Het Pim Fortuyn topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 27 jul 2003.

1. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    hier dan eindelijk een topic wat ik al langer wou openen, maar wat er nooit van gekomen is. Een topic omtrend de vermoorde politicus Pim Fortuyn [​IMG].

Persoonlijk vond ik Pim een held, ik had ook zeker op hem gestemd (nog steeds gedaan) met de verkiezingen. Ik stond dan wel niet in al zijn standpunten achter hem, maar dat kan ook nooit de bedoeling zijn. Het merendeel van zijn punten vond ik echter wel goed, en ik vond het ook meesterlijk hoe hij de bestaande politiek confronteerde met hun fouten en zelf zo flexibel was als wat. Op de TV vond ik hem meesterlijk, hij verdedigde zichzelf altijd goed en voor mij was hij de winnaar uit alle debatten. Helaas kreeg hij weinig het woord maarja.

Ik ben nog steeds boos op de media, die hem gewoon zwart hebben gemaakt en later net hebben gedaan alsof ze met niets te maken hadden... Ook onredelijk vind ik het dat Wim Kok en kornuiten nooit echt voor hun daden verantwoordelijk zijn gehouden. Ze hebben hem dan wel niet vermoord, ze hebben wel het klimaat geschapen waarin zoiets kon gebeuren, en dat vind ik ernstig. Media moet namelijk objectief zijn, en ook politici moeten beter weten.

Ik heb hem gezien met de achter de schermen beelden bij Leefbaar Nederland, en hij was echt de man die ik denk dat Nederland nodig had. Hij had een hart voor het land, een hart voor het volk. Hij wist wat er speelde.. hij leefde om het zo maar te zeggen onder het volk. Andere politici wisten niet eens dat je in sommige zones in Rotterdam niet eens kunt lopen. Echt heel triest dat er kennelijk toch iemand zo gek was geworden door alle verhalen dat hij echt dacht dat hij Pim moest vermoorden. 18 jaar is niet genoeg...

Dit topic is bedoeld om te discussieren. Loze reacties etc zal ik verwijderen. Het is de bedoeling dat hier goed wordt gediscussieerd en als je dat niet netjes kunt doen, dan ben je niet op de goede plek.

2. Victorius

Victorius Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    /Mod Op de bon met jou |:-

3. orgaZm

orgaZm CEV's

Leuk Bevonden:
    0
    Ehmm tjah is het nu niet een beetje laat om daar nog over te discussiëren? Op welke punt verschilt dit topics van de topics waar destijds (toen hij vermoord is en tijd erna) in gediscussierd is?

4. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Niet veel, maar nu meer dan een jaar na dato wil ik toch wel eens zien wat de meningen zijn. Ik was al bang dat er nog steeds van die sneue gasten waren als meneer Victorius.

Misschien denken mensen er nu anders over. Wou gewoon even zien :), en mijn verhaal kwijt dan ;). en om nou een topic van vorig jaar te kicken :)

5. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Ik vind het idealiseren van mensen nutteloos en kinderachtig. Verder had deze man voor een groot deel niet door hoe dingen werken in Nederland, en dan zit je gewoon fout in de politiek.

Hij had wel wat goede ideeën, maar hij kon zich niet gedragen, heel jammer. Mwah verder ga ik er geen woorden aan vuil maken, voor mij hoefde die Fortuyn gewoon niet zo... :{

6. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Nouja volgens mij had ie wel door hoe het werkte. Immers nu zijn we er ook achter dat de zorg anders moet, terwijl hij dat ook zei. Kan je nog een voorbeeld noemen dan? En hij wou juist wat veranderen in Nederland, en daarvoor moet je wel de politiek in.

Tja hij was inderdaad anders dan we gewend waren. Maar ik vond het wel eens goed om te zien dat hij gewoon mens was en dus niet met een strak gezicht dingen zat uit te leggen die mensne niet begrijpen. Zoals balkenende wel eens deed :).

7. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Zeggen dat iets anders moet is nog altijd niet hetzelfde als daadwerkelijk veranderingen doorvoeren.

