Hulp bij nieuwe PC samenstellen !

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Benny, 4 dec 2003.

1. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi, ik mag een nieuw systeem samenstellen voor ongeveer 1500 euro..

Dit had ik nu in gedachten:

-Behuizing ATX Midi STD 300W

-Asus MB P4C800 Deluxe Intel P4 DDR

-Intel Pentium4 3.0GHz 800MHz
    -Cooler CPU AMD/Intel

-DDRAM 512Mb PC3200 400MHz

-HDD 80Gb 7200rpm 8MB cache

-CDROM 52 speed IDE

-CD Rewriter 52/24/52+DVD Combo

-FDD Diskettestation 3.5 inch

-IDE kabel systeem

-Asus A9800XT TVD Pro ATI Radeon 256Mb AGP

-Systeemassemblage

-17 inch monitor CRT

Is dit allemaal compitabel met elkaar en werkt dit allemaal goed?

Ik hoor graag jullie reacties op dit systeem.. dan kan ik wellicht nog wat aanpassingkjes maken :)

2. femmerink

femmerink Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Waar koop jij dit voor 1500 euro :eek:. Het ziet er iig wel heet uit :p.

3. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    www.norrod.nl :)

Volgens een goede vriend van mij (heeft zijn computer ook daar gekocht) is dit een goede betrouwbare site, en nog goedkoop ook..

Maar niet vergeten: Ik heb er geen Muis, Toetsenbord, boxjes, geluidskaart, scanners, printers, Software (dus ook geen Windows) bij..

Dus wat er staat is echt het enigste..

4. Enygm

Enygm Enygm

Leuk Bevonden:
    0
    In plaats van een CD-rewriter zou ik toch een DVD-writer kopen hoor.

Ik heb me 2 weken geleden een nieuwe pc gekocht en die had de volgende onderdelen:

Moederbord: ASUS P4P800 Deluxe
    HD: Maxtor 160 GB S-ATA (S-ATA is sneller dan ATA + je hebt zo geen brede kabels in je kast zitten waardoor het toch wat overzichtelijker wordt)
    Intel PentiumIV 2,8 Ghz met Hyper Threading.
    DVD Writer: Plextor PX-708A (8x)
    DDR 2x 512MB 400Mhz
    DVD-speler, Floppy drive
    Dat kwam op 1400 euro. (Zonder scherm)

Dus je hebt wel een mooi systeempje maar mijn persoonlijke bemerkingen:
    80 GB is wel weinig voor een harde schijf. En zorg dat ze S-ATA is.
    En een DVD-writer is toch meer iets voor een supersysteem dan een CD-writer hé

5. Dmatri

Dmatri Bleed til you die

Leuk Bevonden:
    0
    Je vergeet de koeling voor de cpu nog a 15-40 Euro

6. Shadow89

Shadow89 Shadow

Leuk Bevonden:
    0
    Ja, idd dat is wel erg belangrijk. Verder ziet het er goed uit.

7. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Dat ziet er goed uit. Maar moet je geen DVD-speler hebben? Tegenwoordig komer er meer en meer pc games op DVD uit, dus dat zou een zonde zijn als je ze niet kunt spelen met zo'n top pc.

8. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Ga voor een P4P800 omdat hij goedkoper is en grotendeels gelijk, OF neem de P4C800-E Deluxe, die is helemaal erg vet met o.a. CSA based Gigabit LAN (dus niet de beperking van de PCI bus). Zelfde voor de SATA controller welke ook niet meer over de PCI bus gaat. Er zit dan ook nog een SATA RAID controller van Promise op die wel over de PCI bus gaat.

Processor van 3GHz is leuk, maar check ook even de prijs van een 2,8GHz of 2,6Ghz. Let wel op de 800MHz front side bus!!
    2 Dimmen van 512Mb is goed, misschien kun je een dual channel pack nemen, die zijn op elkaar afgestemd. Vraag wel duidelijk of het geheugen 100% compatible is met het gekozen moederbord, dat is nogal gevoelig.

Ik zou een grotere HD nemen, minimaal 120Gb, dat is echt zo vol! 8Mb cache is prima. Ik ben zelf fan van Western Digital, maar een Maxtor zou ook kunnen, check wel de garantie van de schijf, die moet toch wel 3 jaar zijn (zoals bij western digital). Als je nog wat cash over hebt kun je evt een SATA schijf nemen. SATA is iets sneller als het goed is, heeft dunnere kabels, maar is ook duurder.

