Help deze n00b met een videokaart 3)

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door hutkofer, 30 apr 2004.

1. hutkofer

hutkofer Guest

Hallo,

Ik ben dus een verschikkelijke n00b qua het moddne van PC's video kaarten enzovoort.

ik heb hier een:

Compaq Evo w6000 met:

2.0 Gighz
    512 MB DDRAM
    Xeon Proccesor

maar het probleem is dus de videokaart: een Matrox Millenium G450

Wie weet wat voor videokaart voor deze computer moet kopen, en hoe ik deze moet inbrengen ?

bedankt!
    mvg,
    Roy Vonk

2. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    ligt eraan hoeveel je wilt uitgeven

3. hutkofer

hutkofer Guest

ongeveer 100-150 euro ?

4. Rodger Young

Rodger Young Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    wat wil je ermee?

5. hutkofer

hutkofer Guest

gamen :)

mijn battlefield 1942 en URU doet het niet zo goed :cool:

6. Rodger Young

Rodger Young Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    mwaah, dan denk ik dat je het beste voor de 9600 pro kan kiezen, de xt en de fx5900 liggen net iets buiten je budget. maar zeker met de 5900 heb je meer plezier.

7. hutkofer

hutkofer Guest

de 9600 pro heeft 256 mb toch ?

is het wel verstandig nu al zon kaart te kopen ?

8. DarkSoldier

DarkSoldier Sniper

Leuk Bevonden:
    3
    Hoezo niet? In de herft ( geloof ik) komen de 512 mb kaarten al, en de games zullen zich hierna maken. Dus zeker voor die 9600 pro gaan hoor.

EDIT: IK heb een 9600 SE 128 mb geheugen, BT 1942 loopt perfect bij mij met alles op et hoogste, AA uit, AS op 16X.

9. hutkofer

hutkofer Guest

oke, hartelijk bedankt allemaal.

dus als ik die 9600pro koop, met 256mb ram, kan ik hem dan zo in mijn computer pleuren ? en maakt het ook nog uit wat voor kaart in welke computer kan ?

10. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    als je een agp slot hebt gaat het wel lukken lijkt mij

11. hutkofer

hutkofer Guest

hhmm..oke..en hoe kom ik erachter of ik een agp slot heb ?

*sorry, wij zijn Apple gewend, en doen meestal niet aan dit soort dingen ;)

12. bary_nl

bary_nl Longhorn

Leuk Bevonden:
    1
    256MB op een 9600 Pro is overkill voor die kaart. Zo veel heeft die kaart niet nodig. Omdat er zo veel geheugen op dat ding zit is het geheugen wat langzamer. Koop gewoon de 128 MB versie.

13. hutkofer

hutkofer Guest

Haha, je avatar doet me aan de persconferentie van Longhorn denken, die pas geleden was. Gingen ze Longhorn even presenteren, en Quake III starten. Die deed het niet, dus lag het aan de splinternieuwe HP computer...echt Microsoft.

Maargoed, ik denk dus dat ik voor 9600 ga, maar er is een nog goedkopere, de 9200..is dat wat?

14. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Hmm, ik raad je toch aan om voor een 9600 XT te gaan, die kost bij mycom slechts €199,- en daar kan je toch lekker mee vooruit. Denk hier aan games als Painkiller, Half-Life 2 (je krijgt een coupon voor Half-life 2 bij de kaart), etc. De 9200 had ik voor mijn Sapphire 9800 Pro en is ook een prima kaartje, zonder koelertje dus hartstikke stil maar helaas niet (meer) geschikt om te gamen.

Je kan dus ook de Sapphire 9600 Atlantis kopen (€115,- bij Mycom) maar dan heb je dus wel 265 MB (alsof zo'n kaartje dat nodig heeft, dus daar betaal je toch ff wat meer voor dan een Sapphire 9600 Atlantis 128 MB ram versie, die toch ff wat goedkoper is :)

De Sapphire Radeon 9200 Pro is dus ook prima, voor €89,- bij Mycom (Lol, ook weer 265 MB ram versie, slaat nergens op 8)) alleen houd dan wel rekening met het feit dat games als Farcry, Splinter Cell, Halo, Painkiller, etc. niet mogenlijk zijn omdat de kaart simpelweg te langzaam is.

Succes met je keuze!

/edit je kan ook voor een Nvidia kaart gaan, bijv deze:

Aopen Aeolus Geforce FX5500

Merk - AOpen
    Type - Aeolus FX5500-DVD256
    Chipset - nVidia GeForce FX 5500
    Geheugen - 256 MB
    GPU snelheid - 270 MHz
    Geheugen snelheid - 400 MHz
    RAMDAC - 350 MHz
    Interface - AGP 8X
    TV-out - Ja
    Video-in - Nee
    d-SUB - 1 x
    DVI - 1 x

Prijs: €119,- bij Mycom

Laatst bewerkt: 7 mei 2004
  15. RiFF

RiFF Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Idd... die 128 MB is precies genoeg (maar dan ook precies ;))

Je moet wel even nakijken of je een AGP of een PCI (geloof ik) slot hebt... AGP is veel beter, maar ik vraag me af of jij dat hebt op die computer... ik denk het wel :) dat hoop ik iig...

En ik zou ook voor die 9600 gaan. Het is geen optimale kaart, maar als je je budget bekijkt kom je daar mooi mee uit de voeten :)

16. hutkofer

hutkofer Guest

Maar een 256 mb kaart id dus langzamer dan een 128mb ? sorry, dat begrijp ik niet..

en hoe kan een 256 mb kaart splinter cell enzo niet spelen ? plz uitleg :D

17. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Nee, kijk, een mid-end kaart zoals een 9600 (Pro) maakt nooit optimaal gebruik van die 265 MB ram, dus waarom dat als je voor een veel lager bedrag een 128 versie kan krijgen en de kaar dus optimaal presteert? Juist.Als je nou bijv. een 9800 XT koopt is 265 mb natuurlijk optimaal voor zo'n beuker, die maakt er echt gebruik van ;)

18. hutkofer

hutkofer Guest

maar stel je hebt 2 PC's staan, alle 2 even goed, en alle 2 met de zelde specs als onze computer.

de ene heeft een 9600, met 256 mb en de andere 128. welke presteerd dan beter met unreal 2004 ?

19. hutkofer

hutkofer Guest

maar stel je hebt 2 PC's staan, alle 2 even goed, en alle 2 met de zelde specs als onze computer.

de ene heeft een 9600, met 256 mb en de andere 128. welke presteerd dan beter met unreal 2004 ?

Wil iemand alsjeblieft vandaag nog antwoord geven, ik ga er vanmiddag 1 kopen !

plz :D

20. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Het prestatieverschil tussen een 128MB en een 256MB videokaart in de low/mid-end klasse is vaak maar 2 a 5%. De 128MB versie zal dus ietsjes beter presteren. Maar verwacht geen wereldschokkende verschillen iig :).

Veel plezier met je aankoop :cool:

Owja, let wel op dat je de 9600 Pro koopt met 'BGA' geheugen. Dit BGA geheugen is namelijk de 'echte' Pro. De niet BGA versies zijn eigenlijk een Pro-Lite omdat het geheugen op een lagere snelheid loopt. Zo is destijds ook dat 128 & 256MB praatje ontstaan. Ze testen een 128MB BGA kaart en een 256MB niet BGA kaart. En dan komt het door de hoeveelheid geheugen :confused:

BGA staat doorgaans vermeldt op de doos, en zo niet even navragen bij de verkoop(st)er.

Deel Deze Pagina