1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Laadtijden

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Gerben_S, 25 jan 2005.

  1. Gerben_S

    Gerben_S Alias gerben

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zat laatst weer eens KOTOR te spelen en dan vraag ik me wel eens af waarom ze zulke lange laadtijden gebruiken. De meeste gamers zitten zich er alleen maar aan te ergeren (waaronder ikzelf)

    Zelf kwam ik op een paar redenen:
    - de games zijn anders te kort: Als je de laadtijden van KOTOR bijvoorbeeld zou optellen kom je toch ruim op 5 uur. Bij KOTOR houd je dan nog heel veel speelplezier over bij Fable daarentegen (wat ook zeker een uur wachten inhoud) houd je vrij weinig over ook als je alle queesten zou gaan voltooien)
    - het kan niet zonder laadtijden... Maar waarom kan het bij sommige spellen wel of is de speelwereld voordat je een laadtijd tegenkomt een stuk groter?
    - de snelheid boet in naarmate je langer speelt (of gewoon ff speelt)

    Heeft er iemand ooit een MMORPG gespeeld, hoe zit het daar met de laadtijden? Als ze daar niet inzitten kan het dus wel... Tenzij de Xbox niet krachtig genoeg is (weet niet of daar een bepaalde kracht=grafisch, processor enz. voor nodig is)
     
  2. Zephyrus

    Zephyrus ...

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    0
    Ninja Gaiden ziet er geweldig uit en heeft weinig laadtijden, alleen een heele lange in het begin dat je speelt

    dan doetie veel dingen op je harde schijf zetten (gebruiktie dat als tijdelijk werkgeheugen ofzoiets)
    dan kannie alles van de HD lezen en krijg je weinig laadtijden

    ik vind het jammer dat niet meer games gebruik maken van deze techniek, ik bedoel:
    Ninja Gaiden ziet er beter uit dan KoTOR maar heeft minder lange laadtijden (of iig slimmer uitgewerkte laadtijden)

    Halo2 gebruikt ditzelfde principe als Ninja Gaiden, daarom hoeft 'ie nooit nieuwe levels te laden!
     
  3. Booster

    Booster verified user

    Berichten:
    763
    Leuk Bevonden:
    0
    De Xbox is ceker wel krachtig genoeg... :{
    enne, je kan niet zonder laaden, is geen ontkomen aan...
    maar Fable enzo, die zijn meer 3D omgevingen dan bijv. PGR 2 waar je vaak alleen de weg (de gebouwen zijn vaak minder 3d)
    maarja, eigenlijk zou je het niet kunnen zeggen, want de Nurburgring van 5-6 minuten doet hij ook in 1 keer.... :+
     
  4. err0r

    err0r Active Member

    Berichten:
    1.779
    Leuk Bevonden:
    0
    Simpel.

    Er zijn meerdere antwoorden voor deze vraag:
    1. Het niveau van detail. (rotzooi op de straat en dergelijke tegenover een lege straat telt al mee).
    2. Hoe de makers het spel hebben geprogrammeerd. Klinkt misschien vreemd maar is wel waar. Als iemand zijn game niet goed programmeert (lees niet goed optimaliseert) kunnen de laadtijden daarmee aanzienlijk langer zijn dan een game die wel goed geprogrammeerd is. Hieronder valt natuurlijk ook het even kopieeren van dvd informatie over op de harde schijf.
     
  5. unXist

    unXist F5 hoer

    Berichten:
    707
    Leuk Bevonden:
    0
    @ booster: maak je zinnen af, zo vind ik en meerdere met mij denk ik, het onleesbaar/onbegrijpelijk.

    Geduld is een schone zaak, de laadtijden zijn af en toe een beetje aan de lange kant maar je krijgt er wel weer een brute game voor terug (als je tenminste van rpg houd)
     
  6. Freeloader

    Freeloader Active Member

    Berichten:
    263
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb wel geduld, maar voor mensen die niet zo veel geduld hebben is het wat minder.

    Morrowind gebruikt ook behoorlijke laadtijden als je weer een gesavede game opent. dat duurt dan wel een paar minuten, maar ik stoor er mee niet zo aan. voor mij verpest het de game niet, het gaat mij meer om andere dingen. al zijn snelle laadtijden wel een pluspunt.
     
  7. jermain

    jermain

    Berichten:
    873
    Leuk Bevonden:
    18
    is gewoon luiheid van de ontwikkelaars...
    Als san andreas op de ps2 met 1x (niet al te lang) laden kan... dan kan de xbox het zeker weten met vrijwel ieder spel...
     
  8. Borix

    Borix Active Member

    Berichten:
    1.770
    Leuk Bevonden:
    1
    dat gedult had ik niet, ik hem hem (mede) daardoor niet meer gespeeld (de vrijheid was eigenlijk ook te groot voor mij :D).

    KOTOR heb ik ook gespeelt en daar zijn de laadtijden al een stuk korter. daar kon ik er best mee leven.
     
  9. Centurion

    Centurion Survivor

    Berichten:
    1.959
    Leuk Bevonden:
    1
    Daar klagen wel veel mensen over, de laadtijden van KotOR, ik vond het persoonlijk ook wel meevallen.
     
  10. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    Denk je echt dat ze express laadtijden in een spel stoppen om een speler dwars te zitten. Developers hebben geen andere keus en doen er alles aan de de laadtijden zo vlug mogelijk te laten verlopen. Zonder laadtijden zou een spel b.v. crashen of schokken of op minder frames per seconde kunnen draaien. De laadtijden zorgen ervoor dat het spel fatsoenlijk gespeeld kan worden. Ze zitten er echt niet zodat spellen langer duren. Spellen die de tijd bijhouden die je speelt houden ook echt de tijd bij die je speelt, en niet die je wacht :)
     
  11. Rolf85000

    Rolf85000 Active Member

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    0
    onzin. de laadtijden kunne uit het spel gehaald worden alleen dat kost tijd en geld.
     
  12. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    Laadtijden zijn hardware afhankelijk.
     
  13. Rolf85000

    Rolf85000 Active Member

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    0
    laadtijden zijn programmeer afhankelijk. hoe verklaar je anders bijvoorbeeld het feit dat gta 3 laadtijden had onder het spelen en gta san andreas niet meer, terwijl SA toch echt iets groter, mooier en uitgebreider is.
     
  14. VySio

    VySio DJ Bowie!!!

    Berichten:
    497
    Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk niet. Als je een omgeving hebt zoals bijvoorbeeld in Morrowind dan duurt het gewoon lang. Tenzij je echt superveel last van popup en dergelijke wil hebben (wat bij GTA imo het geval is). Kijk als een spelwereld zoals een racegame, of bij bijvoorbeeld splinter cell zo is gemaakt dat je neit overal naartoe kan, maar alleen over straten kan rijden en door smalle gangetjes enzo dan hoef je idd niet te laden nee.

    Sommige spellen passen een gebied toe waarbij je meerdere malen moet laden. Zo ook bij Kotor de laadtijd zou langer kunnen zijn, dit ligt er aan hoe vaak je heen en weer gaat.

    o heb je ook games die op het begin heel veel moeten laden van de omgeving. Elk boompje moet je van alle kanten kunnen bekijken. Bij racegames heb je aan de zijkant van een track een gebouw die je misshien maar van 1 kant kan bekijken.

    Het is gewoonweg niet mogelijk om laadtijden weg te halen. Je zou het idd wel kunnen verminderen door de Harddisk te gebruiken. MAar ik denk dat veel developers hier niet aan doen omdat je ook met veel andere aspecten dan rekening moet houden.

    Sorry als ik een beetje door elkaar praat.


    [
    ]

    Zoals ik al zei, met GTA heb ik ook het gevoel van popup. Maar het is niet programmeer afhankelijk, het gaat om de hoeveelheid data word ingeladen moet worden, ze zouden dingen later kunnen inladen in het systeem (tijdens het spelen), wat dus weer resulteerd in popup.

    In sommige gevallen is het idd programmeer afhankelijk. Want er zullen vast wel zo truukjes zijn om dingen te laden. Alleen neit elke developer gebruikt de goede manieren. maar de goede developers wel.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2005
  15. Zephyrus

    Zephyrus ...

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat hij bedoelt dat er zoals in Halo2 wordt gehandelt:
    alles wordt van te voren geladen zodat er niet van die loading screens verschijnen.
    of als bij Ninja Gaiden alleen hele korte loading screens tussen chapters door (die eigenlijk niet eens loading screens zijn :))

    trouwens vind ik ook het systeem van Rallisport Challenge 2 heel erg slim:
    terwijl het spel de track laadt kan je met de instellingen van je auto en het spel knoeien, zodat je het kan optimaliseren.
    daarnaast is er nog een kaartje van de track te zien zodat je alvast kan gaan 'plannen' hoe je gaat rijden (voorzichtig, gewoon raggen). Ik wou dat meer spellen dit hadden, zeker spellen als Forza waar je kan tunen (ook aan settings van auto?).
     
  16. Rolf85000

    Rolf85000 Active Member

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    0
    De pop up in gta sa ligt niet aan d ontbrekende laadtijden maar aan de beperkte mogelijkheden van de ps2. maar misschien moet ik het anders zeggen. laadtijden zijn nodig om een spel vanaf een cd te draaien. het is niet nodig om de speler te laten merken dat het spel laadt. het laden kan ook best gebeuren terwijl je aan het spelen bent. maar om de tijden op zo'n manier weg te halen, moet er extra programmeer moeite en tijd worden ingestoken. en daar hebben veel developers geen zin in.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2005
  17. VySio

    VySio DJ Bowie!!!

    Berichten:
    497
    Leuk Bevonden:
    0
    Ow schiet me nu eventjes te binnen:

    Games als GTA en Halo enzo hebben allemaal dezelfde character, soms zie je wel 3 dezelfde poppetjes in je scherm. Stel dat 1 poppetje 1 sseconde duurt, bij GTA duurt het dan 1 seconde voor 3 dezelde poppetjes, bij een ander spel weer 3 omdat ie 3 keer andere personages moet inladen.

    Net als de stemmen, zoals in Fable, iedereen in de omgeving heeft wel weer wat anders te zeggen. die dingen meoten ingeladen worden.

    Bij GTA is het een scripted event, knal je tegen iemand zijn auto aan dan laad ie een klein geluidje in waar een karakter: Yo Mamma zegt ofzo.

    Terwijl RPG's juist grote gesprekken hebben enzo.
     
  18. jeroen kroes

    jeroen kroes hertog jan ownage

    Berichten:
    201
    Leuk Bevonden:
    0
    jaah halo (combat evolved laadde ook veel sneller als halo 2 ik vind dat ze de snelheid van de xb meer moeten gebruiken !!
     
  19. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Dat doen ze nou net ook. Ze halen ongeveer het maximale eruit; waardoor hij eerst meer zal moeten laden om in de game soepeler te draaien.
     
  20. xboxgangsta

    xboxgangsta Reëel

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    2
    Als er bij mij lange laadtijden langskomen ga ik gewoon het boekje wat bij de game zat lezen..:)
     

Deel Deze Pagina