8. Elite

Elite Elite TAR

Leuk Bevonden:
    14
    mijn mening is dat hij erg goed was in problemen aanwijzen (dat veel mensen kunnen, die daardoor op hem stemden omdat hij precies zij wat ze dachten) ...alleen rammelden zijn oplossingen....
    <bedtijd, morgen meer >

9. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    True, maarja dat zullen we nu nooit weten natuurlijk. Persoonlijk moet ik ook nog maar zien dat de huidige partijen het gaan aanpakken zoals ze zeggen. Ze zeggen natuurlijk wel dat gaan we zo en zo doen, maar ik vraag me af of we echt weer wat gaan zien over 4 jaar. Hopelijk wel tekort weggewerkt enzo.

10. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Wat een onzin Ugamer, het klimaat geschapen waarin zoiets kon gebeuren? Kom eens met concrete voorbeelden, zou ik zeggen. Natuurlijk ging het er af en toe 'hard' aan toe in de politieke debatten (waarbij ik even wil aantekenen dat fortuyn in het debat allerminst een heilige was) maar stellen dat daarmee een anti-fortuynistisch klimaat is gecreëerd is wel erg kort door de bocht, zeker als je weet dat er ook verschillende linkse politici bedreigd (kogelbrieven) zijn. Zou het dan niet gewoon liggen aan onze huidige maatschappij waarbij gewelddadigheid als middel om je zin te krijgen tot norm verheven is? (sterker nog geldt dat niet voor vrijwel elke maatschappij, niet alleen de huidige) Ik word doodziek van het 'heilig' maken van Pim fortuyn, natuurlijk is het een schande (understatement) dat iemand die slechts zijn mening verkondigde 'letterlijk' monddood is gemaakt, maar dat is nog geen reden om te zeggen; als pim fortuyn nog geleefd had, dan was alles beter geweest. Het lijkt me nogal moeilijk om zoiets te onderbouwen. Ik vind 18 jaar ook helemaal niet te weinig, als je kijkt naar ons rechtssysteem tenminste. (of ik het eens ben met ons rechtssysteem is weer een ander verhaal.)

Laatst bewerkt: 27 jul 2003
  11. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    Je kan zeggen wat je wil (standaard, daarom vind ik het ook raar dat victorius z'n reactie is verwijderd, of het moet heel erg over de schreef zijn geweest maar dat zal ik nu nooit kunnen beoordelen) over pim fortuyn en de hele kwestie. Zowel positief als negatieve dingen natuurlijk, maar feit blijft dat hij veel onrust in de politiek heeft gebracht. Zo zou Pim het natuurlijk nooit gewild hebben :{ maar die uitspraak heb ik nu al een beetje te vaak gehoord (ook in omgekeerde zin). Zoals Pim te werk is gegaan was gewoon NIET tactisch en uiteindelijk is de val van het kabinet balkenende 1 toch gewoon aan hem te wijten... misshcien een beetje lullig om te zeggen dit. Ik vind niet dat hij de politiek in positieve zin op z'n kop heeft gezet/wakker geschud.

Kortweg: hij had misschien goede ideen maar heeft het DOM aangepakt. Een niet al te snuggere 'fan club en mensenschare' had hij achter zich staan (ik doel dan voornamelijk op mensen als winny de jong) en dit heeft hem niet geholpen, maar er wel uiteindelijk voor gezord dat hij de rest van Nederland (die het niet eens was met z'n ideen) op een aggressieve manier tegen zich in het harnas werkte. Controversionele uitspraken zijn niet goed als je daar mensen mee kwets, ookal had je het niet zo bedoelt. Het dient misschien wel een doel, maar het is niet de manier dat te berijken. (uitspraken over assielzoekers).

Oké dit verzin ik net even en het zal wel bol staan met punten om mij aan te vallen.. dus schroom niet mij aan te vallen Ugamer :p

edit: eens met blox

12. Sonic 87

Sonic 87 Punk Rock

Leuk Bevonden:
    2
    Euhm...

Ik denk dat SOMMIGE standpunten door de linkse aanhang verkeerd werden geïnterpreteerd, en daardoor leek het alsof hij een monster was ...

