1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Internet verslaving?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Cole Trickle, 21 okt 2003.

  1. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    De laatste weken schijnt het weer een modewoord te zijn (nu live op radio 1), internetverslaving.

    De wetenschapper zegt dat er drie bekende vormen zijn. Chat, gaming en sex, waarbij de laatste niet erkend wordt door de ondervraagden. De schijnheilen :D.

    Ook is er een 'ervaringsdeskundige' of verslaafde aanwezig. Deze man is/was verslaafd aan chat (mirc :confused:). En is ook daardoor ontslagen.

    Ikzelf ben een uur of 1 tot 12 per dag online, waarbij een paar uur iniedergeval geen uitzondering is. Maar dit doe ik al jaren. Toch beschouw ik mijzelf niet als verslaafde. Naast internet (en wat is dat dus precies?) heb ik nog vele andere leuke dingen in mijn leven (oa mijn Xbox ;)). Ook klaagt mijn 'baas' in geen enkele wijze over mijn gedrag en presteer ik dus naar behoren.

    Mijn vraag is dan ook. Wanneer ben je verslaafd aan Internet, of gaat communicatie met misschien Internet als basis (bijvoorbeeld gratis bellen zolang je een DSL abbo hebt) een totaal integraal deel van ons leven vormen en is de uitknop echt alleen slapen?

    btw de uitzending wordt geleidt door F. van Joolen, internetter pur sang...
     
  2. knut120

    knut120 so far so Good

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben verslaafd!!! toen mn pc 2 dagies weg was om gemaakt te worden werd k helemaal gek terwijl k er maar 2 uurtjer per dag achter zit!!!!
     
  3. <:.oRoBBeRTo.:>

    <:.oRoBBeRTo.:> .

    Berichten:
    430
    Leuk Bevonden:
    1
    Volgens het Instituut voor Onderzoek naar Leefwijzen en Verslaving, kortweg IVO, blijkt uit een studie naar internetverslaving dat een procent van de Nederlandse internetters problematisch surfgedrag vertoont. Dit komt neer op zo'n 66.000 landgenoten. De studie werd gehouden in opdracht van de Stichting Volksbond Rotterdam die de aandacht wilde vestigen op de schaduwzijden van maatschappelijke ontwikkelingen. Van de zware gebruikers, mensen die meer dan zestien uur per week internetten, bleek zo'n negen procent tot de groep verslaafden te horen. Het internetten heeft bij hen een negatieve invloed op andere belangrijke sociale en professionele activiteiten.

    Een iets groter deel van die gebruikers zegt zelf verslaafd te zijn aan internet. Naarmate hun gevoel van controle over het surfgedrag slechter wordt, blijken mensen het gebruik eerder als problematisch zien. Onder hen zijn bijvoorbeeld werklozen en personen die op internet meer waardering vinden dan daarbuiten. Zware gebruikers geven wel aan onvoldoende tijd over te houden voor studie, werk en sociale taken. Als voordeel zien ze echter het beter kunnen onderhouden van bestaande contacten en het aangaan van nieuwe. IVO heeft een zelftest op internet gezet waarmee gebruikers kunnen achterhalen of ze verslaafd zijn. Overigens willen de onderzoekers de term 'verslaving' relativeren: beter is om te spreken van 'compulsief internetgebruik'.

    Ik ben niet veslaafd, want ik ziet er niet de hele tijd achter. Laat hem wel aanstaan :)
     
  4. knut120

    knut120 so far so Good

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    0
    hehe ben net niet zwaar verslaafd!
     
  5. Chupacabra

    Chupacabra Active Member

    Berichten:
    980
    Leuk Bevonden:
    2
    Zit vaak op Inet. Minimaal 2 uur per dag. Is het niet thuis dan wel op school. Om te zeggen zwaar verslaafd neuh.
     
  6. OCM3RZ

    OCM3RZ Ik vereer Mezelf

    Berichten:
    563
    Leuk Bevonden:
    0
    Zeker wel een uur of 3 per dag + nog een paar uur achter me Xbox, dat kan ik zelf niet echt gezond noemen. Maargoed, daarnaast beweeg ik ook veel, dus zo erg is het niet.
     
  7. Badkiller

    Badkiller Hardcore xbwer!

    Berichten:
    1.110
    Leuk Bevonden:
    19
    meestal staat mn computer de hele dag aan...
    en ik ben er wel eens op.. dat is alleen als ik het echt wil...
    mn moeder vind me wel een verslaafde maja...
     
