1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 29 jul 2010.

  1. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Zo, ook maar eens een nieuw deel voor een thread over het geloof, omdat de vorige bijna uit z'n voegen barstte.

    Vertel hier wat je erover denkt, stel je vragen, discussieer, etc!

    Let wel even op een paar dingetjes:

    • Houd het netjes.
    • Respecteer elkaar.

    Het vorige deeltje
     
  2. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    *zucht*

    Docu over paranormale zaken: Klik. Aanrader.
     
  3. ExQuiZ

    ExQuiZ Active Member

    Berichten:
    51
    Leuk Bevonden:
    0
    wat vind ik van geloof..1 woord; kut
     
  4. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    even je reply teruglezen en dan nog eens nadenken over de meerwaarde ;)
     
  5. MaasMaas

    MaasMaas Active Member

    Berichten:
    172
    Leuk Bevonden:
    0
    ik geloof er niet in
     
  6. BlackTerror

    BlackTerror Delicious

    Berichten:
    1.118
    Leuk Bevonden:
    4
    Wel interessant. Ik ben er wel 100% van overtuigd dat de 'humand mind' meer kan dan we denken. Heb zelf ook wel eens van die gevalletjes gehad, dat ik bijv. in de ochtend iets dacht zo van: stel dat...
    en dat het s'avonds echt zo bleek te zijn (hebben we allemaal wel eens). Op dat moment denk je gewoon, he wat toevallig, maarja is het dat wel?

    Dingen als: 'ik heb zo'n voorgevoel dat het...', hebben toch met één of ander 'zintuig' te maken waar we ons misschien niet direct bewust van zijn. Niet dat dit betekent dat we opeens in de toekomst kunnen kijken, maar we kunnen/doen (onbewust) veel meer dan we denken.

    Docu deed me denken aan The Lost Symbol van Dan Brown:9

    Waarom buigen die mensen altijd lepels8) Is dat het enige voorwerp waar we controle over kunnen hebben ofzo? Als we dat al kunnen...
     
  7. Bassie

    Bassie No lollygaggin'

    Berichten:
    4.234
    Leuk Bevonden:
    33
    Je gelooft niet in geloof. :eek:

    :F:

    Als je niet in god gelooft, dan heb je evengoed een geloof. Want je gelooft dat god niet bestaat. :) Dus als je t zo bekijkt zijn er geen ongelovige...
     
  8. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    En dan zijn er nog zoveel verschillende geloven..
    Als iemand hier zegt dat ie gelovig is.. krijgt een ander daar meteen een beeld bij.

    Ik vind het persoonlijk altijd veel interessanter wat voor God het is waar iemand in gelooft, dan het feit of iemand wel of niet gelooft. Denk niet dat er daadwerkelijk een man met een baard op een wolkje staat straks..En merk op dat atheïsten hier vooral afzetten tegen de klassieke geloofsovertuigingen. Wat opzich niet onlogisch is, maar ik denk zelf dat er ook een middenweg is.
    Wie zegt dat er niet én een God én evolutie kunnen bestaan..
     
  9. Bassie

    Bassie No lollygaggin'

    Berichten:
    4.234
    Leuk Bevonden:
    33
    De bijbel.
     
  10. ExQuiZ

    ExQuiZ Active Member

    Berichten:
    51
    Leuk Bevonden:
    0
    tsja kan ook een heel verhaal ophangen waarom ik niet geloof in een hogere macht, maarja hier komt het op neer :+ simpele samenvatting
     
  11. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    de meeste mensen houden echter alle opties enigzins open en geven het daarmee aan het niet te weten. Zogenaamde Agnosten, die geloven dus niet ;)

    @ Armada: Er is gewoon geen enkele aanleiding om te geloven in een hogere macht. Ik zie iig niets om een geloof in een hogere macht te verdedigen. Mensen moeten eens kijken naar hoe wonderlijk de wereld om zich heen is, daar heb je geen hogere macht voor nodig.

