Om ff off topic te beginnen ( jaja , weer een vergelijking helaas) :
Laat ik nou heel toevallig de laatste tijd weer eens Rallisport Challenge - maar dan Time attack gespeeld te hebben tegen vrienden thuis of tegen pc gamers die de pc versie hebben en daarmee bedoel ik echt intensief time attack op de honderste van seconds met 1 vaste auto en track. Na ongeveer een kleine 1.5 jaar nadat ik Rallisport Challenge had aangeschaft heb ik meer respect voor dit spel gekregen op bepaalde punten. Veel gelezen kritiek punten op dit spel was voornamelijk te arcade achtig / reset momenten.
Door nu ineens intensief bezig te zijn met Time attack, ben ik er achter gekomen dat Rallisport Challenge toch enigsins realistisch speelt. Elke variabele gas/rem actie wordt beloond of afgestraft met honderste van secondens en daarnaast geniet ik ook nog steeds enorm van de graphics (vooral op een plasma scherm en een Dobly surround setje). Dat je naast een baan rijdt en een reset krijgt ligt echt aan de manier hoe je rijdt. Het heeft namelijk al helemaal geen nut meer om een time attack te proberen als je eenmaal zover buiten de baan komt. Als je goed speelt komt je het ook niet tegen.
Doordat en dat ik nu ineens CMR 4.0 heb mogen spelen heb ik helaas toch niet echt een hele positieve indruk van dit spel gekregen. Hier volgen wat +/- punten.
+ Uitdagende single play mode
+ Besturing voelt (nog steeds) realistisch aan.
+ Multi (screen) play ,
+ meerdere auto's / bonus fun auto's
+ bonus / test tracks
+ Live scores
+ Onboard CAM, stof en regen op je vooruit
+ met een realistisch schokkerig FPS view (motion sickness?)
+ Vele Auto settings die je kan aanpassen
+ Schade / reparatie mogelijkheden wat erg realistisch is
uitgewerkt.
- Omgeving graphics zijn zeer matig voor een xbox game !
Blokjes bomen, treurige kleuren, Geen bump mapping.
Hier en daar hele kleine pop-ups van gras en boomtakken.
Weining speciale effecten. Ruis tussen de bomen.
- Alleen presets van control settings, geen custom
- Weining verschillende cam view keuzes
- Zwakke viberatie effecten, terwijl het hoog stond ingesteld
- Valt weining te remmen zonder de baan uit te vliegen en toch
intensief rijden. Daardoor heb ik het gevoel gekregen dat
sommige gamers, gefrusteerd raken met Rallisport Challenge
omdat je daar gewoon snel genadeloos wordt afgestraft.
In CMR 4.0 valt meer te driften zonder gelijk de baan uit te
vliegen. Dit punt vind ik dus eigelijk te arcade achtig.
- Val je ergens in een bepaalde greppel en je komt vast te zitten, dan moet je de lap helemaal opnieuw starten. Reset knop ?
Verder wel aardig en zeker iets voor de hardcore CMR fans maar ik verwacht van een deel 2 op een power console gewoon meer. Ik wacht gerust op Rallisport Challenge 2. Sorry WouterR
dat ik zo negatief klink over CMR. Maar ik geef echt gewoon een eerlijke 'persoonlijke mening' . Verder vond ik wel jouw hands on preview van CMR 04 zeer goed. http://archief.xboxworld.nl/index.php?show=previews&id=72&page=0
CMR 04 met de graphics/hud van Rallisport Challenge en volledig Live = A perfect rally game ?
Laatst bewerkt: 8 sep 2003