Laats wou mijn oude PC windows 98 niet meer opstarten. Om dit te verhelpen heb ik mijn windows XP (Pro) CD er bij het opstarten in gedaan en zo heb ik XP op de PC gezet. Bijna alles werkt gewoon maar al mijn oude bestanden staan er nog steeds op. Van deze troep wil ik af. Hele hadre schijf (op windows na) leeg dus. Dus stopte ik mn Windows Xp cdrom er net weer in om te kijken of ik daarmee mn PC opnieuw kan instaleren. Als ik in de setup op "windows XP instaleren" druk staat er dat er al een nieuwere versie van XP op de PC staat en dat de instalatie niet kan worden voortgezet. Dit kan wel kloppen aangezien ik allemaal updates heb gedownload (oa service pack2 ). Waarschijnlijk moet ik de eerst heel windows eraf gooien. Hoe? Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is
Wat dacht je van het formatteren van je harde schijf? Dat kan bijvoorbeeld door eerst een opstartdiskette van Windows '98 te maken (www.bootdisk.com), daarmee op te starten en dan format c: te doen. Ben je alles kwijt. Gebruik daarna de Windows XP installatie-cd om Windows helemaal opnieuw te installeren. Let wel dat dit alleen werkt als je een volledige Windows XP versie hebt. Met alleen de upgrade versie werkt dit niet.
waarom zo moeilijk doen? als je de cd in de pc hebt voordat de computer herstart kun je een installatie starten vanaf de cd, op die manier hoef je geen boot disk te gebruiken en formatteer je de pc (dit moet je natuurlijk wel aangeven) tijdens de installatie van de "nieuwe" OS...
Als ik mn PC met mn XP cd-rom erin opstart krijg ik geen instalatie... @darkwing: Ik heb mijn windows dus geupdate.
Dan heb je idd een update-versie. Daarmee kun je niet vanaf een 'kale' harde schijf Windows installeren. Als je ergens nog een Win '98 cd hebt liggen, zou je die na het formatteren eerst kunnen installeren, en daarna de update eroverheen kunnen draaien. Ietwat omslachtig, maar het werkt wel
moet je ff naar het boot menu.en dan kies je voor de cd-rom speler waar xp in zit. dan moet je een partitie kiezen en dan formateerd hij de aangegeven partitie automatisch.......
Ik zat net ff in die bios te snuffelen maar ik zie niet wat je bedoelt. Kan je iets specifieker zijn?
Als je systeem boot moet je op F8 of iets dergelijks drukken. Je ziet dan iets al: ''Waarvan wilt u booten: CD-ROM (ondersteuning) Hardeschijf'' kies CD-ROM en de windows installatie begint vanzelf.. Eventueel moet je nog ff met Fdisk partities aanmaken mocht je dat willen.
het staat op het scherm wanneer en welke knop je in moet drukken (waarschijnlijk wel F8 maar het kan net zo goed F10 zijn...) gewoon even kijken als de pc opstart je hebt ongeveer 5 seconden de tijd om de knop in te drukken...
De grootste onzin die er is! Wat je wel moet doen is in het bios van de pc gaan en daar aangeven dat de cd-rom als eerste medium moet worden aangesproken om op te starten. Dan moet je ervoor zorgen dat tijdens het opstarten van je pc de Xp cd in je cd-speler zit en dan kun je via de setup van windows aangeven dat je eerst de oude partities wilt weggooien en daarna kun je ze opnieuw aanmaken in diezelfde setup zodat je een echt schone installatie hebt van je pc.
Dit vond ik in de bios: First boot device AtAPI CD-ROM drive Second boot device Removable devices Third boot device Hard drive Fourth boot device Network boot Toch krijg ik geen setup. Naast mn XP cdrom heb ik ook al mn oude Win98 cdrom gebruikt.... maar geen setup oid... help
Als je de cd van winXP erin hebt zitten als je opstart, dan staat er op een gegeven moment dat je op een toets moet drukken om te starten vanaf CD-ROM, heb je dat gedaan?
ermmm tja leuk dat je het onzin vindt.... maar zo werkt het nu eenmaal wel bij mij, ik heb nog nooit in het bios lopen kloten en toch verschillende malen men OS opnieuw geinstalleerd. Vreemd dat dat me dan toch gelukt is...
Zodra je de computer opstart en je het eerste scherm ziet, op Del drukken, dat is bij mijn computer de manier om in het setup te komen.
Ja dat is hoe je in het BIOS setup kan komen, wat je dan precies moet doen, is niet aan mij besteed, tenzij je wil je dat de overlevingskansen van je computer ineens drastisch verminderen...