Omdat de Rollercoaster Tycoon natuurlijk super tof is en op dit moment een grote hit blijkt binnen de Green Mile leek het mij wel leuk om een topic te maken waar we deze fantastische franchise uitgebreid kunnen bespreken
Informatie
RollerCoaster Tycoon
RollerCoaster Tycoon is een computerspel, gemaakt door Chris Sawyer in 1999. De interface heeft gelijkenissen met die van het spel Transport Tycoon, omdat er voor de ontwikkeling gebruik gemaakt werd van de engine van Transport Tycoon.
Het spel werd oorspronkelijk geschreven voor Windows 95 en 98, maar is ook speelbaar op Windows XP. Sommige mensen blijken echter problemen te hebben met het gebruik op XP, bijvoorbeeld met het geluidsbesturingsprogramma. RCT was geen onmiddellijk succes, maar na enkele jaren werd het erg populair. Het leverde zelfs twee uitbreidingspakketten en twee sequels op.
Het doel van het spel is het maken van een eigen pretpark dat voldoende enthousiaste bezoekers trekt. Rekening moet worden gehouden met factoren zoals het jaargetijde, de financiën, de opinie over het pretpark. Hoewel de titel dit laat vermoeden, gaat het spel niet enkel over achtbanen. De leidraad zijn scenario's, opgedeeld in moeilijkheidscategorieën. Naarmate de speler langer met een scenario bezig is, worden er nieuwe attracties, verbeteringen aan attracties en thema's beschikbaar gesteld. Het aantal initieel beschikbare attracties en het aantal attracties die uitgevonden worden, varieert van scenario tot scenario.
Uitbreidingspakketten
Er kwamen twee uitbreidingspakketten op de markt met nieuwe attracties en functies, zoals muziek bij de attracties: Corkscrew Follies (Added Attractions) en Loopy Landscapes (Nederlandse titel: Bochtige banen). Opmerkelijk is dat het Loopy Landscapespakket ook alle nieuwigheden van Corkscrew Follies bevat. OPGELET: je kan de uitbreidingspaketten niet spelen zonder dat de gewone versie is geïnstalleerd!
Sequels
Op 5 juni 2002 werd RollerCoaster Tycoon 2 gelanceerd. Grootste nieuwigheid was de mogelijkheid om allerlei blokken en muren op elkaar te stapelen om als decor te dienen bij de attracties. De fans van het spel waren minder tevreden omdat ze RCT2 niet vernieuwend genoeg vonden. Ook bij RCT2 kwamen er twee uitbreidingspakketten: Wacky Worlds, waar er decorstukken uit andere culturen werden toegevoegd, en Time Twister, met decorstukken uit vroegere tijden. Opnieuw leek het geen hit te worden, tot bleek dat Rollercoaster Tycoon 2 de meest verkochte game van het jaar was. Deze uitbreidingspakketten werden --in tegenstelling tot de sequels van RCT-- niet door iedere liefhebber evenveel gesmaakt, onder andere door het vermeende tekort aan nieuwigheden. Zij zochten vervolgens hun heil in de mogelijkheid om zelf attracties en decorstukken te importeren in het spel. Het meestgebruikte programma daarvoor is de RCT2 Object Editor. Hiermee kwamen meer mogelijkheden om een zo reëel mogelijk park te maken. RCT2 is nu nog de populairste uit de serie.
In november 2004 kwam RollerCoaster Tycoon 3 uit, mét een 3D-engine. Spelers kunnen nu eigen- en voorgebouwde achtbanen en attracties zelf berijden. Ook is er een morgen-, middag- en nachtmodus en kunnen er vuurwerkshows gemaakt worden. Chris Sawyer, de oorspronkelijke programmeur, leverde dit keer enkel advies en schreef niet actief mee aan het spel. De meningen over de derde versie van het spel waren verdeeld: sommige spelers klaagden bijvoorbeeld over te hoge systeemeisen of over niet compatibele hardware.
In het oorspronkelijke RCT3 lieten de makers bewust enkele pretparkonderdelen weg om ze daarna te kunnen aanbieden via de uitbreidingspakketten. Het eerste in de reeks is RCT3: Soaked! (Nederlandse titel: Dolle Waterpret), dat gelanceerd werd in juni 2005. In de herfst van datzelfde jaar, meer bepaald op 4 november, verscheen het 2e uitbreidingspakket; RCT 3: Wild! (Nederlandse titel: Beestenboel!). Hierin kunnen de spelers een safaritocht in hun park bouwen, met allerlei exotische dieren.
Op het internet circuleren momenteel geruchten dat er binnenkort ook een vierde editie van RollerCoaster Tycoon zal uitkomen. Hierover is officieel echter nog niets bekend.
De makers van de RCT3-reeks lanceerden in november 2006 een gelijkaardig spel voor de spelconsoles Playstation 2, PSP en de XBox. Het werd Thrillville gedoopt.
Screens
Chris Sawyer, bedenker van RCT! Hulde!
Laten we praten over de beste tycoon franchise die de wereld rijk is! RCT :b: