[Hulp] Converten van files

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Humorke, 13 aug 2006.

1. Humorke

Humorke God of Fire

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb beelden opgenomen met m'n camera, in IFO spelen ze mooi af, maar als ik ze met een trial van een converter convert naar AVI of MPG gaat de kwaliteit op momenten van beweging naar beneden (krijg je zo'n soort van strepen)
    Hoe komt dit, en hoe voorkom ik dit?

2. Tha_Rix

Tha_Rix GM JUNK

Leuk Bevonden:
    1
    srry maar ik heb nog nooit van een IFO formaat gehoord.. Google zegt dat het een of ander DVD formaat is.. probeer een DVD ripper en dan beetje frutten met de convert instellingen..

3. *Xink*

*Xink* Spartan U13

Leuk Bevonden:
    0
    Ik dacht dat je dat krijgt als de bitrate traag is, weer niet zeker, maar mischien als je gaat converten wat hoger zetten, als dat een optie is uiteraart...

4. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Onzin, dit fenomeen - horizontale strepen in je beeld - heet interlacing (of interliniëring in het Nederlands). Dat gebeurt wanneer een interlaced beeld wordt afgespeeld op een progressive beeldscherm. Klinkt heel ingewikkeld, maar het komt erop neer dat er twee manieren zijn om beeld weer te geven op een beeldscherm: beeld voor beeld, dat heet progressief, of elk beeld opdelen in horizontale lijnen en die twee halve beelden achter elkaar weergeven zodat één beeld ontstaat - dat is dus interlacing.

Tv's werken via het PAL-protocol, en dat is interlaced. Een computerbeeldscherm is progressive. Als je dus een interlaced beeld afspeelt op je computermonitor zie je die strepen in beeld, wat betekent dat het beeld niet gedeïnterlaced is.

De oplossing: deïnterlacen. Als je een interlaced bestand wilt converteren naar AVI of MPEG of welk ander formaat dan ook, moet je in de settings van je encoder ergens kunnen aangeven dat je het beeld wilt interlacen. Ook belangrijk daarbij is de zogenaamde field order. Bij DV-materiaal is de field order altijd Lower Fields First (of Bottom Fields First), zorg er dus ook voor dat je dat selecteert.

Ingewikkeld technisch verhaal, maar het sleutelwoord is "deïnterlacen".

Deel Deze Pagina