Skip de cdrom speler, dat is echt ouderwets nu. Neem gewoon een snelle brander, bv. 52x24x52 en daarbij een dvd drive. Als je ook DVD's wilt branden neem je een DVD brander in plaats van 1 van de 2. De keuze ligt dan in snel dvd's rippen (cd brander eruit en dvd brander kiezen) of in snel cd's branden (dvd drive vervangen voor dvd brander). Een DVD brander ript namelijk langzaam en brandt meestal cd's iets minder snel.

Videokaart is moeilijk, lees de reviews en bekijk de benchmarks voor de spellen die jij wilt spelen. Let heel goed op, want hoewel een typenummer soms hoger is, kan de kaart toch beduidend trager zijn!

De meeste voedingen zijn over-rated, dat wil zeggen dat het echte vermogen lager is dan wat er op staat. 300 Watt is dan te weinig voor het systeem wat je in gedachten hebt, zo'n videokaart met zo'n processor en een gigabyte aan geheugen etc vraagt meer dan dat. Minimaal 350 Watt van een respectabel merk of hoger. Een Qtec 550 Watt is bv. qua vermogen hetzelfde als een "echte" 300-350 Watt.

Verder:
    Wil je nog een Soundblaster Audigy kaart erin of gebruik je de onboard sound, welke overigens prima is?
    Moet er een speakerset bij?
    Wat voor muis en toetsenbord?
    Welk operating systeem?
    Wil je nog printen of scannen?

Dat komt er allemaal nog bij namelijk...

Gebruik de pricewatch van tweakers.net om te kijken hoe de betreffende winkel zijn prijzen heeft.
    Een geassembleerd systeem is makkelijker met garantie, zelf bouwen is meestal ook zelf problemen oplossen. Maar ik neem aan dat je al voor een compleet systeem gaat ivm assemblagekosten.
    Op een heel systeem zit meestal wle iets korting waardoor de assemblagekosten soms weer wegvallen, dit wisselt per winkel en hangt af van de marge op de diverse onderdelen.

Ik heb toevallig zelf pas een systeem samengesteld voor iemand, bij Informatique:

Omschrijving Garantie Prijs
    Intel Pentium 4 2.60Ghz, 800Mhz, S-478, 512Kb, Box 36 € 209,00
    Asus P4P800, S478,i865PE,4xDDR,Audio,SATA,GLAN 36 € 129,00
    Twinmos Dual-Channel 1024Mb Kit, 2x512Mb PC3200 99 € 174,00
    Asus V9950SE Geforce FX 5900,128Mb DDR,DVI,TVout 36 € 292,00
    Western Digital 120Gb, 7200rpm, SATA150, 8Mb cache 36 € 125,00
    Creative SoundBlaster Audigy 2 Player, PCI, bulk 24 € 85,00
    Plextor PX-116A/T3BP DVD-ROM 16x48x IDE bulk Zwart 24 € 42,00
    MSI MS-CR52M CD-Rewriter 52x32x52x,Nero,Zwart,Ret. 36 € 42,00
    NEC 3.5" Floppy Diskdrive 1.44Mb Zwart 24 € 16,50
    Philips 107P40, 17" monitor, .25dp, LightFrame3 WIT!!! 36 € 240,00
    Antec Sonata Piano Black Quiet Midi Tower (380W) 24 € 129,00
    Papst Fan 4412F/2GL 12x12cm, 1600rpm , 3pin 24 € 24,00
    Zalman Fan Mate 1 Adjustable fan speed connector 24 € 6,00
    Logitech Internet Navigator Keyboard SE Black 60 € 34,00
    Logitech MX500 Optical Mouse 60 € 49,00

Totaalprijs: € 1.596,50 excl. Operating system en assemblage.
    Sommige onderdelen moeten nog aangepast worden, maar je ziet hoe snel het gaat met de prijs.
    Een videokaart gaat het snelst achteruit in prijs, geef daar dus geen 500 euro aan uit, volgend jaar kost ie de helft.

Laatst bewerkt: 4 dec 2003
  9. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    -Cooler CPU AMD/Intel

Staat er wel bij hoor...

