Microsoft heeft een grote voorsprong, Sony's online plan voor PS2 is een aanfluiting. Dus ik mag opzeker verwachten dat een systeem zoals Xbox Live, ook voor Sony's PS3 in plaats gezet zal worden, misschien wel een tikkeltje anders in opzet, maar met dezelfde algemene featureset die Xbox Live tot een succes en lwaliteitsservice maken.
Verder was Xbox een voet tussen de deur, niet bedoeld om ook daadwerkelijk effectief te concureren met PS2 (denk ik), maar voor Microsoft is het een mazzeltjes dat de console toch zo geweldig heeft weten te presteren eind 2004 zelfs een tijdje rond Halo 2 launch meer verkocht dan de Playstation 2 en daar tot op de dag van vandaag redelijk dicht achter weet te blijven. De Xbox naam is bekend aan het worden en met de Xbox 2, (360, whatever ze het ook noemen) hebben ze dus al meer dan een voetje tussen de deur gescoord dankzij het succes van de eerste Xbox.
Samen met die voorsprong op het online gebeuren denk ik dat het speelveld redelijk evenwijdig verdeeld zal zijn met het ingaan van de volgende generatie, waar het er naar uitziet dat Microsoft eerst in zal lanceren. Dus op zich denk ik dat extra features die naar hun waarde geprijst worden (vergeet niet dat de PS2 in alle opzichten duurder was als de Xbox met de aanschaf van memory units, online adapter etc.) dan moet dat geen probleem zijn voor de consumenten.
Ik denk dat je minder 'charity' kunt verwachten van Microsoft omdat ze nu een groeiende en bekende consolefranchise in de handen hebben, net zoals Sony geen freebies geeft en hun klanten of een service aanbied die vrijwel niets kost om te onderhouden (Sony online) of extra geld zal gaan vragen.
Dat gezegd moeten we nog maar afwachten welke stunts Sony uitvoert of welke trucs zij uit de mouwen trekken. Zelfde met Microsoft, we weten immers nog niet en speculeren is alleen interessant om de eventuele mogelijkheid die wij vanuit onze huidige kennis kunnen bedenken te bekijken.
Als het product naar waarde geprijst is, en de waarde wordt immers bepaald door de gamers, dan zie ik niet in hoe het een probleem zou kunnen zijn. Je bent dan niet verplicht een features extra aan te schaffen als je de cash (5 eur, op jaarbasis bijvoorbeeld) niet kunt missen. 
We'll have to see. Persoonlijk denk ik dat Microsoft meer zal vernieuwen op Xbox Live dan dat ze momenteel duidelijk gemaakt hebben. Ze willen immers zeker nog niet alle azen laten zien, aangezien Sony natuurlijk ten alle tijden meekijkt en kan anticiperen, eind mei zullen we het allemaal weten!
Wat ik verwacht is een lancering einde van het jaar, Xbox Live migreert gewoon over, nieuwe features komen beschikbaar voor een prijs, simpelweg aan te zetten in je subscripties menu in je 'gamer card' menu waarna ze geboekt worden op je creditcard. Welke features moet je voor betalen? Geen idee, hopelijk zijn dat de leuke verassingen, maar voorbeelden zoals demo's downloaden lijken me mogelijkheden.. (videochat is lijkt mij standaard inbegrepen als je een camera koopt ofzo, die gooide ik er in omdat ik even geen andere kon verzinnen)
Edit: ik denk dat de console zelf ook vanuit dit principe zal werken, geen onnodige kosten voor Microsoft die nu 20.000.000 netwerkkaarten heeft betaald waar er misschien maar 5 miljoen van gebruikt worden door Xbox Livers en LANners. Zelfde met de harddisc, 90% van de Xbox Games gebruikt hem alleen voor opslaan savegames. Dus dat zouden dan optionele opties op de hardware kunnen zijn. Maar goed, dat horen we allemaal wel, het klinkt logisch.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2005