1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lespakket over Islam voor basisscholen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 10 sep 2007.

  1. Deoxis

    Deoxis Coloris

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je het mij vraagt is religie niet iets wat aangeleerd moet worden, ouders zouden kinderen moeten leren over religies in plaats van ze de religie uit de familie te leren (niet in alle gevallen natuurlijk).
    Religie is iets waar je je zelf in thuis moet voelen, en zelf ontdekken wat het beste bij je past.
    Hoe dit gebeurt is volgens mij door vorming over de jaren (multi cultureel, mentaal etc).
    Zelf ben ik opgevoed met het Christendom maar kom me er echt niet in vinden.
    Toen mijn vormsel er ook aankwam heb ik tegen mijn ouders gezegd dat ik me dan ook niet kon vinden in het Christendom, en dat accepteerden ze ook.

    Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat religie iets is wat je zelf moet vormen aan de hand van je meningen en aan de hand van je eigen waarden en normen, niet vanuit geleerde of gedwongen standaard.
    Toch vind ik ook wel weer een voordeel zitten aan zo'n pakket, aangezien je er meer cultureel gevormd door wordt en zo ook je eigen kijk op andere mensen natuurlijk vergroot.

    @Gdzr: Is een deel van de nederlandse cultuur niet onze multi-culturele "acceptatie"
     
  2. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Dat is zeker zo, Nederland was een van de eerste landen met vrijheid van godsdienst en dat moeten we zo houden. De Joden zijn vroeger ook allemaal naar Nederland gekomen omdat ze alleen in Nederland geaccepteerd werden. Dat buitenlanders hier niet hun cultuur mogen uiten vind ik nergens op slaan |:- .

    Wat mij een beetje onduidelijk is of dat lespakket nou voor moslims is of voor niet moslims. Lessen over religie op school zijn juist heel belangrijk, het is belangrijk dat kinderen leren over andere godsdiensten.
     
  3. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik zie dit als een heel goed initatief. Kinderen kijken natuurlijk ook zo af en toe nieuws mee met hun ouders. Daar zien ze natuurlijk ook al die aanslagen in Irak, al die boze Palestijnen en de negatieve berichtgeving rondom moslims in het algemeen. Dan krijgen ze eigenlijk al een bepaalde beeldvorming die niet juist is. Kinderen groeien, vooral buiten de achterstandswijken, op met de gedachte dat alle moslims slecht zijn. Puur de kracht van de media. Ze moeten ook leren dat de Islam qua basis hetzelfde is als Christendom en Jodendom en dus ook in die basis een religie is die niet gebaseerd is op haat. Een beetje bijspijkeren is ook niet mis.
     
  4. live gamer

    live gamer Active Member

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed plan,kunnen ze er meer over leren. :)
     
  5. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Dus? Mensen nemen dat soort geschreven zaken nog steeds te letterlijk. Dus als dat soort meuk onderwezen moet worden, doe het dan op een manier die voor deze tijd van toepassing is. Imo.

    Verder lijkt het nu net of de rest van je gequote stukje ook van mij is:'-(
     
  6. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983

    Ik zie echter twee problemen in jouw stuk. Ten eerste komt de objectiviteit van het lesgeven bij een religie zeer in gevaar, maar dat vermeldde ik eerder al. Ten tweede is de kennis van het Christendom en Jodendom tegenwoordig ook niet meer aanwezig op de basisscholen, ik hoef mijn zoon echt niet te gaan vragen naar het scheppingsverhaal. Dat weet hij simpelweg gewoon niet. Vandaar mijn korte pleidooi om, als er een pakket komt, er een soort van 'religiepakket' komt.

    Ik denk daarnaast dat als je er WEL voor kiest, het vak/de vakken onderwezen moeten worden vanuit een historisch oogpunt en nooit vanuit het perspectief "hoe moet ik geloof X belijden"

    Kent iemand dit geloof trouwens:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster

    Als een grap begonnen en heeft toen uiteindelijk zeer veel aandacht gekregen. Moet ook maar een pakket voor komen :+
     
  7. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Dat is het grote probleem van religies. Als het allemaal letterlijk wordt genomen wat in de Heilige geschriften staat, krijg je al die ellende van ruzie en terreur. De Bijbel, Koran en Tora kan je ook opvatten als wijze levenslessen. Er staat veel goeds in die boeken, over respectvol met elkaar omgaan en hoe je een goed leven moet leiden. Dat gaat dan niet zozeer om het geloven in een God, maar gewoon goede normen en waarden.
     
  8. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Dat lijkt me niet meer dan logisch toch? Als onze samenleving verandert dan moet ook ons beleid aangepast worden. Dat lijkt me een zeer normale manier van evolutie/dynamiek in een maatschappij. De starheid die jij hier in een paar regels neerzet, verwoordt op een zeer correcte en dus vrij enge manier het extreem rechtse denken in Nederland =(
     
  9. Chillco

    Chillco Active Member

    Berichten:
    1.197
    Leuk Bevonden:
    6
    Ikzelf zat op een openbare school, waar ik 1 of 2 jaar (weet niet meer precies) godsdienst kreeg. Dit was puur over Noach, David enz., dus niet echt diep.

    Maar zou het niet beter zijn, om bv. op een islamschool over de christenen les te krijgen en op een christelijke school les te geven over de islam(dit zou ook voor andere scholen kunnen gelden). Hierdoor leren ze ook meer over andere geloven in plaats van dat ze alleen maar les krijgen over hun eigen geloof, waar ze van huis uit al veel van mee krijgen (denk ik).
     
  10. Revan NL

    Revan NL Active Member

    Berichten:
    706
    Leuk Bevonden:
    0
    óf je geeft iedere leerling les in alle grote godsdiensten (christendom, islam, boedhisme en hinoeisme), óf je laat het uit het onderwijs. Van wat ik begrijp is het leerpakket ook beschikbaar voor openbare scholen onder het motto 'integratie'. Dan vraag ik mij toch af waar het hier naartoe gaat.
     

Deel Deze Pagina