1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Identificeren? jij wel of juist niet?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Cole Trickle, 16 jun 2003.

  1. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    In vele threads komt leeftijd naar voren.

    Wil je een 16+ rated game kopen en dat mag dan niet (leeftijdslimiet? )?

    Wil je drank, sigaretten of drugs kopen (zat draadjes) en mag dit niet?

    Dan kan je in Nederland in eerste instantie altijd zeggen dat je wel van de gewenste leeftijd bent (jawel ik ben 17, of 19 of ...).

    Sommige kleinbedijven (cafe, coffeeshop etc) vragen al om identificatie, maar lang niet altijd.

    Binnenkort echter moet je je kunnen identificeren vanaf de leeftijd van zo'n 12 jaar (exacte leeftijden zijn tot heden niet bekend).

    Ben jij voor een identificatieplicht ?
     
  2. ITNL

    ITNL Guest

    jah ik ben ervoor, denk dat dat wel goed is. Om vooral van die etter ventjes van de drank af te houden totdat ze 16 zijn. Dit is maar een voorbeeld.
     
  3. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Doen, die identificatieplicht is er al maar iedereen lapt het aan zijn reet.
     
  4. rolorob

    rolorob Active Member

    Berichten:
    2.036
    Leuk Bevonden:
    2
    Voor kopen: "ja", voor rondlopen: "nee"
     
  5. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.758
    Leuk Bevonden:
    2.015
    Tegen....strax krijg ik een boete als ik ff naar het winkelcentrum ben en ik ben toevallig ff mijn ID vergeten. Wordt ook veel makkelijker je ID op die manier kwijt te raken en dan zul je weer een nieuwe moeten gaan bestellen op het gemeentehuis, wat weer ontzettend duur is.
    En ik heb liever dat die agenten op straat zich bezig houden met het oplossen en aanpakken van echte criminaliteit, dan een beetje onzinnig iedereen checken of ze een ID bewijs hebben, en ze dan boetes gaan geven om zo de staatskas te spekken.
     
  6. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Niet alleen ja/nee graag. Wel een klein beetje motivatie van je keuze.

    Neem wel in gedachte dat elke vorm van restrictie ook beperking van jouw vrijheid betekend!!!

    Een schot voor de boeg.

    Momenteel heb je in de groot steden (bij mij is ieg A'dam en R'dam bekend) dat in bepaalde regios in de stad kan worden gefouilleerd. Dan dient ook direkt identiecatie overlegd te kunnen worden (jawel identificatieplicht bestaat al!).

    Ik ben voor dit beleid, omdat ik denk dat teveel mensen te dronken/stoned of anderzins van de wereld af zijn in de direkte centra van de grootsteden met een gun/steekwapen.

    Toch denk ik niet dat dit in Lutjebroek (for Christ sake's) identificatieplicht wenselijk is. Vooralsnog schep ik in het buitenland tijdens mijn vakanties op over het vrije liberale klimaat in H'land

    Kan dit zo blijven? jouw motivatie
     
  7. logitech

    logitech Guest

    ik vind dat ze wel moeten ondervragen en of/papieren laten zien, ik bedoel, straks koopt een jochie van 12 een pakje sigaretten! dit kan toch niet?!
     
  8. SjoerdV NL

    SjoerdV NL Hardcore Poster?

    Berichten:
    2.135
    Leuk Bevonden:
    2
    bwhahaha, lekker droog.

    In de supermarkt waar ik werk vragen ze wel om je leeftijd.

    Ik ben wel voor de indenificatie plicht, maar het is zo irritant dat je altijd een paspoort ofzo moet meenemen.
     
  9. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik vind in sommige gevallen moet er geen indificatieplicht zijn. Zoals bij bioscopen (vreselijk als je daar helemaal naartoe gaat om vervolgens weggestuurt te worden:mad:), videotheken, games kopen. Maar soms is het wel nodig, sigaretten, drank (jammer maar waar) enz.
     
  10. XiroKe

    XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.070
    Leuk Bevonden:
    26
    Straks? Ik zie het nu al dagelijks.

    Overduidelijk dat die jongetjes op school roken om patserig te zijn, helaas (voor hen) falen ze daar tot nu toe in.
     
  11. Spartan117

    Spartan117 New Member

    Berichten:
    467
    Leuk Bevonden:
    0
    Het idee is opzich wel goed. Maar om daadwerkelijk overal met identificatiepapieren te moeten rondlopen is toch minder wenselijk. Ik denk echter niet dat het zover komt dat de politie dadelijk lukraak mensen op hun ID gaat staan controleren.

    Op gebieden van drugs, roken en alcohol is het zeer goed van toepassing. De leeftijdsgrens vanaf wanneer iemand zo'n ID verplicht moet meenemen moet dan echter dusdanig laag liggen, dat het daadwerkelijk effect heeft. In dat opzicht is die grens van 12 jaar wel effectief. Kinderen die rond die leeftijd al de fout in gaan met (hard)drugs, overmatig gebruik van alcohol en sigaretten worden dan tijdig gecorrigeerd.

    Ik denk echter niet dat men de grens op het verkopen van films en games ook zo hoog moet leggen. Ik tegenstelling tot de verslavende middelen gaat het hier immers om een vorm van vermaak dat fictie is, niet echt dus. Natuurlijk zijn er altijd lijpo's die zich na het zien van een aggressieve film of een gewelddadig spelletje dusdanig identificeren met de hoofdpersoon en dus iets geks uithalen. Die groep is echter zo klein dat het plezier voor de gewone persoon die wél het verschil tussen de realiteit en een game/film ziet door een leeftijdsgrens in te stellen verpest wordt.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2003
  12. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Nou Nou wat erg, tis een pasje zo groot als je bankpas... Als je dat niet eens kunt meenemen voor je eigen veiligheid.

    Dan gaat het er ook nog om dat je dus niet bang hoeft te zijn om gecontroleerd te worden als je niks verkeerds doet. Identificatie plicht is alleen voor dingen als roken, drank, bioscoop van mijn part en voor jongeren die verdacht zijn. Ben je dus brave burger dan wordt je echt niet om de 5 minuten gecontroleerd.

    Wellicht dat ie na een paar jaar kan worden afgeschaft als alles eindelijk eens normaal is en dat schorem van de straat is. Ik heb er echt geen moeite mee, ik heb nu al altijd mijn pasje bij em dus er veranderd echt niks.Even snel anar de winkel kan ook, omdat je toch niet gecontroleerd wordt als je niks verkeerds doet.
     
  13. SagarAmarjit

    SagarAmarjit Active Member

    Berichten:
    46
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe ziet een brave burger er uit en een verdachte kan je dat aan zijn voorhoofd zien en dan om zijn ID vragen??

    Beetje raar.
     
  14. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Ja dat kan je ja.. je wou zeggen dat jij verdachte personen niet zomaar herkent?. je ziet toch wie er domme dingen doet of rotzooi uithaalt of wie er dronken staan te hangen.

    Daarbij komt nog dat als je die personen aanspreekt ze meteen grote bek geven dus dan weet je het al.
     
  15. SagarAmarjit

    SagarAmarjit Active Member

    Berichten:
    46
    Leuk Bevonden:
    0
    Uhm als je iets verkeert doet kun je meegenomen worden naar het bureau en kunnen ze je daar identificeren, dus dat maakt niets uit.
     
  16. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Hoe kom je daar bij? Ze mogen je nu niet oppakken of meenemen als je een beetje rotzooi schopt of staat te schreeuwen ofzo. Daarom is dit dus belangrijk, hierdoor mag de politie zulke gasten gewoon fouilleren en om een identificatie vragen.
     
  17. Slashhead

    Slashhead Active Member

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat de identificatieplicht gewoon ingevoerd moet worden. Ik bedoel; ALs je niks te verbergen hebt, waar moet je dan bang voor zijn?
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2003
  18. SjonKanon

    SjonKanon Active Member

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    1

    hier ben ik het mee eens en ik vind dat er dan wel een apart ID pasje moet komen voor iedereen. ik vind dat dit sowieso moet komen want ik vind het irritant om mn paspoort mee te nemen als ik uitga (hoewel ik binnenkort mn rijbewijs heb als het goed is)

    kinderen die per se aan wiet/alcohol willen komen terwijl ze nog te jong zijn lukt het heus wel, maar er zullen er heel wat van afzien als het hen zo moeilijk wordt gemaakt. of ze zullen het slechts sporadisch doen.

    voor films/bioscopen/spellen enz zijn de kids slim genoeg om zelf te bepalen of ze erheen gaan/kopen en aangezien nederlanders nogal nuchter zijn zullen ze zich niet zo snel aangesproken voelen tot het kopen van een gun en de hele school uitmoorden.

    ik zie niet wat er op tegen is voor een indentificatieplicht
     
  19. Slashhead

    Slashhead Active Member

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    0
    BTW: Het rookverbod voor horecagelegenheden is voorlopig van de baan hoorde ik op de radio. Ik vond het sowieso al een belachelijk plan, maar wat is jullie mening over dit eventuele rookverbod??
     
  20. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    sorry slashhead. Het topic is identificeren en niet roken. Btw het wordt voor een jaar gedoogd geenszins goedgekeurd. Holland master of dilemma gedogen!!

    Andere geinteresseerden, bedankt voor uw bijdrage zover. De mening tot op heden is onverdeeld pro identificatie.

    Toch kan daar wel een kanttekening geplaatst worden. Niet zozeer dat ik, met m'n nog geen dertig jaren levenservaring, beredeneerde motieven heb om anti te zijn, maar toch mijn grootvader leeft nog, is een goede burger en weet mij toch om emotionele redenen te overtuigen dat ik tegen identificeren moet zijn.

    Dat je een goede burger bent, dat is het uitgangspunt. Als daaraan getwijfeld wordt, is reden (lees reason) ver weg en kan machtsmisbruik plaatsvinden (de laatste met ervaring in mijn genetische stamboom is dus wat dat aangaat mijn grootvader!).
     

Deel Deze Pagina