[Geologie] De wereld in de toekomst

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door XBOXLIVE!, 28 sep 2003.

1. XBOXLIVE!

XBOXLIVE! Guest

Zoals iedereen weet is het broeikas effect een opkomende dreiging voor onze aarde. Mede hierdoor stijgt het zee-niveau drastisch, en ondergaan wij talloze klimaatsstoringen die de aarde ernstig beschadigen. Het enstigste is, en blijft, het feit dat het zee-niveau in de komdende eeuw gevaarlijk gaat stijgen. Sommige klimaats-analysten beweren dat het om zo'n 100 cm gaat, andere geobiologen hebben wel andere verklaringen. Zij denken dat het hier om zo'n 4 meter gaat, en dat gepaard met de meest extreme neerslag ooit.

Gordon-Michael Scallion (Futurist/Teacher/Author/Climatist) heeft i.v.m het broeikas effect een geobiologische kaart ontworpen, waarin de toekomstige plaatsing van de aarde wordt weergegeven.

De aarde in zijn geheel:

Europa:

Deze 2 kaarten zijn gebaseerd op de vooruitzichten van de komende 100 jaar.

Europe will go through some of the quickest and most severe Earth changes. Much of Northern Europe will go beneath the sea as the tectonic plate upon which it rests collapses. Norway, Sweden, Finland, and Denmark will be inundated, leaving hundreds of small islands.

Most of the United Kingdom, from Scotland to the Channel, will go beneath the sea. A few small islands, about the size of what is now Shetland Island, will remain. London and Birmingham will be among the remaining islands. Ireland will go beneath the sea except for higher ground.

Russia (the former Soviet Union) will be separated from Europe by a large new sea as the Caspian, Black, Kara, and Baltic Seas merge. The new sea, divided by the Ural Mountain range, will stretch all the way to the Jenisej River in Siberia. The region's climate will become more temperate, enabling Russia to supply much of Europe's food. The Black Sea will merge with the North Sea as well, leaving Bulgaria and Romania under water.

The region from Poland to Turkey will see great turmoil. A great Holy War will be born in this region, ending with the purification of the land by fire and water. Portions of western Turkey will go under water, creating a new coastline from Istanbul to Cyprus. Much of central Europe will be inundated; most of the land between the Mediterranean Sea and the Baltic Sea will be lost. Many of the World War II battlegrounds will go beneath the sea, and small islands will be formed.

Much of France will go under water, leaving an island in the Paris region. A new waterway will separate Switzerland from France, along a line from Geneva to Zurich. Italy will be divided by water. Venice, Naples, Rome and Genoa will be claimed by the sea, but the Vatican will be saved by moving to higher ground. Higher elevations will remain as islands. New land will rise from Sicily to Sardinia.......

Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2003
  2. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Hmmm vrij radicale blik op de toekomst. Laatst was er een documentaire op tv waar werd verteld dat gebleken was dat de zeespiegel vóór de industriele revolutie (en dus voor het broeikaseffect) sneller steeg dan de laatste decennia. :cool:

3. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Hmmz interessant! Alleen in welk tijdsbestek ziet die wetenschapper dit gebeuren? Kan me voorstellen dat het om miljoenen jaren gaat.

Ík snap niet waarom zoveel delen van continenten onder water gaan terwijl de zeespiegel 4 meter stijgt. Je hebt toch ook grote niveauverschillen? Daarnaast zal de wereld op deze manier behoorlijk dichtbevolkt worden! Tijd voor een toevluchtsoord op de maan? :)

Wat jij zegt, Eckie, is ook heel leuk om de milieuactivisten de mond mee te snoeren :cool:

4. Neom

Neom Crazy Gamer.........

Leuk Bevonden:
    0
    paniekschopperij, de wereld is de afgelopen jaren eerder overspoeld door dit soort berichten dan met water..........

5. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    .... laagste waterpeil bij Lobith gemeten (2.92 boven NAP) sinds invoering metingen ...

6. XBOXLIVE!

XBOXLIVE! Guest

Ik wil niet veel zeggen hoor, maar het broeikaseffect was altijd al aanwezig. Zonder het broeikas effect was het momenteel overal -73 Graden geweest. Men denkt dat het broeikaseffect iets totaal nieuws is, maar nu hebben wij gewoon met een versneld broeikaseffect te maken, waarin de temperatuur hoger is dan de door moeder natuur voorgestelde doelstelling qua geobiologische aard-temperatuur.

7. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    amai....

vrij negatieve blik op de toekomst...

voorzover ik daar een mening over heb; ik zie wel wat er in mijn leven nog gaat gebeuren... ik heb vertrouwen in de wetenschap, maar alles verandert bijna constant.. dus om dit te voorspellen :confused:

en het lijkt me niet iets van miljoenen jaren.... eerder honderden (misschien maar 100 jaar met de dingen die je tegenwoordig hoort :eek: )

8. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Ach hou op, je gaat me niet wijs maken dat de wereld er over 100 jaar zo uit ziet :cool:

XBOXLIVE heb gelijk, het broeikaseffect het altijd een rol gespeeld en dat is maar goed ook.

9. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    tja, misschien een beetje overdreven...

maar over miljoenen jaren is de hele wereld vergaan (ontploffen vd zon geloof ik), dus het zal wel de middelweg zijn...

10000-en komt dichter in de buurt, maar miljoenen??

ach ja, wat weten wij er ook van :D

10. XBOXLIVE!

XBOXLIVE! Guest

Geef mij maar eens 3 redenen waarom de wereld er over 100 jaar niet zo zou kunnen uitzien (en denk daarbij ook aan het effect van pole-shifting) :

11. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    True, true, maar men zegt altijd dat CO2 het broeikaseffect versterkt enzo, en de maker van deze kaart is ook ongetwijfeld uitgegaan van een versterkt broeikaseffect. Mijn punt is: Als de zeespiegel de laatste tijd juist langzamer stijgt is die kaart redelijk onrealistisch. (Waarschijnlijk gemaakt door iemand die belangen heeft in katalysators, kernenergie, of auto's op stroom :cool:)
    1 - Het water stijgt niet zó snel.
    2 - Men kan het water goed tegenhouden, waar ons kikkerlandje dat voor meer dan de helft onder zeeniveau ligt het perfecte voorbeeld van is.
    3 - Waarom 3 redenen? 1 reden is al genoeg om die kaart onrealistisch te maken. :cool:

12. ImpulzZ

ImpulzZ Katie Holmes

Leuk Bevonden:
    0
    hmm zeeën in de sahara als ik het goed zie op het eerste plaatje 8)

nee eigenlijk vind ik het wel interessant dit, maar over hoeveel jaar zal het zo zijn? ik denk dat dat nog wel even kan duren hoor... ik denk niet dat ik dit nog mee kan maken iig :+

veel van die onderzoekers ( + greenpeace etc. ) scheppen graag zo'n doembeeld van de wereld om de mensen aan het denken te zetten.. en zo de mensen te beinvloeden meer rekening te houden met het milieu en vaker de auto te laten staan enz...
    persoonlijk denk ik dat het zo'n vaart wel niet zal lopen.

13. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    De kaart zal er ooit best zo uit kunnen komen te zien (bedenk dat de aarde ook bijna volledig met ijs bedekt is geweest), maar in 100 jaar? Echt niet, en ook niet als het broeikaseffect nog 10 keer erger zou zijn dan nu.

14. XBOXLIVE!

XBOXLIVE! Guest

Ten eerste stijgt het zeeniveau wel snel (denk maar aan het feit dat het de komende eeuw wel zo'n 4m kan gaan stijgen), en ten tweede laat je een belangrijk feit weg. Zoals ik al eerder zij speelt 'pole shifting' ook een erg belangrijke rol. Pole shifting is een lopend process waarin de korst van de aarde verschuift, ook wel 'Earth Crust Displacement' genoemd. In dit process verschuiven verscheidene stukken aarde, dit kan in horizontale, maar ook in verticale positie gebeuren. De gevolgen zijn dat bepaalde delen van de aarde als het ware wegzakken, of de zee in glijden. Dit proces werd namelijk in gang gezet toen de Fransen Atomische experimenten op de Stille Oceaan uitvoerden. Hierbij golfden trillingen door het water het land in, en brachten als het ware de 'poles' van de aarde in onbalans. Vandaar al deze verschuivingen. We merken het nog niet zozeer, maar dat zal snel veranderen. Denk daarbij maar aan John Cartneys (geobioloog) theorie: 'The earth is just a layer of crusts, and those crusts have been set into an unstopable motion'...

Denk daar maar eens goed over na..

15. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Dat is wel zo, maar daar gaat veeeeeeeeeeeel meer tijd overheen dan 100 jaar.

16. XBOXLIVE!

XBOXLIVE! Guest

Dat zeg jij ja, en geef mij maar eens een bron waarin staat dat het langer dan 100 jaar duurt..

17. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    De beste inkijk in de toekomst is het verleden. Kijk eens op de landkaart van 1000 jaar terug, die ziet er precies hetzelfde uit als die van nu.

18. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ben ik toch niet helemaal met je eens, een industriele revolutie in 1870 heeft toch vele processen, ten goede en ten kwade, versnelt! Effect op het broeikaseffect zal zeker gehad hebben, meer dan de 1000 jaar daarvoor.

19. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Ach dit is maar een van de vele dingen die kunnen gebeuren. Er is ook een mogelijkheid dat de golfstroom er mee kapt en dan bestaat er een grote kans dat er weer een ijstijd komt, er kan een meteoriet op aarde neerkomen etc. etc.

Er hebben zich de meest bizarre dingen afgespeeld in de afgelopen paar miljoen jaar. Zo is bijv. de Magnetische Noord- en Zuidpool al een paar keer omgedraaid.

20. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Idd, je moet miljoenen jaren in de tijd terug wil je die verschuivingen zien. Toen waren alle werelddelen nog met elkaar verbonden. Ik heb ooit eens bij aarderijkskunde gehad dat Europa over miljoenen jaren ter hoogte van de noordpool ligt en dat Australie verpletterd zal worden onder Indonesie.

Deel Deze Pagina