1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Israël valt Libanon binnen.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mtthz, 12 jul 2006.

  1. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Wat vinden jullie hiervan? Gaat Israël weer eens te ver, of vind je het terecht dat Israël hardhandig optreedt tegen de Palestijnen en Libonezen nadat zij enkele soldaten hebben ontvoerd? En moet Israël de terroristen tegemoetkomen en de gevangenen in de Israëlische gevangenissen vrijlaten in ruil voor de gijzelaars?

    En voor het geval dat Feyenoorders met flauwe grappen komen, dat ik in de Arena ''Joden, Joden'' zit te roepen heeft compleet niks te maken met de politieke situatie in het Midden-Oosten

    Geschiedenis in vogelvlucht van Israël
    Bron: Wikipedia
    * eind 19e eeuw: opkomst van het zionisme, het streven naar een joodse staat in Palestina als uitweg voor de vervolging en onderdrukking in Europa. Leider van de beweging is de Hongaarse journalist Theodor Herzl.
    * 1917: de Britten nemen de macht in Palestina over van het uiteengevallen Ottomaanse rijk. In de zgn. Balfour-verklaring zegt de Britse regering de zionisten steun toe voor de komst van een 'joods nationaal thuis' in Palestina. Na afloop van de Eerste Wereldoorlog wordt Palestina een door de Britten bestuurd mandaatgebied van de Volkenbond. De immigratiestroom van zowel joden als Arabieren neemt toe.
    * 1922: De Britten scheiden oostelijk Palestina af en noemen het Transjordanië, dat in 1946 onafhankelijk werd en Jordanië ging heten.
    * 1930 - 1939 Door het antisemitisme in Duitsland vluchten veel Joden naar Palestina.
    * Tussen 1936 en 1939 vindt 'de grote opstand' plaats. Dit is onder andere een staking van Arabieren. Zij protesteren hiermee tegen de joodse immigratie. De Britten leggen hierop scherpe beperkingen aan de immigratie, hetgeen tot toenemende wrijvingen met de joods-Palestijnse bevolking leidt.
    * 1939 - 1945: Tweede Wereldoorlog, massale vervolging van Europese joden en moord op ongeveer 6 miljoen van hen (Holocaust)
    * 1947 de Algemene Vergadering van Verenigde Naties stemt in met een Brits plan voor de deling van het mandaatgebied Palestina in twee delen. Er wonen op dat moment tussen de Jordaan (rivier) en de Middellandse Zee ongeveer 1 miljoen Arabieren en 600.000 joden. 6,7% van het grondgebied is joods eigendom, de rest openbaar eigendom en privé-eigendom van moslims, christenen en Druzen. Vrijwel onmiddellijk breekt er een burgeroorlog uit tussen joden en Arabieren. Joodse milities slagen er in een groot deel van de Arabische bevolking met geweld te verdrijven. Met name na gevechten rond het dorp Deir Yassin op 9 april 1948 komt een grote vluchtelingenstroom op gang die volgens sommige bronnen direkt door de gevechten op gang kwam terwijl andere bronnen de oproepen van Arabische leiders aanhalen die de Arabische bevolking opriepen tijdelijk te vluchten in afwachting van de verwachte Arabische overwinning.
    * 14 mei 1948: David Ben-Gurion roept de Staat Israël uit. Een dag later vallen ongeveer 30 duizend strijders uit zeven Arabische landen de nieuwe staat aan die een soortgelijk aantal strijders inzet, waaronder vluchtelingen die nog maar net zijn aangekomen, dit is de Palestijnse oorlog. Bij de wapenstilstand in 1949 heeft Israël een aantal gebieden veroverd die buiten het door het VN verdelingsplan voorgestelde gebied vielen en heeft Syrië gebieden ingenomen die door het VN verdelingsplan aan de joodse staat in Palestina werden toegekend. Honderdduizenden Palestijnen vluchten of worden gedwongen te vertrekken naar Jordanië (destijds nog incl. Westelijke Jordaanoever), Gazastrook en Libanon, alwaar zij in vluchtelingenkampen terecht komen.
    * 1950: het parlement, de Knesset, bepaalt in de "wet op de terugkeer" dat alle joden, van waar ook ter wereld gekomen, zich in Israël kunnen vestigen.[1] Dit maakt immigratie uit Azië en Afrika mogelijk.
    * 1956: de Suezcrisis leidt tot oorlog met Egypte, waarbij Israël de Sinaï verovert om zodoende de scheepvaart door het Suezkanaal naar de havenstad Eilat weer mogelijk te maken. Bij de wapenstilstand van 1957 bedingt Israël vrije doorvaart door het kanaal en de stationering van een VN-troepenmacht in de Gazastrook. Het Israëlische leger trekt zich terug uit de Sinaï en de Gazastrook.
    * 1964: oprichting van de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie (PLO), met als doel de stichting van een Palestijnse staat en de vernietiging van de staat Israël. Internationale terreur tegen Israëliërs intensifiseert.
    * 1967: de Egyptische president Nasser krijgt steun van andere Arabische leiders als hij het Suezkanaal opnieuw blokkeert. De VN-troepen worden teruggetrokken uit Gaza. De Israëlische regering ervaart de situatie als zeer bedreigend en gaat op 5 juni over tot de aanval op de omringende landen. De Zesdaagse oorlog is een feit. Onder leiding van opperbevelhebber Yitzhak Rabin verovert het Israëlische leger in zes dagen de Sinaï, de Golan-hoogvlakte, de Westelijke Jordaanoever en delen van Jeruzalem, waaronder de oude stad. De Veiligheidsraad van de VN neemt in november een resolutie 242 aan die oproept tot terugtrekking uit bezette gebieden in ruil voor erkenning achter veilige grenzen.
