[PC] [MSTS/RSDL/TRAINZ/MSTS2] Train Simulator Thread

Discussie in 'Games' gestart door Sognare, 17 jan 2008.

1. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    \\#Welkom op deze Train Simulator Thread#//

RS = Rail simultor
    MSTS = Microsoft train simulator
    Trainz = Trainz

Zo dat even eerst!

MSTS:
    De basis is in ieder geval sterk met 1000 kilometer spoor verdeeld over 6 trajecten in de VS, Japan, Groot-Brittannië en Oostenrijk. Onder deze trajecten een van de uitdagenste vrachtroutes door de Rocky Mountains, de Oriënt Express en de nieuwe HSL tussen Baltimore en Philadelphia. Het hoofdthema van Train Simulator is het zelf besturen van treinen en losse locomotieven over deze trajecten en de gekozen locomotieven zijn de locomotieven die in het echt ook op deze trajecten rijden.

Het ‘wagenpark’ is onder te verdelen in de volgende categorieën:

Electrisch:

Acela Express

Acela HHP-8

Odakyu Series 7000

Odakyu Series 2000

Diesel:

General Electric Dash 9-44CW

Electro-Motive Division GP38-2

KIHA 31

Stoom:

Golsdorf 380

LNER No. 4472 Flying Scotsman

Van deze locomotieven zijn de electrische in het spel verreweg het makkelijkst te leren. Diesellocs worden in TrainSim vaak gebruikt voor vrachtoperaties en zijn daardoor iets lastiger te besturen door de massa. De in het spel aanwezige stoomlocomotieven zijn duidelijk het moeilijkst te leren. Zeker als je echt voor het realisme gaat. Je moet in dat geval namelijk ook allerlei zaken rond de stoomvoorziening in de gaten houden en daardoor kan je het goed druk krijgen.

Na de introductie staan er een drietal (electrisch, diesel, stoom) tutorials op je te wachten die je de grondbeginselen van het betreffende type locomotief uitleggen. De tutorials helpen je een heel eind de goede richting op maar ze zijn gelukkig niet zo gedetailleerd dat er geen verrassingen meer zijn. Na de tutorial kan je aan de slag met missies die voor de verschillende locaties zijn vastgesteld. Naast de missies kan je ervoor kiezen om gewoon een eind heen te rijden en het traject te verkennen.

De missies variëren in moeilijkheidsgraad en lengte en de moeilijkste missie is meestal het afleggen van het volledige traject volgens dienstregeling. Dat klinkt eenvoudig maar door tijdelijke snelheidsbeperkingen, strakke dienstregelingen en de zorg voor je passagiers is het dat zeker niet.

RSDL (RS):
    Rail Simulator pakt uit met een viertal trajecten, waarvan drie in Groot-Brittannië en eentje in Duitsland. Op elk van de trajecten staan vier of vijf scenario’s tot je beschikking, maar je kunt er ook voor kiezen om gewoon wat vrij rond te tuffen over het traject in een trein naar keuze. Het spel bevat een redelijk aantal stoom, elektrische en dieseltreinen die elk hun geheel eigen manier van besturen kennen. Er zijn drie moeilijkheidsniveau’s voor de besturing, oplopend van beginner tot expert, waarbij je steeds meer handelingen zelf zult moeten verrichten. Op het makkelijkste niveau hoef je praktisch alleen gas te geven en te remmen, op een hoger niveau moet je de richtingsschakelaar, regulateur en de verschillende remsystemen van je trein zelf activeren. Ook zul je zelf de deuren moeten openen, waarschuwingssignalen moeten bevestigen en in de gaten moeten houden dat je niet te hard rijdt. Anders treedt bij modernere treinen de noodremming in werking.

