Het nadeel van teveel Live!-game launches

Discussie in 'XBW Gaming' gestart door twi, 19 okt 2003.

1. twi

twi Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    Vind ik eigenlijk persoonlijk dat heel veel mensen ook heel veel verschillende games kopen. Ik merk nu al dat ik steeds minder mensen tegenkom, nu er alleen al games als RTCW, GR:IT e.d. uit zijn. Zo heb ik van de 88 mensen in m'n list er pas 66 uitgegooid, simpelweg omdat ik ze nooit meer zag. Straks heb je echt dat de community in één klap over zoveel verschillende games uitgespreid zijn, dat je vooral qua aantal Friends gewoon veel minder lui ziet. Nu is het min of meer gegaan van de MGP Online Demo naar MGP2, naar Midtown Madness 3, naar Ghost Recon / RTCW. Maar wat nu als XIII, Crimson Skies, Top Spin, Project Gotham e.a. uit gaan komen? Er zullen heus wel anderen zijn waar je dan mee gaat gamen, maar misschien begrijp je m'n punt dat bij elke 'lading' games de opgebouwde Friendslist weer helemaal uit zijn voegen wordt getrokken.

Tweede nadeel is dat de keuze van je games bepaalt gaat worden door anderen. Zo ga ik bijvoorbeeld geen Sega GT Online kopen, simpelweg omdat er niet genoeg belangstelling voor blijkt te zijn. Hetzelfde geldt (op wat die-hards na) voor DTM Race Driver (als deze er al zou komen). Daardoor ga ik voor Crimson Skies, een game die ik toch minder graag heb dan DTM, maar die desondanks in m'n verwachting vele male populairder gaat worden voor Xbox Live!. Ik heb dan nog het geluk dat de game waar ik al maanden op wacht één van de twee pure toppers gaat worden voor XBL komende maanden (Top Spin, samen met PGR2), maar je zal maar uitkijken naar XIII, is daar dan straks wel genoeg animo voor met de voorgaande genoemde twee toppers in het verschiet?

Wat is jullie visie erover? Hoe meer games, hoe beter? Of zien jullie net als ik liever dat er gewoon per 'periode' 1 of 2 toppers komen, zodat de belangstelling een beetje evenwichtig verdeeld gaat worden?

2. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Ik heb er geen last van omdat het de normale gang (van het leven) is. Zodra dat er iets nieuw en/of beter uitkomt dan verdwijnt het oudere en keert soms terug.

Het zelfde heb je ook van de consoles: de opvolger komt op, de 'huidige' verdwijnt stilletjes aan. Dat geldt ook voor versies van games (CS 1.5, CS 1.6,.../ Moto GP 1, Moto GP2).

Hoe meer games, hoe beter. Zolang ze niet allemaal hetzelfde zijn. Anders moet je misschien keuzes maken waarvan je later spijt ga hebben.

3. majidamarus

majidamarus »Sovjet Red Army«

Leuk Bevonden:
    0
    je hebt wel een puntje.. ik heb zo'n jaar geleden Unreal championship gekocht omdat ik dat op live wou gaan spelen wanneer dat uitkwam.
    bleek dus dat ik nog geen live mocht hebben van me ouders omdat t slecht ging op school. nou moet ik nog tot me eerste rapport w88 om te kijken of ik nou live mag.
    maar of er dan nog veel mensen zijn die UC spelen weet ik niet
    maar voor de rest vind ik het niet zo erg. behalve als je opeens weer zo'n kick krijgt dat je je oude spellen weer wil gaan spelen en er dus niemand anders is

4. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Hmm, je hebt natuurlijk wel gelijk. Mensen gaan zich concentreren op hun nieuwe games. Waardoor je je trouwe vriendjes nooit meer in het betreffende spel ziet.
    Maar ik heb er niet echt problemen mee. Uiteindelijk is het toch het spel dat de lol bepaald, en niet de vrienden. En waarschijnlijk vind je ook weer hele aardige gasten in het nieuwe spel.

