1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. XiroKe

    XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.070
    Leuk Bevonden:
    26
    God en religie is een product van ons beperkte bewustzijn. Pas zodra wij een hoger bewustzijn behalen zullen we inzien dat het leven, dood, tijd en alles om ons heen een illusie is die het product van ons allen.

    Het leven is net een droom, pas op het moment dat je wakker bent weet je dat wat je zojuist meemaakte allemaal niet echt was. Het was slechts je verbeelding die je een alternatieve realiteit voorschotelde.
     
  2. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Filosofie gestudeerd? klinkt best goed namelijk.

    Ik geloof altijd in een grotere en sterkere macht dan de mens, een macht die niet te omschrijven is. Ik geloof niet specifiek in god, allah etc. Maar ik geloof er wel in dat er een macht is die wij kunnen kunnen bevatten.
     
  3. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    He, die is er ook mijn beste, de natuur.
    Niets is sterkers dan dat,maar of er nu iets achter schuilt betwijfel ik persoonlijk erg....
    De natuurverschijnselen waren er het eerste,allang voordat de mens op aarde rondliep,het goddelijke is pas na de mensen verschenen omdat ze géén andere verklaring konden verzinnen om het natuurlijke te omschrijven.
    Daarvoor hadden ze een abstract en onstoffelijk wezen voor nodig,het zou immers in zijn gehele onstoffelijkheid nooit kunnen vernietigd worden door de natuurkrachten die onze hele planeet beheersen.:+
     
  4. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Tja, waarom? Even argumenten erbij.

    Want als god bestaat (wat ik niet weet!) heb jij jouw bestaan aan hem te danken. Dus ofwel je haat je eigen leven, of god bestaat niet en je haat het toeval. Is god het toeval?

    Interessant, ben jij budhist?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2007
  5. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Sorry mensen, kan deze verwijdert, kwam dubbel :mad:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2007
  6. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Het waarom? Simpel.
    Je verlies een persoon die je bijzonder dierbaar is.
    Vervolgens hoor je tijdens de begrafenis dienst, het is de wil van God de Almachtige.

    Dood door ouderdom, ongelukken en dat soort dingen kan ik allemaal best begrijpen en mee omgaan.
    Maar met praatjes als het was de wil... niet.

    Nee, voor mij bestaat god niet.
     
  7. Adaptor

    Adaptor Wipeout op de Xbox!

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het in zoverre met je eens dat wat wij meemaken niet per sé de realiteit is. Hoe onze hersenen de kwantum realiteit omzetten naar onze tastbare wereld is nog steeds een raadsel (uiteindelijk bestaan we allemaal uit een 'wolk onzekerheid' :9 ) Alleen is het bij dit soort discussies handig om de basisaanname te hebben dat wat je waarneemt echt is.. over een alternatieve realiteit filosoferen kan ik namelijk niet.

    Verder vraag ik me af wat je bedoelt met wakker worden?
     
  8. XiroKe

    XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.070
    Leuk Bevonden:
    26
    Het enige waar je absoluut zeker kan van zijn dat het echt is is je (of ons gezamenlijke) bewustzijn.

    Tot de realisatie komen dat wat je voorheen als realiteit aannam de realiteit niet blijkt te zijn, slechts een alternatieve werkelijkheid geschapen door je verbeelding.

    Nee, slechts dingen gelezen in m'n vrije tijd. Des te meer ik lees des te meer ik er daadwerkelijk in begin te geloven, maar op het moment ben ik absoluut geen expert op het onderwerp.

    Nee.
     
  9. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Maar dan komt de kernvraag , wat is de realiteit en is voor iedereen het wel dezelfde realiteit en waar is de verbeelding die óók niet voor iedereen hetzelfde is.
    En vooral waar beginnen ze en waar eindigen ze .
    Maar nu beginnen we de filosofische toer op te gaan, en dan krijg je bij elk antwoord dat je vindt steeds meer vragen....;) :b:
     
  10. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Die menig deel ik gelukkig totaal niet. Alleen de hele zware kerk durft dat te verkondigen. (en op die "rokken" heb ik het totaal niet)
     
  11. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Of er een god is of niet, ach... Ik geloof er geen barst van, zeker niet in de vorm die wij mensen verzinnen of als waarheid achten...

    Ieder mens verkeert in de zelfde roes wat de werkelijkheid betreft... Wij zijn allen mensen, dus we hebben zeer zeker overeenkomsten... Maar je perceptie wordt gevormd door je genen, je ouders en de samenleving... Wij zijn erg gevoelig voor illusie, eigenlijk vertellen we onszelf moment voor moment hoe de werkelijkheid er uit zou moeten zien... Niet zoals hij er daadwerkelijk uit ziet, daarvoor zijn we te beperkt... Het heelal en de aarde met het leven zijn ondoorgrondelijk... We kunnen er via onze techniek tot op zekere hoogte mee spelen, maar dat is dan ook alles...