Ik begreep het eerst ook niet helemaal goed, en vond het maar een freak die maar naar de IT moest gaan om zich daar popu te maken...maar door het allemaal goed te volgen kwam ik erachter dat sommige dingen ook daadwerkelijk waar waren...

Hij kon te ver gaan, dat wat ie over de Islam zei kon hij beter niet zeggen...

18 Jaar is voor de aanhang van Pim te weinig, maar voor iemand die het "gewoon" als een moord ziet is het terecht... (volgens het systeem in NL, als je iemand leven beroofd, en het geluk van zijn vrienden en familie, verdien je het niet te leven)

13. jed

jed :P

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vond m niet geweldig, maar ik zal daar verder niet uitgebreid op in gaan . De belangrijkste redens zijn igg.
    1 hij dacht veel te simpel.
    2 hij klaagde teveel maar kwam zelf niet met goede oplossingen.
    (saneren, saneren..yeah daar los je niet alles mee op
    3 te wisselvallig, de ene keer zei die dit en de andere keer was het toch iets anders.
    4 hij overdreef teveel.

14. Ko3N

Ko3N Winterswieker

Leuk Bevonden:
    0
    Pim wou Nederland drastisch veranderen en dat kan nu eenmaal niet in dit politieke milieu. Als pim nog had geleefd en er hadden veel mensen op hem gestemt (meer dan toen) dan had hij het nog niet kunnen veranderen, want dat kan nou eenmaal niet in de 2e kamer. Hij was ook een beetje te extreem

Voor wat betreft de celstraf die meneer van der g kreeg was inderdaad niet genoeg, omdat een politiekus vermoorden nou eenmaal niet kan.

15. jed

Leuk Bevonden:
    0
    Oja de straf die van der G. gekregen heeft vind ik te hoog in vergelijking met wat andere moordenaars krijgen. Daarmee bedoel ik niet dat hij een lagere straf had moeten krijgen, maar dat andere moordenaars ook harder gestraft mogen worden.
    Ookal is er hier sprake van een politieke moord, dan nog zou het niet zo moeten zijn dat diegene een hogere straf krijgt (vind ik).
    Gelijke behandeling voor iedereen.

16. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Het klimaat is wel degelijk geschapen. Als je zag hoe sommige politici over hem deden. Ze namen hem niet serieus, wilden zowieso al niet met hem in een regering en zeiden gewoon dingen over hem die niet waar waren. Zo zei Kok openlijk dat hij een gevaar voor het land was enheb je natuurlijk Rosemuller nog met zijn beroemde "Dit is niet normaal rechts, dit is extreem rechts". Pim heeft nooit iets over hun gezegd.

Raar overigens dat die linkse kogelbrieven wel serieus werden genomen, maar Pim's bedreigingen niet..

17. Ko3N

Ko3N Winterswieker

Leuk Bevonden:
    0
    Ja eigenlijk heb je wel gelijk, omdat kindermoordenaars ook geen hoge straffen krijgen, maar voor een moord krijg je in nederland wel een erg lage straf ( een lachertje vergeleken Amerika)

Maar omdat Pim nou eenmaal een bijzondere man was geworden die nederland nog wel eens kon veranderen vind ik het te laag

18. jed

Leuk Bevonden:
    0

Wie zegt dat het zou zijn gebeurd? dat is niet te achterhalen en zou dus ook geen invloed moeten hebben op de straf die wordt opgelegd.

19. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Meneer gaf een domme opmerking van ROT OP oid... niets van waarde.

Maar je hebt zeker een punt als het op aanpak aankomt. Misschien was dat niet slim, maar dat komt ook denk ik omdat hij zo snel een lijst in elkaar moest zetten. Hij had overigens wel een paar goede erop maar ook idd domme.

Ik denk wel dat hij de politiek heeft wakkergeschud. Je ziet nu duidelijk dat de politiek zich meer op die punten richt waar Fortuyn het ook over had.

20. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Als de koningin zou worden vermoord moet die dader ook 18 jaar krijgen? De koningin doet ook helemaal niks voor het land en ik garandeer je dat die persoon zeker levenslang krijgt.

Deel Deze Pagina