Heb het van de week weer eens bont gemaakt,gehele dag(smorgens half 10 tot 6 in de avond en na het eten van half 8 tot half 11) zitten gamen.....OGEN BRANDEN ME DAN IN ME KNARS,NIET GEZOND Heb geen last van ledematen,vandaag althans niet Maar helemaal gezond kan het natuurlijk niet zijn....ben eens gaan spitten en jawel...een hele echte handleiding voor veilig gameplezier.....ff doorbijten,goed lezen en zelfs nog wat ten harte nemen.... Voor de gene die niet van lezen houdt...scroll eens snel en lees wat puntjes er tussen uit...is niet verkeerd dit hoor...een beetje school geeft ergonomie in wat voor vorm dan ook,of je ouders zeiken aan tafel dat je recht moet gaan zitten XBOX-HANDLEIDING VOOR GEZOND SPELEN Overdrijf niet! Speel op veilig en zorg dat je de richtlijnen voor gezond spelen kent. Deze handleiding is bedoeld als hulp om op een aangename manier videogames op je Xbox te spelen. Het is ook een hulpmiddel om het risico te beperken van pijnlijke en blijvende letsels of aandoeningen die in de volgende Gezondheidswaarschuwing staan beschreven. Gezondheidswaarschuwing Het gebruik van gamecontrollers, toetsenborden, muizen of andere elektronische invoerapparaten kan de oorzaak zijn van ernstige letsels of aandoeningen. Wanneer je videogames speelt, kun je net zoals bij vele andere activiteiten af en toe een onbehaaglijk gevoel in de handen, armen, schouders, nek of andere lichaamsdelen krijgen. Als je echter aanhoudende of terugkerende symptomen zoals ongemak, pijn, een bonzend gevoel, een pijnlijk gevoel, tintelingen, slapende ledematen, een branderig gevoel of stijfheid vaststelt, MAG JE DEZE WAARSCHUWINGSSIGNALEN IN GEEN GEVAL NEGEREN. RAADPLEEG ONMIDDELLIJK EEN ERKENDE ARTS, ook wanneer de symptomen optreden als je geen videogames aan het spelen bent. Deze symptomen kunnen worden geassocieerd met pijnlijke en soms permanente letsels aan of stoornissen van de zenuwen, spieren, pezen, bloedvaten en andere lichaamsdelen. Deze spier- en skeletaandoeningen omvatten carpaal tunnelsyndroom, peesontstekingen, peesschedeontstekingen, vibratiesyndromen en andere kwalen. Hoewel er nog veel onopgeloste vragen zijn omtrent spier- en skeletaandoeningen, zijn onderzoekers het er toch over eens dat veel factoren samenhangen met hun frequentiegraad, inclusief: medische en psychische toestand, stress en hoe je ermee omgaat, algemene gezondheid, en de lichaamshouding en het gebruik van het lichaam tijdens het werk of andere activiteiten (waaronder het spelen van videogames). Sommige studies beweren dat de tijd die een persoon spendeert aan het uitvoeren van een activiteit ook een bepalende factor kan zijn. In de volgende onderdelen van deze handleiding staan enkele richtlijnen die kunnen helpen om met meer gemak te werken en te spelen. Ze kunnen mogelijk de kans op het oplopen van een spier- en skeletaandoening verminderen. In de richtlijnen worden de volgende onderwerpen behandeld: Makkelijke en geen vervelende lichaamshoudingen aannemen. Je handen, vingers en andere lichaamsdelen ontspannen houden. Pauzes nemen. Een gezonde levensstijl opnemen. Als je vragen hebt over hoe je eigen levensstijl, activiteiten, of medische of psychische toestand in verband kunnen worden gebracht met spier- en skeletaandoeningen, raadpleeg dan een erkende arts. Lees deze "Xbox-handleiding voor gezond spelen" voor informatie over hoe je je spelomgeving moet inrichten en welke gewoontes je moet ontwikkelen die mogelijk bijdragen aan het verminderen van de kans op een spier- en skeletaandoening. Omdat er heel wat factoren een rol kunnen spelen bij het ontwikkelen van een spier- en skeletaandoening, kan deze handleiding onmogelijk volledig zijn om een spier- en skeletaandoening te voorkomen of om de kans hierop te verminderen. Voor sommigen kan het volgen van de aanbevelingen het risico van een spier- en skeletaandoening verminderen, voor anderen mogelijk niet. Toch is het zo dat veel mensen meer gemak zullen ondervinden als ze deze aanbevelingen opvolgen. Denk eraan dat deze handleiding geenszins kan worden gelijkgesteld aan het advies van een erkende arts. Als je vragen hebt over hoe je eigen levensstijl, activiteiten, of medische of psychische toestand in verband kunnen worden gebracht met spier- en skeletaandoeningen, raadpleeg dan een erkende arts. Je lichaamshouding aannemen Een makkelijke en geen vervelende lichaamshouding aannemen is belangrijk, of je nu aan het werken of aan het spelen bent. Dit beïnvloedt niet alleen je algemene prestaties, maar eveneens je comfort tijdens het spelen van videogames, en het kan spier- en skeletaandoeningen voorkomen. Denk eraan dat regelmatig van lichaamshouding veranderen tijdens lange spelsessies kan helpen ongemakken en vermoeidheid te voorkomen. Pas tijdens het spel je omgeving aan en plaats je apparatuur op zo'n manier dat je een makkelijke en ontspannen lichaamshouding aanneemt. Omdat iedereen zijn eigen lichaamsvorm heeft en vele factoren je comfort kunnen beïnvloeden, is het voor ons onmogelijk een voorstel te doen over hoe je je omgeving het best zou moeten inrichten om ongemakken te voorkomen. Niettemin kunnen de volgende aanbevelingen helpen om een aangenamere omgeving in te richten. Doe het volgende voor extra steun aan je rug: Kies een stoel of een zetel die voldoende steun aan je onderrug geeft en je toelaat een makkelijke en natuurlijke lichaamshouding aan te nemen. Doe het volgende voor een makkelijke beenpositie: Maak de ruimte voor je benen vrij zodat je benen zich in een makkelijke positie bevinden en voldoende bewegingsruimte hebben. Doe het volgende voor een makkelijke schouder- en armhouding: Je bovenarmen moeten zich ontspannen naast je lichaam bevinden. Doe het volgende voor een juiste pols- en vingerhouding: Houd je polsen recht als je de controllers vasthoudt en gebruikt. Beweeg je polsen zo weinig mogelijk naar boven of onder, of zijwaarts. Doe het volgende om het buigen en draaien van de nek tot een minimum te beperken: Plaats jezelf en/of de televisie zo dat je gedurende lange periodes je hoofd niet naar boven of onder, of zijwaarts hoeft te bewegen. Doe het volgende om de ogen zo min mogelijk te vermoeien: Vermijd fel licht. Plaats je televisie niet in de buurt van lichtbronnen die fel schijnen of gebruik jaloezieën om het lichtniveau aan te passen. Stel de helderheid en het contrast van je televisie in op een voor jou aangenaam niveau. Doe het rustig aan Natuurlijke krachten werken voortdurend op ons lichaam in. Lichamelijk letsel associëren we meestal met krachten die een hoge belasting op het lichaam uitoefenen, zoals bij een aanrijding. Een lage belasting die vaak terugkeert of gedurende lange tijd optreedt, kan echter ook letsel, ongemak en vermoeidheid veroorzaken. Vormen van lage belasting: Dynamische belasting of een belasting die optreedt tijdens bewegingen. Bijvoorbeeld het drukken op de knoppen van een gamecontroller of op de toetsen van een toetsenbord. Statische belasting of een belasting die je voor een bepaalde tijd aanhoudt. Bijvoorbeeld je gamecontroller of de telefoon vasthouden. Belasting op het steunvlak of de druk die optreedt tijdens rustposities op een rand of een hard oppervlak. Bijvoorbeeld je polsen rusten op je bureau, tafel of een ander hard oppervlak. Neem de volgende aanbevelingen in acht om de effecten van lage belasting op je lichaam te verminderen: Druk licht op de knoppen van de gamecontroller, houd hierbij je handen en vingers ontspannen gezien het niet veel inspanning vergt om deze knoppen te activeren. Gebruik ook een lichte aanslag als je de sticks of de pads op een gamecontroller gebruikt. Laat je handpalmen of je polsen op geen enkel oppervlak rusten tijdens het gebruik van de gamecontrollers. Ontspan je armen en handen als je de gamecontrollers niet gebruikt. Zie het onderdeel "Pauzes nemen" voor meer informatie. Houd de gamecontroller vast met een ontspannen hand. Oefen geen overbodige kracht uit als je de gamecontroller vasthoudt. Pauzes nemen Pauzes nemen is een doeltreffend middel om je lichaam te laten herstellen na een inspanning en kan mogelijk spier- en skeletaandoeningen helpen vermijden. De geschikte duur en frequentie van de pauzes zijn afhankelijk van het type activiteit dat je uitvoert. De activiteit onderbreken en even ontspannen is een manier van pauzeren, maar er zijn er ook andere. Zoals: Van taak veranderen kan bepaalde spieren helpen ontspannen terwijl de andere blijven werken. Je kunt bijvoorbeeld zitten tijdens het spelen en rechtop staan als je niet speelt. Via verschillende methodes dezelfde taak voltooien. Bijvoorbeeld het pad in plaats van de stick gebruiken. Je armen en handen ontspannen terwijl je kijkt hoe de anderen spelen, of tijdens geknipte scènes, herhalingen of andere pauzes in een game. Je kennis over software- en hardwarefeatures bijschaven door de informatie die bij je game-cd's en hardwareproducten werd meegeleverd te lezen. Leef gezond Een gezonde levensstijl kan je alledaagse activiteiten, waaronder het spelen van videogames, vergemakkelijken en aangenamer maken. Doe het volgende voor een algemene goede gezondheid: Eet evenwichtig en zorg voor voldoende rust. Doe lichaamsbewegingen voor je algemene conditie en verhoog je lichaamskracht en lenigheid. Denk eraan dat je een erkende arts moet vragen welke de beste strekoefeningen en bewegingen voor jou zijn. Leer met stress omgaan.
Bij 1 uur of langer spelen heb ik echt een enorme pijn in mijn kaken. Ik schijn volgens de andere ook onwijs met mijn kiezen te knarsen. Heb gelukkig nog een bitje liggen... m-X
ik weet het ,het gaat nergens over...zelfde als zonder stroom met een kaars xbox live bla bla bla.....snap je?
lol,ik kan je vertellen dat als ik samen met mijn vriendin game...zeg een potje tennis...ik zit er ape-relaxt bij...zij heeft de pad als een gek beet,sloopt hem zowat..drukt zo hard op de knopjes dat ze bijna niet meer omhoog komen....en de pad gaat van links naar rechts...blijkbaar raak je ze dan toch nog,de aces!! Ze is echt verkrampt aan het spelen..zo zie je wel vaker mensen zitten.... knarsen kende ik nog niet,meestal hangt de onderkaak een end onder de bovenkant...tong blijft dan nog net binnen
ik heb doa 3 en pas geleden kwam een vriend bij mij en die wou tegen mij nou dat was dan wel goed maar hij was aan het bashen niet normaal ik vreesde voor het welzijn van mij controller ik speel ook nooit meer een fighter met hem op als hij met mijn controller speelt
Volgens MS/Xbox zijn de controllers getest op meer dan duizend uur speel plezier, en zo bestand tegen het button-smashen, en zelf ben ik eerlijk gezegt er ook niet zo zuinig mee, als ik gefrustreert raak door een game vliegt de controller door me kamer heen. En ze doen 't nog perfect.
Heb er bijna nooit last van, behalve als ik MotoGP speel tegen een vriend van me... We spelen dan een volledig seizoen (elke track 5 laps) en we zijn echt supergewaagd aan elkaar Na zo'n seizoen zijn me handen meestal wel verkrampt dat ik ze nog nauwelijks kan bewegen :{ Zweet staat dan in m'n handen, en stroomt vanonder me oksels
af en toe last van viberaties maar dat komt door school stress, ik maak veilig huiswerk of ik maak het niet. Maar ze blijken hiervoor geen handleiding te hebben
ik zat keertje met m'n broer van half 11 's morgens tot half 11 's avonds. is niet goed maar wel fun!!
Ik game ong. 2x per dag een uur of 2 lang. Maar op de XAL (XboxArena LAN) de hele n8 doorgegamed.. Je voelt je ogen echt branden dan, man..