5. kingtuwi

kingtuwi Dope

Leuk Bevonden:
    0
    Dit hoefd niet altijd zo te zijn omdat als iemand RTCW koopt gaat zijn voorkeur uit naar FPS genres en dus zal hij MM3 niet zo snel kopen dus straks als Rainbow 6 uitkomt kopen voornamelijk de mensen die voor heen RTCW of Sof2 hebben gekocht.

ik hoop dat je het snap XD

6. tribes e-sports

tribes e-sports XBW Paarsje

Leuk Bevonden:
    0
    hetzelfde als biscuitje alleen dan nog een keer :p

het spel bepaald de lol en je maakt meer vrienden tog?

7. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Ben het met Twi eens, door het (misschien wel te) grote aanbod aan (redelijk kwalitatieve) Live games en misschien de nog te grote 'voorwaarden' om online te gaan (credit card bv) en te magere marketing campagne hier in de Benelux wordt het gewoon moeilijk een leuke Nederlandse vriendengroep te creeeren,of uberhaupt met andere (buitenlanders) samen te spelen.

8. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Ik wacht persoonlijk, voordat ik zelfs maar live neem, tot er games uitkomen, waarbij er meer te halen is dan alleen samenspelen. Speel wat dat aangaat zat multi player.

Voor mij is het echte wachten dan ook op spelen waarbij live inovatief wordt gebruikt. Dan denk ik aan wereldranglijsten voor sportgames en makkelijk op te zetten toernooien bij sport- of racegames (niet enkel USA sporten).

Daarbij vind ik live geen enkele toegevoegde waarde hebben als het statisch wordt gebruikt zoals bij Colin McRea04, Burnout2 of scorelijsten van MgP2. Is wel geinig als gadchet, maar als je niet tegen elkaar kan rijden zie ik de zin er niet echt van in.

Mocht bij bijvoorbeeld TopSpin een goed scoresysteem worden ingevoerd, waardoor je op een moment dat je een beetje goed wordt ook makkelijk naar gelijkwaardige tegenstanders kan zoeken (wat vooralsnog wel de opzet is), zie ik in live een zeer grote toegevoegde waarde. Denk dat door goede puntensystemen games ook langer aantrekkelijk blijven om te spelen (bij een goede sportsgame misschien wel jaren!).

/edit dus mi veels te weinig ok live games

Laatst bewerkt: 19 okt 2003
  9. Markos

Markos XBW member

Leuk Bevonden:
    0
    ik ben het er ook wel mee eens. Ben pas zo'n 3 weken op live, dus zo'n grote friendslist heb ik nog niet. Ik speel zelf alleen MotoGP 2 en GR:IT op live. Ik ben iemand die weinig spellen koopt en alleen die ik echt leuk vind en waarvan ik weet dat ik ze veel zal spelen. Ik heb ook niet zo veel tijd, dus probeer me op een klein aantal games te focussen, zodat ik er redelijk goed in kan worden. Ik denk ook dat PC gamers iets sneller bij een game blijven. Dit zie je ook wel terug in het grote aantal clans, iets dat op live volgens mij nog niet echt een succes is. Natuurlijk spelen er op de PC ook veel en veel meer gamers online. Ik denk dat je toch je vrienden moet zoeken die veel jouw favorite games spelen. Het vinden van een aantal Nederlanders die je vaak online ziet spelen in jouw favorite livegame is niet echt makkelijk. Ik vind het zelf toch vaak lastig om buitenlanders goed te verstaan of dit komt door hun gebrekkige engels, hun dialect onduidelijk spreken of wat dan ook, met nederlanders spelen blijft toch vaak leuker.
    Ik ben het ook eens met twi over DTM racedriver. Ik verwacht ook een niet te groot server en spelers aanbod bij deze game op live. Bij een game als Rainbowsix 3 verwacht ik deze toch ook veel hoger. Het voordeel van DTM online kan wel zijn dat er een soort select groepje onstaat die de game vaak speelt zoals je veel bij oude maar goede race games ziet. Als je deze spelers leert kennen zou het juist weer wel heel leuk kunnen worden.

10. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Ik speel de laatste tijd geen LIVE omdat er geen goede games beschikbaar zijn... Ik speelde RTCW, Unreal, enz ... maar het aanbod valt me echt tegen .. ik zit met smart te wachten op Crimson Skies

11. Majin

Majin Bye bye~~

Leuk Bevonden:
    0
    heb zat live games speel meestal RTCW en heel soms Mechassault met een vriend van me rest laat ik MM3 aan de kant en UC ook beide games waar ik neit goed in ben maarja ik hoop maar dat de aantal mensen van RTCW niet weg gaan

12. twi

twi Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    Gelukkig heeft MGP2 dan ook de meest fantastische multiplayer racing mode ingebouwd, en dus niet alleen die scoreboards. Maar ik ben het met je eens, Colin McRae is eigenlijk niet interessant. Zeker niet om direct te kopen. De scoreboards blijven toch intact, dus of je 'm nu koopt of over een paar maanden voor veel minder geld...Games met alléén scorelijsten mogen wat mij betreft niet als LIVE-games worden bestempeld.

Verder vind ik het uiteraard fantastisch dat er zoveel mogelijk verschillende supergames uitkomen voor Live, maar het moet NIET allemaal tegelijk komen, zoals in de maand van 31 oktober - 31 november.

Bovendien ben ik het niet eens dat mensen die veel FPS spelen niet racegames als MM3 spelen. Ik ga straks een tennisgame en een dogfight-vlieggame spelen naast m'n fungame (mm:cool: en racegame (mgp2). Kortom, er zijn héél veel gamers die héél veel verschillende games kunnen waarderen.

13. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Ik zie hier een paar keer het woord scoreboards voorbij komen.
    Maar ik geloof niet dat dit het gamen echt leuker maakt. Zo dwing je jezelf om alleen maar beter en beter te worden.
    Dan ben je het idee als bij MM3 kwijt. Gewoon echt voor de lol met elkaar spelen. Ik denk dat mensen ook het grote verschil wel hebben gemerkt toen de MM3 Challenge-periode aanbrak. Iedereen spelen voor de challenge, niet voor de fun en gezelligheid. Iedereen spelen om alleen maar beter te worden (hè Daniel :p). En dat haalt de fun een beetje van het spel af.

Live moet gewoon relaxed zijn, spelen wanneer je er zin in hebt, spelen wanneer het leuk is. Niet om beter te zijn als de rest, niet om te patsen, niet als verslaving!

edit: Ik vind het trouwens een beetje verwend dit hier. We moeten hardstikke blij zijn dat we zoveel toppers krijgen die we met en tegen elkaar kunnen spelen. In plaats daarvan zeg je dat we teveel Live games hebben waardoor je een paar mensen waarvan je hun echte naam niet eens kent nooit meer spreekt.

14. Marius

Marius XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    11
    Twi, dit is precies wat ik me vandaag (technisch gezien gisteren *)) ook afvroeg. Ik heb in mijn bezit als Live games:

MotoGP online (demo), MotoGP2 (grijsgespeeld), Burnout II (enkel scoreborden), NBA2K3, Ghost Recon, Return to Castle Wolfenstein en Midtown Madness 3.

Van deze spellen speel ik op dit moment aktief: MotoGP2.

Dit zijn in mijn ogen allemaal zeer degelijke titels, top titels zelfs (al hebben NBA2K3 en Ghost Recon allebei een omslachtige of niet goed geimplementeerd Live functie). Omdat ik nu tijdelijk niet meer zo ontzettend veel tijd in mijn Xbox wilde steken als 2 maanden geleden (voor de beruchte MGP2 glitch) speel ik alleen het spel dat me echt blijft boeien, oftewel MGP2. Toch is het jammer dat ik nu een beetje de gezelligheid mis die ik in de beginperiode van MM3 wel had. Natuurlijk is onze MGP2 competitie overwegend succesvol en ook erg gezellig. De fun met MM3 is toch net even gekker..

