Matchmaking: Revolutie of gemiste kans?

Discussie in 'XBW Gaming' gestart door Velvet_Dark, 30 jan 2005.

1. Velvet_Dark

Velvet_Dark Finish the Fight...

Leuk Bevonden:
    3
    Ik maak dit topic aan om eens te weten te komen wat men van Halo 2's Matchmaking systeem vind.
    Ik heb er zelf nogal gemengde gevoelens over en vraag me af waarom Bungie deze stap heeft gemaakt.
    Hier mijn verhaal... :+ :+

Ik weet nog dat Matchmaking bekend werdt gemaakt.
    Een nieuw online gaming systeem dat de speler tegenover zijn gelijken zet zodat iedereen 9 van de 10 keer een goede speelervaring krijgt.
    Klonk allemaal veelbelovend maar is het ook wel zo goed als dat het lijkt?

Nou, als je het mij vraagt is het half gelukt.
    Het idee is erg leuk maar Matchmaking's grootste probleem zit hem in het feit dat het zo beperkt is.
    Je kan kiezen of je alleen of in een team wilt spelen, klein of groot, met of zonder gametype en daar houd het op.
    Zodra je een speltype hebt gekozen ben je geheel afhankelijk van wat de Bungie server kiest en dat werkt soms (imo bijna altijd) erg negatief.
    Voorbeeld:
    Mijn favo Matchmaking type is Big Team Battle, maar het probleem waar ik vaak tegen aan loop is de Time LAG op de servers. Vaak hebben een paar mensen een download open staan op hun PC en dat vreet aan de verbinding.
    Jammer, maar er zijn nog andere gametypes.
    Ik hou niet van slayer dus ik kies maar voor team skirmish. een team based optie + een bepaald doel dat je moet volgen.
    Mijn ervaring met Team Skirmish:

1e potje kiest de server Classic CTF op Midship.
    Kut, want de map is klein, begint met de plasma rifle die eigenlijk alleen lekker speeld met SMG en het team met het swaard wint 9 van de 10 keer het potje. Ik ga weg want er is geen reet aan.
    Mensen lopen maar in het rond schieten met de PR of de Needler en de tegenpartij heeft het zwaard dus winnen kunnen we al vergeten.

2e potje wordt Assault op de map IvoryTower.
    Shit, ik haat die map en het wordt vaak net zo'n zooi als in Midship, het zwaard is niet te stoppen.
    Ik vertrek weer.

3e potje, ik kom terecht op CTF Lockout.
    Een echte Head to Head of Slayer Map, dus hoe komen ze erbij om CTF in te stellen???

4e potje kom ik eindelijk op Zanzibar, een van mijn favo maps.
    Lekker veel ruimte en dekking, eindelijk is het zwaard te stoppen :)
    Me eerste leuke potje na 3x proberen.

5e potje kom ik weer terecht op Midship met iedereen een zwaard en overshield :mad:
    Doei Doei.

Ik ga maar eens teamslayer spelen, dan sta je niet voor vreemde spel types.
    Dat gaat al beter maar ik blijf maar op kleine maps spelen, 5x achter elkaar beaver creek, dan 1x Zanzibar en vervolgens ivorytower gevolgd door weer 3x beaver creek.

Tjah, op zulke momenten raak ik het een beetje zat.
    Ik mis het goeie ouwe optimatch systeem waarmee je gewoon een lijst met servers kreeg en lekker kan doen wat JIJ leuk vind.

In Halo 2 is dit in zeer beperkte vorm mogelijk.
    Je kan zelf een server maken met de spel types en maps die jij leuk vind maar alleen je friends kunnen joinen en die moet, A Online zijn en B, ook zin hebben op het speltype te spelen dat jij leuk vind.

Al met al vind ik heb ik nogal gemengde gevoelens over matchmaking.
    Het moet de online gaming ervaring leuker maken maar dat doet heel vaak gewoon niet. Op dat soort momenten begin ik wel begrip te krijgen voor mensen die bijvoorbeeld websites al Halo2sucks.com maken.
    Het had zo mooi kunnen zijn maar dat is het niet altijd, en dat valt tegen, vooral bij een game waar je 3 jaar op gewacht hebt en verder harstikke goed is.