    * na de Zesdaagse Oorlog lijkt verdere polarisering te ontstaan: Israël begint met de bouw van joodse nederzettingen in de bezette gebieden, Palestijnen intensiviseren de terreuraanvallen op joodse doelen binnen en buiten Israël.
    * 1973: op 6 oktober, Grote Verzoendag (Jom Kippoer) steken Egyptische troepen het Suezkanaal over en valt Syrië de Golan-hoogvlakte binnen: de Jom Kippoeroorlog. Na aanvankelijke nederlagen weet Israël de oude situatie te herstellen.
    * 1977: de Egyptische president Anwar Sadat brengt een bezoek aan Israël.
    * 1978: door bemiddeling van de Amerikaanse president Jimmy Carter komen de Camp David-akkoorden tot stand, die vrede met Egypte en terugtrekking uit de Sinaï mogelijk maken.
    * 1979: het Egyptisch-Israëlische vredesverdrag wordt op 26 maart 1979 getekend, waarbij Egypte het eerste Arabische land is dat Israël erkent.
    * 1981: de Golanhoogten worden formeel geannexeerd.
    * 1982: Israël trekt Libanon binnen en verjaagt de PLO uit Beiroet. Twee dagen na de moord op hun leider, de Libanese president Bashir Gemayel, trekken Falangisten met Israëlisch goedkeuren de Palestijnse vluchtelingenkampen Sabra en Shatila binnen en richten daar een massamoord aan. Binnen- en buitenlandse verontwaardiging leidt tot een juridische onderzoekscommissie, die minister van Defensie Ariel Sharon dwingt tot aftreden. In 1985 trekt Israël zich grotendeels terug uit Libanon; alleen een strook langs de grens bleef bezet.
    * 1984-1985: op 18 november 1984 begint Operatie Mozes: de komst van veel Falasha's naar Israël. De operatie komt in 1985 abrupt tot een einde.
    * 1987: in de Gazastrook breekt de Intifada uit, een Palestijnse opstand tegen het Israëlische gezag. Het leger slaagt er ondanks hard optreden niet in de opstand te onderdrukken. Naast de PLO winnen fundamentalistische bewegingen als Hamas veel aanhang in de bezette gebieden.
    * 1993 - 1995: de Oslo-akkoorden worden bereikt, waarin Israël en de PLO instemmen met de vorming van een Palestijnse Autoriteit en gefaseerde terugtrekking uit delen van de bezette gebieden. PLO-leider Yasser Arafat, de Israëlische premier Yitzhak Rabin en de Israëlische minister van buitenlandse zaken Shimon Peres krijgen hiervoor in 1994 de Nobelprijs voor de Vrede. Met Jordanië wordt op 26 oktober 1994 een vredesverdrag gesloten, waarbij Jordanië Israël erkent. Rabin wordt in 1995 vermoord door een Joodse extremist.
    * Vanaf 1996 verloopt het vredesproces moeizaam. Benjamin Netanyahu wordt de nieuwe ministerpresident. Het aantal aanslagen door Hamas neemt toe, en vanuit Libanon voert de Hezbollah aanvallen uit op Israël.
    * 1998: akkoord tussen Benjamin Netanyahu en Yasser Arafat dat de passage uit het PLO-handvest over ontmanteling van de Joodse staat wordt geschrapt.
    * 2000: het Israëlische leger trekt zich geheel terug uit Zuid-Libanon, waarmee de regering van premier Ehud Barak tegemoet komt aan eisen van de VN. Onder de Palestijnen en andere Arabieren leeft het gevoel op dat Israël is verjaagd en verslagen. Een bezoek van oppositieleider Sharon aan de Tempelberg in Jeruzalem werkt als katalisator voor de uitbraak van de tweede Intifada, de zogenaamde El-Aksa-Intifada of kortweg Aksifada.
    * 2002: begin van de aanleg van een barrière, deels hek en deels muur, langs de grens tussen Israël en de Westelijke Jordaanoever en op sommige plaatsen diep in de Westelijke Jordaanoever. Ariel Sharon is inmiddels tot premier gekozen en zijn regering stelt dat de barrière de veiligheid van Israël zal vergroten. Daarbij wordt gewezen op de ervaringen met het hek dat sinds de jaren '90 rond de Gazastrook stond.
    * 2004: de Knesset stemt in met het plan van de regering-Sharon tot terugtrekking uit de Gazastrook en ontmanteling van de joodse nederzettingen aldaar. Vooral vanuit joods-orthodoxe hoek bestaat grote weerstand tegen het plan.
    * 2005: de ontruiming van alle joodse nederzettingen in de Gazastrook en een enkele in de Westerlijke Jordaanoever. Regering Sharon valt hierdoor en Sharon zet zijn eigen partij op Kadima
    * 2006: Sharon in een coma, Olmert wordt waarnemend premier. Verkiezingen in Palestina: Radicale terreurorganisatie Hamas wint deze verkiezingen. Dit leidt tot veel kritiek vanuit Israël, de VS en de EU.
    * 22 juni 2006: Hamas erkent indirect het bestaan van Israel door akkoord te gaan met delen van het gevangenendocument en met onderhandelingen met Israel.[1]
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2006
  2. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    tja ik ben van mening dat ze recht hebben om hun militairen terug te halen die door terroristische groepen zijn ontvoerd...maar weet wel beide partijen spelen geen net spelletje.
    waar 2 vechten hebben 2.. enfin jullie snappen het...
     
