Mijn oplossing voor DD 5.1

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door picht, 5 dec 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. picht

picht XBW ADDICT

Leuk Bevonden:
    0
    Hallo xbw'ers,

Ik heb sinds een tijdje ook DD (Dolby Digital 5.1) uit m'n xbox.
    Op het forum zie ik hier veel informatie over staan maar dit is naar mijn id een goede uitleg voor iemand die graag 5.1 geluid wil maar nie weet hoe dat gerealiseert kan worden.
    en de antwoorden snel wil.

Allereerst wou ik ook een Advanced Scart Cable kopen maar hiervoor heb je een 5.1 reciever voor nodig met OPTISCHE ingang.
    Alleen deze pack kost al 30 euro ofzo + kabel is toch zo'n ruime 35 euro wat je kwijt bent.

Wat ik heb gedaan is het volgende.

Ik heb een standaard xbox scart cable gekocht, een goedkope dus geen microsoft cable en die heb ik los gehaald en schema's opgezocht op internet waarvoor elke pin dient.
    Toen dacht ik van "het 5.1 signaal moet door een draadje heen dus waarom van draad naar optisch en in je reciever weer terug".
    dus ik eerst zelf gaan klooien met stekkertjes en soldeerbout en uiteindelijk zo'n kabel gemaakt.
    en het werkte.

Maarja, :confused:

Toen zag ik in de media markt (zwolle) een xbox kabel met scart stekker eraan en halver wege de kabel een kastje met 3 aansluitingen.
    Namelijk: Links en Rechts, en de 5.1 aansluiting.

Deze kabel heb ik gekocht voor 13 euro en is hier te vinden.
    http://www.speed-link.com/prod.php?lang=en&sys_id=10&pb_id=19&prod_num=SL-2016

Toen heb ik een kabel gekocht met aan beide kant een tulp stekker (mannetje) en deze in mijn "kastje" gedaan en vervolgens in mijn digitale ingang van m'n Dolby Digital 5.1 reciever gedaan.

En tada dit gaat prima, dus mocht je geen optische ingang hebben op je reciever dan is dit de oplossing.
    en het bespaart geld ;)

Het merk van mijn reciever is aiwa -nw30 geen dure dus ook geen high end kwaliteit kwa geluid maar zeer zeker genoeg voor xbox spellen en dvd's

Maar letop welke reciever je koopt, als ie alleen dolby prologic of dolby prologic 2 aan kan doet ie het nie.

Want uit de xbox komt alleen Dolby Digital 5.1 en DTS.
    Deze optie komt beschikbaar als je hem heb aangesloten op een 5.1 reciever in je sound menu.

Totale prijs zo'n 140 euro
    125 reciever (prijsbokser) te zwolle
    13 euro kabel
    paar euro voor kabel met aan beide kanten een tulp stekkertje (mannetje).

Je moet natuurlijk wel zelf de speaker enzo hebben maarja die had ik al :)

Ik hoop dat wat verduidelijking brengt in het verhaal omtrend Dolby Digital 5.1

en voor recievers en opties daarvan kijk eens op www.kieskeurig.nl

2. slicer

slicer iech bin de beste

Leuk Bevonden:
    0
    maar dan heb je geen dd 5.1 lijkt me

3. Barbatruuk

Barbatruuk huub huub huub

Leuk Bevonden:
    2
    en dit werkt? heb je ook echte dolby digital en dts, want ik dacht dat dat signaal niet door zo'n één zo'n tulp stekkertje kon. je kan het aansluiten met tulp stekkertjes maar dan moet je er drie hebben. nouja, misschien heb ik het mis. Of misschien luister jij nu gewoon naar prologic 2.

4. anto NL nius

anto NL nius Kondition: Macht.

Leuk Bevonden:
    1
    Gaat volgens mij wel, de gele is hier geen video kanaal maar een coax digital uitgang, of niet.
    Net zoals bij de meeste dvd spelers, zou wel gunstig zijn.

