Hoe warm mag een ati radeon 9800 pro worden?

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door patje_1_1_2, 29 aug 2004.

1. patje_1_1_2

patje_1_1_2 Westland uber alles

Leuk Bevonden:
    0
    IK heb deze kaart dus een paar dagen geleden gehaald, maar als ik nu far cry zit te spelen vliegt hij er na een kwartier a half uur uit. Dan kreegt of het beeldscherm geen contact meer of het beeld wordt zwart of de computer start opnieuw op. :confused:

Bvd

2. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Is je batterij van je bios niet leeg?
    Van het moederboard want dat zou het ook kunnen zijn had ik een maand geleden ook mijn batterij van mijn bios was leeg.

3. patje_1_1_2

Leuk Bevonden:
    0
    :confused: Hoe lang kan zon batterij mee? Want mijn computer is nog niet zo oud. Zou het ook kunnen zijn dat mijn voeding verkeerd is?

4. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Het kan meerdere oorzaken hebben:

- Voeding te zwak/onstabiel
    - Brak geheugen
    - Te warme videokaart
    - Te warm(e) processor, moederbord
    - Brakke stuurprogramma's van/voor videokaart

Speedfan, installeer dit programma om de temperaturen te controleren.
    Memtest86, met behulp van dit programma kan je controleren of je geheugen goed is.

Een Radeon 9800 Pro is doorgaans onbelast zo'n 50C. Tijdens intensief gebruik kan dit gemakkelijk oplopen tot 70C. Dit verschilt uiteraardt per behuizing. Om over het algemeen de temperaturen naar beneden te krijgen, zou je minimaal één casefan moeten installeren. Nog beter zou zijn om er twee te gebruiken. Eéntje hoog geplaatst, aan de achterzijde, en één laag geplaatst aan de voorzijde. Waarbij de casefan aan de achterzijde warme lucht uitblaast, en de fan aan de voorzijde verse lucht inblaast.

Laatst bewerkt: 29 aug 2004
  5. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Dit zijn mijn resultaten, zijn de temps goed (of te hoog?)

Heb een ATI 9600 256mb, moet ik hier dan ook nog een fan op zetten?
    Of een extra fan in de case plaatsen?
    Ben niet zo een hardware diehard.

6. Banjy

Banjy It's getting closer

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan je plaatje niet zien (edit: nu wel) , maar ik heb deze kaart ook dus ik wacht de thread even rustig af :) Maar ik had heel vaak dat als ik opstartte met de nieuwe kaart het beeld zwart bleef... Dan ff gewoon opnieuw opstarten en nog een paar keer proberen en dan deed ie het wel. Ik heb em toen opgeruild nu doet ie het vaker wel, maar af en toe ook niet.. Misschien dat het komt omdat ik een onboard video kaart gebruikte? Dus dat de pc niet weet welke hij moet kiezen?

7. polmannetje

polmannetje Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    ik heb hetzelfde probleem....ik kijk het ook nog even aan...Heb je voordat je de kaart had ook far cry gespeeld? Of speel je far cry sinds je die kaart hebt? Heb je dit ook bij andere games?

8. patje_1_1_2

Leuk Bevonden:
    0
    @ polmannetje

Hiervoor had ik een ati radeon 9200se. Daarmee heb ik nooit last gehad. IK speelde toen ook al far cry. En ik heb nog geen andere spellen geprobeerd. Met speedfan is mij hoogste temp tijdens het spelen 45 graden. Dat is de temp. van de harde schijf.

Ik heb er trouwens al een fan onder gelegd. Dat scheelt wel iets. En als ik far cry op medium zet heb ik geen last van een raar beeld na een tijdje

En mijn voeding is 300w

9. [2k]

Leuk Bevonden:
    207
    FarCry hapert bij mij als de pest. Weet niet waar het aan ligt (instellingen staan zelfs al op medium), maar aan de pc/videokaart zou het niet mogen liggen.

10. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    ik verdenk je voeding, een 9800Pro heeft meer nodig dan een 9200Se

11. Senshin

Senshin Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    je kan je temp van je videokaart niet zien, alleen Radeon 9800 XT en nog wat kaarten.
    Dus je kan gewoon je vinger op het koelblok van je videokaart houden, is meteen je vinger zwart, dan wordt ie te heet, is ie warm en kan je bijvoorbeeld je vinger er 20 sec. op houden, dan is er niks aan de hand waarschijnlijk (videokaarten kunnen veel hebben kwa temp.)

Geef je complete Specs met voeding please
    COMPLETE, dan kan ik of wie dan ook maybe kijken, want ik denk dat je te weinig voeding hebt.

