Geluidsbewerking: volume gelijk maken

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door KevskiVD, 4 apr 2008.

1. KevskiVD

KevskiVD Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Is het mogelijk om van een audiotrack het volume in één keer gelijk te maken?
    Ik heb namelijk zelf een interview gedaan en opgenomen. Alleen de ene peroon (mij zelf) is veel harder opgenomen dan de andere.

Alles staat in een audiotrack. Is er een mogelijkheid om dit volume gelijk te trekken?

Het ziet er nu zo uit:

Ik heb rond gezocht in een aantal geluidsbewerking programma's, ik kan alleen opties vinden om verschillende tracks te normaliseren, of om in één keer de volledige track in X aantal dB te verlagen.

2. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
  3. collin43

collin43 coolest xbw member

Leuk Bevonden:
    0
    nu er toch dit topic is, weet iemand ook hoe je geluiden van bijv. een mp3 kunt scheiden? bijv. de bass uit een mp3 halen, of bijv. de tekst van Madonna uit een mp3 halen zodat je alleen de ''instrumental'' overhoud? danku:)

edit: corossi,, ik zou maar snel een post maken, want nu heb je er 666,, en dat is het getal van de duivel ! :p

Laatst bewerkt: 4 apr 2008
  4. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Kan niet. Je kunt het een en ander met equalizers doen, maar helemaal krijg je het er nooit uit. Je bent nu trouwens wel een beetje aan het topickapen, is volgens de nettiquette vrij onbeschoft.

@Melbuuln: voor de TS werkt dat niet. wat dat soort programma's doen is een zogenaamde normalize. Dat kijkt naar de maximale piek qua volume, en gebruikt dat als leidraad om het volume in z'n geheel op te krikken. Volumeverschillen worden daarmee niet aangetast. Daarvoor moet je toch met compressors aan de gang.

@TS: wat je het beste kunt doen is een programma gebruiken waarmee je volumes kunt intekenen. Met een programma als Steinberg WaveLab of Adobe Audition kan dat bijvoorbeeld. Daarmee kun je handmatig keyframes toevoegen om het volume meer op één lijn te krijgen. Daarna kun je eventueel nog een compressor en eventueel een limiter (dat zijn effecten die in die programma's zitten) gebruiken om de pieken uit je fragment te krijgen en de waveform als het ware samen te drukken. Tenslotte voer je een normalize uit om het geheel op te krikken naar een acceptabel geluidsniveau.

Laatst bewerkt: 5 apr 2008
  5. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Normalize zou wel moeten werken volgens mij.. Alles wordt dan recht getrokken en de dynamiek gaat totaal verloren. Zo doen ze het op de radio ook (zo hard mogelijk).

Laatst bewerkt: 5 apr 2008
  6. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Nope niet helemaal. Zoals ik zei gaat normalize uit van de hardste piek en goot aan de hand daarvan het complete volume omhoog, zonder verschil in dynamiek. Op de radio wordt naast normalize de boel ook flink gecompressed, pas dan druk je het plat en verdwijnt je dynamiek. Een goede (multiband) compressor should do the trick :)

7. KevskiVD

KevskiVD Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Laat dat nu juist een reden zijn voor mij om zo lang mogelijk te wachten met posten :cool:

MP3Gain gaat inderdaad niet werken, is verder wel een super handig programma .

@Darkwing: bedankt ;) Ik ga met die punten eens aan de slag in Audition

Deel Deze Pagina