Zondag 15 januari 2006 | Wat ik na Medal of Honor: Allied Assault, een spel dat ik nog dagelijks met vrienden over een netwerk speel, had verwacht van de serie, was intensiteit. Het gevoel dat je constant onder druk staat in het gevecht tegen de Duitsers, het gevoel dat je geen enorme invloed hebt op de tegenstander, maar boven alles je best probeert te doen om zoveel mogelijk je vaderland te helpen. Ik wil in een dergelijk spel constant met de dood geconfronteerd te worden, ik wil geschreeuw overal om me heen horen, afgeschoten armen tegenkomen en soldaten troosten die zojuist het bloed tegen hun gezicht voelden spatten van hun neergeschoten vaderlandstrijders.
De ‘82nd Airborne Division’
Helaas konden Medal of Honor: Frontline, Rising Sun, Pacific Assault en European Assault dit gevoel niet opwekken. De volgende generatie heeft ondertussen bewezen dit soort gevoelens wél te kunnen creëren, door middel van geavanceerde grafische trucjes zoals we konden zien in het recent verschenen Condemned: Criminal Origins en de PlayStation 3 Killzone-demo; hierin speelt vooral de gezichtsanimatie een grote rol. Medal of Honor: Airborne wekt ook de suggestie een vergelijkbare ervaring te gaan leveren. Tenminste, dat is af te leiden aan de eerste beelden en informatie die zijn vrijgegeven. In het spel speel je met Boyd Travers, een Amerikaanse soldaat die zich heeft opgegeven bij de Amerikaanse luchtmacht om zich vervolgens bij de ‘82nd Airborne Division’ te voegen. Een Amerikaanse luchteenheid die daadwerkelijk heeft bestaan en het in de oorlog moest opnemen tegen de Duitsers die natuurlijk superieur waren in aantal.
Emotie
In 1943 begint het tegenoffensief van de geallieerden. De 82nd Airborne Division wordt ingezet in Sicilië om de Duitse begrafenisondernemers wat meer werk te geven. Terwijl je in het vliegtuig zit te wachten totdat je mag springen, zie je vliegtuigen neerstorten, hoor je luchtafweergeschut vuren en zie je hoe gespannen je medesoldaten zijn. Dankzij de kracht van de volgende generatie spelcomputers kan ontwikkelaar EA LA de soldaten échte emotie laten weergeven op hun gezicht. Zo zul je, in tegenstelling tot in de vorige generatie van oorlogspellen, duidelijk zien of een soldaat pijn lijdt, benauwd, ontspannen of juist zeer gespannen is. Als je eenmaal moet springen, begint de chaos pas echt. Dit maak je net als in Medal of Honor: Allied Assault mee vanuit een first-person-perspectief. Nu is het echter mogelijk om te sturen terwijl je valt zodat je gedeeltelijk zelf kunt bepalen waar je neerkomt. De wind heeft hier ook enige invloed op, waardoor het goed mogelijk is dat je totaal afwijkt van de vooraf vastgestelde dropzone. Dat niet alleen, maar ook zul je je best moeten doen om niet uit de lucht te worden geschoten door de Duitsers op de grond. Volgens Patrick Gilmore, de executive producer van Medal of Honor: Airborne zal iedere operatie starten met een dergelijke airdrop.
Eenmaal geland kun je een blik naar boven werpen, naar de hemel, waar tientallen vliegtuigen over je heen vliegen en jouw kameraden naar beneden springen onder het oorverdovende kabaal van Duits luchtafweergeschut. EA LA heeft recentelijk met oud oorlogsgeschut mogen schieten om het geluid op te nemen, daarom zullen de wapens in Medal of Honor: Airborne klinken zoals het origineel dat destijds ook deed.
Waarde-inschatting
De intelligentie van je mede- en tegenstanders is ook flink op de schop gegaan. Als bijvoorbeeld een computergestuurde speler alleen is omdat hij in een lastige situatie zit, dan zal hij om vuurdekking roepen. Terwijl jij wordt belaagd door zijn opgeroepen mankrachten, zal hij proberen in veiligheid te komen en zich bij zijn kameraden te voegen, of via een andere route dichter bij jouw positie te komen om het je moeilijker te maken. Computergestuurde spelers schatten ook echt in hoe belangrijk een bepaald gebied is. Zo kan het zijn dat de Nazi’s een oud gebouw tegen komen. Dit gebouw heeft redelijk veel waarde, want je kunt erin schuilen en vanuit de ramen op de tegenstander schieten. Echter, als het gebouw in brand staat heeft het gebouw meteen een stuk minder waarde, en zullen de Nazi’s naar een andere plek gaan met meer waarde. Hoe meer waarde een gebouw heeft, hoe vastberadener de tegenstander is om het in zijn bezit te krijgen… en te houden. Eenmaal in het gebouw zal men bovengenoemde tactieken herhalen: zoek de plek met de meeste waarde. De Duitsers met machinegeweren zullen bijvoorbeeld bij een raam op de onderste verdieping gaan zitten, terwijl de sluipschutters op de bovenste verdiepingen het best gestationeerd zijn. Hier proberen ze het gebouw te behouden totdat de tegenstanders zich terugrekt. Klinkt indrukwekkend, en draagt bij aan een diepere spelervaring van de Tweede Wereldoorlog.
PIMP my gun
Voor het eerst in een Medal of Honor-spel zal het ook mogelijk zijn om je wapens te upgraden. EA LA is hier nog druk mee bezig, maar men wil de speler de mogelijkheid bieden om uitgebreid hun eigen wapen vorm te geven door onderdelen toe te voegen die je zelf moet vergaren. Zo is er een mes als uitbreiding, dat je voorop je geweer kunt zetten (bajonet). Hierdoor ben je niet meer zo machteloos als je ammunitie bijvoorbeeld op is. Of wat dacht je van een extra holster voor meer kogels of een tweede handvat voor meer precisie? Inderdaad, ‘PIMP my gun!’.
Daarnaast kun je ook nog online de strijd aangaan. Voorlopig focust EA LA zich echter voornamelijk op de coöperatieve spelmodus. Het zal mogelijk worden gemaakt om met twee tot vier spelers online te strijden tegen de Nazi’s. EA LA wil hier geen extraatje van maken, maar echt een volledige ervaring zoals je die op zijn minst ook in je eentje ervaart. Je zult samen om beurten uit het vliegtuig moeten springen, je zult samen tegen de Duitsers moeten vechten, je zult moeten communiceren onder de barre omstandigheden en je zult moeten overleven… ja, dit wil ik nou zien de volgende generatie: intensiteit. - Lauran Beers
Medal of Honor: Airborne ook op:
Ontwikkelaar EA LA Releasedatum november 2006
Uitgever Electronic Arts Genre FPS
Nederlandse uitgever Electronic Arts Benelux Aantal spelers Niet bekend
Online Ja Pegi info Niet bekend
Klik om te vergroten...