1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kinderen mogen pas gedoopt of besneden worden als zij daar zelf over kunnen beslissen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door WillemWalrus, 18 jan 2005.

  1. WillemWalrus

    WillemWalrus t Kan altijd stouter

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo mensen, bovenstaande stelling is mij toegewezen voor een debat op school. Een zogenaamd 'parelmentair debat', misschien zijn hier trouwens nog meer mensen die mee hebben gedaan met het NK een aantal maanden geleden maar dat terzijde.

    Nu vroeg ik mij af wat jullie mening hierover is. Ik vind namelijk aan de ene kant dat dat inderdaad zo moet zijn. Maar aan de andere kant, ouders moeten ook vrij zijn, tot op zekere hoogte natuurlijk, om de opvoeding van hun kinderen zelf in te vullen, inclusief geloof of niet.

    Dus laat hier je mening horen, lijkt mij interessant wat jullie ervan vinden, graag wel serieus.... _0/
     
  2. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    tjah ach dopen....`t is een beetje water niet zo rigorues.Besnijden lijkt me een ander verhaal
     
  3. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Met de stelling ben ik het 100% eens. Ouders vullen de opvoeding zelf in, maar het kind mag toch zelf op een gegeven moment wel bepalen wat het wil. Stel je voor je wilt helemaal niet besneden worden, maar je ouders vonden van wel. Sta je daar als volwassen kerel. Zou er toch niet echt blij mee zijn...
     
  4. WillemWalrus

    WillemWalrus t Kan altijd stouter

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Besnijden zijn is niets bijzonders, gebeurt veel vaker dan voor het geloof. Bijvoorbeeld omdat het hygiënischer is of als er problemen down under zijn 8)
     
  5. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ook sta helemaal achter deze stelling. Kinderen worden gedoopt, doen de communie en kiezen op hun 12e dan pas echt voor het christendom door het vormsel te doen. 60% Van de kinderen in mijn klas destijds deed het alleen voor de cadeautjes of het geld. Twaalf jaar is in mijn ogen te vroeg.
    Maar terug naar de geboorte. Ik vind het fout om het geloof bij de geboorte vast te leggen, zeker bij het jodendom, want dan snijden ze gewoon een stuk van je eigen lichaam weg. Dat krijg je nooit meer terug. Je hebt niks te zeggen, je ouders leggen je gewoon een geloof op. Terwijl het toch persoonlijk is (vind ik).
     
  6. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Ik sta hier helemaal achter ... niets aan toe te voegen
     
  7. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    I know. Bij problemen is er natuurlijk niets op tegen. Maar voor de rest kan iedereen dit heel goed zelf bepalen vind ik.
     
  8. Xam

    Xam Woo-Hah!

    Berichten:
    269
    Leuk Bevonden:
    0
    Tsja, moeten ze dan ook wachten met je een naam geven totdat je die zelf kan kiezen? Daar zit je ook je hele leven aan vast...
     
  9. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Ik vind dat het bij traditie hoort( als dat de reden was) Het is echt niet zo dat je op je 20ste ineens achter komt van: heey, ik ben besneden! WRAAK!
    Alleen in het Jodendom is het misschien beetje te, want die halen er wel erg veel vanaf. Maar als het normaal en goed gebeurd kan het geen kwaad. Het heeft geen negatieve gevolgens, dus..zie het probleem niet.
     
  10. Ross

    Ross The Father

    Berichten:
    193
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is een geloof en zo'n ramp is het missen van je voorhuid geloof ik niet. ik ben gedoopt maar dat betekent allen dat God JOU bij hem wil hebben niet dat jij je geloof beleid ofzo dus de doop is niet metteen een axtie van: goh ik ben gedoopt dus ik moet in die God geloven, daar voor is de beleidenis die doe je als je er zelf klaar voor bent 18 vaak soms ook 25 of ouder als je het zelf maar wil en dan is het geen: goh ik doe beleidenis dus krijg ik geld.
     
  11. WillemWalrus

    WillemWalrus t Kan altijd stouter

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Jah vind ik een goeie Spartan, ik ben zelf ook gedoopt, heb er geen last van ofzo maar ben ook niet orthodox christen of zo...is gewoon hoe mijn ouders mij wilden opvoeden. En misschien wil ik dat later zelf ook wel zo doen met mijn kinderen.
     