    Geloof is voor mij weinig meer dan het indoctrineren van kinderen op jonge leeftijd zodat het geloof verder kan voortbestaan. :)

    Ik snap ook niet dat er mensen zijn die hun geloof nog als de ware beschouwen. Er zijn 100-en andere geloven die precies hetzelfde roepen!

    Je geloof wordt maar door 1 ding bepaald en dat zijn je ouders (ok soms je omgeving/partner).Ik heb nog nooit een kind in een christelijk gezin horen roepen 'papa ik wil Moslim worden!' :+

    Daarnaast ben ik van mening dat geloof uit het onderwijs moet verdwijnen (alleen nog bij GS) en al helemaal uit de (Amerikaanse) politiek. Daar heeft het gewoon geen plaats
     
  12. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    God moet je ook niet zien als een persoon inderdaad. Beste omschrijving voor God is 'iets dat de mens niet kan weten'. Het zou inderdaad kunnen dat God bestaat ondanks het bewijs van evolutie. Dat God al het leven heeft gemaakt is een fabeltje uit de bijbel. Met gelovigen heb ik trouwens geen problemen, ik begrijp ze erg goed. Ik snap precies waarom mensen in meer geloven. Waar ik wel een groot probleem mee heb is religie met macht en invloed.

    Jaarlijks bekeren 500 Christenen in Nederland zich tot de Islam! 8)
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2010
  13. Bassie

    Bassie No lollygaggin'

    Berichten:
    4.234
    Leuk Bevonden:
    33
    De meeste mensen in de wereld zijn denk wel gelovig. Maar ik heb zo'n gevoel dat met alle techniek en gebrek aan bewijs het hele god verhaal een beetje achterhaald wordt. Ik denk daarom dat het geloof langzaam afsterft, wat ik totaal niet erg vind. In Nederland merk ik dat veel ouderen nog gelovig zijn, maar de kids moeten er niks van weten. Logisch, want wat ik te horen krijg over bijvoorbeeld het Christelijk geloof (het enige waar ik íets vanaf weet op geloof-vlak) vind ik altijd ongeloofwaardig, en ik wil er niks mee te maken hebben. :)
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2010
  14. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Dat bedoel ik. Ik noem geloof en jij begint met bijbel. Terwijl je net zo goed de Koran of andere geschriften had kunnen aanhalen. Je hebt dus al een bepaald beeld over wat geloof is en wat daarbij hoort, terwijl dat niet met elkaar hoeft te stroken.

    Geloof en wetenschap zijn beide hypocriet.
     
  15. BlackTerror

    BlackTerror Delicious

    Berichten:
    1.118
    Leuk Bevonden:
    4
    Jij zet hier echt precies neer hoe min situatie was/is. Mijn ouders geloven echt 100% in God en de Bijbel. Klinkt een beetje zwaar, want verder dan wat bidden voor het eten en zondags kerk komen ze vaak niet, maar het gaat om het principe; ze geloven echt in hun gelijk en het is voor hun de enige manier op een gelukkig leven.

    Terwijl ik (na jarenlang twijfelen) nu eindelijk niet geloof, tenminste niet op de manier zoals mijn ouders het mij voorschotelden. En geloof me, dit kost best wel wat tijd. Als je je hele leven lang wordt voorgehouden dat er iets is en je gaat 'opeens' twijfelen dan duurt dat wel even.

    Ik geloof dus niet dat er een hogere macht is die mij helpt of continu steunt op wat voor manier dan ook. Dan kan ik in principe nog best geloven dat er 'iets' is, maar dat zijn weer twee verschillende dingen.

    Het enige wat ik echt niet begrijp is waarom miljoenen mensen zich zo druk maken om het geloof, dat ze er zo overtuigd van zijn dat het hun hele leven beheerst. Mijn ouders worden bijv. echt kwaad als iemand GVD zegt op de tv, haha dan denk ik echt wtf...

