Geweld op de Xbox!

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Mr.blond, 31 mei 2003.

1. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik moest voor school een verhandeling schrijven over de invloed van de computer op de mens, ik heb het voornamelijk gehad over geweld in games. Ik had een 17/20, niet slecht hè :)
    ==============================================

De invloed van de computer

De computer is niet meer weg te denken uit de moderne samenleving. Recente peilingen hebben aangetoond dat de jeugd liever achter het computerscherm zit, dan achter de televisie! Maar liefst tachtig procent wist ook te vertellen dat ze dagelijks eens op het internet surfen. Slechts een kleine minderheid van 10 procent heeft geen computer. De PC, personal computer, heeft de televisie dus ingehaald. Sterker nog, het is zelfs een populairdere ontspanningsvorm geworden.

De computer is voor haast elke doelgroep toegankelijk. De machine is handig voor werkende mensen, zij kunnen hun teksten ordelijker maken met een tekstverwerker. Maar ook ter ontspanning is het ideaal. Je kan rustig een spelletje hartenjagen spelen. Maar is dat allemaal wel goed voor het sociaal contact? Terwijl men vroeger samenkwam om eens met de kaarten te spelen, zit men nu helemaal alleen achter het scherm. Je kan echter wel communiceren met elkaar via de computer. Het bekendste voorbeeld daarvan is Windows Messenger. Dit programma laat je toe naar eender wie tekstberichten te sturen. Het nadeel is echter dat je niet steeds weet tegen wie je bezig bent. Het gevaar bestaat dus dat kinderlokkers een afspraak proberen te maken.

Maar ook videospelletjes zijn heel populair bij de jeugd. Een peiling bij de Nederlandse jeugd leerde ons dat maar liefst 90% geregeld een spelletje speelt op de computer. Ook nu weer beperkt het sociaal contact zich tot het versturen van berichten in de ‘chatbox’ van zo een spel. De videospellen van tegenwoordig worden echter steeds gewelddadiger. Sommige spelletjes plaatsen je in de huid van een soldaat, je enige doel is zoveel mogelijk vijandige soldaten dood te schieten. Oorlog wordt zo voor de jeugd van tegenwoordig een spel. Ze vergeten de ellende die een oorlog met zich mee brengt. Kinderen die hun ouders verliezen, hongersnood, gewonden,… De laatste nieuwe spellen gaan zelfs nog verder! Jij bestuurt een misdadiger die gewoon voor de lol auto’s kan stelen en mensen kan verminken met allerlei wapens! De spelen zijn verboden voor minderjarigen, maar iedereen kan echter op allerhande manieren aan de spellen geraken. De oorlogsspellen worden zelfs gehanteerd door het leger. Het is een perfecte training, de spellen zijn realistisch. Maar leert men zo de jeugd niet hoe je iemand moet dood schieten? De meningen zijn uiteenlopend. Volgens sommige wetenschappers maakt het de kinderen echt agressiever. Na het spelen van een spel zouden ze vooral verbaal veel agressiever zijn. Andere wetenschappers beweren dan weer het tegengestelde. Het zou een uitlaatklep zijn waar je net al je spanningen van de voorbije dag in kwijt zou kunnen. Als je last hebt van stress zou je er in geen tijd vanaf zijn. Het zorgt ook voor een betere coördinatie tussen de hand en het oog. De jeugd zegt zelf dat de spellen hen niet gewelddadiger maakt. Slechts 5% van de jeugd zelf denkt dat het wel aanzet tot geweld. Maar er zijn natuurlijk ook mensvriendelijkere computerspelletjes. Vele huismoeders spelen wel eens een potje mijnenvegen. De vaders kunnen zich uitleven met de talrijke racespellen. Ook de jeugd heeft al die bloederige spellen niet nodig. Zo kan je zelfs op het internet schaken tegen menselijke tegenstrevers. Dat zal je alvast niet aan het moorden zetten.

In Griekenland is er recent een politieke rel geweest rond videospellen. De regering had er een wet goedgekeurd die alle videospellen verbood. Ook de onschuldige spellen zoals patience werden niet meer getolereerd. Je jeugd protesteerde echter en de wet werd nietig verklaard. Het bleek een te drastische maatregel. Maar de te gewelddadige spellen zouden toch verboden moeten worden. Want het is niet verantwoord om een achtjarige een spel te laten spelen dat vol met scheldwoorden, bloed en geweld zit. De leeftijd wordt niet gecontroleerd door de winkeliers. Er moet dus dringend naar oplossingen worden gezocht.

==============================================
    Wat denken jullie? Mee eens of bullshit...
    Ik denk zelf dat het onverantwoord is om een klein jongetje een spel te laten spelen dat vol met bloed, geweld, seks, scheldwoorden,...zit. Daarnaast vind ik dat er meer moet gewezen worden op het feit dat oorlog wel degelijk voor burgerslachtoffers zorgt, ellende, weeskindjes, geamputeerde benen,...

Mee eens? Of net helemaal niet?
    Voor de taak heb ik uiteraard geopteerd voor een groter lettertype en flink wat uitgelijnd :p

2. mr.ed

mr.ed ^^XboX k!ck$ @@r$^^

Leuk Bevonden:
    2
    nice tekst 8)

kan ik misschien nog wel eens gebruiken :cool:O-)

ik denk wel dat je gelijk hebt overigens er moet ergens een grens zitten.

3. Chief Bram

Chief Bram *Xbox-Addict*

Leuk Bevonden:
    0
    goeie tekst vooral die rel vanwege afschaf video games

4. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    daar ben ik het wel mee eens, maar vanaf een bepaalde leeftijd wordt je tog met die dingen geconfronteerd (meestal is het de leeftijd waarbij je er zelf over kan nadenken en kan beseffen dat het fout is), en vanaf die leeftijd vind ik dus ook dat je deze video games kan spelen.. je ziet de gebeurtenissen tog wel..

5. rolorob

rolorob Active Member

Leuk Bevonden:
    2
  6. Japzor

Japzor ... Biertje ?

Leuk Bevonden:
    1
    Is heel waar.. Spellen zouden voor de echt jonge kinderen verboden moeten worden .. Vanaf 13,14 jaar ongeveer mag je het best spelen .. Ik heb vet veel gegamed , en ik ben nog nooit door een spel een opgefokt duracell-konijn geworden .. Jah ok alleen frustratie , maar dat is door de computer die het weer eens vaag doet. Net als bij de T.V. moeten de ouders besluiten of hun kinderen aggressieve zaken aankunnen .. Op de televisie is ook genoeg geweld hoor.. Laat ouders gewoon beslissen.

7. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Ik denk dat geweld op TV op het moment een groter probleem is. Ooit wel eens rond deze tijd naar Yorin gekeken? Allemaal vage Japanse vechtseries, laatst zag ik zelfs een hele diepzinnige serie aldaar met bijna 'real-life' oorlogsituatie's. De 'kinderen' zijn dan passief bezig die boel in zich op te nemen, en moeten later hun energie kwijt, bij voorkeur op de buurjongen die toevallig dezelfde serie gekeken heeft.

Bij videogames, zoals gezegd hierboven, is het ook direct een uitlaatklep waardoor er eigenlijk geen energie en dus geen agressiviteit wordt opgebouwd. Dat veel games niet geschikt zijn voor de jongere game vind ik ook te begrijpen maar om nou games te gaan verbieden gaat wat ver, laatst is immers nog bekend gemaakt dat het spelen van videogames positief is voor coordinatie en persoonlijke ontwikkeling.

8. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Je bedoeld die talloze ouders die zich tegenwoordig meer druk maken om hun eigen carriere dan wat hun kind uitspookt. De tv wordt gebruikt als een goedkope babysitter en vervolgens zijn ze verontwaardigd als hun kind "slechte woorden" leert of zich agressief begint te gedragen. Vervolgens geven ze de tv omroepen, filmmakers, muziekartiesten en gamesontwikkelaars de schuld. Erg hypocriet allemaal.

