Hoe processor veilig overclocken??

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door x-boxter2003, 17 mei 2004.

1. x-boxter2003

x-boxter2003 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Kan iemand me zeggen hoe ik veilig mijn processor kan overclocken op een veilige stabiele snelheid??

Mijn gegevens zijn:
    ------------------
    * Athlon XP 2600+/333Mhz (Standaard boxed Amd cooler)
    * Asus A7N8X-E Deluxe
    * DDR Ram gegeugen 266Mhz (PC2100)
    * Voeding 300 Watt
    * Geforce 2 Ultra 64mb DDR
    * Case Cooler

Ik heb al eens in de Bios de FSB op 200(400) mhz gezet ipv op 166(33:cool:Mhz maar toen had ik ineens (wat normaal is) een Athlon XP 3000+ of een 3200+ ik weet niet juist meer, ik dacht dat hij op een snelheid van 2.2GHz draaide. Maar ik denk niet dat dat gezond is en mijn vraag is of er geen andere manier was dan dit?? Ik denk dat het is met die multiplier die op 11.5 staat.... Is dat veilig om dit te veranderen?? en zo ja welke waarden moet ik hier dan op ingeven?? Alvast bedankt!

1 persoon vindt dit leuk.
  2. T!jg3rn00tj3

T!jg3rn00tj3 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Op een fsb van 200 mhz draaide ie zeker niet stabiel.

Wat je moet doen is in je bios je settings veranderen naar user difined ofzo. Dan kun je handmatig je fsb bepalen. Gooi em niet gelijk naar de 200 maar laat em stapje voor stapje wat hoger gaan. Je moet overigens wel een goede koeler voor je processor hebben anders hoef je er niet aan te beginnen.

Dowload ook gelijk effe het programmaatje Mother Board Monitor. Kun je in windows kijken wat de temperatuur is van je cpu. Moet je maar effe kijken bij google.Zorg dat deze niet te hoog wordt.

Multiplier zou ik gewoon vanaf blijven. Je zou eventueel als je de fsb redelijk wat over geclockt heb het voltage van je cpu heel iets omhoog kunnen doen. van 1.65 naar 1.7 ofzo.

Ga tussen door effe gamen of laat een benchmark draaien. Dan kun je zien hoe het gaat met je processor als je hem stressed. Want je hebt natuurlijk niks aan een overgeclockte pc als ie niet stabiel is met gamen. Wat je ook ken doen is Prime95 dl ....dat is een programmaatje die je pc gaat testen en hem gaat stressen door em veel berekeningen te laten uitvoeren. Als ie stabiel is krijg je geen foutmeldingen.

Mocht ie nou vastslaan. Druk je pc uit en start em dan weer op. Als het goed is is je bios dan weer gereset. Het kan zijn dat je wat settings terug moet zetten. Dat je cpu nu een nog maar een fsb van 133 heeft ofzo. Mocht ie niet meer op willen starten en niet naar de bios willen. ( wat ik heb gehad :9 ) schroef dat je kast open. Op het moederbord zit een baterij en daar in de buurt zit een zogehete jumper...dat zijn 3 pinnetjes met een blauw hoesje erom heen. Haal dat hoesje eraf en schijf em om de andere 2 pinnetjes.....en daarna weer om de pinnetjes waar hij eerst omheen zat. Nou is je bios gereset en moet je alleen de basis instellingen weer effe terug zetten in de bios.

Ga niet gelijk te ver met je cpu. Je cpu moet eerst effe wennen en inbranden op de nieuwe snelheden. Dit kan een tijd duren...maar zo kun je hem na verloop van tijd steeds een beetje sneller zetten.

Laatst bewerkt: 17 mei 2004
    1 persoon vindt dit leuk.
  3. x-boxter2003

Leuk Bevonden:
    1
    Ik mijn FSB niet veranderen hoor, het is alleen 100-133-166-200Mhz anders niet, en aangezien ik mijn processor op 333Mhz gaat, moet ik 166Mhz kiezen. Idd geval moet er een andere manier zijn.... maar toch bedankt voor de reactie.

4. xboxmaniaxx

xboxmaniaxx Loyal to the game

Leuk Bevonden:
    0
    Als ik jou was zou ik er niet echt aan beginnen.

PC2100 latjes zijn er niet echt geschikt voor.

En in principe moet je je FSB kunnen verhogen..... wat voor een moederbord heb je eigenlijk?

5. Kevin15

Kevin15 Xbox lover!!!

Leuk Bevonden:
    0
    Hou je trouwens wel de tempraturen in de gaten?
    Een gebakken eitje is lekker maar een gebakken processor gaat je geld kosten

6. Alborz

Alborz Guest

doe niet en seker niet bij een athlon want die sijn al standaard heel erg heet. koop een intel en probeer et

7. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Als ik me goed herriner dan moet je AMD oc'en door hun multipier te verhogen.

Btw, veilig oc'en bestaat niet. Je kan het alleen veiliger maken door een goede koeling. Ook moet je altijd oc'en in kleine stapjes.

8. Masster Chief

Masster Chief Eat my bullets!