5. slicer

slicer iech bin de beste

Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat je dan dolby surround hebt
    maar lijkt me sterk dat je echte 5.1 hebt
    en al helemaal geen digital

6. TheWalrus

TheWalrus Guest

Met een tulpstekker heb je geen dobly digital geluid maar DOlby Pro logic,.Zonder optische kabel geen dolby digital, of je moet zo'n andere digitale kabel gebruiken.

7. anto NL nius

anto NL nius Kondition: Macht.

Leuk Bevonden:
    1
    Weet toch heel zeker dat je met een tulp stekker wel Dolby Digital kuny krijgen, Heb hier thuis zo de dvd aangesloten op een digital reciever.
    Er zijn 2 verbindingen, De coax, en de optische, en als bij deze scart de gele een geluid tulp is, kan het zeker dolby digital zijn.
    Moet dan wel zeggen dat het gaat om een tulp 1 stekker, niet een 2 stekker(rood wit).

8. Masster Chief

Masster Chief Eat my bullets!

Leuk Bevonden:
    0
    Dit kan je zeker ook perfect voor het logitech z-640 systeem gebruiken.

9. slicer

slicer iech bin de beste

Leuk Bevonden:
    0
    maat als ik zie welke bedragen je uitgeeft
    dat is 140 plus je speakers

denk dat je voor dat bedrag ook een echt 5.1 digital hebt

10. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    De versteker ziet het geluid niet als Dolby Digital maar als
    Dolby ProLogic.
    Bij Dolby ProLogic is het geluid dat uit de achter surround-speakers komt gewoon Mono.

Dat er alleen Dolby Digital 5.1 en DTS uit de Xbox klopt niet.
    Via de optische aansluiting van de Xbox kan ik ook mijn MD-speler aansluiten en dan kan ik zonder problemen naar muziek luisteren.

11. Toxic_Timmie

Toxic_Timmie Registered User

Leuk Bevonden:
    1
    @ picht

En zoals jij 'm aangesloten hebt, kun jij dan in je XBOX Dashboard bij je settings kiezen voor DTS en DD5.1?

Zo niet, dan heb je dus GEEN DTS/DD5.1.

12. winnieandbuzz

winnieandbuzz Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hier dan de echte complete uitleg :p

De uitgang op de door Picht aangeschafte kabel is een Digital Coax uitgang.
    De Xbox stuurt over deze Digital Coax uitgang ALTIJD een Dolby Digital signaal.
    Een Dolby Digital signaal zegt niets over 2.1, 5.1, 6.1 of Prologic. Beter nog; het kan ook gewoon een mono geluidskanaal zijn.

De wijze waarop het geluid van een game is gecodeerd bepaald of het 5.1 of bijvoorbeeld Prologic is.
    Alle games die ik ken zijn of 5.1 of DTS gecodeert, maar wellicht zijn games als arcade classics in mono dolby digital gecodeerd.

Via 1 tulp stekker kan dus 5.1 sound aangeleverd worden bij je versterker.

De decodeerchip in de versterker bepaald hoe dit signaal vervolgens wordt weergegeven. Heb je een PL of PLII (Prologic of Prologic II) versterker dan zijn de achterkanalen inderdaad mono (bij PLII overigens gesimuleerd stereo!)
    Heeft de versterker een 5.1 decoder aan boord dan kun je 5.1 eruit krijgen en als er ook een DTS decoder in de versterker is aangebracht kun je DTS 5.1 eruit krijgen.

Mijn versterker kan zelfs tot 7.1 eruit persen maar de enige film die dit ondersteund is Star Wars special edition uit de USA (maar dan heb je ook ECHT surround sound _O_ )

MAAR!!! géén normale tulp stekker gebruiken!!! Je moet een echte coax digital verbinding maken, anders gaat het echt ten koste van de kwaliteit. Investeer 40,- in een goldplated digital coax kabel. Dit is echt hoorbaar.

13. winnieandbuzz

Leuk Bevonden:
    0
    Je kunt altijd kiezen voor een van beide opties, dit bepaald gewoon de wijze van digitale uitvoer. Als je een verouderde versterker hebt moet je het digitale signaal aanpassen. Maar huidige versterkers kunnen zo'n beetje alles aan.