Het realisme in Rail Simulator is redelijk ook, maar zeker niet tot het extreme doorgevoerd. Met enige oefening en wat experimenteren zou het iedereen moeten lukken om zelfs in de expert-mode een trein over het traject te loodsen. Je zult wel goed op de borden moeten letten om tijdig van snelheid te veranderen en vooral met de stoomtrein kan het flink lastig zijn om tegen een steile bult op te klimmen. Wat ook vreemd is, is dat wissels soms verkeerd staan terwijl je wel een groen sein hebt. Normaal krijg je pas een groen sein als de wissel goed staat, nu zul je op je kaartje moeten kijken of je trein wel een vervolgtraject heeft om te zien of de wissel goed is ingesteld. Erg lastig. Wat wel weer praktisch is, is dat je de wissel met een druk op de knop goed kunt zetten. Heel realistisch is dat echter niet.

Voor de besturing van Rail Simulator heb je de keus om gebruik te maken van het toetsenbord of de muis. Bij de muisbesturing druk je zelf op de knoppen in de cabine, maar dit werkt vrij onnauwkeurig. Ook moet je vaak heel tegenstrijdige bewegingen maken ten opzichte van de soort knop op hendel, waardoor het lastig is om ze snel in te drukken. De toetsenbordbesturing werkt een stuk fijner, maar heeft als nadeel dat je praktisch alle knoppen van je toetsenbord nodig hebt. Voor elke lullige handeling is weer een aparte knop gereserveerd. Simulatiefans zullen hier wellicht bij zweren, maar voor de mensen die wat meer op zoek zijn naar een realistische spelervaring, was een contextafhankelijke interface fijner geweest. Je krijgt in Rail Simulator namelijk nergens feedback over welke knoppen op een bepaald moment functioneel zijn en of er überhaupt wel iets gebeurt wanneer je een knop in drukt.
    Trainz:
    Trainz is verschenen in 4 versies:
    *plaatjes*
    Trainz

Dit was de originele eerste versie van Trainz welke in Nederland verkrijgbaar was. Op dit moment is deze versie niet meer verkrijgbaar.

--------------------------------------------------------------------------------

Ultimate Trainz Collection

Hierna kwam Ultimate Trainz Collection of te wel UTC. In deze versie werden een hoop nieuwe treinen en opties toegevoegd, het bleef echter redelijk statisch door het gebrek aan echt werkende industrieën.
    --------------------------------------------------------------------------------

Trainz Railway Simulator 2004

De opvolger van de Trainz-reeks is Trainz Railway Simulator 2004 of Trainz Railroad Simulator 2004, zoals hij in het buitenland heet. In deze versie is het programma helemaal herschreven, alles ziet er net even mooier uit, maar belangrijker nog: er zijn werkende fabrieken toegevoegd, stations die echte passagiers hebben en natuurlijk de bijbehorende wagons. Deze reageren overigens ook echt anders als ze geladen zijn, het is nogal een verschil om met 20 lege kolen wagons te rijden achter uw 1600, dan met 20 volgeladen wagons Overigens moet U, om passagiers te kunnen vervoeren, Trainz Railway Simulator 2004 gratis updaten naar de nieuwste versie. In de FAQ op http://www.trainz.nl vind u hier meer over.

Trainz Railroad Simulator 2006

Dit is de laatste versie van Trainz. Integenstelling tot oudere versies van het spel, word deze geleverd met tal van grote uitgewerkte routes. Waaronder:

* USA - Marias Pass Approach
    * Germany - Dresden to Nuernberg
    * MagLev
    * Modula City

Deze Trainz versie is de eerste in de reeks welke in de "Nederlandse taal" is uitgekomen. Het spel is door Easy Computing vertaalt en word onder andere door het Dutch Trainz team verkocht. Maar is ook gewoon in de winkel te krijgen.

Trainz Railway Simulator 2004
    In het spel zitten 50 verschillende stoom, diesel en elektrische treinen van over de hele wereld. Het is mogelijk om goederen te vervoeren tussen diverse industrieën. Vervoer van passagiers is mogelijk als je het spel update naar de laatste versie. Meer over het updaten kun je vinden verder op in deze faq. Trainz Railway Simulator 2004 is verkrijgbaar in diverse talen. Helaas zit Nederlands daar niet tussen. Het spel bestaat uit 4 onderdelen. Surveyor, Driver, Scenarios en Railyard. Met Surveyor kun je een eigen routes bouwen. In Driver kun je de routes berijden met treinen. Met Scenario's kun je opdrachten uitvoeren en daarbij een bepaalde score behalen. In Railyard kun je al je treinen bekijken.

MSTS2:
    Microsoft Train Simulator 2 of Microsoft Train Simulator X zal het vervolg worden op de in 2001 uitgebrachte Microsoft Train Simulator door Microsoft. Naar verwachting zal dit vervolg in 2008 zijn opwachting gaan maken. Het was lange tijd onzeker of het tweede deel er wel zou komen. Kuju had samen met Microsoft het eerste deel gemaakt en was ook begonnen aan het tweede. Dit werd echter afgeblazen en het hele project ging de vriezer in. Kuju heeft de draad later weer opgepakt en bracht in oktober 2007 het spel Rail Simulator uit.

Plaatjes
    (Eigengemaakt)MSTS:
    (Eigengemaakt)RS:
    [​IMG] (Zelfgemaakt)[​IMG] (Zelfgemaakt)
    TRAINZ:
    MSTS2:

En ik heb expres geen dash gedaan :p

Links:
    Info:
    http://www.simrail.nl/
    Download sites:
    www.christrains.com
    http://www.treinpunt.nl/
    Tutorials:
    http://railsimulator.blip.tv/#541998
    RS bouwen:
    http://forums.uktrainsim.com/index.php?sid=1384560270b39f326a19f293a7e5dbed

Mening:
    Ik heb 2 train sims namelijk MSTS en RS. Hieronder de sterke en zwakke punten:
    MSTS sterke punten:
    • Veel downloads
    • Goedkoop
    MSTS Zwakke punten:
    • Je zit vast op de rails. Het is van punt a naar b en niks meer
    • onrealistische
    • Moeilijk om zelf tijdschema's enz te maken
    RS sterke punten:
    • grafische erg mooi
    • Makkelijk om zelf routes + omgeving te maken
    RS zwakke punten:
    • Je ziet een station niet aan komen
    • Je word gek van ''de bel'' (oxford)
    • Duur

Laatst bewerkt: 21 jan 2008
  2. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb eens een poging geweest MS Train Simulator te doen maar ja... Laten we zeggen dat ik 't toch erg jammer vind dat een trein gebonden is aan z'n rails en dat dus weinig ruimte overlaat voor ja... vrijheid ofzo

3. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    MsTs kan je bijna niks doen maar dat spel is dan ook al uit 2001. RS is een paar maanden gelden uitgekomen en daar kan je ook alles zelf ontwerpen stations tot de omgeving. Ik heb al verschillende trajecten gemaakt die je dan ook zelf kunt rijden. Je kan ook je treinen in voegen welke je maar wilt. Voor MsTs zijn wel veel downloads. Treinen maar ook hele routes.

Laatst bewerkt: 17 jan 2008
  4. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Ik speel ook welleens train sims hoor!!

5. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Welke, vertel er is wat meer over dan.

6. Doelie

Doelie Ballin'

Leuk Bevonden:
    31
    RS staat voor?

7. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    RS = Rail simultor
    MSTS = Microsoft train simulator
    Trainz = Trainz

8. Chrizzle

Chrizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    756
    Lijkt me wel leuk zulke spellen eigenlijk, vroeger wou ik altijd machinist worden :x

9. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Waarom? Jij bent toch dit topic gestart, ik doe af en toe Microsoft Train Simulator en Rail Simulator, die nieuwe van EA. Maak maar eens een mooie startpost :)

10. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet wat jij nu zeurt maar als je zegt van ik speel ook wel eens treinsims dan vraag ik me af welke speel je dan, rij je dan alleen maar vrij of doe je ook nog wat anders. En ik kan hier heel veel over vertellen maar ik heb geen zin om veel moeite te doen als niemand het speelt dat staat ook in mijn startpost.