Euhm, je wilde een nadeel ... >> Je gaat in mijn ogen de binding missen met je 'vaste groepje vrienden', op het moment dat je moet gaan kiezen. Al had ik ontzettend graag gezien dat er 32 uur in een dag gaan, het is nu eenmaal niet zo. Nu krijg ik nogsteeds af en toe een invite van Nimrod NL of wie dan ook voor een potje MM3, maar helaas moet ik tevaak afslaan. Op het moment dat PGR2 en Top Spin uitkomen voorzie ik helemaal dat dat de enige spellen zullen zijn die ik echt speel.

Waar het op neer komt is denkik dat je altijd zult blijven trekken naar de mensen die op dat moment de zelfde spellen als jij spelen (de vluchtige Live-friend) en de mensen met wie je 'georganiseerd' op Live speelt. Oftewel, mensen met wie je via fora afspraken maakt of in competitieverband mee speelt. Dit houd dus ook in dat je sommige mensen met wie je ontzettend veel fun hebt bij een bepaald spel, je ze op een gegeven moment minder zult tegenkomen en je vaak je friendslist moet 'uitselecteren'.

Dat Live op dit moment geen toegevoegde waarde zo hebben, of weinig toegevoegde waarde vind ik persoonlijk behoorlijk onzin. Iemand die dat zegt, heeft nog nooit MotoGP 2 of Midtown Madness 3 via Live gespeeld. Sinds 12 Maart is Live DE reden dat mijn Xbox overuren draait.

Alles wat je ervaart in gamen, deel je nu met anderen. Veel van dezer ervaringen, ervaar je juist door die anderen. Het spelen van een spel wordt intenser, de replay waarde wordt direct verhoogd van een uur of 30 (gemiddelde singleplayer game) naar .... honderden of duizenden uren. De tegenstand die je krijgt is niet voor te stellen (er is altijd wel weer iemand beter of sneller) en de lol die je beleeft kun je zeker niet ervaren tegen een singleplayer NPC karakter (waarom je misschien de eerste keren dat hij iets grappigs doet kunt lachen, maar de volgende keren je zijn scripted grapjes onderhand wel weet).

Voor mij slaat de balans voor Live dus zeker uit naar de positieve kant. Natuurlijk is het jammer dat je sommige mensen minder ziet, en dat het zo verrekte moeilijk is om te kiezen tussen welke game je nu weer moet kopen / spelen. Maar zolang je deze keuzes moet blijven maken betekent het in iedergeval dat het aanbod (van vrienden EN spellen) zodanig is dat je er eigenlijk alleen maar blij mee kunt zijn. Ik wel iniedergeval!

Pfeww...... en nu ga ik slapen :+

15. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Iets dat ik ook al oprakelde in een ander topic gisteren; Ik vind het jammer dat ik teveel optrek met Nederlandse gasten. Als ik MotoGP doe ik dat óf alleen óf met Nederlanders waarvan ik weet wie ze zijn en hoe ze spelen. Als ik Midtown Madness doe (nauwelijks, maargoed), dan is er altijd wel iemand in mijn Friendslist die het ook speelt en waar ik dan naar toe ga. Eigenlijk geen enkel probleem, juist Midtown Madness is een soort meetingplace geworden, een leuke chatbox met een nog leuker spel dat je ondertussen speelt.

Ik wil, en dat zeg ik al maanden, echter ook meer met Engelsen, Amerikanen of desnoods Kazachen spelen. Ik denk dat dat de Live-ervaring nog meer uitdiept. Een praatje maken, een potje spelen, en weer weg gaan. Zo. Geen binding. Leuk uurtje gehad. Geen 'nieuwe vriend' die zich er aan stoort als je hem na een paar dagen uit je Friendslist gooit. Dat wordt immers ook bij sommige personen als belediging opgevat.

16. Marius

Marius XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    11
    Moeten we misschien toch eens onze rooms in MGP2 public maken. Of bij anderen joinen, gewoon random :)

wel een goed punt, ik race ook bijna nooit (lees nooit) meer met buitenlanders. Toch wel jammer, dat was erg leuk in het begin!

Deel Deze Pagina