Is de modchip echt zo slecht voor de xbox ?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door stokni, 9 sep 2002.

1. stokni

stokni Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vraag me af of het wel zo is dat de modchips slecht voor de XBOX zijn. Het overkomt elke spelcomputer, neem als voorbeeld maar de playstation 1.

Het verschil met de PS1 is wel dat de chip voor de XBOX ook is bedoeld voor het draaien van homebrew software zoals linux, om maar niet van je eigen -legale- backups te spreken.

Uiteraard zullen er mensen zijn die backups van anderen zullen gaan spelen, maar dat valt niet zo makkelijk tegen te gaan, het is maar hoe eerlijk je in je schoenen staat.

Het enige probleem is nog dat de BIOS die in de modchip zit illegaal is, daarom is het ook goed dat de openxbox er is (wordt geleverd zonder bios, dus legaal) en het linux project bezig is met het ontwikkelen van een legale bios.

Ik vind het dan ook een beetje vreemd dat alle threads over chips worden verwijderd, ik ben een voorstander van hoe het op http://www.xxxxxxxxxxxxxxxx.co.uk gaat, daar kunnen de vragen gewoon worden gepost, maar geen illegale zaken worden besproken zoals waar een bios te downloaden is.

Goed, ik heb m'n verhaal gedaan, brand me maar af...

2. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Iedereen mag vinden wat hij wilt, ik vind dat deze discussie al vaker is gevoerd en dat het niks bijdraagt aan het gamen zelf.
    Modden is een element dat op geen enkel forum thuis hoort, dat er overal wordt gezegt dat het illegaal is zegt al genoeg.

3. Ikke

Ikke New Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik voorspel een slot :), damn ik lijk wel helderziend.

4. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Dat is wel een moeilijke voorspelling, ben je nou eindelijk zo helder van geest om te weten waar het over gaat;)

MEGASLOT:D

5. jacco

jacco Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    WAT???? 2 dikke sloten!!!:D

6. thaking

thaking Ik ben geband

Leuk Bevonden:
    0
    waarom slotje met hiermee kunnen we laten zien wat de gevolgen zijn als je je xbox ombouw nou mijn mening is dat als je je xbox ombouw dan niet meer xbox live kan doen:'-(

7. TheOne2000

TheOne2000 Oldschool Xboxer

Leuk Bevonden:
    0
    zolang het bij een mening blijft of iets als een discussie laat ik em open, maar links wil ik hier niet zien :)

8. eduard

eduard No Comment Necessary

Leuk Bevonden:
    0
    ben het met stokni eens...

Ben het met stokni eens...

Veel mensen denken bij mod-chips alleen maar aan gecopieerde games. In het verleden is dat met name het doel geweest om de chips te ontwikkelen, maar vandaag de dag wordt een mod-chip voor zoveel andere dingen tegelijk gebruikt...

Import games spelen, console-emulators kunnen erop gedraaid worden, Divx-jes kijken, de skins veranderen, regio-vrij dvd's kijken, etc...
    Veel mensen moeten zich eerst beter laten informeren, voordat ze zeggen: oh, mod-chips suck...

Ook al ben je tegen gecopieerde console-games spelen: er zijn nog genoeg andere redenen om een mod-chip aan te schaffen...

9. Foxz

Foxz 343 Guilty Spark

Leuk Bevonden:
    0
    Modchips, pure evil of toch niet?

Modchips, pure evil of toch niet?

De PSX heeft een groot marktaandeel aan zijn modbaarheid te danken, veel mensen kochten namelijk zo'n ding omdat ze de spellen bij Jan en alleman konden halen voor een paar knaken. De enige concurrent op dat moment was de N64 die cartridges gebruikte en dus veel moeilijker gemod kon worden, dit was dus verre van interessant voor de gemiddelde consument. Gevolg was dus dat de N64 veel minder verkocht dan de PSX en dat Sony op die manier voet aan de grond kreeg in de console markt. Nou wil ik natuurlijk niet heel het succes van de PSX aan deze modchips toeshrijven, want er kwamen wel degelijk goede games uit voor dit apparaat. Maar wat ik wel zeker weet is dat het een erg bepalende factor was in het gehele proces.

