Miljardenbezuinigingen van het kabinet: Slecht of niet??

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Sam Fisher Jr, 24 aug 2003.

1. Het kabinet gaat dit jaar ongeveer 15 miljard bezuinigen. "We hebben op te ruime voet geleeft" beweert het kabinet. Iedereen zal moeten inleveren. Sommige vergoedingen zoals ziektekosten worden geschrapt. Terwijl sommige mensen al bijna niet rond kunnen komen.

Door al deze bezuinigingen zoals minder ziektekosten vergoeding, lijdt tot minder koopkracht (de mensen hebben minder geld te besteden). Bedrijven maken minder winst en moeten een stapje terug doen en personeel ontslaan. Deze mensen worden werkloos en komen in de bijstand waar het ministerie van sociale zaken niet blij mee zal zijn.

Ik ben van mening dat het kabinet armoede kweekt met deze massale bezuiniging.

Laatst bewerkt door een moderator: 24 aug 2003
  2. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    tja, ik kan hier niet echt over meepraten na een schooljaartje economie, maar ik denk dat ze beter op de rijkn kunnen korten, bijvoorbeeld de topmannen krijgen nog steeds MILJOENENpremies, en er is nu ook al toegegeven dat dat fout is, maar er is nog niks aan gedaan :'-(

3. TheWalrus

TheWalrus Guest

Dit asociale kabinet kort op laatsen waar dat juist niet nodig is. Ze hebben het steeds over een voorschot op de toekomst maar volgens mij verknallen ze op de manier de toekomst.

-Waarom moet er bezuinigd worden op ziektekosten en onderwijs, dat is toch juist het laatste waar je op moet bezuinigen om nederland zowel letterlijk als economisch gezond te houden ?

Wat ik ook apart vind is dat er een gigantische werkloosheid is en dat de overheid mensen die in de WAO zitten dwingen om te gaan werken, niemand wil zulke mensen aannemen ze kunnen immers minder) en dus moeten ze een voorleurspositie krijgen. Dan krijgenw e straks gezeik dat WAO-ers baanafpakkers zijn.
    Arbeid minder schaars maken gaat nu helemaal niet op, omdat er al zo veel werkelozen zijn.

Maar goed, we hebben dan ook een zeer rechtse regering, die liever een stap terug doet in de tijd.

4. Virus666

Virus666 BIER!!!

Leuk Bevonden:
    0

Ben ik het helemaal mee eens. Ze zouden wat meer naar de plannen van de SP moeten kijken. Maar dat doen ze niet omdat ze zelf nog wel veel geld willen verdienen.

5. JaN Nl

JaN Nl Just another guy

Leuk Bevonden:
    0
    onzin, mijn vader doet ook een sloeber beroep (heftruck chaffeur) en wij hebben 't ook niet slecht, ik heb een computer, en me vader heeft geen opleiding, ik doe nu zelf VWO en m'n ouders kunnen rondkomen. Ik kan je wel vertellen wat 't probleem is: er zijn een heleboel lui die misbruik maken van de WAO of andere uitkeringen en die verpesten het voor de ander, en dan moet je het onaantrekkelijk maken om in de uitkering te zitten (en dan tref je helaas 'echten' ook) m'n vader is niet rijk en zijn baas (numico/nutricia) verdient miljoenen per jaar. dat is oneerlijk, aan de andere kant, had je maar opleiding moeten volgen, helaas heeft m'n vader daar de kans vroeger nooit gehad... pech... gelukkig heb ik wel de kans...

JA, wij hebben op ruime voet geleefd, nederland heeft een gigantische lening, per jaar betalen we miljoenen euro's aan rente voor die leningen, als je daar van af kan komen scheelt dat veel geld

Laatst bewerkt: 24 aug 2003
  6. Ik denk dat het kabinet het geld verkeerd uitgeeft. In plaats van al dat geld te pompen in defensie en al die andere nutteloze zaken, kunnen ze dat beter gebruiken voor onderwijs. Want een goed onderwijs werpt zijn vruchten af in de toekomst.

Ook in infrastructuur moet het nodige veranderen. Het fileprobleem is opgelost, als de wegen verbreedt worden. Het is een miljardenproject maar zal ook zeker zijn vruchten afwerpen.

Ik ben voor een centrum rechts kabinet. Ik vind dat mensen zelf moeten zorgen voor een goed salaris en de rijken moeten geen slachtoffer worden als het even wat minder gaat. Laten ze eerst het koningshuis maar afschaffen, want die trix (met haar miljardenkapitaal) die zit ook lekker te genieten terwijl gezinnen elke cent moeten sparen en ng gekort worden ook.