Dat is toch wel een goede cooler (goed genoeg om alles aan de praat te houden?)

En ik zat anders misschien aan dit systeem te denken, welke is beter?

-Behuizing ATX Midi STD 300W

-Asus MB P4C800 Deluxe Intel P4 DDR

-Intel Pentium4 2.8GHz 800MHz 2280

-Cooler CPU AMD/Intel

-HDD 120Gb 7200rpm SATA

-CDROM 52 speed IDE

-DVD +/- Rewriter 4 speed

-IDE kabel systeem

-Asus A9800XT TVD Pro ATI Radeon 256Mb AGP

-Systeemassemblage

-17 inch monitor CRT

Welk systeem is beter? Ik weet trouwens niet of het verstandig is om een DVD Brander te nemen, want mijn vader heeft er ook al een... Dus DVD's branden kan ik ook wel met zijn PC..

10. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    De bovenste pc is beter, maar tussen beide pc's zal je niet veel verschil merken tijdens het gamen. Maar slechts tweeterug komend foutjes: die CD rom, verplaats die door een DVD rom en de voeding. Die voeding is echt te weinig, pak minimaal 350W (liefste meer).

Moet je geen Operating System (OS) hebben?

11. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Zie mijn bovenstaande post en nog het volgende...

Intel verkoopt volgens mij alleen boxed processoren, dus inclusief koeler!! Wil je toch iets anders erop, neem dan een GOEDE Zalman koeler, die dus je snelle cpu aankan.

Die cdrom speler is zonde, neem dan een brander of dvd drive. kosten maar 20 euro meer oid.

Wat bedoel je met ide kabel systeem? Er zitten al zat kabels bij je moederbord. Check toch even die P4P800, die is goedkoper en de performance bijna gelijk, maar toch net ietsjes langzamer dan de P4C800.

Overigens is een 8Mb cache IDE (PATA) schijf bijna net zo snel als een SATA schijf, dus ECHT nodig is SATA niet, wel leuk natuurlijk!
    Ik heb zowel PATA als SATA schijven, maar echt verschil merk ik niet tijdens gebruik. Alleen de Raptor is iets sneller met data wegschrijven:

Ik heb de volgende schijven:
    Western Digital Raptor 37Gb 10.000 rpm 8Mb Cache SATA
    Western Digital 120Gb 7.200 rpm 8Mb Cache SATA
    Western Digital 120Gb 7.200 rpm 8Mb Cache PATA
    Western Digital 80Gb 7.200 rpm 8Mb Cache PATA

SATA is dus Serial ATA en PATA is parallel ATA.

PS, alle schijven zijn VOL!!!

Laat bij meerdere winkels een offerte maken en koop je pc in de buurt!!! Dat is veel makkelijker als er iets stuk is!

Een systeem gebaseerd op een AMD Athlon processor is overigens meestal iets goedkoper.

Succes!! En houd ons op de hoogte! ;)

12. Herman

Herman The guardian ©

Leuk Bevonden:
    0
    :'-( whehe... een vettere machine dan deze die ik pasgeleden heb gekocht.

Maar ik zou alleen een DVD speler + CD Brander 52/24/52 kopen. Als je vader toch een DVD brander heeft. Je kunt iets voordeliger uitzijn als je alleen een DVD erin laat zetten en de brander zelf koopt en erin zet (heb ik ook gedaan) Je kunt ook beter naar de kleur kijken :) een lichte brander in een donkere kast PC kan lelijk staan.

13. Rodger Young

Rodger Young Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    let wel op, dat als je pc kapot gaat dat je de hele computer weer op moet sturen naar de eigenaar van die internetsite

14. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    @herman:
    Hmm, ik zou juist zeggen dat hoe meer hardware je erin laat zetten in 1 keer hoe meer korting je kunt krijgen. Werkt ook beter voor de garantie, een compleet systeem moet immers ook compleet functioneren. Kunnen ze de problemen ook niet afschuiven op de zelf geplaatste hardware...

En ik zou eerder 50 euro meer betalen dan de pc aan de andere kant van het land bestellen. Ook moet de winkel "echt" zijn, dus met showroom e.d.

15. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Een vraag: wil je met deze pc aan casemodding doen?

16. Herman

Herman The guardian ©

Leuk Bevonden:
    0
    hmm, daar kun je gelijk in hebben.... maar ik zei ook je kunt er voordeliger mee uit zijn ;) maar ik geef je wel gelijk.

*damn... niet eens aan gedacht voor mijn PC :D

17. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Intel verkoopt zowel boxed als non-boxed cpu's.
    En die boxed koelers werken perfect....
    Ik heb zelf een P4 3.0GHz met boxed koeler, m'n gewone temperatuur is 32,6C en vol belast max. 54,6C.
    Tip.. gebruik niet de standaard "koel zegel" die Intel erbij doet, koop gewoon goede koelpasta zoals "Artic Silver 3" ;)

18. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, ik doe niet aan casemodding...

Omdat mijn vader een DVD brander heeft, neem ik die maar niet..

Ik neem een normale brander en een DVD speler..

Verder is dit toch een goed moederboard: Asus MB P4C800 Deluxe Intel P4 DDR ???

En ik neem een kast met 350 Watt voeding, dat lijkt me wel voldoende toch?

En ik wil graag de beste videokaart die er op het moment is, dat word dus een met 256 MB, en die zijn nou eenmaal duur..Wat is het beste merk wat ik kan nemen qua videokaart?

En is qua Harde schijf deze goed: MaxtorDiamondMax Plus 9, 120Gb,7200rpm,8M,SATA150 ??

En is er qua snelheid veel verschil tussen een Pentium 4 2.8, 3.0 of 3.2 Gigahertz?

Ik zit te denken aan 3 Gigahertz..

19. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Neem dan dus de boxed, meestal ook beter met garantietermijn.

Inderdaad, die pads zijn niks! Netjes erafhalen met iets wat het oppervlak van de koeler niet beschadigt en dan AC3 erop! Ohja, eerst schoonmaken met doekje met wasbenzine...
    Intel levert soms ook een soort koelprut mee in een spuitje, dat is heel dik en niet handig.
    Als je zelf bouwt, neem dan maar Intel, AMD gaat nog best wel vaak fout. Ik doel hier op de beschadigde core.

Als het goed is laat hij hem samenstellen, scheelt een hoop ellende. Vraag dan om de AC3 ipv de pad. Maar echt nodig is het niet, als het zit dan zit het, maar t scheelt misschien een graad of twee in temperatuur...

Edit, die asus is goed, maar vraag duidelijk om compatible geheugen, dat wil nog wel eens fouten gevan namelijk.

Reken eens uit in procenten, een 2,6 of 2,8 of juist een 2,8 of 3,0 merk je niet zo erg. Alleen psychisch. Dan nog het feit dat 200Mhz meer niet ook evenredig zoveel prestatiewinst oplevert.
    Reken uit wat de CPU per megahertz kost en neem de goedkoopste-per-GHz.
    Als je daarop 100 euro bespaart kun je daar veel beter een grotere HD voor kopen! Of een betere monitor, dat wordt vaak vergeten, maar daar kijk je wel de hele tijd naar!
    Ik heb een Philps 109P40, die is er ook in 17" als 107P40, geeft een superstrak beeldje.

Die maxtor is prima, heeft ook 3 jaar garantie als het goed is.

20. Benny

Benny Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik laat hem samenstellen, dus dat doe ik niet..

Ik zit nu te serieus te denken aan dit systeem:

Asus MB P4C800 Deluxe Intel P4 DDR 299 € 157,56 € 187,50

Intel Pentium4 2.8GHz 800MHz 2280 € 205,88 € 245,00

Cooler CPU AMD/Intel € 0,00 € 0,00

DDRAM 512Mb PC3200 400MHz 1953 € 61,34 € 73,00

DDRAM 512Mb PC3200 400MHz 1953 € 61,34 € 73,00

HDD 120Gb 7200rpm SATA 2129 € 97,06 € 115,50

CD Rewriter 52/24/52 1965 € 28,57 € 34,00

DVD ROM 16x Speler 1097 € 28,99 € 34,50

IDE kabel systeem € 0,00 € 0,00

Asus A9800XT TVD Pro ATI Radeon 256Mb AGP 2584 € 469,75 € 559,00

Systeemassemblage 502 € 29,41 € 35,00