  3. swordman

    swordman Active Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    5
    Ik vind dat ze op die landen daarzo is een grote nuke moeten gooien er is daar altijd wat, altijd problemen, altijd aanslagen er komt nimmer te nooit is iets positiefs vandaan
     
  4. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Nou Iran is dat min of meer wel van plan...
     
  5. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    En je bent ook akkoord zeker met de werkwijze die ze gebruiken .
    Die eerste soldaat die ontvoerd is , is nog altijd in goede gezondheid en werd ontvoerd door palestijnse militanten in een poging om de israëlische overheid onder druk te zetten om palestijnse vrouwen en kinderen die in de israëlische gevangenissen zitten vrij te laten.
    Oow ,volgens jouw is het dus toegestaan om een hele bevolking te treffen met bruut geweld om de ontvoering van één soldaat.
    En dat er nu nog 2 andere soldaten zijn ontvoerd hebben ze over zichzelf afgeroepen door hun gewelddadig optreden.
     
  6. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Kan ik deze post die ik zojuist in de irantread gezet heb net zo goed hier plaatsen.

    En zo behandelen ze hun palestijnse onderdanen na de ontvoering van één soldaat , die tot nog toe overigens in goede gezondheid verkeert.

    http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_226711.html?wt.bron=hlnBottomArtikels

    En vervolgens blijven ze maar doorgaan met bruut geweld,

    http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_230710.html?wt.bron=hlnMatrix

    en nu gaan ze ook al libanon binnenvallen na de nieuwe ontvoering van 2 andere soldaten.
    Zij gedragen zich tegenwoordig net zo erg als de nazi's destijds,die overal ook bruut geweld gebruikten.

    http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_231043.html?wt.bron=hlnBottomArtikels

    En nu beginnen hun vriendjes in de vs wéér met een oogje op cuba te richten.
    Na al die jaren kunnen ze nog altijd niet vergeten dat ze door Fidel Castro het land zijn uitgezet.
    En net als de Israeliërs straffen ze daarbij een héél volk, de ene met bruut geweld en de andere met economische blokkades.

    http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_230608.html?wt.bron=hlnBottomArtikels
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2006
  7. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Woei ik voel weer een all vs betonnen muur discussie.. :emo:

    anyway, we zijn weer een oorlog rijker. De bevolking van Lybanon sympatiseert met Hezbollah, Iran gaat uit van een langdurig conflict en verzameld al zijn reservisten.

