microsoft laat informatie los over de xboxnext!

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door starboard, 2 feb 2004.

  1. starboard

    starboard gameslover

    Berichten:
    76
    Leuk Bevonden:
    0
    bron: http://www.mercurynews.com/mld/mercurynews/business/7849191.htm

    Microsoft has quietly circulated the specifications for its next-generation Xbox video-game console, indicating how the company plans to carry on its war against dominant player Sony.

    The details suggest Microsoft is far more concerned about keeping the cost of its Xbox Next console low than it is with including dazzling technological features or driving its rivals out of the business, according to a variety of industry sources.

    People familiar with Microsoft's strategy say the company apparently believes it can capture a much larger share of the market if it launches its machine before Sony fields its PlayStation 3 console in 2006.

    A Microsoft spokeswoman declined to comment on strategy details.

    The new Xbox reflects some tough lessons learned in the current console battle, in which Sony has outsold Microsoft 5 to 1. The Xbox has put Microsoft on the map with a generation of gamers. But it has also been a money loser, albeit a relatively small one for a company with $53 billion in cash.

    Microsoft launched its Xbox console 20 months after the PlayStation 2 debut. By the time Microsoft sold 1.5 million consoles, Sony had sold more than 20 million PlayStations. To date, Microsoft has sold 13.7 million Xboxes, while Sony has sold more than 70 million. In the United States alone, console sales amounted to $3 billion in sales last year.

    For gamers, the new Xbox will be impressive, giving them the ability to play fast-action, realistic 3-D games on a high-definition TV set. Microsoft's emissaries have told industry developers and publishers that the next Xbox will be ready to launch in fall 2005 with the following specifications:

    • Three IBM-designed 64-bit microprocessors. The combined power of these chips means the Xbox Next will have more computing power than most personal computers. The chips are used in Apple Computer's high-end G5 PowerMac machines now.

    • A graphics chip designed by ATI Technologies with speeds much faster than its upcoming R400 chip for the personal computer. This chip will help the next Xbox to display games with the resolution of high-definition TV.

    • Compatibility with the original Xbox, which is based on Intel and Nvidia chips, isn't guaranteed. Microsoft is concerned it would cost too much money in hardware or in licensing fees to enable the Xbox Next to play old Xbox games. This is risky in part because Sony's strategy has been to maintain compatibility with its old consoles.

    ``I can't imagine that Microsoft would be so insanely stupid as to make it incompatible,'' said Jon Peddie, an analyst at Jon Peddie Research in Tiburon.

    Microsoft is leaving itself wiggle room to react to competitive moves by Sony and Nintendo. A few details are to be decided. In contrast with the current Xbox, the next one will have no hard disk drive -- unless Sony puts one in the PlayStation 3. Instead, the console will rely on flash memory to store saved games and permanent data, much like the current PlayStation 2.

    The machine also will have about 256 megabytes of dynamic random access memory. But Microsoft will upgrade that to 512 gigabytes if Sony puts in more. The previous Xbox had 64 megabytes. And lastly, it isn't clear if Microsoft will include the current DVD video technology or Blu-Ray, its successor. Blu-Ray will hold much more data, but it's unclear when it will be ready for market.

    The current Xbox has an eight-gigabyte hard disk drive. That drive is useful for online games and storing game art, but many developers chose not to make use of it. As a result, Microsoft seems to have decided that saving the $50 the hard drive costs outweighs its benefits.

    In telling the developers what will be in the box, Microsoft is helping them get started on games that will be ready when the console launches. But it is also soliciting feedback, and some developers are pushing Microsoft to make changes.

    ``I would really like to see a hard disk drive in the box,'' said Tim Sweeney, chief executive officer of Epic Games in Raleigh, N.C., who has made his opinions known to Microsoft. ``For a console to really have a useful online component, it has to have the hard drive to store downloaded maps and other data.''

    Sweeney says it is dangerous for Microsoft to wait until Sony reveals the details of the PlayStation 3 or to pay too much attention to cost issues.