Toch hoeft het volgens mij niet allemaal slecht te zijn. Kinderen worden toch wat meer weerbaarder en dat zie ik toch als een pluspunt.

9. mr.ed

Leuk Bevonden:
    2
    wel leuk dat van dat de ouders moeten beslissen maar mijn moeder vind Mario bros op de 8bit nintendo nog aggressief. Als het aan hun lag speelde ik nou nog steeds kirby ofzo

10. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind het een schande dat een 8-jarige zomaar een spel als pakweg GTA kan kopen, dat spel staat bol van het geweld: moorden, auto's stelen, in gta 3 zelfs hoeren die je kan neerknupelen.
    Is dat het goede voorbeeld voor een 8-jarige?
    Ik stel me seieuze vragen bij het huidige systeem. Die ratings allemaal goed en wel, maar ze worden niet toegepast... Iedereen kan ongestoord in een winkel een mature game kopen, niettegenstaande dat het mannetje amper boven de toonbank uitkomt...
    Ik vind dat de winkels er alles aan doen om te verkopen ( logisch ook) maar ten koste van kleine mannetjes die allemaal geweld krijgen te zien, op zo'n leeftijd kan je nog niet goed genoeg het onderscheid zien tussen goed en kwaad. Dan is het meer van 'hè die ga ik i lekker odschieten, mensen doden is leuk! Ik word later moordenaar paps' P:' leuk voor je jongen'
    Ook de ouders zijn mede verantwoordelijk. Jongeren die gamen ( vanaf 13-14) weet je perfect wat goed en slecht is, dus daar heb ik helemaal geen problemen mee.

11. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Laten we beginnen met het aanpakken van Yorin en het steunen van de vrede-lievendere kinder-programma's zoals op de publieke omroepen. Vroeger keek je naar alfred jodokus kwak en de Racoons. Elk met wel een diepzinnige achtergrond maar goed te begrijpen voor kinderen en zeker niet aanstootgevend of gewelddadig. Dat soort serie's moeten weer gepromoot worden.

12. IK NL

IK NL Guest

JA DE RACOONS ROELEN, laten we op het binnenhof gaan eisen om de racoons, racoons terug op tv, overigens heb je `s ochtends om half 7 doordeweeks nog wel foefer (ja ja verkeerd geschreven).

13. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Juist,
    maar de mensen willen sensatie, net zoals kinderen.
    In mijn tijd was samson en gert leuk...(vind ik nog steeds :p )
    maar tegenwoordig moet diezelfde samson een moordlustig beest zijn en Gert de een of andere zombie die elkaar dan aanvallen...
    Samson en Gert draait nog steeds op ketnet, een zender van de VRT, dus die doen wel kindvriendelijke programma's, als je dan de concurrentie beziet ( in België dan) dan zie je net zelfs kinderseries met geweld...
    Het zal wel hetzelfde zijn in Nederland

diezelfde sensatie vind je terug in games, geweld is in, geweld is sensationeel

14. mr.ed

Leuk Bevonden:
    2
    ik moet zeggen dat ik met mijn 9 jaar ook al carmagedon speelde, ik ben daar toch ook niet phsycho door geworden.

