1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het DJ topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door MYSTERY X, 27 mei 2006.

  1. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    [​IMG]

    Dit Topic maak ik aan, omdat ik heb gemerkt dat er toch wel een aantal personen hier rond lopen die iets met muziek doen.

    Zowel mensen die geïntereseerd zijn, als mensen die zelf aan het draaien van muziek doen:).
    Hier kun je al je vragen, verhalen en momenten melden of vertellen die je kwijt wilt, omtrend het Dj gebeuren.

    Hierbij even 3 bekende Dj merken. Hoewel er natuurlijk nog veel meer zijn in dit wereldje....
    Echter springen ze er vaak op verschillende punten uit....

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Waarom ben ik een DiscJockey worden?

    Ik ben begonnen, op het moment dat een maat van mij zijn eigen Dj Gear aanschafte.
    In het begin was het wel tof, maar na enige tijd begon er meer tijd in te zitten.
    Zo begon ik mij steeds meer op Dj Forums te verdiepen in de Gear zelf, en het zoeken van muziek.
    Samen met mijn maat begon ik met het draaien op feesten. Nadat dit erg goed ging, wilde ik ZELF mijn eigen Dj gear hebben om er dagelijks mee bezig te zijn.

    Echter moest ik hiervoor wel mijn andere Hobby opgeven. Namelijk het Gamen...
    Op dit moment heb ik daar geen seconde spijt van :).
    * No offence...

    Nu ik mijn verhaal kwijt ben... ben ik ook erg nieuwschierig geworden of er hier andere Dj's of toekomstige Dj's rondlopen.

    So...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2006
  2. IWFH '2006'

    IWFH '2006' 35+ Good Deals

    Berichten:
    915
    Leuk Bevonden:
    0
    Het lijkt me echt heel heel erg vet moet ik zeggen om zelf te draaien op feesten etc. Maar goed, er gaat natuurlijk veel geld in zitten lijkt me..

    Wat zijn bijvoorbeeld te kosten om thuis op je kamer wat aan te kloten? Wat heb je daar zoal voor nodig..?
     
  3. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Ten eerste zul je voor jezelf moeten beslissen waarmee je gaat draaien.
    Het is namelijk mogelijk om met Cd's te draaien pf met Vinyl. (Vinyl zijn de bekende 12 Inch platen)

    Ik ben met Cd's gaan draaien. Gewoon weg, omdat dit veel simpeler in gebruik is.
    Met het draaien van Vinyl zul je namelijk continue platen moeten kopen. En voor ongeveer 4 tot 6 nummers op één plaat betaal je dan rond de 8 euro.
    Zoals je zelf kan uitrekenen gaat dit nogal aantikken.

    Waarmee ik draai is dus ook voor thuis gebruik. Goed en degelijk spul, maar niet zo betrouwbaar als een Pioneer speler.
    Echter heb ik voor mijn Numark Axis CR9 spelers 379 per stuk betaald, en betaal je voor een Pioneer CDJ 1000 speler rond de 1200 euro.

    Zoals je ziet een groot pijs verschil.

    Verder zul je dan nog een Mengpaneel nodig moeten hebben :). Voor rond de 150 euro vind je erg leuke spelertjes voor thuis.
    Echter zul je zien, dat je er na 2 jaartjes wel op uitgekeken bent, en vaak zijn ze dan ook al kapot.
    (als je veel draait dan)

    Dus voor rond de 980 euro ben je klaar :thumbs: .

    Wanneer het een passie wordt, is dat het waard. Echter moet je goed bij jezelf na gaan of je dat echt wilt.
    Het zijn namelijk geen broodjes die je koopt...
     
  4. IWFH '2006'

    IWFH '2006' 35+ Good Deals

    Berichten:
    915
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb tijd geleden ook al wat rondgekeken en op DJ-fora gekeken, en het lijkt me serieus vet om wat met muziek te 'prutsen'. Ik kan me daarmee gewoon uren lang vermaken.

    Maar helaas (ben nog 'maar' 15) is 1000 euro toch te duur :'-(, btw, ik zie dat je bij je hele setje geen versterker en boxen hebt staan? Dan komt er ook nog wel zo'n 3 à 400 euro overheen dacht ik?