12. patje_1_1_2

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn computer:
    Processor:Intel celeron 2.66 ghz
    Voeding: FSP group atx-300gtf
    Videokaart: Sapphire atlantis ati radeon 9800 pro
    Geheugen: 1024 mb ram
    Cpu fan van coolermaster en een losse fan onder de videokaart van sunbeamtech
    Moederbord weet ik niet waar je dat ken vinden

13. [2k]

Leuk Bevonden:
    207
    Is er een mogelijkheid om voeding/moederboard te achterhalen zonder kast open te maken (dmv progje als tweak xp oid)?

14. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Jahoor, dat kan met CPUID. Tenminste info over je moederbord. Voor je voeding zal je helaas toch de kast open moeten maken.

Wat voor'n processor heb je eigenlijk? 60C is best wel warm als ie onbelast draait.

Je moet dan sowieso de onboard videokaart uitschakelen in je bios. Dan zoekt ie er ook niet meer naar bij het opstarten.

Wat de voedingen betreft, 300W zou voldoende moeten zijn voor een 9800 Pro in een normaal systeem. Met normaal bedoel ik iets van 2 optische drivers en 2 harddisks. Maar er zit een groot verschil tussen een 300W voeding en een 300W voeding. Vaak zijn de no-name voedingen wel leuk 300W of zelfs 650W, maar dat is het maxmale vermogen. Dat zegt vrij weinig. Eigenlijk moet je kijken welke voeding die geeft op de verschillende lijnen (+3V, +5,5V en +12V). Het vermogen van deze drie lijnen bijelkaar noemt men het gecombineerde vermogen, ofwel de echte Watt's. Zo kan een no-name 300W evengoed presteren als een merk (Zalman, Vantec, Antec, Enermax) 200W voeding. En dus onder zware belasting, krijgen niet alle onderdelen voldoende voeding, en gaan ze gek doen 3-).

15. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Temp3: 70 C
    Temp1: 44 C
    Temp2: 36 C
    HD0: 35 C

Dit is mijn lijstje, maar die Temp3 keek ik nooit naar aangezien die al 70 graden aangaf zodra ik mijn computer had aangezet, na een hele nacht uitstaan in een omgeving van 15 graden.. :eek: Maar die telt dus wel mee??

/edit en als ik speedfan minimize dan geeft hij 44 C aan.. Dus ik volg het niet bepaald. :)

16. patje_1_1_2

Leuk Bevonden:
    0
    Moederbord: Gigabyte ga-8sgxlfs
    Geheugen: 1-Infineon DDR-SDRAM PC2700- 256mbram
    2-DDR-SDRAM PC3200- 512 mbram
    3-DDR-SDRAM PC3200- 256 mbram

17. [2k]

Leuk Bevonden:
    207
    Ok, zover ik weet/kan achterhalen:

AMD 3200+
    512mb werkgeheugen
    ATI 9600 256mb

Plaatjes van progje:

Weet niet hoeveel watt voeding is, dus misschien dat die te laag is.
    Weet ook niet of ik een (extra)fan op de videokaart moet zetten en of deze case wel geschikt is om er eenvoudig een extra fan in te plaatsen.

18. Senshin

Senshin Active Member

Leuk Bevonden:
    0

een celeron die 60 graden, jezus.
    zit ie er goed op?

19. patje_1_1_2

Leuk Bevonden:
    0
    Die van mij wordt maximaal 45 graden bij het spelen van far cry op medium. Dat is dan de harde schijf. De rest wordt minder warm.

20. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Dan moet je even de settings van Speedfan nakijken:

[plaatje]http://img16.exs.cx/img16/9581/SPF2.jpg[/plaatje]
    [plaatje]http://img16.exs.cx/img16/8176/SPF3.jpg[/plaatje]
    Bij 1 moet je even de goede sensor kiezen todat je te zien krijgt wat er op mijn screenshot staat. Bij 2 klik je op de sensor die je moet veranderen, en bij drie kies je de juiste instelling.

@[2K],
    Weet je toevallig of er al een casefan in je PC zit? Want 60C voor een 3200+ onbelast is gewoon te hoog. Als ie dan tijdens intensief gebruik oploopt richting de 75C loop je het risico om hem door te branden. Het kan ook stof zijn dat op de koeler/koelblok is gaan verzamelen. Check ook even je instellingen van Speedfan. De standaardinstellingen willen nog wel eens de verkeerde info doorgeven :).

@patje 1 2 3,
    Om een temperatuur probleem van de videokaart uit te sluiten, kan je de behuizing open maken. Speel dan met open behuizing even een poosje Far Cry, en kijk of ie dan nog reboot o.i.d. Vervolgens kan je nog proberen om tijdens het spelen even een ventilator in de PC te laten blazen.
    Om je voeding deels uit te kunnen sluiten zou je eventueel onderdelen uit je systeem moeten halen die je niet direct nodig hebt (losse geluidskaart, extra harddisks, CD/DVD branders - spelers e.d.).

Deel Deze Pagina