Lage Xbox prijzen zijn legaal. Prijsafspraken zijn namelijk verboden.

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door BounceMeister, 10 apr 2002.

1. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Volgens de mededingingswet mogen er geen prijsafspraken worden gemaakt. MS kan dus nooit hun wederverkopers een bepaalde verkoopprijs opleggen. Dat is namelijk verboden. Ze mogen dan ook niet de levering stop gaan zetten wanneer een wederverkoper onder de prijs gaat zitten.

"Artikel 6 Mw verbiedt, ondermeer, overeenkomsten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen tussen ondernemingen die ertoe strekken of ten gevolge hebben dat de mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan wordt verhinderd, beperkt of vervalst."

De gameshop in Den Haag en de MediaMarkt doen hiermee dus niet iets wat niet mag. MS is er niet blij mee, maar dat winkels minder winst per product niet erg vinden, moeten ze zelf weten. Het aantal verkopen gaat sterk omhoog, dus zullen ze evengoed nog wel winst maken. Het is voor de Gameshop natuurlijk ook een hele goede reclamestunt geweest. Hoe meer Xboxen je verkoopt, hoe groter de kans dan mensen spellen e.d. komen kopen.

Ik denk ook niet dat MS op enige wijze maatregelen kan treffen tegen dit soort dingen.

Koop je Xbox dus gewoon voor 369,- of voor 333,- (resp. +1 of +2 spellen, zoals bekend..)

2. Okami69

Okami69 Redshift freak

Leuk Bevonden:
    0
    Tja, maar beide genoemde partijen verkopen wel onder hun inkoop en helaas mag dat ook. In Belgie bijvoorbeeld is dat wel illegaal. Als we het hebben over eerlijke mededinging zou verkopen onder de inkoop hier ook illegaal moeten zijn. Hoe de gameshop Den Haag het doet is me een raadsel, maar normaal gesproken kunnen de speciaalzaken niet op tegen grote ketens als MediaMarkt. Uiteindelijk zal een prijzenoorlog de meeste gamestores failliet maken of doen besluiten te stoppen (met Xbox in dit geval).

En dan ben ik in de aap gelogeerd, want ik koop al mijn spullen bij gamestores.

Nog los van het feit dsat bij een prijzenoorlog Jan met de Pet helemaal niet meer snapt wat er gebeurt en gebeuren gaat en dan houdt Jan zijn knip dicht. Ofwel uiteindelijk worden er minder Xboxen verkocht. En dat is helemaal slecht voor ons gamers.

3. spider

spider XGSX

Leuk Bevonden:
    0
    naja ik heb me xbox gewoon voor de volle prijs gekocht en heel veel andere niet. Dus mij maakt het niet uit hoeveel en hoeduur die andere xboxen nu zijn, ik voel me zowiezo al wel genaaid

4. Quen

Quen XboX LiVe

Leuk Bevonden:
    0
    Xbox Waar krijg ik hem zo goedkoop ??

Hey allemaal,

ik weet dat de xbox te koop is bij de gameshop voor 369 euro maar waar kan ik hem krijgen met 2 spellen voor 333 euro ???

Koop je Xbox dus gewoon voor 369,- of voor 333,- (resp. +1 of +2 spellen, zoals bekend..)

Geld dit ook bij de Gameshop ?

Thnx Laters

:cool:

5. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Moet je aan gamehsop zelf vragen, die weten dat beter,

maar ehm topicstarter, ik heb geen verstand van al die regels, maar MS heeft een prijs vastgesteld en volgens mij staat in het contract tussen MS en retailers dat er niet mag worden afgeweken van die prijs, je benadeeld hier namelijk ook de kleinere winkels mee die zon prijs NIET kunnen hanteren (gameshop ok, die hebben een gok gewaagd, wat kennelijk wel aardig aangeslagen is :), ook weer naamsbekendheid etc.. als een andere kleine shop dit nu doet krijgt die NOOIT zoveel aandacht als gameshop te denhaag)

6. MasterJ

MasterJ Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb hem van gameshop en daar moet je 1 spel erbij kopen dus kom je op €438.95

7. visje

visje feyenoord Die hard

Leuk Bevonden:
    0
    prijs afspraken zijn afspraken tussen 2 bedrijven om kunstmatig de prijzen hoog te houden (B.V. shell en texaco) Wat MS heeft gedaan is een regeling waarmee iedereen akkoord is gegaan om de eerste paar maanden de prijs te behouden en pas later goedkoper te worden

8. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Juustem..

9. Netrab

Netrab Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Artikel 6 Mw verbiedt ..... feitelijke gedragingen tussen >>>>>ondernemingen<<<<< Microsoft is maar een onderneming. En als je de winkels bedoelt dan heb je het ook mis, want die spreken niet onderling de prijs af, maar met MS.

10. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Maar dan is het nog steeds een prijsafspraak. Ik heb wat dingen daarover op internet zitten lezen en ook zogenaamde minimum-advies-prijzen zijn verboden. Elke winkel mag zelf de prijs voor zijn producten bepalen, omdat elke winkel andere kosten heeft. Je kunt dus eigenlijk niet van te voren afspreken hoe duur iets moet zijn.
    Wanneer je dus afspreekt dat de Xbox het eertste halfjaar een bepaalde prijs moet zijn dan ben je eigenlijk de klant aan het oplichten. Het is precies hetzelfde als Shell en Texaco zoals iemand dat eerder noemde, daar zijn ook onderzoeken naar prijsafspraken, omdat dat illegaal is. Kartelvorming is een van de woorden die daarbij te pas komen. Zo kun je de prijzen kunstmatig hoog houden en is er geen vrije concurrentie meer. En natuurlijk zijn Shell en Texaco het met elkaar eens, zij zorgen dat de prijs op een kunstmatig niveau blijft.

Ik heb ergens een uittreksel van een rechtszaak zitten lezen over een kleding-winkelketen en Gstar. Daar stond ook in een contract dat er door de winkels niet geleverd mocht worden aan andere winkels en ook een minimum adviesprijs. De winkel moest eerst aan Gstar vragen of ze een uitverkoop mochten gaan houden. Hoewel beide partijen het eens waren met deze beslissingen, waren ze toch in strijd met de eerdergenoemde wet(ten). Daardoor zijn dit soort dingen ongeldig. Toen een van de winkels namelijk ineens wel aan een andere winkel wilde leveren, en Gstar de levering stopzette, begon het gedonder. De leverancier heeft geloof ik een boete van een half miljoen gekregen.

In Belgie is het inderdaad verboden om met verlies te verkopen. Zo is een Computerleverancier onder een aantal bestellingen uitgekomen van computers die voor een veel te lage prijs geadverteerd stonden.

Het kan natuurlijk wel dat de heren juristen van MS een fantastisch iets hebben verzonnen wat precies hetzelfde effect heeft als een prijsafspraak maar wat een ander naampje heeft. Maar daar ben ik verder niet van op de hoogte.

Voor 479,- had ik nooit een Xbox gekocht, voor 333,- blijkbaar wel. :)

Als ik me weer es verveel ga ik wel eens uitzoeken hoe het in elkaar zit met die Xboxen...

11. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Quote van internet:

Wat verbiedt de Mededingingswet?

Kartels. Het kartelverbod betreft alle concurrentiebeperkende afspraken, horizontaal en verticaal en ongeacht of ze schriftelijk of mondeling zijn gemaakt. Er is zelfs al sprake van een verboden kartel wanneer ondernemers hun marktgedrag op elkaar afstemmen zonder uitdrukkelijke afspraken daarover. Het verbod geldt niet als er sprake is van een vrijstelling, dus als het gaat om afspraken die in de wet of uitvoeringsmaatregelen zijn vrijgesteld. Verder bestaat de mogelijkheid dat een ontheffing wordt verleend, met name als het gaat om afspraken die een positieve bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling in de zin zoals door de wet wordt aangegeven. Zolang de ontheffing niet is verleend zijn de afspraken verboden.

Misbruik van een economische machtspositie. Het hebben van een economische machtspositie op zichzelf is toegestaan. De Mededingingswet verbiedt echter dat een onderneming van haar machtspositie misbruik maakt.

Concentraties van ondernemingen zonder voorafgaande melding en vergunning. Het concentratietoezicht is alleen van toepassing op grote concentraties. Voor- genomen concentraties moet men melden, waarna men te horen krijgt of men een vergunning moet aanvragen. In de procedure wordt met name getoetst of de concentratie vermoedelijk een significante belemmering zal opleveren van de concurrentie op de Nederlandse markt. Als de vergunning wordt geweigerd blijft de voorgenomen concentratie verboden. Als de vergunning wordt verleend kunnen daar voorwaarden aan verbonden worden.

Dus uitzonderingen zouden mogelijk kunnen zijn. Dan weet ik het verder ook niet.

I rest my case...

12. Quen

Quen XboX LiVe

Leuk Bevonden:
    0
    Wat Boeit Het !!

Wat boeit het nou,

dat de Xbox Wel of niet goedkoop verkocht moet worden ;)

Het is Ckers beter dat je hem goedkoop kan krijgen ;)

Voor de mensen die nog geen Xer hebben en de prijs weer omhoog moet van Ms dat is pech daarom koop hem zo snel als je kan lager dan 369 euro gaat ie toch voorlopig nog niet ;)

13. PONKX

PONKX New Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik wacht net zolang af, totdat de prijs redelijk is en echt niet korter. Ik laat me niet naaien, kijk nou. Na wat? 2 weken, niet eens, verkoopt al gameshop 10 min. van me vandaan, al dat apparaat voor 369. MS mag op zijn kop gaan staan, maar verkoper mag zelf bepalen wat hij ervoor vraagt. MS geeft adviesprijs op, das 479, ja zij mogen eronder zitten als zij dat willen. Stel als MS de prijs zou verlagen naar 400 zeg maar, dan mag de verkoper ook geen ene rooie cent erover heen zitten. Daar staat die prijs voor, maar eronder mag de verkoper echt wel zitten. Hoef je niet eens een rechtsgeleerde te zijn om dat te begrijpen.

Ciao

14. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Ik neem aan dat je voor jou persoonlijk bedoelt dat de verkoper er geen rooie cent overheen mag zitten? Wanneer er namelijk een maximum prijs afgesproken wordt, je raadt het al, dan is dat een prijsafspraak. De verkoper mag zijn eigen prijs bepalen, of die nou hoger of lager is maakt niet uit.
    Een winkel zou bijvoorbeeld bijzondere kosten kunnen hebben vanwege een speciale lokatie of extra service, dan zal de prijs toch hoger moeten zijn. De winkel merkt vanzelf wel of dat verkoopt of niet.

Anyway, het gaat er om dat nu niemand meer 479,- voor dat ding gaat betalen, want dan ben je helemaal genaaid! Kijk, als je als allereerste dat ding wilt hebben, dan weet je dat je te veel betaalt.

15. Dabo

Dabo Guest

Ja inderdaad dit had ik ook met de nintendo 64 en de ps2 maar het feit dat je ze als een van de eersten hebt in nederland is toch wel erg bijzonder vindt ik.

16. AlphaZeL

AlphaZeL Obey your Master...

Leuk Bevonden:
    1
    Ik hoefde er niet ens een spel bij te kopen....gameshop had een beetje zijn eigen regels :)...hehe wel enorme naamsbekendheid zoals Wouter al zei...Publiciteitsstunt?:D

17. PONKX

PONKX New Member

Leuk Bevonden:
    1
    Nee ik heb het niet over mezelf. Het is zo dat als fabrikant een adviesprijs geeft, dat verkoper daar absoluut geen rooie cent overheen mag zitten. Dat voorbeeld wat jij geeft, over extra service, ja daar betaal je natuurlijk. Das logisch, ik heb het over het apparaat zelf. Dat is trouwens GEEN prijsafspraak. Deze term moeten jullie niet in een ruime zin opvatten. Dit houdt alleen maar in als BEDRIJVEN/CONCURENTEN met elkaar afspraken gaan. Dan is dat verboden. Maar een regel dat MS opgeeft dat die doos max. 479 mag gaan kosten, das geen afspraak. Ennuh over dat jij zegt dat verkoper zijn eigen prijs mag bepalen, ok, dan ga ik ook ergens in een dorp genaamd Ee (niet lullen, bestaat echt) een gameshop openen en verkoop ik lekker alles voor 550 eur. Tja ze hebben het toch niet in de gaten, WROOOOOONG, dat mag niet. Ik moet het onder dat bedrag 479 eur. houden. Het is uiteindelijk geen vrije markt economie, gelukkig houdt de overheid een oog in het zeil. Pfeeew

Ciao

18. Koen14

Koen14 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Waar kan je nou die Xbox voor 333 euro ofzoiets kopen met 2 spellen???

19. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Was dat niet n tijdelijke actie van MM..?

Deel Deze Pagina