    Ik heb altijd gedacht dat die mensen (bijv. mijn ouders) één of ander moment in hun leven hebben gehad dat ze echt ervaarden dat God er was en hun hielp. Ik heb dat nooit gehad en volgens mijn overtuiging zal ik dat dus ook nooit voelen, maar dan blijft er de vraag wat heeft die andere mensen dan doen geloven? Waarom twijfelden zij niet?
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2010
  16. Bassie

    Bassie No lollygaggin'

    Berichten:
    4.234
    Leuk Bevonden:
    33
    Ik vond dat een toepasselijk voorbeeld omdat de meeste gelovige in Nederland de standpunten van de bijbel volgen. En bovendien weet ik dat er in de bijbel niets over evolutie staat, en misschien in de Koraan oid wel. Weet ik veel. :9

    Ik snap je punt ook niet, jij vraagt:

    Ik zeg:

    Dat is toch gewoon zo. :+ Jij maakt er nu weer iets heel anders van...
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2010
  17. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Haha.. ja, maar ik bedoelde niet: 'wie ken me vertellen waar staat dat evolutie en God niet allebei kunnen?' O-)..
    Dus.. ja tuurlijk heb je gelijk, bedoelde het meer retorisch.
    Ging mij erom dat het hier heel vaak een discussie is tussen of heel gelovig of helemaal niet.

    Schijnt dat dit in de bijbel staat trouwens:

    :eek:
     
  18. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Zo lust ik er nog wel eentje , ik zal ook even op een briefje schrijven dat iedereen die mijn mening niet deelt een dwaas is. Kijken of het helpt :+
     
  19. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Damn, ik ben ook inderdaad een dwaas! :eek: 8)

    Mja, liever een dwaas dan de bitch van God.

    Deze man kan het veel beter verwoorden(grappiger dus) dan ik!

    [yt]LZJ-_OTvsqo[/yt]

    Hoeveel mensen zijn er vermoord in de naam van God? En hoeveel in de naam van Satan? Volgens mij is Satan een veel sympathiekere gast ;)
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2010
  20. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Hoe bedoel je geen hogere macht voor nodig? Om die wereld te bevatten (tot op zekere - beperkte - hoogte) niet nee, maar het ontstaan daarvan wordt nog altijd door het grootste deel van de mensen verklaard door een schepper. Zo'n ad populum toont natuurlijk niet aan dat die overtuiging klopt, maar het bevestigt wel dat het voor anderen totaal omgedraaid is.

    Maar dat is met ieder meningsverschil het geval (oké, er zijn niet altijd honderden meningen natuurlijk). Maar dat wil niet zeggen dat mijn mening niet de juiste is. Ik ben religieus, en ik kan mijn keuze heel goed rationeel legitimeren.

    Hier heb je voor een groot deel gelijk, natuurlijk is de rol van de ouders in de meeste gevallen bepalend. Toch zien we ook velen die God ontkennen, terwijl hun ouders christenen zijn (atheïsme noem ik dan ook een geloof, of liever een overtuiging). En als we de geschiedenis induiken, religies zijn vanuit niets zeer groot geworden. Natuurlijk is er vaak een politieke invloed, de leider heeft vaak grote invloed gehad. Maar als we kijken naar de Islam, de best gedocumenteerde religie, wordt duidelijk dat velen de boodschap van Mohammed omarmden uit vrije wil (meer dan 100.000 zijn genoemd).

    Ik vraag me af waarom. Leren over religies kan zeker een verrijking zijn en ik zie geen bezwaar tegen zulk onderwijs. Sowieso vind ik dat ouders vrij zijn om hun kinderen op een religieus getinte school te laten onderwijzen. Ook de rol van religie in politiek vind ik onterecht ter discussie staan. Zolang het niet leidt tot misstanden, maar bijdraagt, en zolang - uitgaande van de democratie - het volk erachter staat, zie ik geen reden om in te grijpen. In de Amerikaanse politiek heeft het Christendom zeker wel een plaats, het is een christelijk volk dat kiest voor deze Bijbelse invloed.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2010

Deel Deze Pagina