    ``Sony isn't as motivated to launch a new console because it is No. 1,'' he said. ``If Microsoft waits for them, it is in effect allowing Sony to design Microsoft's box.''

    Regarding cost issues, a Microsoft spokeswoman would only say, ``Microsoft is in this for the long term.''

    Developers like Sweeney say they are pleased it will be apparently easy to develop games for Microsoft's new box. That was one of the main advantages that Microsoft has had over its rivals. Current information about the PlayStation 3, sketchy as it is, indicates that it could be extremely difficult for developers to master.

    The top executives of both Electronic Arts and Activision said this week that they have not received formal ``software development kits'' from Microsoft yet, but they did say they have begun creating next-generation games. Internally, Microsoft has begun developing game prototypes, and it is using G5 systems to do so.

    The same developers who have seen the Microsoft specifications say Sony hasn't shared as much data with them. Sony appears to be willing to wait until 2006, in part so that it can milk the profits from the current generation PlayStation 2. In the meantime, Sony is launching an all-in-one PS 2/video recording box dubbed the PSX and the PlayStation Portable.

    Microsoft's schedule may change -- it has a big meeting coming up for developers this month. But for now it appears it will release information about the new box at both the Game Developers Conference in San Jose in March and at the Electronic Entertainment Expo in Los Angeles in May.

    Met andere woorden:
    Microsoft zegt dat de nieuwe console zal launchen in de herfst van 2005 en zal gewapend zijn met 3 64-bit IBM processors (nu gebruikt in de G5 van Apple) en ATI zal deze keer voor graphics zorgen met de R400.

    Naar zeggen zal de console wel niet backwards compatible zijn met de oude Xbox, een stap die velen zeggen een zware klap zal geven aan toekomstige kopers. Het apparaatje zal ook 256MB ram hebben, maar ze zouden het upgraden naar 512 als Sony ook vanplan is meer te gebruiken. Het is nog niet zeker of ze terug DVD's gaan gebruiken of de nieuwe Blu-Ray schijfjes, dat wordt nog afwachten. Ook is Microsoft aan het overwegen de harde schijf optie weg te laten aangezien niet veel ontwikkelaars hier gebruik van maken en ze zo kosten kunnen besparen.

    Dat ziet er bijzonder indrukwekkend uit! Alleen vraag ik mij af hoe microsoft dit alles gaat koelen. Moeten we alvast de diepvrieser gaan verhuizen of zijn oordopjes voldoende?
    wat denken jullie hiervan?
     
  2. Tco

    Tco The Chosen One

    Berichten:
    6.230
    Leuk Bevonden:
    1
    die HD mag wel los maar ik koop hem toch wel direct denk ik, als ik dan memory card moet gaan kopen vind ik ook niks, maar backwars compatible mag dan wel weer, en dat ram en zo dat zie ik allemaal wel in 2005/2006....

    Morraco Mole
     
  3. rolorob

    rolorob Active Member

    Berichten:
    2.036
    Leuk Bevonden:
    2
    HD moet er in... Memory Card is zuig!
     
  4. majidamarus

    majidamarus »Sovjet Red Army«

    Berichten:
    357
    Leuk Bevonden:
    0
    niet de R400 maar een nog sterkere chip zal gebruikt worden zoals je hieronder ziet
    zie hier.

    maar ik zie idd toch liever een harddisk dan zo'n paupermemorycard. die krengen zijn vaak nog gruwelijk duur
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2004
  5. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    Beetje vreemd dat dit soort overwegingen nu al zo op straat liggen.

    Ik ben het wel met 'em eens dat de HDD niet echt optimal wordt gebruikt. Já soundtracks zijn een toegevoegde waarde, já het is handig dat dat gehannes met memorycards over is maar verder is het voor zowel de gebruiker als nu ook blijkt de ontwikkelaar niet heel erg van belang dat er zo'n schijfke in zit. Wel ben ik dan van mening dat er een groot genoeg en goedkoop alternatief voor moet komen. De 8MB memorycards zijn nu écht verleden tijd hoor.