    We vervormen alles, vandaar dat je dat een soort "wakende slaap" zou kunnen noemen... We zijn in de ban van wat we zien, wat we voelen en vooral wat we denken... Maar het denken is dualistisch en zeer zeker niet de werkelijkheid... We maken via woorden en emoties vergelijkingen, terwijl alles in elkaars verlengde ligt... Waar begint het verdriet en waar begint de lach? Wij doen net alsof dat twee gescheiden grootheden zijn, maar dat is een leugen, ze liggen in elkaars verlengde... Vandaar dat iemand die huilt opeens kan gaan lachen en omgekeerd, mensen zijn daarover verbaasd... Maar dat is de waarheid... Zo is het ook met god en duivel, er is geen scheidingslijn... Waar ga je die trekken? Onmogelijk, omdat er geen god en duivel bestaan zoals de mens die heeft uitgedacht... Ik heb al vaker gezegd hier dat het symbolen zijn uit een archaïsch soort psychologie die zichzelf zwaarwichtig religie noemt... Het is allemaal achterhaald wat mij betreft, maar mensen klampen zich vast aan hun zogenaamde waarheden... Maar in onze wereld van denken kunnen geen absolute waarheden bestaan... Dat zijn namelijk niets anders dan luchtkastelen...

    "Er is maar één werkelijk woord: Chaos" (W.F. Hermans) ;)
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2007
  12. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Dude, dat is ook niet universeel voor alle christenen. Wel voor Putten. (A)
     
  13. Vectom

    Vectom Active Member

    Berichten:
    314
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind, samen met meerdere denk ik.. dat het geloof gewoon een verzonnen verhaal is om de mensheid bijeen te houden. Niemand weet wat er na de dood is, dus er is een clubje geweest die een verhaal heeft gemaakt met als hoofdpersonage jezus, ze vader hebben ze maar god genoemd...

    Veel mensen gingen geloven in het verhaal omdat ze dan iets konden vastgrijpen voor als ze dood zouden gaan (oftewel: mensen zijn niet meer bang voor de dood). Alleen jah, je moet wel netjes zijn op de aarde: Maak maar niemand dood, word maar geen homo, ga op zondag maar naar een gebouw met ze alle en klaar. Hoppa het geloof is geboren.

    Wat ook meteen wel leuk is, dat ''we'' ook meteen weten hoe de aarde is gemaakt, wat er boven ons is en hoe alles is zoals het is. De mensheid houdt er namelijk niet van dat we iets NIET weten. Jantje heeft een dodelijk ongeluk gehad, heeft het overleefd. Hoe hij het ongeluk nou overleefd heeft zal god/jezus wel hebben gedaan. Weer alles verklaart.

    Daarnaast wil ik ook even kijken naar vroeger. In de tijd van de Romeinen hadden ze vele goden. Hoe ontstaat regen, hoe ontstaat onweer ect.? Ze konden het niet verklaren >> ze verzonnen een god ''zeus''. Als hij boos is prikt hij met ze stok op de aarde en stampt op de wolken << de vragen over regen en onweer zijn verklaart! Onze technology is zo verbetert t.o.v. de Romeinse tijd. NU kunnen we wel verklaren hoe onweer en regen ontstaat. Zeus is geschiedenis.

    We kunnen nu nog steeds veel dingen niet verklaren, en mensen kunnen er wel mee leven dat god alle onverklaarbare dingen heeft gemaakt of whatever.. Daarnaast geloven erg veel mensen erin dus het MOET wel waar zijn. Bullshit imo.

    D'r is alleen nog 1 ding, wie heeft god ooit gezien of gehoort? Niet te verklaren.. dat zien we wel na onze dood.

    Zo denk ik erover, en ik denk dat weinig mensen mijn mening kunnen beinvloeden :cool:
     
  14. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Ik vind je reactie nog niet zo gek, het klopt: de mensheid wil alles verklaren... Het onbekende boezemt angst in... Dus ga je het "bekend" maken voor jezelf, desnoods met luchtkastelen aan theorieën die je vervolgens gaat aanmerken als "de" Waarheid...

    P.S. Alleen één foutje: Zeus was de oppergod van de Grieken, niet van de Romeinen... De oppergod van de Romeinen heette Jupiter, en is feitelijk ongeveer wel te vergelijken met Zeus, dat wel... :)
     
  15. Vectom

    Vectom Active Member

    Berichten:
    314
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey,

    haha leuk dat je het opmerkt :p. Maar de naam doet er niet toe imo. Ik let niet zo vaak op met geschiedenis ^^. Ik wil er gewoon ff mee duidelijk maken dat ze vroeger ook alles al wouden weten en daar ''goden'' voor gebruikte :p. En zeus kwam ff in me op hehe.
     
  16. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
  17. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Ogh ogh wat een kwakzalverij. Je geeft de kerk geld zodat een non, die jou niet kent (je persoon niet, je geschiedenis niet) maar toch vrolijk een jaar lang voor je bid. Wanneer je geen geld meer geeft stopt ze dus met bidden en zal ze dat voor iemand anders gaan doen. Laat maar weer eens zien dat de kerk met zijn 'medewerkers' goed voor hun volgelingen wil zorgen, mits er voor betaald wordt. Slecht slecht en nog eens slecht.
     
  18. Riffmaster

    Riffmaster _0_Keith Richards_0_

    Berichten:
    20
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn dat nou geniale uitspraken of niet _O_

    Keith " = God " Richards
     
  19. ShadeTCS

    ShadeTCS Unregistered Abuser

    Berichten:
    23
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij is Jezus sowieso gebasseerd op Mithras
     
  20. Berrie

    Berrie Nakkie d'r bij?

    Berichten:
    2.791
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo denk ik er dus ook over.

    Mijn leven te danken aan hem? Ik heb m'n leven te danken aan m'n ouders, niet aan god.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina