Er zijn al duizenden onderzoeken geweest naar de invloed die media (dus film, muziek, spelletjes, radio, krant, noem maar op) heeft op het individu. En altijd komt hetzelfde wetenschappelijke antwoord eruit: 'iemand kán onder bepaalde omstandigheden beinvloed worden'. Dit is een erg onduidelijke stelling: je wordt er niet veel wijzer van. Maar één ding is wel duidelijk: beinvloeding door media is niet iets uitzonderlijks: het komt dagelijks voor (reclame anyone?). Het is IMO dan ook niet meer dan normaal dat er wordt gekeken naar de relatie die de media heeft met een bepaald incident, maar uiteindelijk is het individu nog altijd schuldig. Ik bedoel: na het zien van rreclame ren je ook niet direct naar de supermarkt om een bepaald wasmiddel te halen. En daar ligt het verschil! Mensen die dus iemand overhoop knallen moeten een sterkere prikkel gehad hebben dan dat de media kan bieden. Media blijft machtig maar kán mensen niet gébieden iets te doen.
Laatst bewerkt: 30 jun 2003