Ik zit met een probleem.. ik wou voor de gein m'n fsb overklokken met 1Mhz.. dat stelt dus niks voor maar, ala.. Het probleem is dat ik m'n bios niet inkom.. normaal gesproken er tijdens het tellen van het geheugen als je je pc net opstart onder moeten staan 'druk op DEL/F1/F8 etcetc. om de bios te openen'.. maar het probleem is, mijn pc telt z'n geheugen niet (of voert geen geheugentest uit, hoe je het wilt noemen)! het eerste scherm wat ik krijg is 'Motherboard manufactured by Intel corporation' en daarna start METEEN windows 98 op.. GEEN ENKEL DOS-ACHTIG SCHERM! nou is mijn vraag: hoe kom ik in godsnaam in m'n bios!
Dan heb jij of iemand anders waarschijnlijk een opstartscherm ingesteld. Ik kan m'n PC met elk logo op laten starten, en dan klopt het dat je een aantal dingen niet ziet, zoals je geheugen, CPU, HDD, DVD- of CD-ROM. Probeer dus toch om tijdens dat opstartscherm op Escape te drukken of DEL of F10. Dan kom je alsnog in je BIOS, en kan je ergens onder een submenu wel iets vinden om dat ''opstartscherm'' uit te schakelen. Succes
wat je kan proberen is je muis en keyboard omdraaien ... dan geeft hij een keyboard error en zit je in je bios ... of geheugen verwijderen ... dan kom je ook automatisch in je bios, omdat het systeem veranderd is
opstart menu? is dat het menu waar je kan kiezen of je normaal, of in veilige mode e.d. wilt opstarten?
Nee, ik bedoel tijdens het scherm met de tekst ''Motherboard manufactured by Intel corporation''. Druk daar eens op F10, DEL of ESC.
Als je al niet eens weet hoe je in je bios moet komen, dan zou ik er maar lekker vanaf blijven, laat staan aan overklokken beginnen.
eej man.. ik weet wel hoe ik moet overklokken.. ik ben al in verschillende biosses (meervoud??) geweest.. maar gewoon niet in die van m'n pentium 3/500!
Intel mamaplank is ESC drukken by dat Motherboard blablalba ..... ik heb 't zelf ook ineens gekregen nadat ik m'n bios had geupdate ... DEL is ook nog 's voor 'n Intel moederboard ... en ehmm .. d'r is ergens 'n optie dat je 't weer uit kunt zetten, want ik werd er op 'n gegeven moment redelijk hoorndol van.
hmm.. ok.. bios open gekregen.. MAAR nou kan ik de snelheid van m'n fsb niet veranderen! sterker nog! hij staat gewoon niet aangegeven! Wat houd zo'n bios update in? zou het dan wel kunnen.. of is het misschien mogelijk een andere bios te installeren?
dan zou je ff moeten uitvissen wat voor moederbord je hebt als je je bios wilt upgraden, checken op de site van intel of er 'n biosupgrade is ... en eventueel kijken wat de verschillen/problemen zijn die opgelost worden. .... het kan ook nog 's zo zijn dat je moederbord, mijne heeft die optie althans ... maar da's al 'n eeehhh .. vrij oud plankje (schaam schaam) ...(als je je PC kant en klaar hebt gekocht) dat ze een jumpertje zo hebben ingesteld dat je bios maar in 'n uitgeklede versie kunt bekijken ... dan zou je ff in de handleiding moeten kijken, die jumper omzetten en dan kun je wel je volledige bios bewerken. ik zeg, suc6! :*)
poehee.. ding is 4 jaar oud ofzo.. heb geen handleiding.. inderdaad kant en klaar gekocht, uit een kantoorzaak (pc van de zaak zegmaar ) heb ook geen idee wat voor moederboard ik heb.. kzal es op de site kijken iig.. maar het zou best wel es het geval kunnen zijn met dat jumpertje.. wat is het trouwens? (kijk, zo weinig weet ik er dus vanaf..)
erm, als ik jouw was zou ik niet aan je bios frutsen, als de biosupgrade mislukt, kan je je pc weggooien. beware!
hmmm ... ik zou zeggen, trek de kast 's open, zoek 'n stickertje en daar moet 'n serienummer op zitten ... wat voor processor heb je? ... 't zou maar zo kunnen zijn dat je 't zelfde moederbord hebt wat ik heb, want mijn PC is inmiddels ook wel 'n jaartje of 4 oud ... maar ik weet haast zekers dat 't een Intel plank is ... op de site daar staat info hoe je kunt achterhalen wat voor soort 't is ... ff zoeken, maar worth your search ... een jumper, dat is zo'n pietepeutering klein zwart "legobouwsteentje" zeg maar....
en dat kan idd ook gebeuren jah ..... ik heb hier ook met gekruisde vingers achter m'n pc gezeten .... maar 't ging goed.
kan E13976 het moederboard nummer zijn? ik heb trouwens een 500 mhz processor.. pentium 3.. die op 499mhz loopt..
check dit, http://www.intel.com/support/motherboards/identify.htm dit, http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/aa_search.htm eeeeennnnn ... dit, http://www.intel.com/support/motherboards/bios.htm 's ff om daaro wat meer duidelijkheid over te krijgen ... de 1e zal je helpen om te zien of 't inderdaad Intel is ... maar daar ben ik vrij zeker van .... Edit 2 --> Ohja ... en idd ... niet te snel je bios willen upgraden ... 't kan gevaarlijk zijn ... maar je kunt dan iig aan de hand van bovenstaande links achterhalen wat je mamaplank is en de handleiding downloaden .. ik weet bijna zeker dat die jumper up de "looser" mode staat ... daardoor kun je nix overklokken ... maarja .. 't kan natuurlijk ook 1 van die overklok-user-unfriendly moederboardz van intel zijn ... dan heb je pech.
hmm.. thnx.. toen ik de kast open had staan in de huiskamer en m'n ma me vroeg wat ik aan het doen was zei ik dat ik moest weten wat voor moederboard we hadden om een programma te downloaden waardoor ik kan overklokken.. dat vonden ze niet goed.. en m'n pa vond het ook niet goed dat ik een extra fan derin had gebouwd.. hele discussie.. ouders gebruikten hun oppermacht en ik delfde het onderspit.. magoed.. ik ga morgen bij ons op de zaak een ouwe pc halen om wat mee te kloten dus waarschijnlijk heb ik toch nog wat aan al die info..
achtja ... ouderlijke macht he ...... 't is nooit grappig .... heb er gelukkig niet zo veel last van en dat scheelt eigenlijk wel hoor. Ik wens je in ieder geval veel succes met je PC-openbreek avontuur!!