    Dit ziet er niet echt uit als een kort durend conflict waar in snel een oplossing wordt gevonden. Ook gezien het type volk, waarmee ik niet doel op geloof maar op temprament en heersende gevoelens. Kijk naar het ondertussen alom bekende middenoosten conflict, geen einde inzicht.

    Verder vind ik de reden en de reactie hierop zwaar zwaar overderen, en slechts een excuus voor deze inval (het waren al voor dit conflict verre van beste maatjes)Nee ik zie de toekomst niet positief
     
  8. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    @svennies: bedankt voor de links, alleen ze werken niet. Ik neem aan dat je ervoor moet aangemeld zijn.

    Dit zal nooit meer ophouden. Israel heeft nu een slap excuus om Palestina en Libanon binnen te vallen. Ik bedoel: Komaan, een heel land binnenvallen voor 1 of 2 personen? Daar offer je niet je complete leger voor op. Israël wil alleen maar met veel machtsvertoon laten zien dat zij nu de baas zijn in het Midden-Oosten. En dat pikken de Palestijen en Libanon terecht niet. De haat tegen Israël is voornamelijk gebaseerd op het feit dat de voornamelijke gebieden van Palestina zijn ingepikt om daar een Joodse staat te vormen. Israel wil niet meer weg, Palestina voelt zich bestolen, de rest van de moslimwereld gaat zich er mee bemoeien. Als Iran en Syrië zich militair er mee gaan bemoeien, komt de USA er weer aan en hebben we binnen de kortste keren een Derde Wereldoorlog.

    EDIT/ Even wat bij de oorspronkelijke tekst toegevoegt.

    Geschiedenis van Israel toegevoegt in openingspost.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2006
  9. dopmaster

    dopmaster Flying High

    Berichten:
    354
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik bespeur grootheidswaanzin aan beide parijen...:{
    Nah... zonde van de olie ;)
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2006
  10. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    @Mtthz , nu zouden ze moeten werken,en nee,daar moet je niet voor aangemeld zijn.
     
  11. Q-BasiX

    Q-BasiX Back 2 BasiX

    Berichten:
    270
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij wordt dit weer zo'n thread waarin NL Eagle zware bullshit gaat uitkramen en nog denkt dat ie gelijk heeft ook.:lol: _0/

    Israel is naar mijn mening de grootste terrorist op aarde. Niet voor ons, maar wel voor de moslims. Ik vind dat de VS of de NAVO serieus eens (hardhandig?O-)) met dit land moet praten, want ze voelen zich veeeeelste groots.|:-
     
  12. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Dan zal het wel van de navo moeten komen zeker,aangezien de VS en Israël
    "partners in crime zijn".
    Zonder de steun van de vs hadden de joden allang in de middellandse zee rondgedobberd.
     
  13. JAGUAR

    JAGUAR xbox

    Berichten:
    710
    Leuk Bevonden:
    0
    Israel kan(en zal) overleven zonder de vs.
    In diverse oorlogen dacht iedereen dat israel zou gaan verliezen maar tot nu toe is dat geen een keer gebeurt(dat zorgt ook voor een klein deel van de woede van de tegenstanders) Het leger, maar ook de mossad zijn de modernste en meest geavanceerde in de wereld. Zo luistert de mossad bijvoorbeeld ook in nl af.

    Wat mij trouwens opvalt dat de Nederlandse media overwegend pro palestijns zijn.(op dit forum ook) Op het NOS journaal laten ze meestal 3 palestijnen hun verhaal doen tegen over 1jood. Wat zou beter blijven hangen bij de Nederlanderse kijkers? Dit zorgt natuurlijk ook voor een bepaalde beeldvorming.

    Ps
    Dit typ ik even zo uit mijn hoofd, en heb ik niet onderbouwd met feiten. aangezien ik op vakantie ga heb ik ook geen tijd meer om te reageren, maar kzal t over 2 weken nog wel ff lezen.
     