    En ik zou dan toch wel voor cd's gaan denk ik, hoewel ik laatst een optreden gezien heb van DJ Irie (zo schrijf je het dacht ik) met vinyl wat toch echt wel héél erg vet was. Maar da's toch idd wel duur.

    Maar goed, het blijft (voorlopig) toch maar bij dromen.. (heb btw je 'First Real Mix' gedownload, hoewel ik er geen verstand van heb of het goed is of niet, vind ik dat het heel behoorlijk klinkt :))
     
  5. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    @ IWFH 2006

    Vaak kan een Radio van Thuis al als versterker dienen :). Dus hoef je deze niet aan te schaffen.
    Als je echter nog niet over goede boxen beschikt, zul je deze idd toch moeten aanschaffen :). En komen de kosten hoger uit.

    Verder blijf ik er ook bij, dat het draaien met Vinyl idd veel vetter is! :cool:
    Het blijft de basis van het Dj zijn. Gelukkig komen de CD's steeds meer op, en word dit ook geaccepteerd in de Dj wereld.

    Over het geld...
    Je moet er idd wat voor over hebben. Zo heb ik er mijn Xbox 360 voor moeten verkopen!
    Echter heb ik er geen spijt van, maar je moet het wel zeker weten.

    En nog even over mijn Mix...
    Een mix is goed, wanneer je eigenlijk bijna de overgangen naar het volgende nummer NIET hoort :)...
     
  6. Jeroensky

    Jeroensky Active Member

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    0
    Kijk! Nog meer "collega's", hehe.

    Voor de topic-starter: je vergeet gewoon TECHNICS!!

    Dat kan niet he?
     
  7. Chupacabra

    Chupacabra Active Member

    Berichten:
    980
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik kloot wel eens aan met reason maar dat telt zeker niet hier :+
     
  8. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben echt al heel lang geinteresseerd in het draaien.
    De laatste tijd hoor ik veel livesets van bekende DJ's en ga ik ook naar grote feesten.
    Het luisteren naar goede mixes vind ik prachtig, ik zou het ook wel zelf willen doen.
    Alleen het geld is hetgeen wat mij tegenhoud. Met een inkomen van €100,- per maand moet ik toch wel erg veel opgeven om aan alle spullen te komen.

    Een vriend van mij had gewoon simpel mengpaneeltje, die zo'n €50,- kostte.
    3 CD spelers bij elkaar geraapt, aangesloten en een beetje 'klooien' met die spullen.
    Maar dan ben je nog niet echt aan het draaien.

    Misschien dat als ik over een paar jaar wat meer geld verdien, dat ik dan zal overwegen of ik wat spullen zou kopen.

    Wat ik me wel altijd afvraag: Hoe krijg je het voor elkaar om bepaalde teksten/tonen uit een nummer te halen, zonder dat alle andere geluiden van het volgende nummer er tussendoor komen (beetje vaag omschreven misschien, maar ik hoop dat het duidelijk is)
    Je kan namelijk wel bepaalde toonhoogtes weghalen, maar dan blijven er toch nog steeds geluiden over van dat nummer die op dezelfde toonhoogte zitten.
    Of werkt dit op een anders??
     
  9. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    ik heb ook mengpaneel en draaitafel, maar doe er nog niet zo heel veel mee. Vind het wel heel leuk om te draaien, maar heb nog niet alles zo, en geld is grootste probleem. Wil nog cd-mixer hebben. Maar ik vind het wel super om te doen. Heb het op school ontdekt, klasgenoot draaide weleens, leerde hem kennen en mocht ook weleens met dat ding van school spelen, en ze hoorden meteen dat ik talent had. Dus ook zelf wat gespaard en ding gekocht.
    Wil er nog wel meer mee doen, maar vooral als hobby dan. Heb nu alleen paar platen, en ja das te weinig om steeds te draaien helaas.

    Je bent trouwens ook nog Vestax vergeten :cool:
     
  10. Emo-Kid

    Emo-Kid Guitar-Kid

    Berichten:
    867
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb 2 draaitafels gehad, en heb super lang zitten spelen ermee, maar het werd me zo saai dat ik het maar verkocht;)
     
  11. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Kijk eens aan.
    Meer mensen dan ik dacht die zich wel voor de Muziek interesseren.

    @ Jeroensky

    De technics mag ik eigenlijk idd niet vergeten. Maar dan praten we dus echt over de draaitafels.
    Aangezien ik met Cd's draai, zijn deze er even bij ingeschoten ;).

    @ Corossi

    Het principe van het mixen van muziek is dat je een nummer zo laat overlopen naar het andere zonder dat de mensen op de dansvloer hoeven te veranderen van dansen.
    Dus zul je de BPM (snelheid van het nummer) ongeveer gelijk moeten houden.

    Muziek mix je met een mengpaneel.
    De muziek die ik voornamelijk draai is Club en House. Vaak een BPM van rond de 128 tot 131. (met wel eens uitschieters)

    Ik werk met het maken van Loops. Dus met je Cd speler zorg je dat je een stukje muziek telkens herhaald wordt.
    Nu ga je die LOOP, gelijk zetten met het nummer dat je op dat moment in de zaal draait.
    Dit doe je dus met je Kop telefoon :). Je kan dan pitchen (snelheid veranderen) om de bassen gelijk te laten lopen.

    Wanneer dit allemaal klopt, ga je mixen.
    Hoe je dit doet, is verschillend per DJ! Dus ik kan je niet vertellen hoe je het precies moet doen :).

    Echter werk ik zo: (met het mengpaneel dus)
    Ik zet de Fader in het midden. (weet je wat dat is?)
    Dan ga ik het nummer dat ik wil hebben, erin draaien doormiddel van High, Mid en Low tonen.
    Het fijne met Club en HOuse nummers is, dat ze vaak rond de 7 á 8 minuten zijn.
    Van te voren heb je alleen een bas (met meaby simpele tingel) en aan het einde van die nummers heb je een bas.

    Waarom?!

    Dit om het volgende nummer er goed in te mixen! Dus hoef je niet allerlei geluiden weg te halen.
    Je kan dus niet met RADIO editions gaan mixen van nummers die gewoon rond de 3 minuten duren.

    Om even verder te gaan met het mixen.
    Wanneer de nummers gelijk lopen en de fader in het midden staat. (zodat beide nummers tegelijk door de boxen kunnen komen)
    Ga je het volgende nummer erin gooien. Aangezien ze GELIJK staan (qua BPM) zul je gewoon de andere bas erin kunnen draaien zonder dat je dat hoort.
    (wanneer je ervaring hebt en erop let zul je het wel horen, maar gewone muziek liefhebbers in de zaal hebben dit vaak niet door)
    Verder draai je dan ook de Mid en High tonen erin, en draai je langzaam de rest van het vorige nummer eruit.

    Ik hoop dat je het een beetje begrijpt ;).
    Dit is mijn Manier met mijn Cd spelers. Met Vinyl werkt het weer anders, aangezien je geen Loops kunt maken.
     
  12. patrickm

    patrickm you only live once

    Berichten:
    157
    Leuk Bevonden:
    0
    Op zich een leuke mix, nummers duren mij iets te lang voor in een mix maar dat mag de pret niet drukken. Ik zelf houd van meer variatie in een mix( mijn eigen mening), dus sneller van nummer wisselen en dan weer terug naar het vorige nummer om de spanning op te bouwen.

    Ga zo door :)
     
  13. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Jups, eigenlijk moeten nummers in een mix zo rond de 3 minuten zitten.
    Of vind je dat ook al te lang ? :p

    Het moet natuurlijk wel mogelijk blijven om te mixen. Of je moet zo goed zijn en erg veel geoefend hebben, dat je direct al meteen een volgend nummer erin kunt gooien.

    Verder is het niet echt een dansMix, aangezien er niet echt een spanningsopbouw inzit.
    (niet op gelet namelijk)
     
  14. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Mystery X: kijk das nog eens duidelijke uitleg :thumbs: Bedankt daarvoor ;)
    Nu begrijp ik er dus al iets meer van. Ik ken al wel een aantal termen die bij het draaien horen, dus je verhaal is wel duidelijk ;)

    Ik heb zelf op de PC ook wel een paar programma's om mee te mixen, maar dit werkt niet bepaald handig. Volgens mij is het veel makkelijker (en leuker) om met het echte spul te werken. En jah, MP3 DJ worden.. tjah dat lijkt me ook niks.
    Maar daar had ik dus al wat mee geprobeerd, maar door jouw uitleg zou het vast wel beter gaan en ik denk dat ik maar wat club muziek ga downloaden (is een stuk makkelijker om mee te mixen dan met hardstyle/hardcore lijkt mij zo)
    Gewoon om mee te proberen totdat ik eindelijk wat geld heb voor de spullen.