15. Indivi_Duel

Indivi_Duel Freetimewarrior.com

Leuk Bevonden:
    2
    Chapeau!

is goed,
    ik ben het wel met je eens, en snap de grieken ook wel een beetje. als t aan mij zou liggen, komt er net zo'n wet als we voor drank en sigaretten hebben. onder de 16 geen GTA ect.
    en daar mag dan best eeen boete of een gevangenis straf op staan voor de mensen die t verkopen.

het bezit er van ligt nogal lastig in gezinsverband.
    de game is van mij maar mn zoontje speelt t ook.
    dat is dan iets waar de wet zich niet mee moet bemoeien het downloaden is ook zo gedaan.

in de tijd van duke nukem kan ik me herineren dat ik bezweet achter de pc zat en het bloedstollend vond om duke te spelen. ik was immers keen gewend van de 286.

ik kan me best inleven als er een mannetje van 8 oorlogje speelt met zn kameraadjes (zoals ik vroeger ook deed) die zn hele fanthasie er in stopt om t des te spannender te maken.

nou had ik mijn inspiratie vroeger van rambo ect.
    raketwerpers en pijl en boog met explosieve ladingen had ik ook in mijn arsenaal.

maar toen werd mijn geest nog niet gevoed met beelden als SOF 1, hardstikke gaaf als je oud en wijs genoeg bent om het allemaal te beredeneren. maar als je werd neer geschoten met oorlogje was je 10 tellen dood.

moet ik me nu voorstellen dat een 8 jarig ventje blijft door schieten tot ook in zijn fanthasie de "vijand's" hoofd uit elkaar klapt of benen er af vliegen?

Ik kan me daar soms best zorgen om maken.
    t is niet alleen de game maar ook hoe je er mee om gaat als gezin', daar leer je immers wat goed en fout is.

De winkeliers mogen van mijn part best aan strenge banden gelegt worden.

Laatst bewerkt: 31 mei 2003
  16. Indivi_Duel

Leuk Bevonden:
    2
    dat vind ik toch wel een beetje jong hoor.
    nou weet ik van mezelf dat ik op die leeftijd net een brugklassertje was, en ik een behoorlijke kut periode had.
    ik kan je zeggen dat gasten op die leeftijd nogal gevoelig zijn voor invloeden van buiten af net zo veel (mischien wel meer) dan een 8 jarige.

hier wil ik niemand mee kwetsen ofzo ik spreek uit eigen ervaring.

op je 13e begin je je net af te zetten en wil je zonodig zelf alles bepalen. een 8 jarige krijgt een tik op zn harses en basta.

ik werk veel met jongeren en kan je vertelen dat ook 16 jarige niet alles weten. maardat ik dat een geschiktere leeftijd vind vanwege hun sociale en meer ontwikkelde (eigen) denkvermogen.

-

Maar effe wat anders,
    stel je nou ff voor dat die so called wet er komt, 16+ games enzo.

zou t dan zo worden dat er ook accijns op Games word gelegt ?
    zo'n "preventieve actie" voor mensen onder de 16 ?
    dat een game strax geen 60€ maar 70€ gemiddelt in de winkel ligt waar we strax dan ook nog es een dikke 80€ moeten gaan betalen voor alle nieuwe games ?

Laatst bewerkt: 31 mei 2003
  17. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Door accijns op te leggen ontmoedig je juist de aanschaf van games. Lijkt mij niet echt slim om te doen. Je kan nml ook veel leren van games, én hoe duurder de games worden, des te minder er van worden verkocht en ook dat is niet echt positief.

18. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    volgens mij is dat er al in beperkte mate ( zie deratings: mature, child,...)
    Enkel passen de winkeliers dat systeem niet toe, ze controleren het zelfs niet, ik vraagme af of ze wel het bestaan van die rankings kennen

19. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Er is een aantal maanden geleden een comissie ingesteld die dit soort dingen gaat regelen. In Nederland is het dezelfde instantie die ook de Kijkwijzer behandelt. Ik hoop dat er dus binnenkort een correcte standaard komt die elke winkelier zal gaan hanteren.

20. Indivi_Duel

Leuk Bevonden:
    2
    en een hardemaatregelk ook!
    euh dat accijns wil ik zelf natuurlijk niet.
    maar als stoffig grijs pak op een pluche zetel kan ik me inleven dat ze zoizo het hele nut van games zoals gta niet inzien.

dus waarom niet. spekt de staatskas.

het was maar een zijweg.
    nvm.

Deel Deze Pagina