[XOne] Minder lag met andere DNS servers

Discussie in 'Games' gestart door Grizzel NL, 29 jun 2011.

1. Grizzel NL

Grizzel NL Member

Leuk Bevonden:
    0
    Beste mensen,

Lag is nooit prettig (om het netjes te zeggen) en zeker niet bij online multiplayer games. Nu vond ik laatst een truc (ik heb het niet zelf bedacht) om lag te verminderen waar ik eigenlijk nooit iemand over hoor. Dat is namelijk in je system settings van je netwerk van je XBOX 360 andere primary en secondary DNS server ip's opgeven.

Ik heb daar voor de programma's 'name bench' en 'DNS Benchmark' gedownload en op mijn pc gedraaid. Dit op verschillende dagen en tijdstippen. De beste DNS ip's heb ik overgenomen in mijn system settings van mijn Xbox en ik heb het idee dat er een flinke verbetering in zit. Als ik nu in mijn eentje bijvoorbeeld Black Ops multiplayer speel heb ik meestal een kogel of 3 à 4 nodig voor een kill, voorheen was dat tussen de 7 en 17. Dit kan je makkelijk uitrekenen als je onthoud hoeveel kogels er in je magazijn gaan. Als ik nu in een party zit dan heb ik wel nog steeds meer lag dan in mijn eentje, maar het is nu wel goed te doen. Ook de matchmaking gaat een stuk sneller nu.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Je kan het ook eens testen zonder de programma's te downloaden. Ga daar voor naar je system settings van je Xbox, naar je netwerk en vul bij primary DNS in '8.8.8.8' en bij secondary DNS '8.8.4.4'. Dit zijn DNS servers van Google. Die deden het bij mij ook goed. Werkt het niet bij jou, omdat de DNS van jouw provider al beter is bijvoorbeeld, dan kan je je settings altijd terugzetten op 'automatic'. Dan gebruik je je oude settings weer.

Greetz,

Grizzel NL

P.s. In 'name bench' zit volgens mij wel een fout. Die blijft het ip van de DNS Server van je ISP aangeven als standaard DNS. 'DNS Benchmark' geeft dit wel goed aan. Ook als je in de commandline (start/uitvoeren typ cmd) in typt 'ipconfig /all' geeft hij de juiste DNS aan.

P.s. 2 Ik heb gezocht in het forum naar een topic hier over, maar heb niks kunnen vinden ('Sorry, er zijn geen resultaten gevonden. Probeer een andere zoekterm.'). Mocht er toch al een topic over zijn, dan bij deze mijn excuses voor de overbodige post.

Laatst bewerkt: 29 jun 2011
  2. xboxlol

xboxlol Active Member

Leuk Bevonden:
    40
    Lijkt me sterk dat een snellere DNS server minder lag met zich mee brengt in online games.

Het klopt dat bij een snellere DNS-server het bijvoorbeeld minder lang duurt om een website op te halen simpelweg omdat jouw PC het ip-adres van de website eerder binnen heeft. Maar het zal waarschijnlijk niet minder lag geven.

Een DNS-server wordt gebruikt voor het opvragen van het bijbehorende IP-adres bij een domeinnaam en andersom. Zo'n 'request' wordt eenmalig verstuurt, namelijk zodra jouw pc of xbox het IP-adres nodig heeft en dat is wanneer de verbinding geopend wordt. Zodra jouw pc (of xbox) het IP-adres heeft, zet hij er een verbinding naar open, en worden de pakketten verstuurd.

Het is dus niet zo dat er constant verbinding is met de DNS-server. Het lijkt me dus erg onwaarschijnlijk dat de verbetering van jouw verbinding door een snellere DNS-server komt. Een request is genoeg om het IP-adres van de domeinnaam van de server te krijgen. Ook cached jouw pc en xbox dit zodat wanneer er weer verbinding wordt gemaakt naar dezelfde server er niet weer een request verstuurt hoeft te worden.

Daarbij komt ook nog eens kijken dat de xbox verbinding maakt via peer-to-peer. Dat houdt in dat wanneer je een game online speelt er geen verbinding is naar een server in een of ander datacentrum, maar een speler zijn xbox in de game die als server dient. Wanneer er verbonden word naar gewoon iemand thuis wordt er niet eens gebruik gemaakt van domeinnamen maar krijgt jouw xbox gewoon het IP-adres binnen van de matchmaking server.

3. Pride

Pride Active Member

Leuk Bevonden:
    397
    Zoiezo word lag niet altijd door jezelf veroorzaakt. Bij spellen zoals CoD en dergelijke is 1 iemand de host. Hij zoekt van alle spelers de beste host, ben jij dat zul jij super verbinding hebben. Is dit iemand uit america zul je waarschijnlijk wat lag hebben.

4. Grizzel NL

Grizzel NL Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik begreep juist dat je bij Black Ops niet alleen verbinding maakt met de spelers, maar ook met een server van de makers van Black Ops. Dit om die nutteloze stats (hoeveel metric tons granaten zijn er gegooid, spelers zijn x keer de mount Everest gevallen, persoon x uit je friendslist heeft zojuist challenge die en die gehaald, etc. etc.) realtime te updaten.

Als het geen zin heeft je DNS server op je xbox te veranderen, waarom heeft Microsoft die optie er dan ingezet?

Sites als bijvoorbeeld joystickdivision.com zeggen toch echt dat het uitmaakt. Zie bijvoorbeeld het volgende artikel:

"DNS is the service that turns domain names, such as joystickdivision.com, into IP addresses that computers can use. Most ISPs use their own DNS servers, but performance can be flaky sometimes. Google claims that their service is faster than other servers, and after switching to it, Web pages do load somewhat faster. So what does this mean for gaming? Multiplayer games make a lot of DNS requests. If your DNS is slow, it can translate into lag. So thanks to Google you may have less of a chance of getting fragged in the heat of battle. If you want to try Google Public DNS, it requires some mild geekery. Just put in the IP addresses 8.8.8.8 and 8.8.4.4 into the DNS part of your network settings or on your router if you're using one."

Laatst bewerkt: 30 jun 2011
  5. Pride

Pride Active Member

Leuk Bevonden:
    397
    Maar het is ook, het is een console. Mensen verwachten als ze dat ding aansluiten, accountje hebben dan het online gewoon goed is. Ofcourse is NAT belangrijk voor restricties maar dit is logisch. Denk niet dat Microsoft bedacht had van nou laten we ze maar DNS kunnen veranderen dan hebben ze betere verbinding? er staat hiervan ook niks op de microsoft site of dergelijke.

6. Grizzel NL

Grizzel NL Member

Leuk Bevonden:
    0
    De Xbox is een console, maar de werking lijkt mij meer op een pc voor noobs (de user kant dan). :p En of je NAT open of strict is heeft dan volgens mij weer niks te maken met je DNS ip. Wel met je gewone ip, maar dat is een andere optie. De optie DNS ip hadden ze dus weg kunnen laten als dat geen effect heeft.

Ik vergat nog een andere vraag. Bij Black Ops slaat ie van ik weet niet hoeveel gespeelde games de gameplay vid op in Theatre mode. Die filmpjes staan niet lokaal op je HD of memory card volgens mij en ook niet bij de host van de game. Als die aan het einde van de match geüpload zouden worden dan zou dat een hoop tijd kosten. Dus is er denk ik toch real time een verbinding met een Black Ops server. Alleen als je zelf een filmpje in Theatre in elkaar flanst dan pas ga je uploaden van lokaal, toch?

En misschien is er ook nog wel een real time verbinding met een server van Microsoft die controleert of je niet met een gemodde xbox zit te spelen.

O, en hoe zit het met je friends-list? Daar zit toch ook een real time verbinding aan. Met een Microsoft server gok ik. En als je in een party chat zit, wie host er dan? :)

Overigens twijfel ik er niet aan dat Dagger en xboxlol meer verstand hebben van een netwerk dan ik. Ik vraag me alleen af of het bekend is wat een xbox nou werkelijk aan data stuurt, en waar dat heen gaat. Big Brother is watching you enzo... :)

Bedankt voor jullie reacties trouwens! :thumbs:

Laatst bewerkt: 30 jun 2011
  7. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    DNS heeft niet erg veel nut om lag tegen te gaan ben ik bang. Sowieso zit een DNS request in de milliseconden, en het verschil tussen de verschillende servers is vaak nog kleiner. Daarnaast worden DNS lookups alleen gebruikt om in de eerste instantie het IP adres bij een hosnaam te zoeken. Als die eenmaal bekend is wordt er een verbinding met de server geopend, en wordt er niets meer met DNS gedaan, nog los van het feit dat directe verbindingen tussen xboxen al gelijk op IP niveau gebeuren.

8. Grizzel NL

Grizzel NL Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zou het dan kunnen dat de matchmaking beter gaat, en ik meer als host gekozen wordt?

9. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    Niet echt, gevalletje placebo ben ik bang

10. Grizzel NL

Grizzel NL Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dan vraag ik me alleen nog steeds af als Black Ops alleen P2P is met een speler host, hoe is er dan verbinding voor de stats, theatre mode, controle op gemodde xbox, party chat, friends list, etc. :confused:

Maar goed, ik dacht alleen mensen aan een ideetje te helpen. Ik, en joystickdivision.com, zullen het dan wel bij het verkeerde eind hebben.

Dank voor de reacties _O_ , en Slurpgeit wil jij een slotje op deze thread doen?

Laatst bewerkt: 1 jul 2011

Deel Deze Pagina