Wat vinden jullie van Halo 2's online features, en wat zijn je positieve of negatieve ervaringen?

2. flipmode

flipmode Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook heel vaak dat ik 5x achter elkaar op beaver creek speel. dan is de lol er snel af ja, dat klopt.

maar jij zegt dat het team met het zwaard niet te stoppen valt in midship en lockout, daar ben ik het niet helemaal mee eens, als je in een team speelt die goed samenspeelt heb je die swordguy zo naar de knoppen geschoten en heb jezelf misschien de kans om het zwaard in handen te krijgen.

En over Big team battle ben ik het met je eens. het komt vaak voor dat er gasten tussenzitten met een slechte verbinding.

maar ik vind wel dat ze er iets aan moeten doen dat je achter elkaar op dezelfde map speelt, moet volgens mij wel mogelijk zijn.

al met al vind ik het niet erg om het oude optimatch-systeem weer terug te krijgen, maar als je niet steeds dezelfde map krijgt is het ook ok.

:cool: :p *)

mzzl _0/ _0/

3. flipmode

flipmode Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik zei net lock-out maar bedoelde eigenlijk ivory tower. sorry.

4. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind het persoonlijk een goed systeem maar in de praktijk is het vaak matig. Hoe komt dat?

Voordelen matchmaking:

Spelers van gelijk niveau worden gekoppeld

Rankings slaan weer ergens op mits cheaters worden uitgebannen.

Competitielust wordt bevorderd: Met name clanmatches werken in dit systeem veel beter dan bij de oude inschrijfmethode. En doordat het random is kun je niet de scoreboards beinvloeden door bijv. zelf clans aan te maken en daar tegen te spelen en zo hoger te komen.

Computer bepaalt levels en instellingen en heeft een duidelijke voorkeur voor bepaalde maps en sets qua kansratio. Dit is niet alleen een nadeel. Het zorgt ook voor een redelijk gelijke verdeling van alle spelelementen bij het vaststellen van het level van een speler.

Nadelen matchmaking:

Spelers met een hoog level kunnen vaak geen potje vinden omdat er relatief weinig goede spelers zijn en deze voornamelijk uit de VS komen.

Cheaters beïnvloeden het systeem, en leggen het lam. Cheating wordt ook aantrekkelijker voor deze mensen met zo'n systeem omdat het een duidelijke pay-off heeft.

Iedereen wil de host hebben, en in het huidige matchmaking systeem is het zichtbaar wie dat is. Dat zou moeten worden veranderd.

Computer bepaalt levels en instellingen en heeft een duidelijke voorkeur voor bepaalde maps en sets qua kansratio.

Werkelijke rank spelers vaak anders dan de levelindicatie. Dit bederft vaak het spelplezier door een groot skillverschil tussen spelers.

Tja ik vind persoonlijk matchmaking een goed systeem maar door het gebrek aan lvl 20+ spelers zit ik vaak lang te wachten in de lobby. Ook de cheaters komen me mijn neus uit. Zou een normaal systeem beter hebben gewerkt? Nee ik denk t niet en t zou halo 2 ook minder competitief maken. Een goede keus dus mits bungie meer playlist updates, patches en microsoft meer spelers op xbox live weet te krijgen.

Laatst bewerkt: 31 jan 2005
  5. Jeroen

Jeroen nomnomnom

Leuk Bevonden:
    4
    Van mij mochten ze naast het matchmaking systeem ook een normaal systeem leggen dat je alle beschikbare servers ziet zoals we dat bijvoorbeeld kennen uit Rainbow Six.

Voorbeeldje:

Je halfe frienlist speeld Halo 2, echter speeld ook iedereen matchmaking en dus valt er niet te joinen. Je heb geen lijst met servers beschikbaar zodat je alsnog een Nederlandse server kunt joinen. Het komt er dus op neer dat je zelf moét gaan hosten en wachten totdat de game vol loopt.

Verder komt het gewoon té vaak voor dat je het zelfde level achter elkaar speeld. Na 8x midship heb ik het eigenlijk wel weer gezien.

6. Javdalen

Javdalen Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wat bedoel je hier precies mee?

Verder speel ik niet zo heel erg vaak Live, dus heb ik tot nu toe ook nog niet zo veel problemen met het matchmaking system. Maar opzich soms wel jammer dat je niet even opzoek kan naar een bepaalde map met bepaalde settings ofzo (behalve dan een game starten met je eigen party)

7. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    Dat je niet ziet of je op 1 of 2 zit, maar een scherm met de melding matchmaking en dan op een gegeven moment gewoon de game start zonder dat je daaraan kan zien of je host of niet.

8. Underdog

Underdog Only Community

Leuk Bevonden:
    0
    Ik speel ook nooit meer met matchmaking omdat ik soms in games terecht kom wat ik geen bal aan vind. Dus ik vind dat velvet_dark ook best wel gelijk heeft. Maar gelukkig is het met de clan altijd nog wel gezellig. ;)

9. Spinner

Spinner So it begins....

Leuk Bevonden:
    0
    Het zuigt gewoon. Heb in het begin een uurtje gespeeld maar had er zo de balen van dat het bij dat ene uurtje is gebleven. Halo 3 gewoon weer optimatch graag bungie. Alvast bedankt

10. flipmode

flipmode Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Alex V, hoe kun je dan zien of je host bent?

11. flipmode

flipmode Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    is degene die bovenaan staat de host?

12. DS The Best

DS The Best Whitepoison

Leuk Bevonden:
    0
    @ flipmode, je hebt ook een EDIT knop (je maakt nu al 2x een dubbelpost).
    Ontopic: vind het Matchmaking systeem niets. Er kunnen ook andere manieren gevonden worden om goede rankings te maken. Bovendien vind ik dat je gewoon moet kunnen spelen met friends, en dat dat dan gewoon meetelt voor de ranking. En ook dan hoeft het niet zo te zijn dat de rankings "nergens meer op slaan". Kijk naar DTM 2 (is een racespel maar je zou hetzelfde principe kunnen toepassen).

13. Suka

Suka not a B*tch

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het alleen jammer dat je niet zelf de maps voor matchmaking kan kiezen. Eerder werd ook al gepraat over de slechte verbindingen in big team battle...ook erg jammer :'-( De modes zouden ook wat meer uitgebreid mogen worden.

14. Booster

Booster verified user

Leuk Bevonden:
    0
    mensen moeten denk ik ook een optie hebben om iets te loten, bijv. map enzo....:)

vind matchmaking echt te gek, maar ja, je komt de grote levels bijna nooit tegen, alleen in Team Slayer en skirmish enzo....
    kheb nog maaar 3x in waterwork gespeelt ofsow in matchmaking....

15. schijterwt

schijterwt *-*

Leuk Bevonden:
    617
    Een combinatie van Halo's matchmaker en Splintercells online mogelijkheden (zelf level+mode kiezen) zou wat mij betreft het beste zijn.

16. SpiNNeNMaN

SpiNNeNMaN Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    tegen je friends spelen voor ranking lijkt me ook niet het slimste, dan komen er nog meer lamers, gaan ze tegen hun 2e account spelen ofzo of gewoon friends die zich opofferen.
    En dan wil heel die ranking sowieso nix meer zeggen, want dan gaat het opzich nergens meer over :p.

maar zelf vind ik ook dat het uitgebreider moet zijn met welke rankings je tegenkomt.
    ik krijg nu bv in h2h onmogelijk nog een game :confused:.
    de enige manier dat ik nog een h2h kan krijgen is door een costum game te maken of door een nieuw account te pakken :confused:.
    het is nu zo dat je alleen mensen van 6 ranks lager en 6 ranks hoger dan jezelf tegen kan komen, dat moet veranderen in aantal spelers ofzo, dat je de 1000 spelers boven jou rank tegen kan komen en de 1000 spelers onder je rank, ik noem maar wat.

17. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    Je bent host als je op nummer 2 staat en er dan mensen bijkomen. Maar ja t is inderdaad zo dat je op hoge levels niks meer tegenkomt zeker niet als ze allemaal willen hosten.

Deel Deze Pagina