  14. EgYoWns

    EgYoWns 7

    Berichten:
    1.235
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vind het een excuus van israel, om een land aan te vallen. Daar zijn duizenden palestijnen (kinden/vrouwen en onschuldige mensen) en dan gaat israel zeiken dat er TWEE MENSEN spoorloos zijn, ze willen gewoon weer een land aanvallen, om zich machtig te voelen
     
  15. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Hoe zou het zoal komen dat zij over een klein maar erg geavanceerd leger beschikken denk je??
    Juist,Israël is namelijk het enige land ter wereld dat kan genieten van de meeste vooraanstaande technologische wapens op militair gebied die hun grote broer de vs in huis hebben.
    De mossad zeg je,het meest criminele moordclubje dat opereert onder een nationale vlag.
    In nederland gesprekken afluisteren zeg je, nou dat doet de vs ook .
    De mossad schrikt er zelfs niet van terug om in belgie mensen te vermoorden zoals jaren geleden toen in ukkel,een deelgemeente van de stad brussel dr Gerald Bull werd vermoord , een feit dat eerst in de schoenen van de iraakse veiligheidsdienst werd geschoven,maar waarvan achteraf is gebleken dat de agenten van de mossad hiervoor verantwoordelijk waren .
    En hoe zou het nu komen dat Israël en de vs zo'n dikke vriendjes zijn denk je?
    Ga dan maar eens kijken wat de belangen en de macht zijn van de amerikaanse joden in de industriële takken van de amerikaanse economie ,en hoe zij die macht uitoefenen op de amerikaanse presidenten die uiteindelijk tijdens hun verkiezing zijn gesponsord door de industriële joodse belangengroepen,zodat zij hun president in een zodanige greep hebben dat hij wel een pro-joods/israëlische politieke richting moet ingaan wil hij een een kans maken om de volgende keer herkozen te worden._0/
     
  16. Franko

    Franko Lets Roll

    Berichten:
    1.519
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben bang dat israel dit gewoon niet over zijn kant kan laten gaan. als bij NL 2 soldaten zouden worden ontvoerd zouden ze die ook gaan halen. een president/leiders/koning wat je wil die kunnen dat gewoon niet doen tegenover het volk ... die lui MOETEN terugkomen , ik vind het logisch dat ze binnenvallen. had waarschijnlijk hetzelfde gedaan
     
  17. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Ooow ja , ben je daar zeker van, herinner je nog de moord op mijn ex-collega's in Rwanda in 1994 nadat ze van hun bevelhebber de canadese generaal daillaire het bevel hadden gekregen de wapens neer te leggen,in een poging om zo de bevolking daar te kalmeren.
    Hier het linkje ter herinnering

    http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=g2c972et

    Lees maar eens hoe het met hun destijds vergaan in .
    En ??? zijn wij belgen destijds Rwanda binnengevallen om hun te wreken???
    Hebben wij daarvoor ginds bombardementen en moorden op grote schaal uitgevoerd, nee toch, en blijf maar in de waan dat jouw regering je zal komen redden , dus mooi niet.
    Mijn regering heeft destijds daar 10 puike soldaten voor niets laten afmaken , zonder veel protesten achteraf.
    Ga weg gast, hoe kun je in hemelsnaam een buitenlandse generaal laten bevelen om je soldaten het bevel te geven om zich zonder slag of stoot over te geven.
    Laat die soldaten dan liever de eer aan zichzelf houden en zich tot de laatste man verdedigen , net zoals de tiende geprobeerd heeft.
     
  18. king-steven

    king-steven Active Member

    Berichten:
    746
    Leuk Bevonden:
    0
    wat mij opvalt is dat er in de startpost wordt gezegt dat israël weer eens te ver gaat.

    Maar persoonlijk vindt ik het logisch dat israël hun 2 soldaten gaat zoeken/halen, maar als er al 5 soldaten zijn doodgegaan bij het zoeken van de 2 gevangenen vind ik het niet waard. Dus ik vindt dat israël niet had moeten binnnenvallen, maar proberen op een akkoord te gooien, ookal zal dit lastig zijn, eventueel een val zetten bij een neppe gevangenen wissel... Maar ik vind dat ze dit dom hebben gedaan en eigenlijk alleen maar voor onnodige slachtoffers hebben gezorgd.
     
  19. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Israel wilt wel onderhandelen maar de palestijnen vragen dingen die Israel toe niet zullen goedkeuren, en proberen je soldaten terug halen is meer dan normaal(ook al zullen er meer sterven). Omdat dit de gevangen hoop geeft! Alleen de VS laat hun eigen mensen in de steek(zoals in vietnam).
     
  20. king-steven

    king-steven Active Member

    Berichten:
    746
    Leuk Bevonden:
    0
    ik snap wel dat onderhandelen niet goed zal gaan, maar als je nu kijkt er zijn al vijf soldaten gestorven om er twee te redden...

    Natuurlijk snap ik dat ze hun soldaten willen terug halen, vindt ook zelf dat het altijd geprobeert moet worden, maar ik denk dat ze het beter hadden moeten aanpakken... en zo moeten doen dat er minder/geen slachtoffers zouden vallen
     

Deel Deze Pagina