Leuk Bevonden:
    0
    Hier in ALphen kan je nog wel een mooie stikstof koeler kopen inclusief kast. Kost maar 780 eurie _O_ Hiermee kan het veilig, want hij blijft altijd op -13. Succes ermee.

9. YOURI60

YOURI60 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    toch ga ik het ook dezer dagen proberen met mijn MSI en Athlon XP 2500

maar wel langzaam opbouwend zoals ik lees in bovenste posten,

Thnkz... ;)

10. x-boxter2003

Leuk Bevonden:
    1
    Een goed: Asus A7N8X-E Deluxe met die nforce 2 chipset. Zoals ik al zei kan je het alleen maar op 100-133-166-200Mhz zetten, ook zoals op mijn vorige MSI moederbord kon je alleen maar standaard waarden kiezen.

Alvast iedereen bedankt voor de reacties.

Laatst bewerkt: 18 mei 2004
  11. Paauwtje

Paauwtje Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik zou eerst eens een ander cooler kopen als je een cpu cooler koopt en een chipset cooler koopt zit je aardig goed al zou ik wel kijken naar de testen het blad hardware info heeft er een gehad.
    en let op een stille cooler is stil maar coolt niet altijd goed je kan ook aan water cooling beginnen maar dat is wel wat duurder

12. MasterChief_007

MasterChief_007 Hellas Power ^_^

Leuk Bevonden:
    6
    Koop eens een betere videokaart.
    Die jij hebt is echt niet top.

Heb je meer aan dan dat je de processor gaat clocken en risico loopt tot slopen.

13. T!jg3rn00tj3

Leuk Bevonden:
    1

Ja dit is omdat je je settings op optimal hebt staan. Staat ergens in dat rijtje. Als het goed is kun je dat veranderen in Agressive en User Defined. Dan moet je User Defined hebben. dan kun je zelf bepalen hoe hoog die fsb moet zijn. Ik denk overigens niet dat je heel hoge resultaten gaat halen omdat je niet zo'n denderend snel geheugen hebt. Je kunt hem wel iets overclocken. Het ligt er maar helemaal aan of jij ook een beetje een goede cpu koeler hebt.

14. SagarAmarjit

SagarAmarjit Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je zou ook even kijken op ww.tweakers.nl en dan op het forum, daar hebben ze een heel deel van het forum gewijd aan het overclocken van computers, daar kunnen ze je vast ook wel goed helpen. Hier ongetwijfeld ook maar daar denk ik wel wat beter.

15. x-boxter2003

Leuk Bevonden:
    1
    Ik weet het....ik ga me een nieuwe Radeon 9800 pro kopen, maar ik heb de raad gekregen om nog even te wachten tot dat de nieuwe Radeons er zijn.

16. Paauwtje

Paauwtje Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    ja ewn die moet je helemaal niet overklocken want das extreem die zijn al zo erg overgeklockt dat als je het zlef doet dat je kan zeggen bye bye videokaart

17. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Overklokken is in principe niet veilig en stabiel. Je belast de hardware meer dan normaal en hierdoor treden eerder fouten op en "slijt" het harder. Dat komt meestal door de hogere temperatuur. Kijk dus eerst eens naar de koeling. Je moet een goede CPU koeler hebben en absoluut ook extra koelers (fans) in de behuizing.

Meestal kan je in de BIOS de FSB verhogen, dat is de meest gebruikte manier. Als je de PCI en AGP bus onafhankelijk kan aansturen, kan je deze het beste op 33/66 laten staan, want PCI en AGP geven snel problemen met overklokken. CPU en Geheugen kunnen vaak wat meer hebben. Vaak moet je de geheugentimings wat ruimer zetten en de performance niet op turbo o.i.d. maar op normal etc.

Wat stabiel is moet je zelf uitvinden, dat is per computer verschillend.

Tweakers.net is de plaats voor dit soort vragen. Weet wel waar je aan begint, want je kunt toch wel permanente schade aanrichten.

Succes.

18. T!jg3rn00tj3

Leuk Bevonden:
    1
    Ik weet niet hoeveel geld jij hebt. Maar de nieuwe radeon kaarten varieren van 500 tot 700 euro per kaart. Je ken beter eerst een 9800 pro er nu inzetten. Die is nu nog goed genoeg en bijvoorbeeld over een half jaar of langer een nieuwe erin zetten omdat die prijzen dan gedaald zijn. Dan ben je goedkoper uit dan wanneer je nu een high-end kaart gaat halen. Want de processors die er nu zijn kunnen nog helemaal niet het maximale uit die kaarten halen omdat ze niet snel genoeg zijn.

19. Tha Mike

Tha Mike The Good Die Young

Leuk Bevonden:
    1
    Dit is BS

Als je gewoon een programmatje waarmee je de temps van je cpu kan uitlezen een beetje bijhoudt en bv in je bios een maximale cpu temperatuur insteld zal je niet echt gouw problemen krijgen.

20. Paauwtje

Paauwtje Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    maar dat moet wel worden onder steunt door je moederbord want niet alle moederborden hebben sensorren erop

Deel Deze Pagina