  12. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ben het er mee eens. Waarom moeten ze iets bij jou doen, terwijl je dat later misschien helemaal niet wilt. Ik heb zelf vormsel, communie en doop enzo gedaan, omdat het een gewoonte was, niet omdat ik er iets om geef. Ben totaal ongelovig, eerder tegen het geloof,dan voor. Ik zal mijn kinderen later ook nooit laten dopen. Als ze gelovig worden kunnen ze zich altijd nog tot een religie begeven, daarvoor hoef je geen handje water over hem/haar heen te gooien.
     
  13. WillemWalrus

    WillemWalrus t Kan altijd stouter

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook mee eens :9, ik weet het zelf echt niet, voor of tegen.
     
  14. HeAvY-GeAR

    HeAvY-GeAR Active Member

    Berichten:
    1.122
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat de ouders daar best over mogen beslissen, want sommige dingen horen gewoon door je ouders gedaan te worden. Op je 18e lijkt mij een besnijding niet zo fijn btw.
     
  15. Suka

    Suka not a B*tch

    Berichten:
    1.221
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit zijn eenmaal tradities en rituelen. Een besnijdenis heeft dan gevolgen, die niet eens negatief hoeven te zijn. Ik ben zelf ook gedoopt maar ben zelf niet gelovig. Dus kan me niet interesseren. Om me nu te laten besnijden...nah.
     
  16. mark145

    mark145 maffiamaffia.nl

    Berichten:
    228
    Leuk Bevonden:
    0
    Kinderen mogen pas gedoopt of besneden worden als zij daar zelf over kunnen beslissen .





    maar als ze oud genoeg zijn om het zelf te beslissen,zijn het toch geen kinderen meer? :confused:
     
  17. Cyber-Ninja

    Cyber-Ninja Active Member

    Berichten:
    745
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben het helemaal met de stelling eens.
    En toch als je gedoopt bent zal altijd iedereen zeggen die is cristelijk.
    Terwijl je nooit zelf die keuze heb kunnen maken.
    En een beetje water lijkt misschien niets maar toch wordt je opgelegt om cristelijk te zijn.
    En nu we het toch over god hebben.
    Waarom worden er besnijdenis uit gevoerd in naam Der God?
    Als god vondt dat het er af moest had hij dat toch wel zelf gedaan?
    Denk daar maar eens over na.
     
  18. marco007

    marco007 Licence to kill

    Berichten:
    143
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vind dat hele besnijdenis maar onzin, waar mensen soms in kunne gelove, kenne jullie wel de verhale van besnijdenissen bij vrouwen, nou lees dat maar eens, vrouwe worden ook besnede tegen hun eige wil en dat gebeurd zonder verdoving, en de gevolgen daarvan is ook niet om daar vrolijk van te worden, ik knip toch ook niet een pink of oor bij iemand eraf!!!
     
  19. The Pulser

    The Pulser Taking Back Sunday

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vind het een beladen onderwerp...

    en als niet gelovige denk ik dat het beter is om er niets over te zeggen...


    alleen 1 ding ik vind dat het wel iets is dat bij het geloof hoort en net als dat het kind niet zelf mag beslissen of ie gelovig word opgevoed vind ik ook dat de ouders mogen beslissen in hoeverre hun kinderen gelovig worden opgevoed...

    verder vind ik de discussie nergens over gaan want als je gedoopt wordt krijg je maria als 2de naam en als je besneden wordt ben je hygienischer en krijgen vrouwen geen baarmoeder******... en geen van beide vindt ik nou bepaald een kwalijke zaak...

    de discussie zou beter kunnen gaan over of iedereen verplicht besneden zou moeten worden, zoals afgelopen jaar al is geopperd in de tweede kamer...


    edit: wat is dat voor belachelijke censuur ik mag toch wel k-a-n-k-e-r zeggen???
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2005
  20. Sushi

    Sushi Niet eetbaar

    Berichten:
    458
    Leuk Bevonden:
    0
    geloof, bullshit:{
    Ben gelukkig normaal geboren... Maybe is het hygienischer als je ietts hebt ofzo maar om het nou meteen bij een geloof aan te sluiten:{
    Dan zouden ze niet naar mij moeten toekomen als ze dat goed vinden!
    Kunnen ze met ze allen in het buitenland verschuilen!
     

Deel Deze Pagina