1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuw genre RPG's?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Raad, 13 okt 2004.

  1. Raad

    Raad Quicksavoholic

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik merk een kleine trend in gamegenres op. Namelijk meer actie gerichte, ingekorte RPG's, zoals o.a. Star Wars: Kotor, Fable en de LOTR hack 'n slashers. Ik vraag me sterk af of gamedevelopers in de toekomst verder zullen breien op dit soort games.

    Ben ik de enige die dit opvalt? Is het een soort mode ofzo?
     
  2. jerz

    jerz JerZ

    Berichten:
    263
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind KotOR eerlijk gezegt niet echt een "korte" RPG, en fable kan je ook zo lang maken als je wil, al heeft het spel inderdaad wat weinig quests. En LotR is meer hack en slash dan rpg. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld.
    Ik denk dat veel rpg's wat meer actie gericht worden omdat daar misschien meer interesse voor is dan het langdradige turn-based gebeuren, maar of het een nieuwe trend word moeten we nog maar even afwachten. De spellen die je hebt opgenoemd hebben volgens mij wel goed verkocht, dus het zou wel kunnen.
     
  3. ElectricHead

    ElectricHead Xbox 4ever!!

    Berichten:
    182
    Leuk Bevonden:
    0
    KotOR, Fable en Baldur's Gate Dark Alliance zijn games waar je veel minder met stats bezig bent dan bijvoorbeeld de "die hard" RPG's als Baldur's Gate I & II op de PC .... Nieuw genre???? .... naaah ... Diablo I & II zijn al langer met dit soort minder "stats" gerichte RPG's bezig .... noem 't voorborduren op 'n bestaand concept o.i.d.
     
  4. Binh

    Binh asiannerd

    Berichten:
    347
    Leuk Bevonden:
    0
    ja zoiets bestaat allang is niet echt n trend ofzo, maar ja niet echt mijn type rpg's hoewel Kotor best wel goed was. Ik snap niet wat er zo leuk is aan zulke RPG,s. Doe mij maar japanse rpg met n interessant verhaal, zo'n vrij wereld rpg dat vind ik pas langdradig, saai, simpel, doelloos, oninteressant, oppervlakkig, vervelend, irritant, beneden mijn niveau, etc 8)
    jammer dat er zoveel mensen bestaan die zulke spellen kopen, zo smaakloos
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2004
  5. Spinner

    Spinner So it begins....

    Berichten:
    351
    Leuk Bevonden:
    0
    Absolution of the Abys & Kingdom under fire slaan volgens mij ook weer een
    nieuwe weg in die mij wel bevalt. Benieuwd wat de toekomst brengt met dit soort games.
     
  6. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Het is vooral dat je dit op de consoles tegenkomt, omdat je met een controller werkt en niet met een muis/toetsenbord combinatie. Dan is het niet gewenst om door menuutjes door te zeulen, of veel gesprekken te lezen. En dan kom je al snel op een hack & slash versie van o zo mooie games. Zonde eigenlijk, want ik denk dat er genoeg RPG liefhebbers zijn die best door menu's willen gaan en lange gesprekken will lezen. Morrowind is ook niet voor niets best een klein hitje. Toch denk ik dat ontwikkelaars bang zijn dat hun product niet zou aanslaan als ze het te gecompliceerd maken op een console.
     
  7. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Ik ben altijd al fan geweest van RPG's ala Diablo II. (ook al erkennen sommige mensen dit niet als een RPG). En ik vind het heerlijk. Je moet toch redelijk slim je char ontwikkelen; maar je hebt ook nog is iets minder diepgaande (niet altijd; soms best diepgaand ;)) gameplay. Het leuke van deze manier is dat je ook weer nieuwe aspecten kan introduceren (bijv het doodgaan met een hardcore char bij Diablo II)..
     
  8. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    Diablo is ook veel meer een actie-rpg. Overigens vind ik Diablo wel degelijk een rpg.