    Maar nu ik zo lees hoe het moet krijg er steeds meer zin in :p
    Misschien toch maar wel wat hobby's opgeven.
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2006
  15. Jeroensky

    Jeroensky Active Member

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    0

    Hier nog een tip voor het juiste inspringmoment oftewel de "cue":

    Je kan een plaat er wel op een elk willekeurig moment in gooien, maar dan klopt de maat niet meer... Als je dat wel doet hoor je vanzelf wel wat er fout gaat. Slechte timing dus. Om dat te voorkomen is het handig om te tellen bij elke slag. Ervaren dj's kunnen dit moeiteloos aanvoelen, voor beginners raad ik aan om dit voor de gein eens te doen.

    Tel maar eens telkens tot 4 als de beat begint. Bij de 1e tel (beat) is het juiste moment. Dan moet je nog bepalen in welke maat je de volgende plaat wil laten starten. 1e de 2e, 3e of 4e maat... Vaak is dat ook in de 1e maat. Ligt er maar net aan hoe de plaat is opgebouwd. 1 maat bestaat uit 4 tellen ook wel handig om te weten. Voor de rest hangt het helemaal af van je platenkeuze en of je de plaat goed kent. En geloof me, de platen moet je kunnen dromen om ze goed te kunnen gebruiken. Meestal start ik zelf de volgende plaat om nabij de laatste 2,5 tot 3 minuten.
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2006
  16. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    @ Jeroensky

    Ik weet het idd. Mijn Numark Axis CR9 spelers hebben zelfs een beatkeeper erop zitten.
    Dit houdt in dat het apparaat mee kan tellen als je dit wilt :).
    Oftewel, 90 % van de loops loopt perfect.

    Met Cue punten werk ik nog niet. Begrijp het nog niet 100% en dat lijkt mij ook moeilijker.

    Kennis van je platen en nummers hebben is idd ook Héél belangrijk. Je moet namelijk wel nummers hebben die aan elkaar passen anders klinkt je set gewoon niet :).

    Waar draai jij eigenlijk mee?
     
  17. Fnx

    Fnx Active Member

    Berichten:
    197
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben ook dj (check frankyrizardo.com)

    Afgelopen donderdag in Escape deLux gedraaid! Ik draai altijd met pioneer cdj1000's en een djm600-800 mengpaneel.

    Het is naast mijn passie ook mijn werk, ik draai elke donderdag vast in manhattan (www.manhattan.nl)

    Ik draai funky house/groove/club! Oja, ben 17 jaar.
     
  18. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Mooi Mooi! :)
    Al aardig Profie bezig dus...

    Op welke leeftijd ben je precies begonnen? En heb je meaby een Demo of Sample van jezelf met een of andere Mix?
     
  19. Jeroensky

    Jeroensky Active Member

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    0


    Mijn DJ-Booth:

    - Datec XTC
    - 2 Technics 1210 draaitafels
    - dubbele cd-spelers Numark CDN 35

    Duur grapje bij elkaar, maar wel van duurzame kwaliteit. Als je dit spul eenmaal hebt ben je gelijk klaar, hehe :)
    Enige minpuntje van de XTC is wel dat deze geen "rec-uitgang" hebt. Voor opnames ben ik dus aangewezen naar m'n versterker.

    Wat is je stijl?? Toevallig ook demo's klaar liggen?? Misschien kunnen we wel demo's hier met elkaar uitwisselen. Goed voor de stimulans :) Geld natuurlijk ook voor de rest. Zie dat er nog meer mensen interesse hebben...


    @frankyrizardo:

    Je site is down man! Hoe komt da? Was wel benieuwd
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2006
  20. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Mijn muziek stijl die ik draai is Club en House.
    En bij jou?

    Idd leuk setje dat je hebt. ZOals de Dateq XTC...
    Het kost wat, maar dan heb je ook iets wat heel lang mee gaat! :p

    Op dit moment geen andere demo's van mij zelf nog gemaakt. Aangezien ik sinds vrijdag de Dj Gear op mijn kamer heb staan.
    Maar ik vind het wel een goed idee om ze hier uit te wisselen :).

    Jij wel al iets klaar gemaakt wat je zou willen posten?
     

Deel Deze Pagina