1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het huiswerk draadje

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door being-xboxed, 25 sep 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Vage vragen altijd :'-(

    Een leraar verloot een serie postzegels onder drie leerlingen. Op de achterzijde van het bord schrijft hij een getal onder de 6 (1,2,3,4,5). De leerlingen mogen om de beurt één maal raden. Als een leerling een getal genoemd heeft mag een volgende dit niet nog eens noemen.

    A. Teken een boomdiagram van de verschillende mogelijkheden

    -----

    Hoe dan

    Moet ik gewoon:

    1 - 1,2,3,4,5
    2 - 1,2,3,4,5
    3 - 1,2,3,4,5

    Dat zou dus uitkomen op 15 combinaties? 8)
     
  2. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Wordt een mooi boomdiagram idd.

    Maar ja, je moet dus per Leerling de mogelijkheden uittekenen. Bij Leerling 1 is dat nog alle cijfers, en als hij '1' kiest, dan heeft Leerling 2 nog de keus uit 2,3,4 en 5. En als hij '2' kiest, dan nog uit 1,3,4 en 5. En leerling 3 heeft als leerling 1 '1' kiest, Leerling 2 '2' kiest, nog de keuze uit 3,4 en 5. Zo moet je alles uittekenen :p Lekker nutteloos.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2010
  3. Duke_Jay

    Duke_Jay Active Member

    Berichten:
    1.076
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke domme vraag maar hoe bereken je ook alweer de periode van een functie?:+
     
  4. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    was het niet: p=(2∏)/b ?

    teminste dat is voor een Sinus & Cosinus functie.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2010
  5. Duke_Jay

    Duke_Jay Active Member

    Berichten:
    1.076
    Leuk Bevonden:
    0
    Die zocht ik inderdaad, bedankt!;)
     
  6. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Bij mij in het boek is het 2∏/c. :9
     
  7. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Maakt het uit?:+

    als je als standaard y = asin bx + c als normaal pakt.
    dan is het volgens mij de b.

    als je de b als c ziet, veranderd dat weinig voor de uitkomst.
     
  8. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Nee ik had het over een sinusoïde, die heeft de vorm van y = a+bsin(c(x-d).
    Met a = evenwichtsstand, b = amplitude, periode = 2∏/c en d,a = beginpunt.
     
  9. PIREKE

    PIREKE Active Member

    Berichten:
    130
    Leuk Bevonden:
    0
    Examen frans

    is er iemand zo vriendelijk om dit nog even te vertalen?

    Ons assortiment kunnen we opdelen in 6 grote productgroepen, namelijk: Perkplanten, snijbloemen, potten, afdekmaterialen, potgrond en meststoffen.
    Dit zijn de 6 belangrijkste producten die wij gaan aanbieden, naast deze producten gaan wij nog enkele andere producten verkopen. Zoals bv. wenskaarten, vazen en kleine tuindecoratie.
     
  10. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Je hebt een bak met 10 knikkers. 5 rode, 3 blauwe en 2 gele. Je pakt 1 knikker uit het bakje zonder terug te leggen. Daarna pak je er nog 1. Maak een kansboom

    Nou dacht ik dit:

    [​IMG]

    Maar dan zou je daarna 0/9 krijgen want je hebt geen gele meer, dus volgens mij doe ik het toch verkeerd? :+

    //edit

    5/10 blauw en 4/9 blauw = rood ipv blauw
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2010
  11. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Het is voor mij al weer een poos terug maar als de eerste rood was dan zijn de kansen daarna voor blauw en geel toch 3/9 en 2/9?
     
  12. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Oh verkeerd getekend zie ik nu, die 5/10 en 4/9 is dus rood ipv blauw. :+

    @Delphiki

    Volgens mij niet want je neemt dan een gele/blauwe knikker weg dus dan wordt zowel het aantal gele/blauwe knikkers minder en ook het aantal knikkers.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2010
  13. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Dat snapte ik wel maar ik bedoel dat als je de hele boom uittekend je toch in het geval dat de eerste rood was je in het tweede deel van de boom bij blauw en geel niet er 1 aftrekt in de deler? Dus als de eerste rood was heb je nog 3 kansen van de negen op een blauwe ipv 2 kansen zoals jij in je voorbeeld hebt.
     
  14. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Als je van de 10 knikkers een rode knikker pakt, is de kans dat je er nog één pakt 4/9, want je legt immers niet terug. Je hebt nog wel het zelfde aantal gele en blauwe knikkers.