Edit: Maak je ook je eigen routes of niet en ik zal de startpost wel aanpassen vanavond hem hiervoor nog niet echt tijd gehad.

Laatst bewerkt: 21 jan 2008
  11. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zo even de startpost aangepast.

12. Maver21

Maver21 *PS4-BOX-one*

Leuk Bevonden:
    20
    Zo'n topic hoort er wel bij vind ik als Treinliefhebber die er vroeger mee opgegroeid is omdat me pa vroeger bij de NS heeft gewerkt. Ik wacht enorm op de nieuwe MSTS2 want aan de eerste screens te zien ziet het er toch wel erg vet uit.

Ik heb hier thuis best wel veel treinspul liggen maar ik vind Trainz Railroad Simulator 2004 tot nu toch het beste omdat je met deze versie nog steeds heel simpel nieuwe treinen en trajecten kunt toevoegen en het is gewoon minder gecompliceerd dan bijvoorbeeld in de 2006 versie van Trainz

Laatst bewerkt: 22 jan 2008
  13. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mn opa en oma werkten vroeger bij het spoor dus bij mij zit dat er ook wel in! Ik wacht ook echt op MSTS2 alleen vind ik wel dat ze is van die dash af moeten stappen. Bijna op elk plaatje van MSTS2 staat een dash.

14. Dark Miracle

Dark Miracle Guest

In je startpost staat "onrealistisch". Is het dan wel een simulator?

15. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je bedoelt met de zwakke punten neem ik aan? Daar vergelijk ik het alleen met RS. MSTS komt ook al uit 2001 en was de eerste echte rail sim. Hij is vandaag de dag voor 5 euro te koop!

Edit: Je kan je er uren mee vermaken maar nu ik RS heb speel ik MSTS zeker niet meer. Nogmaals er zit 6 jaar tussen deze games.

Laatst bewerkt: 22 jan 2008
  16. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Effe een KICK dacht ik zo!
    Ik ben weer bezig om een route te bouwen, de route die geinspireerd is op de route Freiburg (Zuid-Duitsland) naar Seebrugg/Feldberg (Zuid-Duitsland) begint in de stad Freiburg en gaat langzaam omhoog de sneeuw in naar Seebrugg/Feldberg. Waarom?! Omdat ik daar elk jaar met vakantie naar toe ga. Ik ben pas begonnen en heb nog niet zo veel gemaakt. Het station Freiburg ligt eral maar de omgeving is nog lang niet af ook een 2de station in freiburg ligt eral. Hieronder mijn eerste paar screens van de omgeving + de beide stations. Nogmaals het is nog lang niet af!

Ik hoop dat je het wat vind en dat wat meer mensen die het spel hebben gaan bouwen en diegene die het niet hebben meteen naar de winkel lopen om hem te halen. :) :)

Laatst bewerkt: 19 mrt 2008
  17. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Niemand die dit spel (nog) speelt?

18. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Bijna een jaar later, en heb er weer zin in maar dan moet ik wel Flight Simulator eraf gooien met al zijn downloads. Iemand anders die dit speelt?

19. Tyspolir

Tyspolir Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Lijkt me wel leuk om zo'n spel een keer te spelen. Heb even gekeken maar lijkt wel of het nergens (meer) te koop is :mad:

20. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Uhh zijn die graphics echt zo waardeloos of ligt het gewoon aan Sognare's screens?
    Wil het opzich wel is proberen, maar dan mogen de graphics wel een beetje in de buurt komen van Flight Simulator X :+

Deel Deze Pagina