De link leggen naar de moderne consoles is dan natuurlijk niet al te moeilijk. De PSX was populair en veel mensen waren bekend met de gamereeksen die daarvoor uitkwamen wat als logisch gevolg had dat de PS2 immens populair werd toen deze uitkwam. Hier zie je dus dat Sony de vruchten plukt van hun reeds verworven nummer 1 positie in console-land. Natuurlijk is het zo dat door al die modchips er een hoop geld door hun neus geboord is, maar de games van de PS2 verschijnen allemaal op DVD en deze zijn dus niet zo gemakkelijk aan te komen. Tevens is het zo dat de chips die er voor de PS2 zijn over het algemeen een stuk duurder zijn dan die van de PSX. Deze twee belangrijke gegevens leiden ertoe dat modden voor de PS2 een stuk onaantrekkelijker is en dus ook minder mensen die doen wat weer tot gevolg heeft dat er meer games verkocht zullen worden. Tevens had de PS2 in de beginfase nauwelijks last van concurrentie waardoor zich een grote fanbase kon ontwikkelen en de modbaarheid een veel kleinere rol speelde.

Als je nu kijkt naar de huidige markt zie je dat de PS2 ver aan kop gaat qua verkoopcijfers en dat de GC en de Xbox niet zoveel voor elkaar onder doen. Echter wanneer een van de laatste twee ineens een heel groot voordeel ten opzichte van de ander zou krijgen, wordt het natuurlijk een stuk interessanter om de console aan te schaffen die dat grote voordeel heeft. Nou zie je de laatste tijd dat het modden van de Xbox steeds makkelijker wordt terwijl je bij de GC alleen Freeloader hebt waarmee je import kunt spelen. Op zich kun je zeggen dat dit gunstiger is voor de GC omdat Nintendo zo geen inkomsten misloopt op de spellen, maar ik denk dat het juist gunstiger is voor de Xbox. Het verleden heeft namelijk al bewezen dat een spelcomputer waarvoor de spellen heel goedkoop zijn (omdat ze gekopieerd kunnen worden) door veel mensen als aantrekkelijk beschouwd wordt (wat ook logisch is). Als je nu dus kijkt naar de Xbox waarvoor steeds meer modchips uitkomen die tevens ook steeds makkelijker zijn in te bouwen en daarbij naast het spelen van gekopieerde games ook nog een legio aan andere mogelijkheden toevoegen aan deze machine dan kun je dus verwachten dat de Xbox steeds aantrekkelijk wordt voor consumenten. Ook denk ik trouwens dat Microsoft het niet eens zo erg zou vinden als ze op deze manier de markt kunnen veroveren. Dit bedrijf heeft in het verleden immers al laten zien dat het er nogal harde marketingstrategiën op na houdt die in het begin zeer nadelig lijken te werken maar die ze op de lange termijn toch vaak een goede positie verschaffen.

Ik ben dan ook erg benieuwd wat Microsoft nou werkelijk gaat doen met Live om de gemodde Xbox'en erbuiten te houden. Persoonlijk denk ik dat er in het begin misschien wat kleine checks gedaan zullen worden, maar dat deze na verloop van tijd makkelijk omzeild zullen worden door de nieuwere chips waarna er verder niet veel meer aan gedaan zal gaan worden. Als je dit allemaal nog wat verder zou doorvoeren en kijkt naar de Xbox op zichzelf zou je jezelf misschien zelfs de vraag kunnen stellen of de Xbox eigenlijk wel zo goed beveiligd is tegen modchips. Of dat het misschien zo is dat Microsoft al meteen vanaf het begin af aan heeft gedacht om op deze manier de markt te veroveren.

PS: Ik heb in deze post maar een deel van de modchips bekeken en de toegevoegde functionaliteit (buiten het spelen van gekopieerde games) achterwege gelaten.

Laatst bewerkt: 9 sep 2002
  10. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Om mezelf even toe te lichten, iedereen moet zijn eigen gang kunnen gaan en zeggen wat hij wilt, maar helaas is in het verleden gebleken dat dit soort threads op een gegeven moment doorslaan naar iets wat we hier geen van allen willen.

Mensen als stokni die gewoon een open discussie willen over mod-chips en toepassingen hiervan en er verder geen bijbedoeling mee hebben, worden op een gegeven moment overstemd door mensen die geen geld uit willen geven en gecopieerde games gaan aanprijzen.

11. Xenior

Xenior Serious Xenior

Leuk Bevonden:
    0
    Rinus 4 mod!:9 :+ (Mod als in moderator he.)

12. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    Ach, die hele zinloze discussie: laat al die mensen toch lekker hun xbox ombouwen. Die mensen die er bij willen horen en er zo goedkoop mogelijk van af willen komen heb je altijd.

Het voorbeeld Sony:
    Wat heeft Sony nou aan een (grote) fanbase die alleen gekopieerde spellen koopt? Op de hardware maken ze haast geen winst, de software kopen die gieren ook niet, oftewel: Het enigste wat Sony er aan heeft is dat ze kunnen zeggen dat ze er zoveel hardware verkocht hebben.

Je moet dus niet gaan zeggen dat het positief was voor Sony, al die kopien.
    Het is eerder zo, dat succesvolle formules altijd gekraakt en uitgebuit worden. Dus omdat sony toen succesvol was, zo'n goede marketing had en goede spellen uitbracht wilden ook de mensen die het het niet waard vonden om meer dan f 100,- voor een spel te betalen toch een playstation hebben.

Microsoft heeft er dus niets aan als mensen hun xbox om laten bouwen.

13. Rinus

Leuk Bevonden:
    4

uit kseen zijn mond een groot compliment

:)

Begint nu wel heel erg op een open sollicitatie te lijken:D

Laatst bewerkt: 9 sep 2002
  14. Foxz

Foxz 343 Guilty Spark

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of je mijn post helemaal goed had gelezen, maar volgens mij is het in zekere zin dus wel gunstig. Juist omdat veel mensen het ombouwen zien als een voordeel zijn er ook meer mensen die zo'n ding kopen. Ok, je maakt er dan geen winst op maar als de Xbox 2 er straks aankomt zijn er wel veel mensen die de Xbox zelf hebben gehad waardoor je dus al meteen een groot potentieel publiek aanspreekt. Als je dan bij die console zorgt dat het kopiëren een stuk moeilijker gaat kun je dan de winst pakken.

15. eduard

Leuk Bevonden:
    0
    Wat MS doet om i.v.m. XBoxLive en mod-chip's? Bekijk de volgende link maar eens (geen link naar mod-chip sites of zoiets):

http://www.microsoft.com/careers/se...F5D409A&MSID=3F92B5C68C144F2EA7BB95D59933EDA3

Maar wat Foxz al zegt: het draait niet alleen maar om omzet. Publiciteit en een positie in de markt veroveren is ook heel belangrijk voor dit soort grote concerns.
    De naam is constant in de publiciteit (en op een niet al te negatieve manier), waardoor potentiele kopers zich meer en meer bewust zijn van hun aanwezigheid op de markt.

16. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    JA, ik begreep je wel. Maar ik ben het niet met je eens....
    De mensen die dan de Xbox2 kopen, wachten tot die om te bouwen is en kopen er dus ook geen nieuwe spellen voor.
    Onder het motto: eens een gier, altijd een gier.

En elke beveiliging is te kraken, dat vormt geen belemmering....

