bron foknieuws (was ook op rtl4 nieuws) Kamer tegen vrijlating na helft van straf Een Kamermeerderheid wil niet dat criminelen die de helft van hun straf hebben uitgezeten straks onder voorwaarden vrijkomen, zoals minister Donner had voorgesteld. Dat is gebleken tijdens het debat over de begroting van Justitie. Op dit moment is het nog dat gevangenen - mits zij zich goed hebben gedragen - vrijkomen nadat zij tweederde van hun straf hebben uitgezeten. Donner wil dat dit ook na de helft van de opgelegde straf al kan als betrokkenen zich aan bepaalde afspraken houden. Doen zij dat niet, moeten ze de rest van hun straf alsnog uitzitten. Volgens LPF'er Eerdmans doet de voorwaardelijke invrijheidstelling "afbreuk aan het algemene rechtsgevoel". Hij roept Donner in een motie op de ondergrens van tweederde niet te verlaten. Het CDA en de VVD steunen de LPF daarin. De commissie-Otte oordeelde in april ook al dat voorwaardelijke invrijheidstelling op de helft van de straf geen wijs idee is. Commissievoorzitter Otte vreesde er onder andere voor dat rechters dan langere straffen zouden gaan opleggen Nou heb ik in de thread of probleemmarokkanen een dag geleden gepost dat de grootste veroorzaker van de problemen die we hebben hier in nederland imo een falend rechtsysteem is. En wat voor voorstel doet die eikel van een Donner................. Ben blij dat de kamer dit in ieder geval voor de verandering een keer niet door laat gaat. We hebben al belachelijke lage straffen laat staan dat een crimineel ook nog een keer de helft maar hoeft uit te zitten omdat ie zich "aan de regeltjes" houdt. Sheesh als de betreffende crimineel dat in de eerste plaats had gedaan was ie nooit in het gevang gekomen.
Ik hoorde het net op de radio. En wat een dom voorstel imo. Ongelooflijk, die mensen krijgen niet voor niks de straf die ze opgelegd krijgen. Als ze uiteindelijk maar de helft hoeven te zitten is de kans dat ze opnieuw de fout in gaan aanzienlijk groter dan dat ze de volledige tijd zitten, daar ben ik van overtuigd. Stel dat iemand op z'n 20ste wordt opgesloten en moet tot zijn 60ste zitten. De kans dat wanneer hij op z'n 40ste vrijgelaten wordt en dan opnieuw de fout in gaat is dus groter dan wanneer hij of zij al 60 is. Een belachelijk voorstel wat echt niet door zal gaan.
idd.. daar ben ik dus ook van overtuigd.. Wat een voorstel als dit doet is criminelen gewoon een soort van vrijkaart geven. zo van jongens ga jullie gang, en als je dan gepakt wordt dan doe je gewoon braaf en volg je alle regeltjes en loop je zo weer buiten. Ik snap niet dat die Donner aan zo'n idioot voorstel kan komen. Als je een beetje verstand in je donder heb weet je dat alleen maar ellende veroorzaakt en dat je dat zeker niet kan maken tenopzichte van slachtoffers of familie van slachtoffers.
Geeft Donner er eigenlijk ook argumenten bij waarom hij het voorstelt? Ik wil wel weten hoe hij op dit idiote idee komt.
Niet dat ik ergens heb kunnen vinden in ieder geval.. maar een goede vraag ik ben ook wel benieuwd wat zijn reden is.. zal wel iets van bezuinigingen zijn ofzo
Of iets met het cellen-tekort ofzo. Ik vind het iniedergeval belachelijk, maar dat is toch wel makkelijk om te zeggen als je z'n argumenten nog niet gehoord hebt.
tsjongejonge......ze moeten die Donner achter slot en grendel zetten.....die vent is levensgevaarlijk!!!
Beetje de omgekeerde wereld, maar eigenlijk hetzelfde als wat er nu al gaande is met "voorwaardelijk".... als je 18 jaar hebt met 6 jaar voorwaardelijk kan je na 12 jaar vrij zijn, dat is toch eigenlijk hetzelfde als wat donner voorstelt, waarom stelt ie het dan voor
Het is een slecht moment om met zo'n voorstel te komen.. gezien de huidige problemen die er zijn. Je kunt je afvragen of Donner op de hoogte is van wat er in de maatschappij speelt. Of is hij een beleidsmaker die vanachter het bureau werkt? Zo af en toe komt hij met plannen die de klok zo'n 50 jaar terugzetten. Het wordt tijd dat de politiek (2e kamer) het kabinet op resultaten aanspreekt. Ze moeten ook het lef hebben om als het nodig is de regering naar huis te sturen.
Het scheelt wel wat geld dit plan, maar het is gewoon idioot om te gaan bezuinigen door criminelen vrij te laten! De straffen moeten juist strenger worden! Mij lijkt het een goed idee om eens 3/3 straf uit te zitten en als je je dan niet goed gedraagd, nog eens 1/3 van de straf. Donner hoort meer thuis in de politiek van 1950.
Helemaal mee eens. Wat is dat voor onzin, eerder vrij wegens goed gedrag. Je wordt veroordeelt tot een bepaalde straf en hebt die gewoon uit te zitten. Die mensen hadden zich in de maatschappij maar goed moeten gedragen als ze dat zo graag willen.
Ik dacht dat de meeste partijen het erover eens waren dat de criminaliteit harder moest worden aangepakt. Waarom doet die idioot nog de moeite om dit voor te stellen, het is al te belachelijk voor worden dat mensen maar 2/3 deel van hun straf uit hoeven te zitten. Zit niet zo te kloten, 12 jaar is 12 jaar en niet 8 jaar! :{ /en al helemaal niet 6 jaar!
valt echt HEEL erg mee hoor... ik ben nu bezig in 'Stupid White Men' van Michael Moore, en als je leest wat voor een maniak Rumsfeld (slaafje van Bush sr.) is, schrik je toch wel hoor... die gast leeft echt nog in de prehistorie
Ja nog een voorbeeld is die Bomhoff. Die gast is echt gek. Als mensen hem niet laten uitpraten, gaat hij met een belletje rinkelen!
En wat hoor ik nu! Dit is echt belachelijk! Donner zegt dat als je geweld op straat ziet, moet je diegene afleiden door BOE te roepen Word deze man langzamerhand gek ofzow? Waar gaat dit nog over
Mja, iets om de persoon af te leiden. :{ Zelfs als je scheld en roept laten omstanders je nog doodschoppen (Venlo), dus boe roepen zal weinig zin hebben.
Misschien lukt het Donner wel... hij jaagt mensen de stuipen op het lijf door BOE.. te roepen?!.. Als hij dit werkelijk heeft gezegd, geeft het weer hoe ver hij van de werkelijheid af staat. En dan moeten we ons echt zorgen gaan maken, want hij is wel de "beleid-maker".
Zo echt gelachen bij kopspijkers! Ze deden donner na: "Hela! zet die pinautomaat terug in de muur, schepsel!"