Naar aanleiding van een opmerking van een onzer members (een sterrendrager nog wel) wil ik even ergens op reageren... "jullie site"... hmm... Ik voel me wel betrokken bij Xboxworld.nl, maar dat voelde ik me ook al voordat ik mod werd. (Anders was ik het nooit geworden) Maar ik neem toch even afstand van dat "jullie site". Er zijn twee soorten "jullie site". In ruime zin genomen ben ik stellig van mening dat een forum gedragen wordt door de members en slechts begeleid wordt door de mods. Merk op dat er "be" staat in dat voltooid deelwoord en dat geluid heeft in dit geval niks met schapen te maken. In dat kader zou je kunnen stellen dat het forum van de members is en dat de mods enkel de 'taak' hebben om het forum zoveel mogelijk in een richting te stuwen die de forumcrew (admins, redaktie en mods) wenselijk acht. Als je het hebt over "jullie site" in enge zin dan is het forum "eigendom" van een uitermate klein groepje mensen (een paar admins en redaktieleden, meen ik te weten). Voor zover mij bekend zit er geen modje bij de groep "eigenaren". In dat kader is het schrijven over "jullie site" tegen een mod dus simpelweg onjuist. Ik wil graag iets verduidelijken over de dubbele persoonlijkheid van de meeste mods, admins, e.d. Veel mensen zien de posts van een mod als iets bijzonders en je ziet vaak opmerkingen als "Ja, maar als mod schrijf jij dit en dat en dus...." terwijl die mod gewoon een inhoudelijk stukje schrijft. Een mod kan namelijk twee soorten berichten schrijven. Enerzijds kan hij regulerend optrden om een verdwaalde member op het juiste spoor te brengen. "Geen reclame hier", "geen breezahtaal aub", "Joh, schrijf liever niks als je nikx zinvols te melden hebt" en dat soort posts. Maar heel vaak schrijft een mod gewoon inhoudelijk posts die niets te maken hebben met het feit dat iemand wel of geen mod is. Immers, een mod is ook maar een mens, en die wil ook wel eens op een Xboxworld.nl forum iets schrijven. Als ik hulp geef in het LAN/LIVE forum dan doe ik dat niet omdat ik mod ben, maar omdat ik de XBox leuk vind, geklooi met netwerken leuk vind, en ook nog eens extrovert genoeg ben dat ik een ander van dienst wil zijn. Dat heeft niets te maken met "mod zijn of niet". Ik krijg wel eens een PM met de vraag "Waarom reageer jij niet op mijn vraag over <die en die netwerrkinstelling>? Jij bent toch mod?" Nou, het een heeft dus niks met het ander te maken. En dat wou ik met dit veel te lange verhaal even kwijt. en na dit geschreven te hebben lurk ik even aan mijn pilsje en ga ik toch nog eens aan die moeilijke taak in Ghost Recon beginnen...
Rustig jongen, het was helemaal geen "verwijt" naar "jullie"of jou persoonlijk dat ten eerste. Ten tweede denk maar niet dat ik als ik een post van een mod lees dat ik dan denk "oh wat een grote jongen dat hij dit al kan" ik kijk tegen niemand op op dit forum laat dat duidelijk zijn. Neemt niet weg dat ik voor een aantal een hoop respect heb. Ik heb het idee dat je juist met deze post de mensen het idee geeft dat je boven ze staat. Met jullie site bedoelde ik niet jou of wie dan ook persoonlijk maar gewoon de mensen dier er een hoop tijd in steken, en die voor zo'n advertentie zouden kunnen zorgen want dat kunnen members niet. Anyway, enjoy you're beer and don't take it to personally!!
Ik heb het niet gelezen maar ik weet wel wat je bedoeld Maar uit die opmerking blijkt maar weer wat jullie mod-beleid teweeg brengt
Oh ja vergeet ik nog te zeggen: Ik denk dat het juist goed is dat mods inhoudelijk reageren en niet alleen maar als politieagentje rond lopen want das nergens voor nodig natuurlijk,
Tja, om eerlijk te zijn vind ik dus niet dat het forum gedragen wordt door de members. Als ik naar mij persoonlijk kijk voel ik mij hier te gast en mag ik doen en laten wat ik wil binnen de door de crewleden opgestelde regels. Ik vind dit dan ook geen enkel probleem. Sommige members zullen wellicht wat meer autoriteitsproblemen hebben en dan ook zeurderig gedrag vertonen als men wordt aangesproken door mods, maarja dat soort mensen blijf je houden.
Niet dat dat in xbazar echt werkt In de andere fora probeer ik wel inhoudelijk mee te praten en dat doen alle mods, omdat we (zoals gezegd) ook maar leden zijn. Leden die OOK politieagentje spelen. Maar boven alles, gamers met een voorliefde voor de xbox en dit forum
Ik zie nu dat er 8224 leden zijn. Deze personen hebben de moeite genomen om zich te registreren. Daarna heb je toch het gevoel dat het forum ook een beetje van jouw is. Tenminste als je jezelf in de discussie mengt. Daarmee geef je namelijk iets van jezelf. Zo af en toe kunnen meningen botsen. Het is de taak van de mods om daar waar noodzakelijk op te treden. Ik heb al eens in een andere topic aangegeven, dat ik ze als een "voorzitter" zie. Ik neem aan dat de diverse mods elkaar zullen corrigeren als de rol van de voorzitter niet goed ingevuld wordt. Ik denk juist dat het goed is dat een mod, maar dan als member, ook deelneemt aan de forumdiscussie. Anders wordt het pas een echte "godheid". Nu kunnen we allemaal zien dat een mod ook menselijke trekjes heeft. Met op z'n tijd een handreiking of lichte buiging naar elkaar... houden we het forum in stand en op niveau.