17. Ikke

Ikke New Member

Leuk Bevonden:
    0
    Slecht nieuws voor onze vrienden die hun Xbox al hebben uitgerust met een chip of iets dergelijks! Volgens Eurogamer zit bij de Bèta Kits een 14 pagina tellend contract waarin Microsoft zichzelf toelaat om de aangesloten Xbox te patchen en te scannen op illegale software!

Het plaatsen van een chip heeft ook tot gevolg dat je BIOS veranderd wordt en dat dus Microsoft zal zien of er mee geknoeid is. Veel erger is dan ook dat de gebruiker verantwoordelijk kan gehouden worden voor het illegaal veranderen van Microsoft's producten of van partners. Ik zie de schadeclaims al op ons afkomen!

Modchips plaatsen heeft natuurlijk ook geen goede kanten voor de consolemarkt! Het heeft tot gevolg dat softwarebedrijven minder verkopen en dus zo ook minder geld binnenkrijgen, waarbij andere spellen in het gedrang komen. En er is ook een reële kans dat je Xbox letterlijk gesloopt wordt tijdens het plaatsen van zo een chip!

En nu het ook zou zijn dat je Xbox LIVE niet kan gebruiken als je een gemodde Xbox hebt, kun je er beter toch maar eens twee maal over nadenken of je er één gaat plaatsen. En aan alle die al een chip hebben, loop naar de winkel voor een nieuwe Xbox, want anders zal je het geweldige LIVE moeten missen!

18. eduard

Leuk Bevonden:
    0
    MS zou dom zijn, als ze niet van de mogelijkheid gebruik maken om de XBox-en te scannen via XBox Live.
    Maar hackers zouden hackers niet zijn, als ze deze beveiliging niet zouden kunnen omzeilen. Te denken is bijv. aan het back-upen van de oude BIOS en XBox Live naar deze te laten verwijzen of iets dergelijks.

Ik denk persoonlijk niet dat MS rechtzaken gaat aanspannen tegen iedereen die een mod-chip heeft en waarbij dit is ontdekt via XBox Live... Lijkt me erg sterk...

En voor pacboyslim: eens een gier, altijd een gier klopt wel ongeveer... Maar ik ben zelf van mening dat je dit soort dingen alleen mag plaatsen, als je zelf helemaal clean bent: dus geen mp3-tjes (waarvan je geen origineel hebt), geen DivX-jes, geen gecopieerde PC-games, geen casettebandjes waarvan je geen origineel hebt, etc...
    Het in het bezit hebben van gecopieerde games verschilt totaal niet van bovegenoemde zaken...

19. lammetje

lammetje *PGR2-Addict*

Leuk Bevonden:
    0
    Sony heeft haar populariteit (handelsnaam) grote deels gekregen door de illegale handel. Voor sommige mensen is de naam playstation een synoniem voor spelcomputer (net zoals Soundblaster voor geluidskaart). Sony was destijds met ps1 een nieuwe op de markt (voor diegene die de sega en nintendo tijd kende) De Xbox heeft een mindere naam vanwege Microsoft...(microsoft is zowat een synoniem voor crashes in de grote wereld maar dat komt ook omdat bijna iedereen gewoon is over gestapt naar Microsoft (computerleken) maar wat lul ik nou off topic... :confused:

Modchip is gewoon goed, ik ben het wachten zat op europese spellen (Life is short volgens M$) Verder is de Xbox dan goed te gebruiken voor emulators, Divx...etc.

Er komt toch een no solder, no wire mod chip er aan !
    (PnP) Dan is XboX Live altijd wel mogelijk zonder Mod chip....
    Laten we eerst maar hopen dat het hier komt....dan kunnen we hier in Nederland er verder over praten tot die tijd is PC online gaming voor mij het enigste wat direct beschikbaar is....

20. Xenior

Xenior Serious Xenior

Leuk Bevonden:
    0
    Praten over mods mag gewoon sinds kort?:{

Deel Deze Pagina