    Denk overigens wel dat het aanbod van de huidige (meer actie gerichte) rpg's niet alleen een kwestie is dat het console gerichte rpg's ten opzichte van pc gerichte rpg's zijn.
    Neem b.v. het verschil in RPG's tussen de xbox en de ps2. Het gaat dus er ook om wat de doelgroep is van een bepaalde console.
    xbox is toch meer U.S gericht, waar vooral actie gerichte spellen het goed lijken te doen, terwijl de PS2 nog altijd meer japan gericht is. Waar een meer traditionele (turn-based) rpg het beter doet.
    Want waarom is er b.v. nog geen echte turn-based rgp voor de xbox verschenen?
    imo komt dat omdat developers denken dat er voor de xbox geen markt is voor een dergelijk spel.
    Hoe dan ook, weet niet of ik echt gelijk heb hierin.
    Ik hoop in ieder geval dat er wel meer traditionele rpg's naar de xbox komen, met goede (lange) storylines, diepgang en dialogen, in een dergelijke rpg vind ik menutjes e.d. ook helemaal niet storend.
     
  9. Binh

    Binh asiannerd

    Berichten:
    347
    Leuk Bevonden:
    0
    ik hoop juist niet dat zulke traditionele(??) japanse rpgs naar de xbox komt. dat past gewoon niet bij de imago van xbox en ik zou het n schande vinden voor Japan en ps2 en gc, maar microsoft wel stiekem jappanners inhuren om spellen te ontwikkelen onder eigen titels :'-(
     
  10. Raad

    Raad Quicksavoholic

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben ik toch niet de enisgte ;) Dat was te verwachten.

    Misschien is het niet zo zeer een nieuwe trend, maar inderdaad een verandering van richting. Een 'lichte' variant op de doorgaans zware RPG's, maar daardoor niet ondergeschikt.
    Zelf vind ik dat enerzijds jammer, omdat ik het erg gek ben op de zogenaamde langdradige RPG's met een hoge leercurve, veel verhaal en 100+ speeluren. Anderzijds komen er dan wél weer nieuwe RPG's op de markt, wat natuurlijk positief te noemen is voor RPG-fans, maar ook voor gamers die het niet leuk vinden om telkens aan de haal te gaan met stat-menuutjes en ellenlange verhaallijnen.
    Je zou kunnen zeggen dat het genre op deze manier meer commercieel wordt en daarbij toegankelijker. Fijn!

    Ik heb alleen één minpunt. Zoals bij Baldur's Gate II: DA, Fable en Star Wars: Kotor het geval was: te korte speelduur, zelfs voor de 'lichte'-variant RPG.
    De doorgewinterde gamer die dit genre spellen speelt zal het, al dan niet gedeeltelijk, met me eens zijn. Baldur's Gate is éénmaal mijn Xbox ingeweest en lag drie dagen later alweer bij de gamesboer op de plank. Star Wars: Kotor, ongeveer hetzelfde verhaal.
    Nu is het wel zo dat je allerlei side-quests, sub-games en leuke features kan ontdekken en spelen, maar niet iedereen koopt daarvoor een spel. Ook zijn dat soort dingen lang niet altijd even onderhoudend als een solide verhaallijn.
    Ik zie mezelf bijvoorbeeld niet in Fable een paar uur lang het record kick-the-chicken verbeteren :D
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2004
  11. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Geen nieuw genre RPG!!

    Star Wars: Kotor, Fable en de LOTR zijn namelijk geen RPGs het zijn spellen met wat RPG elementen maar verder zijn het gewoon adventure games.
     
  12. Noobster

    Noobster 1 shot, 1 kill

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo kan je alles wel een draai geven zodat het op iets anders lijkt 8)
     
  13. Suka

    Suka not a B*tch

    Berichten:
    1.221
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik hoop dat de nieuwe Elders scrolls nog uitgebreider wordt :D. Morrowind ben ik uren zoet meegeweest en zal ik me nog een aantal uurtjes meebezig houden :D
     

Deel Deze Pagina