Mp3/WMA, wat is het verschil?

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Gouranga, 18 mei 2004.

1. Gouranga

Gouranga ( /_ )

Leuk Bevonden:
    1
    Kan iemand mij misschien uitleggen wat precies het verschil is tussen mp3 en WMA? Zijn geluidskwaliteitverschillen, of misschien verschil in grootte? Ik wil namelijk 1 compilatie-cd maken (dus van al mn cd's wat ;)) voor in mn mp3/wma-player, maar ik weet niet wat het beste formaat is.
    Wie kan mij helpen? :)

2. HeAvY-GeAR

HeAvY-GeAR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    zover ik het je kan vertellen zijn mp3 bestanden veel kleiner en ligt de kwaliteit dus ook veel lager. En dus kan je meer mp3-tjes opslaan op bv een cd dan wma's.
    correct me if i am wrong...

3. dopmaster

dopmaster Flying High

Leuk Bevonden:
    0
    WMA = Windows Media Aidio File. bestand type dat gemaakt is voor Media Player en sommige MP3 spelers spelen het ook. Ander belangrijk kenmerk is dat dit bestandstype niet alleen sterio geluid opslaat, maar het kan ook Surround opslaan.

MP3 = Music Player (nogwat) bestand dat erg weinig geheugen in neemt en waar de geluids kwaliteit nie zo gek veel op achteruit gaat.

Bij beter gaat het niet om het bestand maar om de bits verwerkings snelheid. Hoe hoger deze is hoe beter de kwaliteit.

Laatst bewerkt: 18 mei 2004
  4. mars15

mars15 Guest

Ik vind wma altijd wel mooier klinken

5. dopmaster

dopmaster Flying High

Leuk Bevonden:
    0
    Dat komt waarschijnlijk omdat de bits snelheid hoger was. Onder Andere omdat de bits snelheid niet zo zwaar verlaagt kan worden als een MP3.

Als je een WMA en een MP3 met gelijke bits snelheid vergelijkt hoor je er gewoon geen verschil in. Je ziet het verschil alleen in het gebruikte geheugen.

Laatst bewerkt: 18 mei 2004
  6. mars15

mars15 Guest

Oke bedankt voor de uitleg

7. bl0kkie

bl0kkie pwn4tsj p0rk !

Leuk Bevonden:
    6
    En WMA is 40% kleiner dan MP3. Dus je kan het beste WMA doen, als de kwaliteit toch geen verschil uit maakt.

Tip: Convert naar 192 en niet lager, alles eronder is namelijk vééél minder qua kwaliteit, beste is natuurlijk 310, maar dan krijg je een nummer van 3 minuten dat 10mb groot is :+

8. Renegades NL

Renegades NL Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Als je bijvoorbeeld een cd koopt, wat voor bestanden staan er dan op de cd?

Ik wil namelijk een cd op mijn mp3 speler zetten maar naar 3/4 liedjes zit hij al bom vol terwijl er normaal wel 25/30 liedjes op kunnen ?

9. Gouranga

Gouranga ( /_ )

Leuk Bevonden:
    1
    Ok bedankt voor de uitleg allemaal, WMA is voor mij dus het beste... de kwaliteit maakt me toch niet zo gek veel uit. ;)

10. Gouranga

Gouranga ( /_ )

Leuk Bevonden:
    1
    Misschien om de reden die blokkie15 noemt... te veel 'bits'? (ik weet niet zeker, ik gok maar wat hoor ;))

11. gerjan

gerjan Guest

hoeveel mb heeft je mp3 speler? zo te horen maar 64mb, dan kunnen er ongeveer 20 mp3's van goede kwaliteit op.

zal aan de compressie liggen

12. Renegades NL

Renegades NL Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Oke hoe verander ik het bestand dan in mp3? Of kan dat niet?

13. Re4p0r

Re4p0r clan-kamikaze.nl.tt

Leuk Bevonden:
    0
    WMA: Windows Media Audio

En sommige mp3 spelers ondersteunen niet WMA dus dan kan je WMA-liedjes niet afspelen of je mp3 spelertje

khad een programma waar je wma liedjes in mp3 liedjes kan veranderen maar heb pc geformateerd dus heb het niet meer.. site weet ik ook niet meer.. srry

Laatst bewerkt: 19 mei 2004
  14. dopmaster

dopmaster Flying High

Leuk Bevonden:
    0
    dat zijn geen bestanden... Je CD speler zet de 0en en 1en direct om in signalen voor je speakers.

Wanneer je een Audio CD in je cumputer stop zal hij hem in de eerste instantie afspelen zoals je CD speler dat ook doet. Wanneer je de bestanden van je CD af gaat kopieren is dat in WMA tenzij je het anders insteld.

15. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    Bij mij zijn WMA's altijd 200kb groter :/ (zelfde nummer en bitrate uiteraard.. :+ )

16. Slurpgeit

Leuk Bevonden:
    7
    hier komt toch uit dat mp3 met een hogere bitrate betere kwaliteit heeft dan een WMA

17. Game Error

Game Error Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook een vraag; ik heb dus een muziek liedje en die heeft de fileextensie .ogg(kan worden geopend met winamp) weet iemand hoe ik dit leidje op eeen cd moet zetten (hoe maak ik er een .wav bestandje van) zodat een normale CD speler hem af kan spelen

18. Slurpgeit

Leuk Bevonden:
    7
    download een converter zoals dbpoweramp ofzo..

Deel Deze Pagina