    Wat betreft de backwards compatibitlititititiy : Logisch dat ze daar nog over twijfelen. Het zal bakken met geld kosten om de op de nVidia geoptimaliseerde games op een ATI bak te doen draaien, fatsoenlijk.
     
  6. Renegades NL

    Renegades NL Active Member

    Berichten:
    1.019
    Leuk Bevonden:
    2
    Backwars compatibel vind ik best belangrijk maar als dat echt zo veel geld gaat kosten dan maar niet. Je kunt toch zowiezo je xbox tog gewoon houden
     
  7. Jerhui

    Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.081
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet nog niet hoe serieus ik dit artikel moet nemen, het kan ook met opzet 'gelekt' zijn om Sony en Nintendo zand in de ogen te strooien.

    Ik denk dat Microsoft het zich niet kan veroorloven om de Xbox 2 uit te brengen zonder HD, want dit zal hun eigen geloofwaardigheid ondermijnen... zeker na alle bombarie waarmee de HD werd geïntroduceerd in de Xbox 1.

    Ik heb alle vertrouwen in Microsoft dat de Xbox 2 een waardige opvolger zal worden, maar ik ben bang dat ze te veel op de kosten gaan zitten letten waardoor ze de volgende Xbox te veel laten afhangen van Sony. Dit is een slechte zaak. Wil de Xbox 2 een succes worden, dan moet deze minimaal de sterke punten hebben van de Xbox 1 (krachtiger dan de concurrentie en innovatiever) en zich richten op de zwakke punten (de weinig killer-aps bij de release).

    Hoe dan ook duurt het nog wel even voor we echt wat weten… er kan nog veel gebeuren in de tussentijd. :)
     
  8. MaNiAc E

    MaNiAc E The Supreme Necrotic

    Berichten:
    251
    Leuk Bevonden:
    0
    nog steeds gaat alles te snel
     
  9. ardootje

    ardootje Active Member

    Berichten:
    56
    Leuk Bevonden:
    0
    Die HD moet er dus echt wel in!! Ik heb zo'n hekel aan memory-cards in het verleden met de sony playstation heb ik wel eens een kaartje gehad die er spontaan mee stopte.....dag savegames. En ze zijn bovendien nog duur ook!!!
    De xbox moet ook zeker backwards compitable zijn anders koop ik de xbox 2 niet eens en stap ik gewoon weer naar de sony!!!
     
  10. ardootje

    ardootje Active Member

    Berichten:
    56
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar net als hierboven al gesuggereerd wordt ik denk dat dit bericht gewoon een verzinsel is want Microsoft gaat echt geen "echte"informatie lekken. Het zal inderdaad wel een dwaalspoor zijn voor de concurrentie!!
     
  11. starboard

    starboard gameslover

    Berichten:
    76
    Leuk Bevonden:
    0
    voor mij persoonlijk hoeft de xbox next de backwards compatible niet te hebben. Ik ben niet van plan mijn xbox weg te doen bij de aanschaf van een xbox next. En trouwens ben ik ook niet van plan om xboxgames te gaan spelen op de xboxnext. Ik heb die ervaring opgedaan toen de playstation 2 uitkwam. Ik heb toen slechts 1 maal een spel van de playstation laten draaien op een playstation 2, gewoon om te zien af het werkte.
    Microsoft hoeft van mij er geen tijd of geld in te steken om de backwards compatible functie te hebben op de xboxnext.
    Wel zou ik ook graag een goed alternatief willen zien als ze beslissen om geen harde schijf meer te integreren.
    En zou ik ook graag een geluidsarme koeling aantreffen op de xboxnext.
     
  12. Chevalric

    Chevalric Guest

    Als die HD zo'n probleem is, kunnen ze er toch ook gewoon een kleinere in stoppen? De savegames nemen niet veel ruimte in en zelfs de content downloads zijn met een paar MB wel klaar. Enige dat echt ruimte vreet zijn de custom soundtracks, maar persoonlijk gebruik ik die feature dus helemaal nooit.