En zij jat het als het ware van ons allemaal terwijl zij alleen maar lintjes doorknipt! Iemand die rijk is (een gewone burger) heeft of risico genomen met een grote investering in zijn bedrijf, een groot aantal aandelen gekocht of iets nieuws verzonnen.
    Maar trix die is gewoon geboren met miljarden zonder er iets voor te hoeven doen. Zelfs haar kont veegt ze zelf niet af of als ze dat wel doet dan doet ze dat met eurobiljetten.:+

Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2003
  7. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    1)waarom liggen er in een hangar nabij Utrecht duizenden tolpoortjes weg te rotten omdat ene T.Netelenbos dacht dat ze het het rekeningrijden wel door de 1e en 2e Kamer kon drukken en daardoor maar alvast de poortjes had besteld?
    2)waarom blijkt nu ineens dat de Betuwelijn toch niet zo'n rendabel project is en blijkt dat wij (lees: de belastingbetaler) de komende 15 jaar maximaal geld in dit project moet pompen?
    3 )waarom stappen wij in een Joint Strike Fighter project die vooralsnog alleen bestaat op papier en alleen de VS-defensiebudget spekt omdat wij te dom waren om goede afspraken te maken met de JSF-bouwers? (en waarom kiezen wij ervoor om dit door te zetten ondanks het feit dat de nederlandse regering nog steeds de keuze heeft om uit dit project te stappen)

Dit soort dingen kosten de staat en belastingbetaler moeilijk veel geld (mede mogelijk gemaakt door rechts...) waardoor we ineens moeten korten op zorg en onderwijs.

8. TheWalrus

TheWalrus Guest

Het aantal mensen dat misbruik maakt van de WAO beslaat hoogstens 3% van het totaal. Als het aan de huidige regering ligt kun je straks niet studeren als je het geld er niet voor hebt. De kosten gaan immers omhoog. 3

Dan sta je daar dus mooi als arbeiderszoon zonder opleiding omdat je dat niet kan betalen. Dan maar werken en studeren / Weleens geprobeert ?

Ik dacht eerst net als jij, maar ik weet dat je zelf niet kan bepalen wat je verdient. Uit onderzoek blijkt dat er gigantische klasseverschillen zijn. Een regering als deze zorgt ervoor dat de mensen met een redelijk salaris en daaronder steeds armer worden en de zeer rijken steeds rijker.

Een computer hebben zegt niks over je financiele positie of je toekomst.Jouw vader werkt vast hard, en zal hard moeten werken om te zorgen dat jij studeerd. het is echt niet zo dat alles je aan komt waaien. Hoe meer ze gaan korten op noodzakelijke dingen hoe meer de gewone man de dupe is.

Vroeger, in de tijd van jouw vader, kon je alleen studeren als je veel geld had en tot een zekere elite behoorde. Als Zalm zijn zin krijgt gaan we daar weeer naartoe. Denk je dat het een keuze is ? Daar kom je nog wel achter.

Ik denk dat veel mensen niet eens beseffen dat ze niet bij de middenklasse horen, omdat ze bepaalde luxe artikelen in huis hebben.

Ik zeg overigens ook niet dat Nederland een ontwikkelingsland is, maar als het aan het huidige kabinet ligt gaat dat er wel meer op lijken.

Laatst bewerkt door een moderator: 25 aug 2003
  9. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Als eerste moeten ze gaan korten op ontwikkelingshulp, het blijkt gewoon dat het geld voor de armen bij de rijken aan de strijkstok blijft hangen.

Het kabinet moet ophouden met die onzinnige bezuinigingen, omdat ze het in hun bolle kop hebben gehaald om binnen een aantal jaar de staatsschuld af te lossen.
    Juist op het moment dat het belangrijk is dat het kabinet gaat investeren om arbeidsplaatsen te creeren.
    Verder moeten ze er eens voor gaan zorgen dat "rijke mensen" maar eens meer belasting gaan betalen en hun steentje bijdragen aan de maatschappij.

10. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Dat er bezuinigd moet worden is duidelijk. Maar achter deze bezuinigingen zit totaal geen visie of beleid. Wouter Bos sprak al over paniekbezuiningen, en daar heeft hij mijns inzien gelijk in. Ze doen maar wat, eerst 800 miljoen uitgeven om mee te mogen denken met de JSF en vervolgens 2000 soldaten ontslaan omdat je geen geld hebt. Over de zorg is al jaren bekend dat het slecht gaat en dan gaan ze daar bezuinigen.

Maar wat sommigen hierboven zeggen over dat ze maar geld bij de rijken moeten weghalen vind ik onzin. Ten eerste haal je daar die miljarden niet weg en ten tweede ben ik van mening dat iedereen procentueel gezien evenveel belasting moet betalen. Waarom zou iemand voor het feit dat hij zijn zaakjes beter voor elkaar heeft meer belasting moeten betalen. Dat is helemaal slecht voor de economie, waarom zou je anders ondernemer worden, aangezien men toch al je winst afneemt. Toegegeven, de salarissen van sommige managers zijn abnormaal hoog. Maar dit probleem komt voort uit het feit dat die lui zelf hun salaris mogen bepalen. En dit zijn dus interne zaken van een onderneming en daar heeft de regering niets mee te maken.

