Modchips, pure evil of toch niet?
Modchips, pure evil of toch niet?
De PSX heeft een groot marktaandeel aan zijn modbaarheid te danken, veel mensen kochten namelijk zo'n ding omdat ze de spellen bij Jan en alleman konden halen voor een paar knaken. De enige concurrent op dat moment was de N64 die cartridges gebruikte en dus veel moeilijker gemod kon worden, dit was dus verre van interessant voor de gemiddelde consument. Gevolg was dus dat de N64 veel minder verkocht dan de PSX en dat Sony op die manier voet aan de grond kreeg in de console markt. Nou wil ik natuurlijk niet heel het succes van de PSX aan deze modchips toeshrijven, want er kwamen wel degelijk goede games uit voor dit apparaat. Maar wat ik wel zeker weet is dat het een erg bepalende factor was in het gehele proces.
De link leggen naar de moderne consoles is dan natuurlijk niet al te moeilijk. De PSX was populair en veel mensen waren bekend met de gamereeksen die daarvoor uitkwamen wat als logisch gevolg had dat de PS2 immens populair werd toen deze uitkwam. Hier zie je dus dat Sony de vruchten plukt van hun reeds verworven nummer 1 positie in console-land. Natuurlijk is het zo dat door al die modchips er een hoop geld door hun neus geboord is, maar de games van de PS2 verschijnen allemaal op DVD en deze zijn dus niet zo gemakkelijk aan te komen. Tevens is het zo dat de chips die er voor de PS2 zijn over het algemeen een stuk duurder zijn dan die van de PSX. Deze twee belangrijke gegevens leiden ertoe dat modden voor de PS2 een stuk onaantrekkelijker is en dus ook minder mensen die doen wat weer tot gevolg heeft dat er meer games verkocht zullen worden. Tevens had de PS2 in de beginfase nauwelijks last van concurrentie waardoor zich een grote fanbase kon ontwikkelen en de modbaarheid een veel kleinere rol speelde.
Als je nu kijkt naar de huidige markt zie je dat de PS2 ver aan kop gaat qua verkoopcijfers en dat de GC en de Xbox niet zoveel voor elkaar onder doen. Echter wanneer een van de laatste twee ineens een heel groot voordeel ten opzichte van de ander zou krijgen, wordt het natuurlijk een stuk interessanter om de console aan te schaffen die dat grote voordeel heeft. Nou zie je de laatste tijd dat het modden van de Xbox steeds makkelijker wordt terwijl je bij de GC alleen Freeloader hebt waarmee je import kunt spelen. Op zich kun je zeggen dat dit gunstiger is voor de GC omdat Nintendo zo geen inkomsten misloopt op de spellen, maar ik denk dat het juist gunstiger is voor de Xbox. Het verleden heeft namelijk al bewezen dat een spelcomputer waarvoor de spellen heel goedkoop zijn (omdat ze gekopieerd kunnen worden) door veel mensen als aantrekkelijk beschouwd wordt (wat ook logisch is). Als je nu dus kijkt naar de Xbox waarvoor steeds meer modchips uitkomen die tevens ook steeds makkelijker zijn in te bouwen en daarbij naast het spelen van gekopieerde games ook nog een legio aan andere mogelijkheden toevoegen aan deze machine dan kun je dus verwachten dat de Xbox steeds aantrekkelijk wordt voor consumenten. Ook denk ik trouwens dat Microsoft het niet eens zo erg zou vinden als ze op deze manier de markt kunnen veroveren. Dit bedrijf heeft in het verleden immers al laten zien dat het er nogal harde marketingstrategiën op na houdt die in het begin zeer nadelig lijken te werken maar die ze op de lange termijn toch vaak een goede positie verschaffen.
Ik ben dan ook erg benieuwd wat Microsoft nou werkelijk gaat doen met Live om de gemodde Xbox'en erbuiten te houden. Persoonlijk denk ik dat er in het begin misschien wat kleine checks gedaan zullen worden, maar dat deze na verloop van tijd makkelijk omzeild zullen worden door de nieuwere chips waarna er verder niet veel meer aan gedaan zal gaan worden. Als je dit allemaal nog wat verder zou doorvoeren en kijkt naar de Xbox op zichzelf zou je jezelf misschien zelfs de vraag kunnen stellen of de Xbox eigenlijk wel zo goed beveiligd is tegen modchips. Of dat het misschien zo is dat Microsoft al meteen vanaf het begin af aan heeft gedacht om op deze manier de markt te veroveren.
PS: Ik heb in deze post maar een deel van de modchips bekeken en de toegevoegde functionaliteit (buiten het spelen van gekopieerde games) achterwege gelaten.
Laatst bewerkt: 9 sep 2002