    Aangezien je in het begin 3/10 kans had op blauwe knikkers, en je nog steeds hetzelfde aantal blauwe knikkers hebt, is de kans dat je een blauwe pakt niet kleiner geworden. In tegendeel, het is juist groter geworden. De kans dat je nu een blauwe knikker pakt van de 9 knikkers die er nog zijn, is 3/9. De 9 staat er omdat je in totaal 9 knikkers hebt en de 3 staat voor de 3 blauwe die je nog over hebt. Je moet als je alle kansen bij elkaar optelt 9/9 krijgen. Dit is niet het geval bij jou kansboom.

    Het gaat er vooral om dat je weet of het met óf zonder terug leggen is.

    Vb van een 'weg'; R 5/10, B 3/10 en G 2/10 > pakt een rode > R 4/9, B 3/9 en G 2/9 > pakt nog een rode> R 3/8, B 3/8 en G 2/8 > pakt een gele> R 3/7, B 3/7 en G 1/7 > pakt een gele > R 3/6, B 3/6 en je hebt geen gele knikkers meer. Zo ga je door.

    Sorry als het nogal vaag is. Ik ben niet de beste in uitleggen.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2010
  15. Kiss of Fire

    Kiss of Fire Kiss of Fire

    Berichten:
    1.005
    Leuk Bevonden:
    40
    Anybody care to explain this?:


    opgave 4 (alleen voor de echte wiskunde-cracks)
    Van een lening die met behulp van jaarlijkse annuïteiten wordt afgelost bedraagt het
    aflossingsbestanddeel van de achtste periode 6.093,17 die van de tiende periode 6.976,07. De
    schuldrest direct na betaling van de zevende annuïteit bedraagt 207.162,14.
    a. Bereken het jaarlijkse rentepercentage van deze lening (afronden).
    b. Bereken het bedrag van de lening.
     
  16. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Ah zo! thanks beide, even kijken of ik hem nu kan maken.
     
  17. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Je weet toch dat het precies hetzelfde is:+

    jij noemt de evenwichtsstand A, ik noem de evenwichtsstand C.
     
  18. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Wat jij wil. :+
     
  19. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb een wiskunde vraag.

    Je moet 1/3, 1/9, 1/243 en 1 als de macht van 3 opschrijven. De antwoorden zijn respectievelijk 3^-1, 3^-2, 3^-5 en 3^0 (basisregel van 1). Nu snap ik dat 3^-5 1/243 oplevert. Echter wil ik weten hoe je moet uitrekenen dat getal Z de uitkomst is van getal X^Y. Hoe moet je weten dat 1/243 de uitkomst is van 3^-5? Je kan uitrekenen dat 243 de uitkomst is van 3^5 door 243/3/3/3/3/3 = 3. Het lijkt me dat je dit op een snellere manier kan doen. Iemand een idee?

    Misschien is alles nogal vaag verwoord, maar ik had geen idee hoe ik het moest uitleggen.

    Nog een vraag waarmee ik zit: H = 241 x G ^ -0.25, schrijf G als de functie van H. Het antwoord is G = (1/241 x H) ^ -1/0.25 = (1/241)^-1/0.25 x H^-1/0.25 = 3.37 x 10^9 x H ^-4. Hoe kom je in hemelsnaam op zo een antwoord...?


    E: Ik zal meerdere vragen stellen vandaag. Ik heb morgen een school examen van het hele wiskunde boek, dus ja :eek:.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2010
  20. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471

    Logaritmes! De Alog(B ) = C correspondeert met A^C = B
    Dus 3log(1/243 ) = -5.


    H = 241 x G ^ -0.25
    Dit wil je omdraaigen tot G = ...
    1.) (1/241) * H = G^-0,25 <--- 241 naar links gehaald. Dit heb ik gedaan door te delen, want 241 is een factor (=vermenigvuldiging).
    2.) ((1/241) * H ) ^ (-1/0,25) = G <--- ^-0,25 weggehaald. Dit doe ik door links en rechts te machtsverheffen met -1/0,25. Dan krijg ik rechts: (G^-0,25)^(-1/0,25) = G ^ [ (-0,25)*(-1/0,25) ] = G^1 = G.
    3.) [(1/241)^(-1/0,25)] * [ H^(-1/0,25)] = G <--- Ik gebruik de regel (A*B)^C = (A^C) * (B^C). Wanneer twee factoren worden machtsverheven tot een bepaald getal, dan mag je die twee factoren ook los machtsverheffen.

    En vervolgens rekenen ze (1/241)^(-1/0,25) gewoon uit.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina