Maak je eigen lcd projector voor €20!?

Discussie in 'Algemeen' gestart door joris27, 6 nov 2002.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joris27

joris27 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hey mensen,

Tijdens het surfen kwam ik toevallig op de volgende site terecht:
    http://www.bstvcentral.b0x.com/

Hier kun je een tutorial vinden hoe je voor 20 Euro aan materialen je eigen projector in elkaar kunt zetten met een (oude)tv. Het schijnt in een uurtje in elkaar te knutsellen zijn.

Lijkt me erg leuk om te weten of dit werkt en wat de kwaliteit van de projectie is. Ikzelf heb geen kleine tv om te gebruiken anders had ik hetzelf geprobeerd.

Kun je je het al voorstellen... Halo'en tegen (bijna) levensgrote tegenstanders!!! :D

groetjes,
    joris

2. maximus

maximus loud pipe save lives

Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de link.
    Leuk weetje.

3. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    Volgensmij krijg je het beeld in spiegelbeeld en moet de kamer wel heel erg donker zijn:{

4. joris27

joris27 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het beeld staat inderdaad op zijn kop. Daarom dien je het tv'tje op zijn kop in de projector te plaatsen (- + - = +, weet je wel)...

Ik heb gister bij een vriend bij wijze van test met een oude, stoffige fresnel lens en een kartonnen doos zo'n projectortje proberen te maken maar als ik die tv op zijn kop zette gaf hij superwazig beeld (heeft met magnetishe stralen te maken). Als ik hem rechtop zette kreeg ik na veel geduld en verstel iets wat enigzins op een projectie leek op de muur. Onspeelbaar nog maar ik hoop dat het aan de slechte kwaliteit lens ligt. Ik ga het dit weekend bij mijn ouders opnieuw proberen met een nieuwe lens. 8)

5. Viperama

Viperama Keep smiling !

Leuk Bevonden:
    0
    Spiegelbeeld kan ik wel mee leven; gewoon effe de tv omdraaien.
    Maar inderdaad........ als het beeld wazig blijkt te zijn........ dan heb je er geen f*ck aan.
    Maar, toch het proberen waard.... ik ga ervoor !

Lekker Hollands.... een Beamer van 3000 euro zelf willen maken voor 20 euro :D

6. Yeroon

Yeroon Shmoob

Leuk Bevonden:
    0
    Waar vind je zo'n Fresnel lens?

7. appie21

appie21 Active Member

Leuk Bevonden:
    22
    denk er wel aan dat de binnekand vande doos goed donker /zwart moet wezen dit verklaard namelijk een deel van je wazig beeld suc6 er mee en laat even weten of het je gelukt is?

8. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    Dat wazige beeld komt doordat men de afwijkingen van de aardse magnetisme corrigeert..... daarom kan je een tv nooit omdraaien.... tft schermpje wel!!
    dus koop een tft scherm met een hoge ligt opbrengst!

9. AlphaZeL

AlphaZeL Obey your Master...

Leuk Bevonden:
    1
    (1/b)+(1/v)=(1/f)

10. joris27

joris27 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Geen idee, ik ken iemand die bij het Amsterdams toneel werkt. Daar gebruiken ze veel lensen voor de spotlights. Ik koop ze voor 10 Euro daar. Het is net een A4'tje van plastic.
    Daar zit ik over te twijfelen, ze raden inderdaad aan om de doos zwart te schilderen maar ivm de (te) lage lichtopbrengst denk ik erover om het wit te maken. Dan zou er theoretisch veel minder licht verloren gaan.
    Een tft schermpje is geen goed idee denk ik. Houd je hand maar eens voor een beeldbuis tv en een tft schermp. Vanaf het tft schemp zie je bijna geen verlichting op je hand! De meeste modernere tv's kun je wel omdraaien (vraag me niet hoe), oudere niet inderdaad.

Ik laat maandag wel weten hoe het gegaan is.

11. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    ook moderne tv's moeten die magnetische correctie maken hoor!!!:confused:

je backlight maar wat feller zetten hè8) ik had het ook over een schermpje met een hoger licht opbrengst....
    of je demonteerd een scherm en zet er een felle lamp achter....

maar ff iets anders!
    het beeld wordt niet alleen opde kop gezet maar ook vertigaal gedraait.... dus als je je tv op de kop zet moet je nog steeds in spiegelbeeld sturen.....

12. joris27

joris27 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Kijk hier:
    http://www.bstvcentral.b0x.com/faq.htm#3

Daar staat: Some TV's don't like to be upside down. The discolouration is due to the magnetic field that the TV is used to.......... Some TV's will still not be completely happy with this. Some may take more than 10 minutes to adjust, but its worth a try."

Lang niet alle tv's dus zoals je uit de text kunt opmaken. Een lamp achter een scherm helpt ook niet echt, tenzij je een doorzichtig scherm hebt!! ]:-

Dat racen is inderdaad een probleem .... Ik denk erover een kleine spiegel te gebruiken om dit te verhelpen. Op deze manier neemt de projector ook veel minder ruimte in beslag:

Laatst bewerkt: 8 nov 2002
  13. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    Okay, dan kunnen sommige tv's dat, ik denk echter dat, dat soort tv's niet regulier zijn!! ik heb zo'n tv dus nog nooit gezien.... en om hiervoor een nieuwe tv te gaan kopen met zo'n functie:{

enne, ik zei toch ook dat je het scherm eerst moet demonteren....
    en dan pas de lamp er achter zetten!!!
    of je zet er een paar extra backlight op:+

Dat spiegeltje lost het idd wel op!

14. appie21

appie21 Active Member

Leuk Bevonden:
    22
    nee
    nou maak hem mar wit dan???????? enne je ziet geen hol.....
    omdat dat wit ook licht afgeeft namelijk en daar door krijg je wazig beeld...

15. terrortommie

terrortommie Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    spiegel,, WAAR DAN?;p

hoe zet jij dat spiegeltje er in dan en waar precies? :)_0/

16. Roerbakmie

Roerbakmie .....

Leuk Bevonden:
    0
    Was dit toen ook niet eens een keer bij brainiac?
    Toen kregen ze ook zeer wazig beeld en ook in spiegelbeeld.
    Geloof dat dit echt niet werkt!

17. FreakinDell

FreakinDell Reflex Prime

Leuk Bevonden:
    1
    been there ,done that!!!
    slordige tien jaar geleden heeft mn vindingrijke oom zich daar ook aan gewaagd.
    Wat je ook doet het blijft een FIASCO,maar toch veel succes heren:thumbs:

18. Chaos

Chaos Simsalabim

Leuk Bevonden:
    0
    Hehe de website is alweer foetsie, maar gaat niet werken denk ik.
    Kan ook niet voor 20 euro he. ;)
    Wellicht als je goed materiaal gebruikt, maar dan ben je alsnog veel geld kwijt. Gewoon doorsparen voor een simpele beamer. ;)

19. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Lekkere kick ook. :emo: Toen kostte een beamer nog €3000,- :{

20. DiaL

DiaL XBW Senior

Leuk Bevonden:
    21
    Inderdaad, en volgens mij stond die thread al in het begin verkeerd in het games forum. Zelfs de aangegeven links wijzen nergens meer naartoe, en het resultaat van zulke 'mod-operaties' is meestal iets waarvan de kwaliteit (zeker anno 2007) absoluut belachelijk is te noemen.
    Zoals ook Sinnerz aanhaalt kan je voor redelijk weinig geld tegenwoordig trouwens al een deftige beamer op de kop tikken. Beamers in alle maten en soorten en info eromtrent kan je in het gamen met een beamer topic terugvinden.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina