NTSC, Region 4?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door flybyfibre, 17 nov 2002.

  1. flybyfibre

    flybyfibre rookie

    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    0
    kreeg pas twee dvd's te leen van iemand. Nu had ik niet goed opgelet en zag later dat de één een NTSC dvd was en de ander een Regio 4 dvd (die was wel PAL).

    Kon geen kwaad om te proberen dacht ik in m'n Xbox en zowaar.... beide dvd's spelen prima af. Geen problemen. :)

    Terwijl ik er eerder alleen PAL/Regio 2 dvd's in had gedaan. Is dit "expected behavior"? Ik heb 'm nieuw gekocht en zeer zeker niet gemod.

    Iemand dergelijke ervaringen?
     
  2. Tr@m$

    Tr@m$ inactieve gebruiker

    Berichten:
    2.205
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, dat klopt/

    Alleen bij spellen zit je met het PAL/NTSC probleem, DVD's zijn gelukkig wel fatsoenlijk af te spelen.:p
     
  3. flybyfibre

    flybyfibre rookie

    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar betekent dit dat de XBox een regiovrije dvd-speler is?
     
  4. $uperman.nl

    $uperman.nl Active Member

    Berichten:
    1.516
    Leuk Bevonden:
    0
    NTSC heeft niks met regio te maken d8 ik...
     
  5. flybyfibre

    flybyfibre rookie

    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee NTSC niet, maar ik had ook geschreven dat ik een Regio 4 (vier, da's Australië, Nieuw-Zeeland, etc.) dvd bekeek terwijl ik ervoor alleen Regio 2 (Europa) dvd's had bekeken.

    Ik had begrepen dat zodra je je eerste DVD bekijkt, de DVD-kit geprogrammeerd en gelockt werd voor de regio van die DVD.

    Dat had dus regio 2 moeten zijn. Maar mijn geleende regio 4 dvd werd zonder morren geslikt en gespeeld.
     
  6. $uperman.nl

    $uperman.nl Active Member

    Berichten:
    1.516
    Leuk Bevonden:
    0
    onze xbox kan dacht ik regio 4 spelen..


    en je xbox word niet geprogrammeerd door de eerste dvd die je draait, maar door de DVD kit die je erin douwt
     
  7. Robhimself

    Robhimself Like a surgean

    Berichten:
    1.075
    Leuk Bevonden:
    2
    Regio 2 en 4 zijn beide PAL.

    Regio 4 is Australië en Japan d8 ik...........
     
  8. Kami

    Kami JSRF addict

    Berichten:
    231
    Leuk Bevonden:
    0
    Japan is net als hier regio 2 dus dat vormt geen enkel probleem.
    Die regio 4 disc is Australisch, en waarschijnlijk regio vrij.
    In Australie tillen ze niet zo zwaar aan regio's , de meeste discs waar regio 4 op staat zijn regio vrij (ze zetten het er op omdat het moet) zoals (bijna) alle Dragonball dvd's (Madman).
    Ik werk zelf in een game/dvd winkel en wij importeerde die dvd's gewoon, tot dat ze hier een nieuwe regel maakte waardoor je alleen dvd's mag verkopen waar echt regio 2 op staat (hier door is het nu dus ook niet meer toegestaan om uit australie te importeren..)

    Toch blijft het moeilijk gokken welke wel en welke niet afspeelbaar zijn.. sommige fabrikanten houden zich wel aan de regio codering, de meeste distributeurs vermelden het in hun catologus of de dvd vrij is of niet.
    Toch kan dat stukje tekst in zo'n catologus ook niet kloppen, vandaar dat wij een keer met behoorlijk wat NIET afspeelbare dvd's hebben gezeten :D

    dussuh...nie bestellen die shite (als je het op een xbox wil afspelen)
     
  9. APieSAi

    APieSAi Active Member

    Berichten:
    99
    Leuk Bevonden:
    0
    uhm, fout, de meste r2 discs zijn helemaal niet regiovrij (wel de anime discs), de gewone dvd's zijn vaak dubbel gecodeerd, dus regio 2 en regio 4, omdat er veel export europeanen in australie wonen, en zij toch ook pal gebruiken, en dezelfde taal en ondertitelings tracks willen, is het vaak goedkoper voor de filmmaatschappij om 1 disc te maken voor europa en australie, en die dan gewoon op regio 2 en 4 te zetten, ze komen toch altijd rond dezelfde tijd uit, en het bespaart gewoon productiekosten.

    MAAAAAAAR, dit is zeker niet de gewoonte, en je moet er niet vanuit gaan dat als je een regio 4 dvd koopt, hij altijd zal werken.

    je kunt het wel controleren op:

    www.michaeldvd.com.au
     
  10. WiXX

    WiXX Kijk uit maloot...

    Berichten:
    2.027
    Leuk Bevonden:
    5
    Op de dvd´s in australie staat wel regio code 4 maar het is gewoon 2 hoor.
     
  11. masterape

    masterape Guest

    Ik wordt duizelig van al deze begrippen wie kan het zeze n00b uitleggen?
     
  12. APieSAi

    APieSAi Active Member

    Berichten:
    99
    Leuk Bevonden:
    0
    niet waar wixx, aussie dvd's zijn r4, en soms dubbel gecodeerd, maar je moet hier niet zomaar vanuit gaan, want dan zit je straks met dvd's die je niet kunt spelen.

    kijk gewoon ff op de site 2 posts hierboven, daar kun je het van bijna elke dvd controleren
     
  13. Pejannl

    Pejannl Lan Guru

    Berichten:
    2.535
    Leuk Bevonden:
    14
    Er zijn twee soorten standaarden die Xboxen onderling incompatible maken. Laat ik het even simpel (en technisch wellicht niet helemaal verantwoord) uitleggen.

    1) TV formaat.

    In Amerika hebben ze NTSC formaat. In Europa en Australie PAL formaat. Om de een of andere reden heeft dat effect op de programmering van het spel waardoor Amerikaanse spellen niet werken in Europa en vice versa. Spellen tussen Australiers en ons zijn gewoon uitwisselbaar.

    2) DVD codering.

    DVDs (films, dus) bevatten een zgn regio codering omdat de filmmaatschappijen ooit dachten dat ze daarmee konden voorkomen dat de Amerikaanse releases (die daar eerder op de markt komen dan bijv hier) naar Europa werden geexporteerd terwijl de film mogelijk nog in de bioscoop draaide.

    Dus hebben ze de wereld onderverdeeld in regio's en worden de meeste films zodanig gecodeerd dat ze maar in een of twee regios afspeelbaar zijn. De codering van de Xbox zit overigens niet in de box zelf, maar in de DVD remote. Eenmaal geaktiveerd met een bepaalde remote bevat de box een regiocodering en kun je geen DVDs van ander regio's meer afspelen.

    Regio 1 wordt het sterkste beschermd. Dat is de thuismarkt van de grote filmmakers en ze willen dus niet dat R1 DVDs naar andere regio's worden gestuurd. Maar heel vaak worden R4 DVDs dubbel gecodeerd, zodanig dat ze zowel in Australie als in Europa werken.

    ----------------------------------

    Overigens heeft de filmindustrie inmiddels in de gaten dat je met boter op je hoofd vette haren krijgt en zijn ze voornemens om het hele regio gebeuren maar af te schaffen. Tot die tijd blijft je box echter regio afhankelijk en moet je effe uit je doppen kijken als je een DVDtje koopt.

    Kortom: Regiocodering heeft met DVDs en films te maken. TV-codering (PAL/NTSC) heeft met games te maken.

    Zoals gezegd: Niet helemaal juist uitgelegd, maar voor een n00b voldoende duidelijk (hoop ik). ;)
     
  14. Kami

    Kami JSRF addict

    Berichten:
    231
    Leuk Bevonden:
    0
    yup..das waar..had ik ook in gedachte toen ik dat postuh.. foutje :)
     
  15. masterape

    masterape Guest

    Dus al wil ik heel graag een DVD en hij is nog niet uit kan ik een USA DVD bestellen?
     
  16. Pejannl

    Pejannl Lan Guru

    Berichten:
    2.535
    Leuk Bevonden:
    14
    Alleen als je een DVD speler hebt die ofwel regiovrij is ofwel regio 1. Dus niet op een Xbox met een europese (regio 2) DVD Remote bediening. Dat blijkt toch wel uit mijn betoog?

    Het alternatief, als je al een goede (regio 2) DVD speler thuis hebt staan is om een DVD Remote uit Amerika te kopen. Dan wordt je Xbox op regio 1 ingesteld en heb je dus zowel een regio 1 DVD speler als een regio 2 DVD speler. Maar dan kun je theoretisch nooit meer R2 DVDs op je Xbox spelen.

    Overigens... Een firma beweert al tijden dat ze een 'DVD Region X' programma hebben gemaakt. Daarmee zou je je Xbox softwarematig regiovrij kunnen maken. Ik schrijf 'zou' want dat programma had al tidjen geleden uit moeten zijn en laat vooralsnog nog op zich wachten. (Ik koop dus geen DVD Remote zolang dat programma niet uit is want ik heb al een DVD speler en ben voorlopig met alleen regio 2 ondersteuning tevreden.)
     
  17. druiloor

    druiloor de naam zegt het al

    Berichten:
    58
    Leuk Bevonden:
    0
    Op DvdCrave staat het er ook meestal bijvermeld of die op allebei de regio's afspeelbaar is.
     
  18. chucky206

    chucky206 PULP FICTION

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    0
    houd er wel rekening mee dat je tv ook ntsc moet kunnen ondersteunen
     

Deel Deze Pagina