees dat mijn handjes te klein zijn voor dat enorme bakbeest van een controller. Kortom: geen Xbox voor mij, of ik moet er toevallig tegenaan lopen en op slag verliefd worden..."
Klik om te vergroten...