11. Zilverpijl

Leuk Bevonden:
    11
    Dat is niet waar, ze willen voorkomen dat de staatsschuld verder oploopt. Die bedraagt volgens mij 300 miljard (weet niet zeker). Als dit nog hoger wordt krijg je een nog hogere rentelast.

12. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Dit kabinet is nog steeds hopeloos, in plaats van plukken bij de rijken onder ons, gaan ze plukken bij de mensen die al prakisch aan de grond zitten.

Rechten die werknemers over de jaren verworven hebben worden hard afgebroken, 10 jaar geleden had ik mijn volledige ziektekostenverzekering voor fl. 31,-, nou betaal ik €46,- en kan ik nog overal voor bijbetalen.

Dat is natuurlijk ook een manier om de vergrijzing tegen te gaan, alles gewoon zo duur maken zodat de mensen met geld kunnen overleven en de mensen met een mindere beurs aan hun lot over laten.

Het blijkt gewoon weer dat er een aantal mensen zitten die belangrijk willen zijn.

Als we geen geld hebben, waarom dan militairen naar Irak sturen, meebetalen aan de JSF, miljarden aan ontwikkelingshulp.

In plaats van zich druk te maken over dingen die aan de andere kant van de oceaan afspelen, moeten ze eens aan nederland zelf gaan denken.

13. Zilverpijl

Leuk Bevonden:
    11
    Ziekenfonds is idd belachlijk, je gaat meer betalen maar krijgt minder.

14. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Nog ff wachten jongens, en de particulier verzerkerden onder ons hoeven minder te betalen dan de ziekenfondsers :D

15. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Het gaat mij er niet om dat rijken meer moeten betalen, het gaat er om dat als lagere inkomensgroepen meer gaan betalen die lijn ook eens moet worden doorgezet naar de hogere inkomensgroepen.

Want de afgelopen jaren zijn de lagere klassen al vaak genoeg het slachtoffer geweest.

Ik droom er namelijk van om eens 5 miljoen euro belasting te betalen!

16. TheWalrus

TheWalrus Guest

Wel leuk Sam Fisher, dat je eerst zegt dat je zelf maar moet zorgen voor een goed salaris en vervolgens een mooi voorbeeld noemt van onderdeel van een fout geplaatste elite met te veel geld.

Onderzoek wijst uit dat je in Nederand praktisch vastzit in een sociale klasse. En dan roepen sommige VWO-ers wel dat er toch arbeiderskinderen bij ze in de klas zaten, maar als die indeling puur op intelligentie en mogelijkheden ging zou de klas juist een meerderheid aan arbeidserskinderen moeten hebben. Weleens gekeken naar de samenstelling van de schoolbevolking op een gymnasium ? Of op een vmbo school ?

Geloven in onbeperkte kansen en de amrican dream helpt ons niks verder. Het is niet voor niks een droom, die voor slechts enkelen werkelijkheid wordt.

17. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    the American Dream is dan ook vooral een egoistische vorm van rijk worden. Wat ik zo mis in nederland is het besef van een 'algemeen nut'. Mensen stemmen tegenwoordig niet meer op een partij die goed is voor een heel land, maar die goed is voor de kiezer zelf. Niks mis mee natuurlijk, maar op dit moment wordt wel ff mooi de verzorgingsstaat, waar we zo trots zijn, uitgehold. Mensen moeten zich eens gaan realiseren wat ze nu willen met nederland

18. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Er begint op dit moment in Nederland een klein beetje paniek uit te breken en mensen die in paniek zijn denken nog maar aan een ding; Hoe red ik mijzelf en de rest kan de t*ring krijgen

19. JaN Nl

JaN Nl Just another guy

Leuk Bevonden:
    0
    dat ben ik met je eens, ik ben een van de weinigen die van een arbeiders zoon in een vwo klas zit, op de havo zie je dat stukken meer, waardoor het me ook niet echt bevalt op het vwo, bij ons op 't vwo heb je van die koude louwe kak notariskinderen en dat is eigelijk ook wel weer een andere discussie.....

maar er is iets goed mis, 't lijkt wel of geld opeens verdwenen is... leek 't 4 jaar geleden nog een goed gevulde honingraat, nu hebben we meer weg van een uitgedroogde spons....

20. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Waarom moet iemand die meer verdient ook meer gaan betalen, je word gestraft omdat je succesvol bent? :{

Hij bestaat al een hele tijd echt hoor.

Deel Deze Pagina