    Verder vraag ik me af hoe serieus dit bericht genomen moet worden. Ik krijg het idee dat MS zichzelf zo te veel in de kaarten laat kijken, als dit waar is.
     
  13. KeaveXL

    KeaveXL Feelin' Funky

    Berichten:
    533
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat kost tegenwoordig een 8gig hardeschijf :confused:
     
  14. MisTicMac

    MisTicMac Active Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    0
    een 8 gig schijf zal meer kosten als een schijf van bijvoorbeeld 20 gig die andere worden met massa gemaakt en die kleine niet dus kosten meer geld werk ook zo met geheugen sims. Ik ben het er wel mee een dat er een harddisk in moet. Maar dta zou het kraken weer te gemakkelijk maken dus denk dat ze dan eerder van die smartmedia cards gaan gebruiken als in digitale camera´s dat geheugen word steeds sneller en de opslag capaciteit ook veel groter en je hebt al kaarten van 1 gig dus zie daar ook niet het probleem in zitten. Maar toch zie ik zelf liever een hard drive. En backward compatible leuk maar niet echt nodig doe mijn limited edition echt de deur niet uit. En daar kom straks ook nog een crystalpack bij die mijn 2de zwarte xbox gaat vervangen. maar dat terzeide.
     
  15. Jerhui

    Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.081
    Leuk Bevonden:
    0
    Teamxbox heeft ondertussen nog meer 'gelekte' informatie geplaatst.

    Leuk al die geruchten! :)
     
  16. Xwon

    Xwon het is wat het is.

    Berichten:
    2.853
    Leuk Bevonden:
    1
    Naja, lijkt me niet dat de harde schijf eruit gaat... Eerder groter. Ze komen over een half jaar toch met een Windows Media Center? Volgens mij moet de Xbox2 al die functies (of veel ervan) ook gaan bevatten...) Of ze moeten gebruik willen maken van je harde schijf in je pc en zo savegames e.d. opslaan...
     
  17. The Stig

    The Stig www.snyggast.se

    Berichten:
    718
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben zelf iig ook niet van plan de xbox weg te doen met de komst van de volgende xbox, dus die back-wards compatibility hoeft van mij niet echt. Wel hoop ik dat ze er dus echt zo een media center van gaan maken die mss ook als digitale videorecorder of DVD brander kan fungeren, dat waren ooit ook geruchten. maar zonder HDD zou dit al niet mogenlijk zijn.
     
  18. WarriorSan

    WarriorSan Somewhere in the system...

    Berichten:
    857
    Leuk Bevonden:
    1
    Tevens stond er op de website van Teamxbox meer info **geruchten** over de specs en tevens een foto van een vrachtwagen met Apple G5 computers bij Redmond (Xbox,Microsoft) bestemd voor de programmeurs die was genomen door EX-werkernemer van microsoft. (Dit artikel met foto is nu van de website afgehaald met enige druk van Microsoft.....Humm:confused:) Maar de vraag is nu worden deze gebruikt voor Mac ondersteuning (IE,Office ect.) of voor Xbox 2 zoals Teamxbox beweert..

    maar die zelfde foto (die al in oktober was genomen) staat nog steeds op deze website

    Tevens het gerucht dat de Xbox 2 niet backward compatible is omdat de nieuwe Xbox 2 op het architectuur van een PowerPC is gebaseerd en niet op de Xbox 1 windows architectuur (een gestripte Windows 2000 kernel) hoeft niet perse waar te zijn omdat Microsoft ook eigenaar is van VirtualPC een programma die het mogelijk maakt door middel van emulatie windows programma's te draaien op een PowerPC architectuur dus het mogenlijk maakt om een Xbox 1 na te bootsen op een Xbox 2 dus misschien toch wel backward compatible.........

    En nu maar hopen dat dit waar is.....
     
  19. xplayer

    xplayer Active Member

    Berichten:
    667
    Leuk Bevonden:
    1
    Op powerweb (01/02/2004) stond:

    Bron: klik hier
     
  20. Jerhui

    Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.081
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit schijnt een hoax te zijn geweest klik :)

     

Deel Deze Pagina