Internet Explorer Vs. Mozilla Firefox

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Goiz, 28 apr 2006.

1. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Hey all,

Ik weet dat er al een aantal threads zijn over IE of Firefox, maar een topic als deze kon ik zo snel niet vinden.

De reden dat ik deze aanmaak is de volgende;

Ik heb al heel veel mensen zien posten die IE afkraken en schreeuwen om Firefox te gebruiken. Ik zit zelf (nog) met IE en heb eigenlijk nergens problemen mee. Maar ben nou toch wel benieuwd wat dan die wezenlijke verschillen zijn en waarom Firefox zou zoveel lekkerder zou werken.

Dus benoem hier de pro's en con's van beiden en misschien stap ik wel over als dat me nuttig lijkt... :cool:

Thanks alvast voor de replies!

Groeten,

Goiz

2. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Vijf redenen om over te stappen op Firefox
    Waarom zou je overstappen op Firefox? Standaard zit Internet Explorer immers al op je PC geïnstalleerd, dus waarom zou je de moeite nemen een andere browser te installeren? Een overzicht van een aantal redenen en voordelen van Firefox:

1. De belangrijkste reden is veiligheid. Een van de meestgebruikte manieren om spyware op je PC te krijgen, is via ActiveX controls van de standaard Internet Explorer browser. Firefox staat geen automatische installatie van spyware toe. Wanneer je surft met Firefox, zal je anti-spyware software minder en minder ongewenste software vinden...

2. Popups worden standaard geblokkeerd. OK, toegegeven: met Service Pack 2 voor Windows XP krijg je ook een standaard popup-blocker, maar dat gaat niet op voor computers met andere besturingssystemen. Uiteraard is de popup-blocker van Firefox ook uit te zetten voor sites waar popups wel zijn toegestaan.

3. Firefox maakt gebruik van tabbladen. In plaats van steeds een nieuw venster (zodat je taakbalk vol staat met Internet Explorer), open je nieuwe sites in tabbladen. Zo bespaar je ruimte op je taakbalk en kun je met (Shift-) Ctrl-Tab door je geopende websites heen lopen. Je kunt overigens nog wel gewoon met nieuwe vensters werken als je wilt: nog een voordeel van Firefox is namelijk de flexibiliteit en aanpasbaarheid.

4.
    Firefox is gebruikersvriendelijk. De bookmarks (favorieten) en browsergeschiedenis zijn makkelijker te gebruiken (zo kun je bijvoorbeeld alle geopende tabbladen in een keer als bookmark opslaan) en je kunt bookmarks makkelijker beheren. Ook de history is makkelijk doorzoekbaar. En voor minder goede ogen: je kunt de tekst op elke pagina groter of kleiner maken. In Internet Explorer ben je afhankelijk van zogenaamde stylesheets die de tekengrootte bepalen; Firefox kan elke pagina vergroten of verkleinen.

5. En last but not least: je kunt Firefox volledig aan je wensen aanpassen. Via extra software, extensions genaamd, kun je allerlei functionaliteiten aan Firefox toevoegen. Je kunt het zo gek niet bedenken, of iemand (dankzij het Open Source principe) heeft er wel een extensie voor geschreven. Ook het uiterlijk van Firefox laat zich makkelijk aanpassen met themes.

:D

http://www.planet.nl/planet/show/id=112030/contentid=575064/

3. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Je kan wel 1000 reden noemen, maar probeer het gewoon zelf eens :) Je zou niet meer terug willen ;)

4. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    "Wat de boer niet kent, eet'ie niet" he :+

Maar thanks alvast ^^

5. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Stukje over Firefox dat ik anderhalf jaar geleden heb geschreven, toen ik voor het eerst Firefox ontdekte: een openbaring :D

6. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Ik pleur het er zo maar ff op..

Jij ook thanks.

Laatst bewerkt: 28 apr 2006
  7. RobbertN

RobbertN Banned

Leuk Bevonden:
    0
    En de bewegende plaatjes gaan sneller bij Fire Fox :D

8. IWFH '2006'

IWFH '2006' 35+ Good Deals

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zat er vandaag net aan te denken om ook Firefox te gaan gebruiken dus ik denk ik gebruik even de zoekfunctie hier op XBW. Nja, na de 5 tips te hebben gelezen ook maar overgestapt en ik moet zeggen, mijn eerste indruk is goed!

Het gaat inderdaad sneller, en ik vind het ook wel prettig dat als je naar een andere site gaat eerst de site wordt geladen en dan pas weergeven zodat je niet eerst als bij IE tegen een witte pagina oid aankijkt.

Maar ik ga even verder verkennen wat er zoal met Firefox te doen is :9

9. Tha)Sven

Tha)Sven Pillz-E

Leuk Bevonden:
    0
    Ikzelf heb Avant, maar dat heeft mijn broer voor me erop gezet.:confused: Maar wat ik zo lees over FireFox, dan lijkt FireFox best wel veel op Avant. Ik vind het eigenlijk niet erg, zolang ik maar fatsoenlijk kan internetten.:)

10. Opheodrys

Opheodrys Allround gamer

Leuk Bevonden:
    1
    Ben van firefox terug gekomen naar IE....met 7 op komst blijf ik voorlopig bij IE(7 is al meer als firefox)

Firefox is voor de "gevorderde" internetter,alles aanpassen wil niet iedereen,maar gewoon internetten wel!
    Het is voor een doelgroep,althans vind ik...
    Zoiets als met de auto,hij rijd..dat is goed genoeg voor mij,pimpen is voor een doelgroep!

11. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Wat ik zo jammer vind is dat een hoop Firefox mensen ineens allemaal anti-IE zijn. Heb sowieso een hekel aan fanboy-gedrag en sommige FF gebruikers kunnen er ook wat van.

Firefox gaat beter met de webstandaarden om, maar daarmee is het voor mij ook wel gezegd. De browser zelf vind ik arelaxed. Ik kan niet makkelijk een tab sluiten door erop te dubbelklikken, kan niet snel iets uit de url selecteren, instellingen zijn beperkt etc.

Doe mij maar Maxthon. Gebaseerd op de IE engine, dat wel, maar een goede site hoort in zowel IE als FF (en Safari op de Mac en vele andere browsers) goed weergeven te worden en dan is er niets aan het handje. De browser Maxthon zelf werkt lekker, start een stuk sneller op dan Firefox met faststarter (of hoe die plugin ook heet), kan er veel lekkerder, soepeler en sneller mee werken. Enig nadeel is dat te grote afbeeldingen niet verkleind worden en de plugin er toendertijd nog niet optimaal voor was.

Heb even met IE7 gewerkt, maar die kwam toch ook niet in de buurt van Maxthon en diverse sites werden in IE7 juist niet meer goed weergeven, waardoor ik een stap terug ben gegaan met IE.

Bij het maken van websites gebruik ik zowel Maxthon (IE) als Firefox, maar het surfen zelf doe ik met Maxthon en daar zal niet snel verandering in komen.

12. DiaLogical

DiaLogical 3 red lights

Leuk Bevonden:
    2
    Ik ben paar jaar geleden ook op firefox overgestapt en ik heb IE geen seconde gemist. Ben ik nu ook een fanboy? Enige nadeel van firefox is dat je echt af en toe je bookmarks moet saven, want het kan zo maar gebeuren dat je ze na een update kwijt bent.

13. Tha)Sven

Tha)Sven Pillz-E

Leuk Bevonden:
    0
    Dat heeft toch niks met fanboy te maken? Bij mij kun je gwoon snel een tab sluiten door erop te dubbelklikken en als je op een lege plek in de balk dubbelklikt krijg je gelijk een nieuw venster.

14. HanTheMan

HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    74
    Ik vind de BookmarkToolbarFolder echt ideaal.. daar staan in een mapje mijn Favo Game en 3D sites onder en elke dag hoef ik maar 1 keer met de middelste muisknop te klikken om alles te kunnen lezen :cool:

Hmmmm luiheid :D

15. WarriorSan

WarriorSan Somewhere in the system...

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb Firefox bijna sinds het begin en ben vele updaten verder maar ik heb dat nog mee gemaakt..(gelukkig)

16. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Nope. Dan ben je geen fanboy. Maar er zijn er genoeg die het liefst 'fok IE, fok MS' van de daken schreeuwen.

Dat dubbelklikken om te sluiten werkt bij mij niet. En ik wil in kunnen stellen dat je met shift+enter automatisch naar www. ... .nl gaat. Kan die instelmogelijkheid iig niet vinden.

17. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    Maxthon_O_ Gebruik het zelf ook, en vind het een stuk beter en sneller werker mede dankzij de plugin die 2K al noemde.

Heb firefox ook nog wel, maar gebruik het eigenlijk nooit meer omdat maxthon gewoon beter werkt!

18. M_Master

M_Master Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Ik vind firefox lekkerder werken dan IE plus het is veiliger. Nadeel is dat bij mij lang niet alle sites werken waar video op zit.

19. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Pro's: (om IE te blijven gebruiken)

- Geen installatie nodig (tja, je bent lui of je bent het niet)
    - Geen popups (ik weet niet welke sites jullie bezoeken, maar bij normaal gebruik en SP2 en eventueel een popupblock programma zie ik niks.)
    - Sneltoetsenwerken (Cntrl+O werkt -duh- niet in firefox, geen zin om die firefox sneltoetsen te leren)
    - Standaard geen tabs (helemaal in de war van die dingen)
    - Sneller
    - Microsoft _O_

Cons:
    - Weet ik veel. Heb nooit problemen met Internet Explorer. Nooit spyware(geen toolbars, veranderde startpaginas etc in iedergeval ofzo).
    - nja eentje dan, in IE7 is default Bestand balk weg geloof ik, maar gebruik die zooi niet gelukkig:).

20. FabianNL

FabianNL Guest

Instellingen zijn beperkt? Je kan echt aan FF álles aanpassen! Je kan niet direct overal bij nee... Maar dat is om te zorgen dat het nog een beetje gebruiksvriendelijk is... Maar als je zou willen kan je echt je totale browser verbouwen...

En tabbladen sluiten doe ik met middelste muisknop, eigenlijk doe ik het bijna altijd met Mouse Gestures. Nog veel makkelijker, rechter muisknop ingedrukt houden dan naar beneden en dan naar rechts. En huppa, tabblad wordt gesloten :)

Deel Deze Pagina