  8. ImpulzZ

    ImpulzZ Katie Holmes

    Berichten:
    583
    Leuk Bevonden:
    0
    hier de enquete waar het eigenlijk om ging:

    http://www.ivo2.nl/enquete/index.php?sid=12 (jaja ook via internet 8) )

    ikzelf scoorde daarbij 19 punten, wat betekent dat ik niet internetverslaafd ben, ook al wordt dat nog wel ns van mij gezegd :p het viel mij dus ontzettend mee, aangezien de pc hier toch de hele dag aanstaat en ik er vaak wel meerdere uren achterzit :{ Naast het aantal uren enz vragen ze je ook of je rookt bv, je situatie thuis (alleenstaand/leeftijd enz) en ga zo maar door
     
  9. Fusion

    Fusion Someone unfreeze me!

    Berichten:
    169
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, ik heb ook net de test gedaan en had 15 punten
    wat neerkomt op:

    "Een score tussen de 10 en de 20 punten duidt er op dat u het Internet wellicht een handig medium vindt
    maar dat u het geen centrale plaats in uw leven toekent."

    Ik heb laatst nog zo'n twee weken zonder internet
    gezeten en ik miste het echt voor geen meter.
    Dus de uitslag klopt wel.. :9
     
  10. Clawviper

    Clawviper New Member

    Berichten:
    1.994
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit tegenwoording niet meer zo veel achter me computer, maar een half jaar geleden zat ik er zeker 6 uur per dag op. Maarja, het is gewoon vermakelijk zullen we maar zeggen. :)
     
  11. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    die test is wel lang zeg.:{

    25 punten

    "Een score tussen de 21 en de 30 punten wijst er op dat het Internet voor u een belangrijk medium is, misschien is het wel een soort hobby van u. U heeft wel eens gemerkt dat tijdens het internetten de tijd vliegt en dat u daardoor wel eens eigenlijk te veel tijd achter uw computer doorbrengt. U heeft uw internetgebruik echter nog wel onder controle en het veroorzaakt niet of nauwelijks problemen."

    Ik ben er eigenlijk wel tevreden over. Al zie ik hier allemaal lagere scores.:p
     
  12. Q-Dancer

    Q-Dancer Guest

    27 punten..klopt allemaal wel :)
     
  13. Nossy

    Nossy bitch!grab that AK!

    Berichten:
    20
    Leuk Bevonden:
    0
    Noem mezelf niet verslaafd, zit vooral veel op MSN, en ondertussen beetje op forums kijken enz.

    Maar kan ook zonder, als de pc een paar daagjes weg is zoek ik wel iets anders om te doen.

    In de vakanties tikt het meestal wel aan, maar valt nu verrassend mee (mede door CMR4)...

    Edit, net die test gedaan :

    24 punten
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2003
  14. bl0kkie

    bl0kkie pwn4tsj p0rk !

    Berichten:
    1.207
    Leuk Bevonden:
    6
    Moeten ze maar niet van die goede sites zoals xbw.nl maken :mad:. En van die verslavende games :)

    Ik vroeg laatst ookal aan Saaur, of er gezien kan worden hoeveel een member er tot nu toe op xbw is geweest (in uren) :+ Lijkt me wel interessant om te weten
     
  15. kaliet

    kaliet Xbox-loos

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    1
    29 punten gehaald... bijna super verslaafd :)
     
  16. Blaauw

    Blaauw Nobody likes us.....

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    1
    Hmm 21 punten valt me behoorlijk mee moet ik zeggen.
     
  17. Tazs

    Tazs Small but Dangerous

    Berichten:
    79
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben niet verslaafd. Ik zou best wel zonder internet kunnen. Tenminste, als iedereeen dan ook geen internet heeft. Als ik als enige geen internet zou hebben, wordt het toch wat moeilijker. ;)
     
  18. Jeruzame

    Jeruzame www.JeroenWesten.nl

    Berichten:
    482
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik kom op 21 punten.

    Dat valt me mee, aangezien ik aardig wat tijd bezig ben met het beheren van een paar websites...

    Dat verhaaltje over de score klopt bij mij wel; ik zie Internet als hobby en heb het voor m'n studie ook veel nodig...
     
  19. Badkiller

    Badkiller Hardcore xbwer!

    Berichten:
    1.110
    Leuk Bevonden:
    19
    uhm 34 punten, wat moet ik nog meer zeggen.....
     
  20. Nosh

    Nosh innit?

    Berichten:
    750
    Leuk Bevonden:
    9
    25 punten

    Een score tussen de 21 en de 30 punten wijst er op dat het Internet voor u een belangrijk medium is, misschien is het wel een soort hobby van u. U heeft wel eens gemerkt dat tijdens het internetten de tijd vliegt en dat u daardoor wel eens eigenlijk te veel tijd achter uw computer doorbrengt. U heeft uw internetgebruik echter nog wel onder controle en het veroorzaakt niet of nauwelijks problemen.


    Valt me mee, dacht dat ik minstens in de 30 zou gaan komen.
     

Deel Deze Pagina