Voor mijn ouders zo'n setje gekocht bij Appie Hein voor iets van Euro 200,-. Die ondersteund DTS en 5.1, PL, kortom zo'n beetje alles (behalve dan 6.1 etc)

14. Toxic_Timmie

Leuk Bevonden:
    1
    Voor zover ik weet komt de optie voor DTS/DD5.1 pas tevoorschijn als je de Advanced Scart Cable aansluit aan je XBOX.

Met de standaard meegeleverde kabel kan je in ieder geval kiezen tussen Stereo of Dolby Surround.
    Verder heb ik de optie DTS/DD5.1 NIET gezien als je de standaard kabel aansluit.

En nu ken ik dat kabeltje met die SPDIF aansluiting niet die "picht" ons liet zien.
    Vandaar mijn conclusie; geen optie voor DTS/DD5.1 in je menu met die kabel van "picht", dan heb je dus ook geen DTS/DD5.1, maar hoogstens Dolby Surround.

15. winnieandbuzz

Leuk Bevonden:
    0
    Toxic_Timmie: ik heb eens even gekeken.

Ik heb twee Xboxen, een oude en eentje die ik een weekje geleden heb gekregen voor mijn verjaardag.

Bij de nieuwe heb ik de standaard kabel gebruikt en die geeft alle opties weer. Ook DD 5.1. Maar!!! ik heb het even omgeplugd en bij de oude geeft ie het niet weer :confused:

Enig idee hoe dit kan?

Oftwel: je verhaal snijd hout (= oud Nederlands voor 'er zit wat in je verhaal)

16. Toxic_Timmie

Leuk Bevonden:
    1
    Omgebouwde XBOX misschien?
    Wellicht dat je er daarom 2 hebt?

Maar daar praten we verder niet over.

Wat ook nog kan is een XBOX Dashboard update die op de ene wel is gedaan en op de andere niet?

17. winnieandbuzz

Leuk Bevonden:
    0
    Noppes nada, niet omgebouwd.

Dashboard versie? Dat zou het kunnen zijn, maar of dit invloed heeft op de hardware betwijfel ik.

Nah ja, de topic starter is geholpen dus wat mij betreft CLOSE!

18. Pejannl

Pejannl Lan Guru

Leuk Bevonden:
    14
    De advanced kabel laat die opties zien omdat ie aan de Xbox zijde gewoon twee pennen van de connector kortgesloten heeft. En waarom zou de kabel van Picht dat niet ook hebben? Stelt niks voor.

Je kunt heel eenvoudig met een soldeerbout en wat simpele elektronica een coax aansluiting achter op je Xbox maken. Als je dan op het Xbox moederboard die twee pennen van de aansluitconnector kortsluit laat de Xbox (ook oude Xboxen) netjes de DTS 5.1 optie in het menu zien.

Ik heb een Pioneer NS/DV-88 (er zijn er meer op het forum met deze installatie) en die heeft twee digitale ingangen, namelijk een optische en een digitale coax ingang (SPDIF). De geluidskwaliteit van beide ingangen is precies hetzelfde. Sterker nog, ik heb zelfs losse converters van optisch naar coax en ook een van coax naar optisch.

/edit: Coaxiaal SPDIF is precies hetzelfde signaal als fiber optic SPDIF. het enige verschil is de gebruikte media. Beide kabels transporteren dezelfde digitale informatie in de zelfde (sequentiele) bitstream.

19. Masster Chief

Masster Chief Eat my bullets!

Leuk Bevonden:
    0
    Wil er ook nog iemand antwoord op mij vraag geven: is dit ook goed geschikt voor het Z-640 systeem van Logitech?

20. Toxic_Timmie

Leuk Bevonden:
    1
    Nee, want je mist nog een DTS/DD5.1 decoder tussen je XBOX en je Speakerset.
    Welk apparaat moet er anders je SPDIF-signaal ontvangen en omzetten in 5.1 geluid?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina