MMORPG: betalen ja of nee?

Discussie in 'XBW Gaming' gestart door Zilverpijl, 19 mei 2003.

  1. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Voor MMORPG's (al dan niet op de xbox) moet je altijd een maandelijks bedrag betalen. Wat vinden jullie hiervan? Vindt je het eigenlijk wel logisch of vindt je het onzin?

    Ik persoonlijk vindt het onzin, want je moet al een smak geld betalen voor de aanschaf van een game. En om daarna steeds maar weer elke maand te moeten betalen, om dat spel (waar je dus al een smak geld voor hebt moeten neerleggen) uberhaupt te kunnen spelen vind ik afzetterij.

    Ikzelf ben op zich wel bereid om elke maand een bedrag te betalen, maar dan moeten ze het spel zelf voor tien euro ofzo verkopen in de winkel.
     
  2. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is zeer logisch, omdat het anders niet te runnen is (servers/bandbreedte) maar ik ga er zeker niet voor betalen...alle MMORPGs die te groot werden moesten overstappen op P2P (pay to play) omdat advertising nu eenmaal niet genoeg geld in 't laadje brengt....best jammer, maarja....

    en 10 euro voor een spel lukt niet....de kosten van het spel moeten gedekt worden door de verkoop, de kosten van de servers door de p2p....simple as that
     
  3. WiXX

    WiXX Kijk uit maloot...

    Berichten:
    2.027
    Leuk Bevonden:
    5
    Je kan kiezen of om elke hoek een groot aanplakbillet van macdonalds of pentium 4 (enter the matrix anyone??). Of dokken en vaak word het dokken want er zijn niet veel bedrijven die veel geld in een computer spel stoppen.
     
  4. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Is wel zo maar aan de andere kant geldt voor xbox live dat we al een bedrag aan Microsoft betalen om die servers te laten draaien.
     
  5. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, je betaald aan MS voor de Live! functies (gamertag, ranglijsten, downloadable content, updates, de toegang tot Live! ;))...niet voor de MMORPG servers....
     
  6. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Microsoft heeft toch een drie- of viertal Live servers ingericht (in Londen staat er geloof ik 1), daar moeten we ook voor betalen neem ik aan. En zou het dan niet mogelijk zijn op die MMORPG's op die servers te laten draaien.
     
  7. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    ehm...ik heb ooit een webbased MMORPG gespeeld (dus zonder gfx nog!!!) en die hadden al 4 servers nodig om de boel te laten draaien (zo'n 120.000 man als ik het me goed herinner)....dat is dus alleen webpagina's en een "ticker" (het was tick based, dus ieder uur ging het spel een stap verder) laten lopen....ik denk dat voor een PSO bijvoorbeeld al meer dan dit (ik durf niet eens te gokken) nodig is....
     
  8. Vaag

    Vaag Active Member

    Berichten:
    748
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik denk het wel maar zou microsoft dit gratis toelaten?
    Dat denk ik niet en dus moeten developers toch weer een maandelijks of jaarlijks bedrag gaan betalen voor die servers.

    De manieren om dit terug teverdienen zijn hierboven al telezen.

    Persoonlijk wil ik best een klein bedrag betalen hoor,maar dan moet ik ook echt zien wat er mee gedaan wordt.
     
  9. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    8) ik wist niet dat daar zo veel voor nodig was. Maar hoe lang geleden was dit, want de kwaliteit van de servers verbeterd natuurlijk in de loop der tijd.
     
  10. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk hooguit een jaar geleden :)
     
  11. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Ja het is logisch dat je voor een MMORPG een maandelijks bedrag betaald.

    Waarom?

    • Er word continue nieuwe content voor jouw ontwikkelt (nieuwe adventures, enz.) je hoeft dus niet elke maan een nieuwe dvd te kopen.
    • MMORPG is iets anders dan een on-line FPS. Het is een heel ander spel. Je speel een rol in een wereld en de mensen die je daar ontmoet . Zou je ook kunnen ontmoeten in een club. Omdat je dit moet zien als een hobby en speelt in clubverband betaal je een lidmaatschap
    • In een MMORPG ben je in het bezit van een stukje dedicated server... als jij gaat slapen en je zet je xbox uit. Bestaad jouw profiel nog en gaat de wereld verder. (met FPS bestaad er geen wereld)

    Dus ja het is logisch dat je voor deze hobby meer betaald. Dedicated server(s), Developers, Clubverband

    (Er gaat hier geloof ik nog een thread over in een ander Forum (zoekt straks linkje).. deze thread hoort hier eigenlijk thuis in het algeme discussie fora)

    Ik denk niet dat MS dit wilt, omdat dan de snelhied van live naar beneden kan gaan .. Het is ook veel beter om een eigen server te beheren (developers), zodat updates makkelijker plaats kunnen vinden (dit is ook goedkoper voor beide partijen)

    Maar een MMORPG blijf een club en hoe meer mensen lid zijn van deze club, hoe meer nieuwe content word ontwikkeld.
     
  12. balleknieper

    balleknieper .

    Berichten:
    546
    Leuk Bevonden:
    4
    Als je zo'n game dan koopt.. kun je hem dan helemaal niet spelen zonder dat je een abbo hebt en betaalt? Heeft het spel dan geen verhaallijn dat je kunt spelen zonder dat je moet betalen?
     
  13. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat dat misschien wel ingebouwd is...(het kan iig wel), maar dat ligt toch echt aan de developer...waar liggen hun prioriteiten...geld binnen krijgen door gameverkoop of door MMORPG, of een combinatie....ik zal ff voor je gaan zoeken of er iets over SP bij MMORPG's te vinden is...:)

    Edit: Bah...PSO heeft een flash website...kan ik niet openen :mad::mad::mad:

    Edit 2: _O_ Fardo wist 't _O_
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2003
  14. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    De meeste MMORPG hebben geen single player modus .. PSO is een uitzondering, maar ik verwacht dat de meeste MMORPG dit niet hebben (is ook niet echt leuk) .. ze hebben juist wel een verhaallijn een continue ... elke keer als er iets in de wereld veranderd ... veranderd er iets in het verhaal ... Een van de beroemdste MMORPG is everquest ...leuk en verslavend ... maar als je meer van RPG houd zonder extra kosten zou ik Morrowind of SW:KOTOR of Fable gaan spelen ;) ...
     
  15. WiXX

    WiXX Kijk uit maloot...

    Berichten:
    2.027
    Leuk Bevonden:
    5
    Voor een mmorpg heb je gewoon een standaard server park nodig + moderators moeten betaald worden (ja er lopen 24 uur per dag mensen van het bedrijf wat het heeft gemaakt rond die je helpen met problemen) er moeten steeds veranderingen aan gebracht worden omdat bugs fataal kunnen zijn (bv mensen die dan kunnen cheaten) en ga maar door dat kost allemaal geld en het meeste daarvan zijn arbeidsplekken ingevuld door mensen en mensen inhuren is heeeeel duur.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2003
  16. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    en voor de onnozelen onder ons :eek: wat houdt dat ongveer in....

    niet dat ik 't niet weet ofzo hoor O-)
     
  17. balleknieper

    balleknieper .

    Berichten:
    546
    Leuk Bevonden:
    4
    en voor de nog on-nozeleren: wat is PSO? ik wist het maar ben het weer veregeten |:-
     
  18. WiXX

    WiXX Kijk uit maloot...

    Berichten:
    2.027
    Leuk Bevonden:
    5
    haha dat zijn verschillende servers aan elkaar door verbonden, ik neem als voorbeeld everquest daar kan je al uit ongeveer 15 servers kiezen die allemaal 1500 man aankunnen (sommige 3000). Om het makkelijk te maken heb je dan gewoon 15 servers nodig (misschien wel meer). En een paar hele dikke kabels naar buiten voor de bandwith (wat ontiegelijk veel geld kost want het is ontiegelijk veel upload wat heel duur is, daarom is je upload bij een provider altijd minder als de download)
     
  19. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    PSO = Phantasy Star Online

    @WiZZ - *w00t* maar goed dat ik niet gegokt heb....ik hat 't waarschijnlijk op 7 ofzo gehouden :eek:
     
  20. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    ;) dus het antwoord op de vraag betalen voor een MMORPG Ja/Nee

    Ja voor de Freak .. die van het genre houd
    Nee voor iemand die er geen geld voor over heeft

    Maar dat je voor MMORPG's gaat betalen is wel duidelijk ... van een spel ben ik nog niet overtuigd en dat is True Fantasy On-Line .. het kan zijn dat MS een concurent wilt voor Everquest (en dat men het tarief in de abbo kosten van live hebben begroot)
     

Deel Deze Pagina